Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (22.5%)
The Scooby-Doo Show
14 (35%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.5%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.5%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
3 (7.5%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (12.5%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.5%)

Antal personer som röstat: 38

Daniel Hofverberg

Hmm, intressant. I sammanställningslistan från Warner för alla 13 avsnitt står det faktiskt Charlotte Ardai Jennefors som Mrs. Baker, medan det i dubbningsbolagets dubbmanus för avsnittet står Annica Smedius. Jag kan bara förmoda att det måste blivit någon ändring i sista minuten... Det är nu korrigerat, och dyker upp vid nästa uppdatering.

Shaggy står däremot inte med dubbelt på filen på min hårddisk, så hur exakt det gått till vet jag inte. Men i vilket fall som helst så löser det sig förstås när jag laddar upp min nuvarande version till servern i samband med nästa uppdatering.

TonyTonka

Jag bara undrade rent allmänt, har någon ett kort ljudklipp på Irene Lindh som Velma och/eller Vendela Duclos som Daphne (13 ghosts of Scooby Doo) ?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2012 kl. 01:43:24
Hmm, intressant. I sammanställningslistan från Warner för alla 13 avsnitt står det faktiskt Charlotte Ardai Jennefors som Mrs. Baker, medan det i dubbningsbolagets dubbmanus för avsnittet står Annica Smedius. Jag kan bara förmoda att det måste blivit någon ändring i sista minuten... Det är nu korrigerat, och dyker upp vid nästa uppdatering.

Shaggy står däremot inte med dubbelt på filen på min hårddisk, så hur exakt det gått till vet jag inte. Men i vilket fall som helst så löser det sig förstås när jag laddar upp min nuvarande version till servern i samband med nästa uppdatering.
Bra att det nu är korrigerat.
Det är för övrigt Annelie Berg (Såvitt jag kan höra) och kanske någon mer som körar bakom Tommy Nilsson i Mediadubb Internationals dubbning av Scooby-Doo - Var är du?.

Hur kommer det sig förresten att Sun Studio Köpenhamn inte dubbade introt för Scooby-Doo - Var är du? när de dubbade introt för The Scooby-Doo Show?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Ownedbymoomin skrivet  9 januari 2012 kl. 18:57:45
Hej!

Ledsen om jag är i fel tråd och ställer frågor. Men jag är i 40 årsåldern och har avverkat det mesta jag kommit över i Scooby Doo väg. Barnen och jag älskar det. Vi älskar både filmer och olika fristående avsnitt etc.

Finns det ngn samlad förteckning över detta. Har en massa olika dvd:er och en del nedladdat material som jag inte hittat på skiva.
Jag har delat upp ditt inlägg, och har svarat på frågan om kassettbanden i en ny tråd på off-topic-tavlan.

Vad gäller TV-serierna med Scooby-Doo ligger det till så här:

Scooby-Doo - Where Are You? (1969 - 1970):
Hela serien har släppts på DVD i Sverige i en box per säsong (säsong 1 med bibehållen originaldubb från TV3, och säsong 2 nydubbad).

The New Scooby-Doo Movies (1972 - 1974):
5 blandade avsnitt har släppts på diverse DVD-utgåvor i Sverige (Scooby-Doo möter Harlem Globetrotters, Scooby-Doo möter Batman & Scooby-Doo and the Pirates). 15 av de 24 avsnitten har släppts på DVD i USA - resterande avsnitt har inte kunnat släppas någonstans i världen på grund av rättighetsproblem med rättighetsinnehavarna av de påhittade eller verkliga gästartister som medverkar i resterande avsnitt (Sonny & Cher, Josie and the Pussycats, etc). Samma box var tydligen planerad att släppas i Sverige 2004 - 2005, men har fortfarande inte kommit ut; utan har istället bara sänts på Cartoon Network och Boomerang.
Jag har 13 av de 15 avsnitten inspelade med svenskt tal, plus ytterligare två ej DVD-släppta avsnitt på gamla VHS-utgåvor.

The Scooby-Doo Show (1976 - 1978) (gruppnamn på tre olika blockserier i USA som för syndikation och utlandsreleaser styckats upp och döpts om till The Scooby-Doo Show):
Aldrig släppt på DVD i Sverige, annat än ett fåtal avsnitt på DVD:n Scooby-Doo! 13 Spöklika berättelser jorden runt. Säsong 1 och 3 har släppts på DVD i USA - säsong 1 under titeln The Scooby-Doo/Dynomutt Hour - The Complete First Season och säsong 3 under titeln Scooby-Doo - Where Are You? The Complete Third Season (då de första 9 avsnitten av säsong 3 ursprungligen sändes med Scooby-Doo - Where Are You-vinjett i USA). Säsong 2 har inte släppts någonstans i världen, men finns att köpa i nedladdningsbar form i USA från bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har 35 av de 40 avsnitten inspelat med Media Dubbs/TV3s dubbning och 28 avsnitt med Sun Studios omdubb.

Scooby & Scrappy-Doo (1979) (halvtimmesserien där hela Mysteriegänget medverkar):
Aldrig släppt på DVD i sin helhet någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har alla avsnitt utom ett med TV3s dubbning från 1998, plus de avsnitt som har släppts på VHS med äldre dubbningar.

Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1981) (serien med sammansatta 7-minutersavsnitt där bara Scooby, Scrappy och Shaggy medverkar):
Aldrig släppt på DVD i sin helhet någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat 8 blandade avsnitt av serien från Cartoon Network, med Media Dubbs dubbning.

Scooby, Scrappy & Yabba-Doo (1982) (ibland klassas som säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat 7 av de 13 avsnitten från Cartoon Network (varav två dubbats av Eurotroll och resten av Sun Studio), plus ett avsnitt från TV3 (av Mediadubb International).

The New Scooby and Scrappy-Doo Show (1983):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat alla avsnitt av serien från TV3 med svenskt tal. Den här serien har mig veterligen bara sänts i Sverige på TV3 1995 - aldrig på någon annan kanal eller någon reprisvisning.

The New Scooby-Doo Mysteries (1984):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen; ej heller i nedladdningsbar form.
Jag har inspelat 10 av de 13 avsnitten med svenskt tal.

The 13 Ghosts of Scooby-Doo (1985):
Aldrig släppt på DVD i Sverige, men hela serien har släppts på DVD i USA som enda land i världen.
Jag har alla avsnitt inspelade från TV med svenskt tal.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2012 kl. 19:41:13
Jag har delat upp ditt inlägg, och har svarat på frågan om kassettbanden i en ny tråd på off-topic-tavlan.

Vad gäller TV-serierna med Scooby-Doo ligger det till så här:

Scooby-Doo - Where Are You? (1969 - 1970):
Hela serien har släppts på DVD i Sverige i en box per säsong (säsong 1 med bibehållen originaldubb från TV3, och säsong 2 nydubbad).

The New Scooby-Doo Movies (1972 - 1974):
5 blandade avsnitt har släppts på diverse DVD-utgåvor i Sverige (Scooby-Doo möter Harlem Globetrotters, Scooby-Doo möter Batman & Scooby-Doo and the Pirates). 15 av de 24 avsnitten har släppts på DVD i USA - resterande avsnitt har inte kunnat släppas någonstans i världen på grund av rättighetsproblem med rättighetsinnehavarna av de påhittade eller verkliga gästartister som medverkar i resterande avsnitt (Sonny & Cher, Josie and the Pussycats, etc). Samma box var tydligen planerad att släppas i Sverige 2004 - 2005, men har fortfarande inte kommit ut; utan har istället bara sänts på Cartoon Network och Boomerang.
Jag har 13 av de 15 avsnitten inspelade med svenskt tal, plus ytterligare två ej DVD-släppta avsnitt på gamla VHS-utgåvor.

The Scooby-Doo Show (1976 - 1978) (gruppnamn på tre olika blockserier i USA som för syndikation och utlandsreleaser styckats upp och döpts om till The Scooby-Doo Show):
Aldrig släppt på DVD i Sverige, annat än ett fåtal avsnitt på DVD:n Scooby-Doo! 13 Spöklika berättelser jorden runt. Säsong 1 och 3 har släppts på DVD i USA - säsong 1 under titeln The Scooby-Doo/Dynomutt Hour - The Complete First Season och säsong 3 under titeln Scooby-Doo - Where Are You? The Complete Third Season (då de första 9 avsnitten av säsong 3 ursprungligen sändes med Scooby-Doo - Where Are You-vinjett i USA). Säsong 2 har inte släppts någonstans i världen, men finns att köpa i nedladdningsbar form i USA från bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har 35 av de 40 avsnitten inspelat med Media Dubbs/TV3s dubbning och 28 avsnitt med Sun Studios omdubb.

Scooby & Scrappy-Doo (1979) (halvtimmesserien där hela Mysteriegänget medverkar):
Aldrig släppt på DVD i sin helhet någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har alla avsnitt utom ett med TV3s dubbning från 1998, plus de avsnitt som har släppts på VHS med äldre dubbningar.

Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1981) (serien med sammansatta 7-minutersavsnitt där bara Scooby, Scrappy och Shaggy medverkar):
Aldrig släppt på DVD i sin helhet någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat 8 blandade avsnitt av serien från Cartoon Network, med Media Dubbs dubbning.

Scooby, Scrappy & Yabba-Doo (1982) (ibland klassas som säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat 7 av de 13 avsnitten från Cartoon Network (varav två dubbats av Eurotroll och resten av Sun Studio), plus ett avsnitt från TV3 (av Mediadubb International).

The New Scooby and Scrappy-Doo Show (1983):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen, men hela serien har släppts i nedladdningsbar form i USA hos bl.a. iTunes och Amazon.
Jag har inspelat alla avsnitt av serien från TV3 med svenskt tal. Den här serien har mig veterligen bara sänts i Sverige på TV3 1995 - aldrig på någon annan kanal eller någon reprisvisning.

The New Scooby-Doo Mysteries (1984):
Aldrig släppt på VHS eller DVD någonstans i världen; ej heller i nedladdningsbar form.
Jag har inspelat 10 av de 13 avsnitten med svenskt tal.

The 13 Ghosts of Scooby-Doo (1985):
Aldrig släppt på DVD i Sverige, men hela serien har släppts på DVD i USA som enda land i världen.
Jag har alla avsnitt inspelade från TV med svenskt tal.

Jag har ett par tillägg.

13 Ghosts of Scooby-Doo
1 avsnitt finns på dvd:n Scooby-Doo - The Circus Monsters.

The Scooby-Doo Show:
Två avsnitt på dvd:n/vhs:en Scooby-Doo - Spökhistorier, varav ett är ett bonusavsnitt.

Citat från: Tonytonka skrivet 16 oktober 2012 kl. 11:29:39
Jag bara undrade rent allmänt, har någon ett kort ljudklipp på Irene Lindh som Velma och/eller Vendela Duclos som Daphne (13 ghosts of Scooby Doo) ?  :)

Jag ville bara säga att jag inte behöver ett klipp på Vendela Duclos längre. Däremot behöver jag ett klipp på Irene Lindh som Velma fortfarande.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag har en egen wiki om dubbningar, och där har jag idag postat nästan en komplett samling röstprover över Scooby-Doo-gängets röster. Det enda som saknas är Irene Lindh som Velma.

Scooby-Doo: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/Röstprover:ScoobyDoo
Shaggy: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/R%C3%B6stprover:Shaggy
Scrappy-Doo: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/R%C3%B6stprover:ScrappyDoo
Daphne: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/R%C3%B6stprover:Daphne
Velma: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/R%C3%B6stprover:Velma
Fred: http://sv.dubbnings.wikia.com/wiki/Röstprover:Fred

Jag har lånat alla klippen på Scooby-Doo och alla klippen från SF/Transfers från Daniel. Jag hade tyvärr inte tillgång till de, och klippet på Stig Engström som Shaggy är lånat från videoklippet som Gorehound postade. Jag hoppas att ingen av er tar illa vid sig. Jag ville bara visa lite smakprov på figurerna. Slutligen är röstproverna från Valpen Scooby-Doo tagna ur ett youtube klipp. Förutom det är alla klipp gjorda av mig under idag.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

juku

tusen tack, nu fick jag flera favoriter. Och äntligen fick jag reda på att jennie Jahns är den skådis jag länge letat efter.

TonyTonka

Citat från: juku skrivet 16 oktober 2012 kl. 22:47:39
tusen tack, nu fick jag flera favoriter. Och äntligen fick jag reda på att jennie Jahns är den skådis jag länge letat efter.
Kul att du gillade det.  :)

Förresten, här är ett par frågor till alla er där ute.

1. Vad tycker ni om Kristian Ståhlgren som Shaggy?
2. Vad tycker ni om Vendela Duclos som Daphne?
3. Vad tycker ni om Stellan Skarsgård som Scooby?
4. Vad tycker ni om Stig Engström som Shaggy?
5. Vad tycker ni om Jan Simonsson som Fred?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

juku


Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 16 oktober 2012 kl. 19:51:50
Jag ville bara säga att jag inte behöver ett klipp på Vendela Duclos längre. Däremot behöver jag ett klipp på Irene Lindh som Velma fortfarande.
Tyvärr gick min VHS-video sönder för ett par månader sedan, och jag har ännu inte lyckats få tag i någon ny. Just Kanal 10s VHS-utgåvor har jag heller inte digitaliserat sen tidigare, så just nu kan jag tyvärr inte ordna några ljudklipp på Irene Lindh.

När jag fått tag på en ny video kan jag däremot ordna det, om ingen annan hunnit före.

Elios

Citat från: Tonytonka skrivet 17 oktober 2012 kl. 16:29:15
Kul att du gillade det.  :)

Förresten, här är ett par frågor till alla er där ute.

1. Vad tycker ni om Kristian Ståhlgren som Shaggy?
2. Vad tycker ni om Vendela Duclos som Daphne?
3. Vad tycker ni om Stellan Skarsgård som Scooby?
4. Vad tycker ni om Stig Engström som Shaggy?
5. Vad tycker ni om Jan Simonsson som Fred?


1. Tycker att Kristian Ståhlgren är ändå  rätt så okej som Shaggy. Han är den som absolut passar Shaggy när det inte finns någon annan.
2. Tyckte inte riktigt det verkade som Daphne föredrar mer Sharon Dyall.
3. Kan inget annat än att säga att Stellan Skarsgård är en fantastisk skådespelare som Hamilton. Men som Scooby Doo fungerar det tyvärr inte.
4. Stig är inte riktigt den rösten som jag vill höra till Shaggy. Han passar liksom inte in i rollen.
5. Tycker han låter lite väl för tajmad för Fred. Helt okej men inte den jag föredrar.


TonyTonka

Har Scooby-Doo - Night of the living doo visats på svensk tv?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag känner mig ganska säker på att Night of the Living Doo inte har visats på svensk TV. I så fall är det ifall den sänts som icke tablålagt utfyllnadsprogram på Cartoon Network eller Boomerang.

Då filmen väl räcker ungefär 16 minuter känns det lite för långt för utfyllnadsprogram, men i USA sändes ju den här specialfilmen ursprungligen uppdelad i kortare block under en maratonsändning med Scooby-Doo på Cartoon Network, så därför är det väl inte en omöjlighet att något liknande även skett i Sverige.

TonyTonka

#253
Jag kan tala om att avsnitt ur serierna "The New Scooby-Doo Movies", "The New Scooby-Doo Mysteries", "The Scooby-Doo Show", "The Scooby-Doo and Scrappy Puppy Hour" och "A Pup named Scooby-Doo" kommer att ges ut på de fem dvd:erna som släpps på Onsdag, nämligen

Happy Spook-Day
Mystery in Motion
The Creepy Carnival
The Werewolves
The Hunted Houses.

Ett avsnitt utges av The New Scooby-Doo Movies, och det är avsnittet med Speed Buggy.


När dubbades förresten Mediadubb Internationals dubbningar? Jag kollade nämligen på Scooby-Doo - Where are you säsong 1 i natt och det slog mig att jag inte hade en aning om när serien dubbades.

Jag undrar också varför Scooby-Doo i Hollywood aldrig (såvitt jag vet) har släppts på dvd utan bara på video?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Intressant, och det är ju alltid trevligt med fler avsnitt. Väldigt tråkigt dock att Warner fortfarande inte gett ut den amerikanska The New Scooby-Doo Movies-boxen i Sverige, trots att alla dessa blandade singelvolymer från USA verkar komma till Sverige.

Citat från: TonyTonka skrivet 21 oktober 2012 kl. 20:33:13
När dubbades förresten Mediadubb Internationals dubbningar? Jag kollade nämligen på Scooby-Doo - Where are you säsong 1 i natt och det slog mig att jag inte hade en aning om när serien dubbades.
En av mina TV3-inspelningar från säsong 1 av Scooby-Doo - Var är du? (närmare bestämt Which Witch is Which?) vet jag är från februari 1997, så under förutsättning att det inte var en repris så gissar jag att säsong 1 bör ha dubbats 1996. Säsong 2 dubbades däremot märkligt nog långt tidigare. Den bör troligtvis ha dubbats 1992, då jag vet att TV3 på juldagen 1992 sände Jeepers, It's the Creeper. På säsong 2-avsnitten stod det under vinjetten "Svensk produktion: MEDIADUBB" (inte Mediadubb International), så jag gissar att det sannolikt innebär att de avsnitten dubbades av Lasse Svenssons gamla Media Dubb innan uppköpet.  Jag är dock fortfarande inte säker på huruvida TV3 någonsin sände avsnitt 5 - 8 av säsong 2, då jag bara lyckats hitta åt inspelningar av avsnitt 1 - 4.

The New Scooby and Scrappy-Doo Show och The New Scooby-Doo Mysteries bör båda två ha dubbats 1995 (eller möjligtvis började dubbningen i slutet av 1994). Utifrån reklamen på ett avsnitt av The New Scooby and Scrappy-Doo Show måste nämligen det avsnittet ha sänts i juni 1995, och jag är hyfsat säker på att The New Scooby-Doo Mysteries sändes direkt efteråt.

Scooby, Scrappy & Yabba-Doo (också känd som säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo från 1982) bör ha dubbats 1996. Säsong 1 och 2 dubbade inte Mediadubb International, utan de dubbades av Lasse Svenssons gamla Media Dubb i slutet av 1980-talet för TV3s dåvarande programblock Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.

Citat från: TonyTonka skrivet 21 oktober 2012 kl. 20:33:13
Jag undrar också varför Scooby-Doo i Hollywood aldrig (såvitt jag vet) har släppts på dvd utan bara på video?
Bra fråga. Visserligen beställdes dubbningen av Scooby-Doo i Hollywood av TV3 och inte av Warner, så möjligtvis kan det tänkas finnas rättighetsskäl, men då VHS-utgåvan innehöll TV3s dubbning hade Warner bevisligen lyckats att licensiera eller friköpa dubbningen från TV3. Eventuellt kan man tänka sig att Warner bara hade licensierat TV3s dubb för denna enda VHS-utgåva, och att de inte har kunnat eller velat förhandla på nytt med TV3 om att köpa loss dubben för DVD. Eller så har Warner helt enkelt inte trott att marknaden för den filmen inte är tillräckligt stor för att kosta på DVD-releaser i Skandinavien (trots allt skiljer ju den filmen sig åt lite grand från andra Scooby-Doo-filmer).

Scooby-Doo i Hollywood släpptes på DVD i bl.a. USA, England och Australien, men mycket riktigt inte i Sverige.