Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tecknade och Riktiga Versioner

Startat av Elios, 17 april 2019 kl. 20:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

#30
Studion som gjord Lego filmen ska göra en live action Tom och Jerry film den kommer april 2021. Tim Story är regissörer.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Fairly Odd Parents:

Har bara sätt den tecknade. Men av att döma av trailern jag just såg så tyckte jag den verkar under all kritik väldigt pinsam men känns ändå värd att se på något sätt!? Varför gick den inte på bio??
Själva serien var lite av en favorit när jag var mindre kan man säga.
Tydligen så gick den på Nickelodeon först men jag såg den när den visades på Disney Channel.
Tänka sig att ha två féer som föräldrar? Vore coolt! Tänkte jag då.  ;D

Här är en trailer btw:
https://www.youtube.com/watch?v=XUA2YB7brWo

Den jag gillar: Tecknade.

Pippi Långstrump:

Nu går vi in på den första svenska spektaklet i detta ämne. Här kommer Pippi Långstrump! kan vi ju alla sjunga.
Minns vi spelade in flera avsnitt av den riktiga när jag var liten och tyckte väldigt mycket om den.
Var så roligt med alla avsnitt där dem gick på utflykt med Tommy och Annika. Tjuvarna och poliserna är roliga när hon besegrar dem.
Själva filmerna På de sju haven och På rymmen så såg jag den första hos min mormor när jag var mindre många gånger och sjöng sångerna om och om igen. Jag gillade Martin Ljung där som Jocke med Kniven. När hon rymde i filmen så älskar man ju Konrads Kalasklister. Var ju även en pojke där kom jag ihåg när dem rymde till ladgården så var det någon pojke där som jag kom ihåg min lillebror sa att han liknade en vi kände.
Jag skulle gärna vilja se den där riktiga amerikanska filmen. Är det någon här som har den och kan kopiera den så säg det till mig för jag har länge velat se den.

Den tecknade tycker jag inte alls lika mycket om. Brukar vara rolig och så emellanåt men jag tycker ofta den känns tjatig och når inte alls upp i samma klass som den riktiga. Älskar däremot filmen från 1997. Där är ju låtarna som fastklistrade i minnet. (Undrar om det var från Konrads. Borde nog fråga Hasse Alfredson. Hehe! xD)

Sedan finns det ju med ett dataspel där vi har ja en tredje version hur Pippi ser ut. (PRECIS SOM I BÖCKERNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Ja. Det spelet spelade man alltid hos mormor och morfar och det var väldigt roligt.
Några år sedan kom ytterligare ett spel som jag också tyckte var roligt. Btw så minns jag faktiskt att jag spelade det samma dag som jag var på bio och såg självaste Monsters Inc.  ::)

Den jag gillar: Riktiga.

En fråga förresten: Kan man säga att detta är liveaction fast det är Pippi Långstrump??

Karlsson På Taket:

Att själva filmen delades in i vad var det fyra delar och sen sändes på TV, tycker jag är en ren skam. Tycker att man ska låta filmen vara som den är för det är ju en klassiker jag växt upp med: Världens Bästa Karlsson. Såg den flera gånger när jag var mindre och det finns ingen scen jag inte kommer ihåg från den. Man blev ju verkligen kär i den på något sätt.
Min favorit av alla Astrid Lindgren sagorna är ju Karlsson På Taket. Jag känner filmen som ren nostalgi och vill bara tillbaka förr.

När den tecknade kom så tyckte jag att jag var hypad på att se den och när jag såg den tyckte jag den var ganska bra men inte alls i stil med den riktiga.
Så har vi ju med den tecknade serien som visades på Barnkanalen då och då. Den var ju rolig ibland men inte alls samma stuk som jag tyckte att den borde. Jag är dock glad över att dem gjorde den men man tröttnade ganska snabbt.  :P

Den jag gillar: Riktiga.

Här ställer jag mig också en fråga: Jag vet inte om någon av er märkt med pappan i både Filmen och TV-serien att i filmen är han gul hårig och i själva serien så är han rödhårig och har skägg. Hur tänkte tecknarna när dem skulle rita han där!?  ???

gstone

Nickelodeon ska göra en live action Rugrats film.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Varför görs det så mycket live action av animerade filmer nuförtiden ? 

gstone

Citat från: moviefan skrivet  1 maj 2019 kl. 14:10:24
Varför görs det så mycket live action av animerade filmer nuförtiden ?

💶💰🤤
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 22 april 2019 kl. 02:07:49
Kan säga att jag har alltid haft lätt att blanda ihop honom med Björn Kjellmans röst. Då jag tycker att dem låter ganska lika. Och det är inte bara det när det gäller det, utan dem fyller även år samma dag, nämligen 4 juli.  ;D

Björn Kjellman hade varit bra som Stuart...

Förresten, inte visste jag att du fyllde år på USAs nationaldag... (vet detta tack vare Lady och Lufsen 2 där det nämns)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2019 kl. 18:53:56
Förresten, inte visste jag att du fyllde år på USAs nationaldag... (vet detta tack vare Lady och Lufsen 2 där det nämns)
Han menade att Björn Kjellman och Peter Jöback fyller år samma dag ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 maj 2019 kl. 19:01:10
Han menade att Björn Kjellman och Peter Jöback fyller år samma dag ;)

Okej, men jag hade iallafall rätt i att den 4 juli är USAs nationaldag! Eller hur?  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2019 kl. 18:53:56
Björn Kjellman hade varit bra som Stuart...

Förresten, inte visste jag att du fyllde år på USAs nationaldag... (vet detta tack vare Lady och Lufsen 2 där det nämns)

Alltså nu hänger jag ej med!?  ??? Jag skriver ju deras födelsedag inte min. För övrigt fyller jag själv år på Halloween den 31 oktober.

E

Citat från: Elios skrivet  4 maj 2019 kl. 14:54:12
Alltså nu hänger jag ej med!?  ??? Jag skriver ju deras födelsedag inte min. För övrigt fyller jag själv år på Halloween den 31 oktober.
Kolla lite längre upp så ser du att jag rättade honom ;) ;)

Elios

#40
Sagan om ringen:

Naturligtvis menar jag här då 1978 års spelfilm som då är tecknad.
Jag minns den som väldigt härlig och mysig. Tyckte dem var snyggt tecknade och jag tyckte verkligen den funkade bra.
Har med för mig att den skulle vara upplagt för en uppföljare även här men jag levde ju inte då jag var -16 år gammal. Men väldigt bra film som sagt.
Jag tror heller aldrig den här dubbats.

Sedan kommer vi ju då till den riktiga eller ska ag säga en av de mest världskända trilogierna i modern tid: Härskarringen-Trilogin.
Dessa är så magiska och fantastiska i sin helhet så det bådar för gått.
Kommer ihåg att det var som att vara med i ett riktigt äventyr och att man verkligen kunde känna deras kamp med ringen.
Jag köpte dem vid julen 2006 på dåvarande Videomix (Hemmakväll) på Dvd och var så himla taggad på att se dem. Då jag kommer ihåg att på bio var jag inte lika taggad hur det nu var då jag inte var särskilt intresserat av det på den tiden.
Men iallafall så jag levde verkligen mig in på dem då och verkligen ÄLSKADE dem.
Det är verkligen filmer du kan se om och om igen.
Fick göra just det då och ibland fick jag visa dem för min kompis som kunde förklara lite om Midgård och alla orcherna och dem andra folkslagen. En kompis jag för övrigt träffade i Lund här om dagen på valborg men ja det är orrelevant. Iallafall så förstår man dem mer och mer för varje gång man ser dem. Den filmmagi som sagt.

Den jag gillar: Riktiga.

Pelle Svanslös:

Tänka sig att gå ifrån Sagan om ringen till självaste Pelle Svanslös.
Ja det gör vi här iallafall och den Sagan slår ju inte den ena Andra som man ju säger. Men jag tycker självklart att filmerna med Pelle är mysiga och väcker ju gamla fina minnen.
Jag tänkte dock börja med den riktiga alltså julkalendern. Känns ju inte som detta är liveaction då jag då hade tyckt att det skulle ha varit med riktiga katter istället som då talar.
Dock denna var det ju då som jag växte upp med, som för övrigt med är vad jag kommer ihåg den första julkalender jag såg som barn. Den var från 98 eller nej 97 väl? Men jag var ju väldigt rädd för Peter Harrysons till i hunden Pettersson tror jag att den hette. Gömde mig alltid under trappan när han dök upp. Jag undrar lite om den tecknade hunden i den första tecknade är samma hund. Folk jag såg med den då säger att det inte är samma hund men jag tycker ändå vi säger det.  ;D
Var även med väldigt rädd för den länge strutsen nej förlåt kalkonen som Claes Månsson spelade. Men den jag i själva verket verkligen borde varit rädd för är ju Elake Måns, då dem andra var ganska snälla.

Jag såg ju i samma veva även Pelle Svanslös i Amerikatt. Minns jag hade spelat in den på samma video på någon tidigare Kalle Ankas Jullafton men även den Dumbo som vi nämnt här tidigare i tråden. Såg den flera gånger innan den första, vars jag fick som födelsedagspresent tror jag när jag fyllde 6 tror jag. Där fick man ju även se människor i den vilket jag tyckte var väldigt skoj då jag verkligen undrade vart dem var i Amerikatt, hehe. XD
När jag även såg om den en gång så på två dagar såg jag två tecknade filmer den första var ju då Scooby-Doo & Ghoulskolan för att andra dagen Ha stukat min hand eller ja typ under armen. Då vi lekte tagen och dem andra gungade på en sån jättestor gunga och jag försökte stoppa den och greppade tag om den och flög kanske två meter upp i farten och landade med armen och aj från vad ont det gjorde men grät inte men min kompis så fån att han hade gjort det iallafall så såg jag den Pelle Svanslös på kvällen som tröst. Då gick jag i sexab.
Ett nja inte jättekul minne men ville ändå berätta det här. Hehe.  ;D
Så det är det jag minns lite av filmen ändå.  :o
Uppskattar nog ändå mest den tecknade då sångerna i den är väldigt bra bland annat Här är lille Pelle Svanslös som både kråkan och igelkotten men även mössen och dem sjunger när Pelle har vunnit friidrotten och Måns är väldigt avundsjuk:
(4:14 in i klippet:)
https://youtu.be/jsoE8sXis90

Den jag gillar: Tecknade.

Edit: Ewa Fröling måste jag med säga gör ju ett väldigt bra jobb som Maja Grädnos. Känns inte alls som samma stuk hon har som Yzma.  8)
Ser även senare nu i videon jag länkade att den tecknade hunden heter Berntsson! Men för mig är det ändå samma hund men dem hade med vunnit på att ge hunden en röst här med och vem passar då bättre än John Harryson.  :P ???  ::)
Kul också att Lena-Pia Bernhardsson är med i både tecknade och julkalendern.  ;D
Även med Charlie Elvegård som Laban här.  ;D

Smurfarna:

Här icke sätt så mycket av dem tecknade. Men det här ju gjorts säkert nästan 1000 avsnitt och finns ju en del filmer att kolla på.
Däremot så dem riktiga här jag sett och det är verkligen kul att dem kommer in i den riktiga världen och hur dem får hjälp av Neil Patrick Harris och hans familj. Kul med Loreen i en liten roll som smurfan här.  ;D
Men jag tycker ju ändå att man inte annat kan än gilla den tecknade mest.

Den jag gillar: Tecknade.

Looney Tunes:

Det finns ju egentligen ingen direkt riktig Looney Tunes utan det var väl någon medlem här som skrev att jag borde ta med dem men jag syftar ju mest på att dem är ju med i både Space Jam och då Looney Tunes Back In Action (vilket för övrigt var den allra första filmen jag såg på bio med en kompis och ingen vuxen.  ;D )
Så det känns ju inte riktigt så rättvist att jämföra här då dem ju både Snurre Sprätt och Daffy Duck är tecknade här också. Men kul att dem får både träffa Michael Jordan och dessutom Brendan Fraser, Bill Murray, Timothy Dalton och Steve Martin m. fl. i dessa äventyr.

Den jag gillar: Tecknade. Men kan ju inte riktigt jämföras då det inte direkt finns någon "riktig" Looney Tunes.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  4 maj 2019 kl. 14:58:48
Kolla lite längre upp så ser du att jag rättade honom ;) ;)

Jo jag vet det menar mest att jag undrade lite med honom vart han fick för sig att jag också fyllde år då.

moviefan

Jag tycker att de animerade filmerna från Disney är de bästa. Live action versionerna de jag har sett, är hyffsat bra de med. Men de slår inte originalen. Bland live action versionerna, så gillar jag mest Askungen och Maleficent. Har ni sett tecknade Rädda Willy serien ? De fanns på vhs av vad jag vet. Jag har sett lite av den serien, på youtube. Men spelfilmerna är de bästa, särskilt ettan. Jag minns att jag gillade första The Flintstones filmen ,som liten. Djungelboken från 1994, o tecknade minns jag var mycket bra. Jag tycker att vissa live action versioner är bra.

Elios

Kapten Sabeltand:

Jag har bara sätt tecknade. Men detta är en film som man har växt upp med sen 10 år och uppåt.
Hyrde denna på dåvarande Videomix och blev fast. Det var lite som en dråg att så fort vi skulle hyra en film så hyrde jag alltid den gång på gång.
Och ÄLSKADE denna film för tycker melodin om honom i början är riktigt häftig.
Kommer med ihåg hur jag en gång tog med filmen till min kompis då jag skulle vara hos honom. Fast vi såg ju Svampbob filmen först.
Men ja den riktiga har jag inte sätt så himla mycket av då jag inte sätt själva filmen. Tv-serien minns jag att jag kollade på ett avsnitt av den. Jag var på besök hos min pappas kompis i Stockholm och han har barn och dem tittade ju på Barnkanalen där då det visades.
Tycker Jan Åström inte riktigt passade som Kapten Sabeltand. Han var inte dålig men jag föredrar mer den som spelade honom i den tecknade, vilket jag inte vet namnet på.
Var det förresten inte så att det skulle komma en ny film nästa år eller snart också? Har jag för mig det här spekulerats om tidigare här på forumet.
Får någon gång bifoga ett ljudklipp om hur han i den tecknade Kapten Sabeltand låter och se om någon kan identifiera honom.  ???

Den jag gillar: Tecknade.

Pettson & Findus:

Man har ju växt upp med olika Pettson och Findus genom åren och jag tycker mig ha många böcker också. Läst en hel del av dem har jag och framförallt spelat spelen.
Just idag kan jag inget annat än att låta bli att tänka på Hilding Slut som Pettson. Hur rolig han låter som honom. Eller ja Sven Hedman som han ju egentligen heter. Framförallt det spelet i trädgården. Tycker spelet idag kändes ju inte som det roligaste men jag gillade den med mucklorna och det med julen. Sen fanns det väl det med ladan som också var väldigt kul vill jag minnas.
Sedan har vi ju med den klassiska tecknade Tv-serien som gått och visats på Barnprogram olika omgångar. Jag tycker den är helt okej så men jag saknar verkligen att där aldrig är någon skurk där eller det känns ju mest som katten och gubben går på utflykt. Finns inte alltid liksom någon större spänning i det. Det ända jag tyckte nog var särskilt häftigt var väl när han och Pettson skulle på cirkus. Där Findus mötte en Tiger och som han rymde med och så såg dem fyrverkerier och det var ändå rätt fint.

Vad gäller då den riktiga julkalendern så såg jag inte hela förrän för snart två år sedan.
Kommer ihåg att vi hyrde den när jag var mindre och dem hade ju då delat in kalendern i en video och den andra i en annan och på den tiden så hittade vi bara den första delen och jag har för mig det var vid 2003-strecket där man ju inte kunde komma åt det snabbare. Visst man kunde väl hitta det på vissa beställningssidor men aldrig i närheten av hur det var då som det är nu. Vi hade liksom inte Dvd hos mig då. Utan det var antingen video eller om den visades på Tv.
Men några år senare tror det var år 2011, så köpte jag faktiskt den på dvd till min mamma i julklapp. Kommer ihåg att här såg jag nog bara dem fyra avsnitten också bara för jag orkade inte se klart allt.
Men då sex år senare så skulle jag då ha ett ja ett Julkalender Marathon kan man väl kalla det och där såg jag det då och såg att det var en användare på Youtube som lagt upp hela kalendern där och då såg jag äntligen klart den. Om jag då summerar den där så var det väl en hyfsat mysig kalender som ändå är en klassiker hos många.
Det dyker ju upp en hel del kända namn där ibland men det jag reagerade lite på som jag tyckte vara väldigt märkligt var att Björn Granaths roll i filmen som han har i början får mig att känna att han kommer ha en väldigt stor påverkan på kalendern men är i själva verket bara med i ett enda avsnitt i rollen som Herr Gustavsson. Tycker dock att Findus här ändå är helt okej men jag tycker han är sötare i Tv-serien men Ika Nordh är absolut inte dålig och hon är ju i stort sätt den ändå jag vet som jag kan säga en skådespelare som har spelat Findus.
Sen dem övriga filmerna som kommit med jämna mellanrum dem senaste åren har jag aldrig sätt så därför kan jag inte uttala mig om det riktigt.
Har velat se dem men inte blivit av ännu. Men självklart ska det gå.  ;D

Den jag gillar: Tecknade.

Elios

Jag börjar ju närma mig slutet här men måste fixa så jag kan se den riktiga/otecknade/liveaction Kim Possible För att den ser jag fram emot att se.   ;D