Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hofverberg fyller år idag!

Startat av mockajacka, 3 september 2010 kl. 11:46:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Tackar.

Citat från: TonyTonka skrivet  3 september 2021 kl. 13:02:40
Nä, han fyller ju 22. ;)
Om det ändå vore så väl... ;)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2021 kl. 07:51:43
(även om jag önskar att flera rollistor på Svenska röster & credits blev mer kompletta)
Jag försöker alltid att få rollistor så kompletta som möjligt, men brukar dock bara i undantagsfall publicera helt obekräftade uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering - just för att hur duktig man än är, så finns alltid risken att man hört fel...

Undantaget är vid filmer där det inte finns bevarade officiella dubbcredits, så att röstidentifiering är enda möjligheten - men även där brukar jag försöka få åtminstone en del av uppgifterna bekräftade av regissör eller skådespelare, så att man ska ha något mer att gå på.

Men du får gärna ge exempel vilka creditlistor du syftar på. :)

Anders M Olsson

Citat från: Culum skrivet  3 september 2021 kl. 13:15:43
Någon annan får försöka förklara det här, Jag orkar inte.

Jag förstår inte heller skämtet. Det hade varit en annan sak om Daniel hade fyllt år den 29 februari, för då skulle han bara vara 11 år! :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2021 kl. 13:31:54
Jag försöker alltid att få rollistor så kompletta som möjligt, men brukar dock bara i undantagsfall publicera helt obekräftade uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering - just för att hur duktig man än är, så finns alltid risken att man hört fel...

Precis. Det är väldigt trevligt och bra att vi hjälps åt att identifiera röster och berättar vad vi kommit fram till här på forumet. Men de listor som publiceras på själva sajten under Svenska röster och credits bör vara korrekta och verifierade på annat sätt även om det inte alltid har gått att få fram helt kompletta uppgifter.

Ett fel där kan få väldigt omfattande konsekvenser, så det ska helst inte hända. Vi vet att journalister, forskare, webbredaktörer och många andra plockar information därifrån, oftast utan att fråga om lov. De publicerar uppgifterna i andra sammanhang, och sen är cirkusen i full gång. En felaktig uppgift kan leva sitt eget liv, kopieras i det oändliga och vara väldigt svår, eller rent av omöjlig att få bort.


Goliat


MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2021 kl. 13:31:54
Tackar.
Om det ändå vore så väl... ;)
Men Daniel du e väl int så ung?
Grattis bästa moderatorn! ;D ;D

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2021 kl. 13:31:54
Jag försöker alltid att få rollistor så kompletta som möjligt, men brukar dock bara i undantagsfall publicera helt obekräftade uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering - just för att hur duktig man än är, så finns alltid risken att man hört fel...

Undantaget är vid filmer där det inte finns bevarade officiella dubbcredits, så att röstidentifiering är enda möjligheten - men även där brukar jag försöka få åtminstone en del av uppgifterna bekräftade av regissör eller skådespelare, så att man ska ha något mer att gå på.

Men du får gärna ge exempel vilka creditlistor du syftar på. :)

Egentligen jättemånga, men jag har själv skapat rollistor med de uppgifter jag fått från bl.a. TonyTonka, Alexander Lundahl, Steffan Rudvall, Erik Friman, jimstrom, Oscar Isaksson, Disneyania, Dubbnings Wiki, Svenskt Röstskådespel Wiki, m.m. (om du vill han du t.o.m. ta hjälp av dem för att få rollistorna kompletta);

(notera att flera av rollistorna i nedannämnda trådar inte riktigt är 100% kompletta ännu, därför är det bra om flera personer hjälper till)

Kompletta svenska dubbningar av Disneys långfilmer: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11740.0

Kompletta svenska dubbningar av Disneys TV-serier: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11665.0

Kompletta svenska dubbningar av långfilmer från andra bolag: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12535.0

Några kompletta rollistor finns dock på Alexanders blogg (även om en del av dem kanske inte riktigt är 100% kompletta); Wuzzlarna, Bumbibjörnarna, Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Dumbo, Pank och Fågelfri, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Hitta Doris...

(Acke Svensson verkar dock inte stå med i Alexanders rollista, så frågan är om han medverkar överhuvudtaget)

(dock fattas Folke Rydberg som Butters sångröst och Tord Stål som Jägaren i Alexanders rollista av originaldubbningen av Snövit samt att Olle Persson som Gladers sångröst, Svante Thuresson som Butters sångröst, Stephan Karlsén som Blygers sångröst och Jan Sjödin som Prosits sångröst också fattas i omdubbningen)

(rösten till Alexanders i omdubbningen fattas på Alexander Lundahls blogg)

(i rollistan till svenskamerikanska originaldubbningen av Dumbo på Alexanders blogg fattas Bern Holm som Timothy Mus, Olof Ekerman som Jim Kråka, Ruth Langer som Fru Jumbo och Börje Lundh som Herr Stork, i rollistan till 1972-års dubbning fattas vilka som spelar Lejonet och Biljettförsäljarna samt vilka som spelar respektive Kråka, sedan fattas också Margareta Nilsson som Fru Jumbos sångröst, Thomas Banestål som Klotis sångröst)

(i rollistan till Pank och Fågelfri på Alexanders bloggfattas Gaby Stenberg som berättaren i originaldubbningens början)

(i rollistan till Aladdin på Alexanders blogg fattas bl.a. Eddie Axberg som Gazeem och Melonförsäljaren)

(i rollistan till Pocahontas på Alexanders blogg fattas "Musikregi")

(i rollistan till Ringaren i Notre Dame på Alexanders blogg fattas Quasimodos Pappa, som spelas av Anders Öjebo)

(rollistan till Sofia Den Första på Alexanders blogg är långt ifrån komplett, där har han dessutom bara lagt ut första halvan av rollistan)

Tyvärr har Alexander inte publicerat något på sin blogg sedan januari, men jag hoppas att han gör det snart även om jag misstänker att det kan ta ett tag till dess, han har dock berättat för mig att han har fixat en illustrationsbyrå och har därför prioriterat den för tillfället...

Men jag hoppas verkligen att det kommer att gå iallafall!  :) (annars kan du göra efterforskningar om du är minsta osäker på några av dem)

Adam

Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

KurageDHH


Scoobydoofan1


TonyTonka

Vet att många redan skrivit i den "officiella" födelsedagstråden, men eftersom att jag är så cool så säger jag grattis på födelsedagen till Daniel Hofverberg i hans egna tråd.  8)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Grattis på födelsedagen till Daniel Hofversberg!

Erika


Goliat


Adam

Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA