Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Fanta  (läst 953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOA

• Spelfantast
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 657
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • MOAVideoGamer
SV: Fanta
« Svar #45 skrivet: 10 juni 2021 kl. 21:39:53 »

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 10 877
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 6 september 2021 kl. 22:43:49 »
Jag vill gifta mig med Fanta.

Inloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 9 051
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 6 september 2021 kl. 22:47:28 »
Då får du väl kontakta The Coca-Cola Company och fråga om du får anhålla om Fantas hand.
Vila i frid kära Gunnar och tack för alla fantastiska insatser samt alla underbar minnen du gett oss!

Utloggad King Owl

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 608
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 7 september 2021 kl. 08:39:59 »
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.

Faktiskt nej. Det är bara dumheter. Agnes Wold tar ju upp den myten dessutom. Vi människor känner av när vi behöver dricka. Så man bör inte dricka mer än när man är törstig.

Man såg rätt fort när man rekommenderade detta att folk som kände sig yra och trötta, det visade sig att de fick i sig för mycket vatten. Och man kan bli riktigt sjuk av det också, även vattenförgiftad.

Att ha sådana regler man följer eller påpeka kan dessutom leda till ätstörningar. Därför ska man inte påpeka vad folk äter.

Också att tänka på att är autistiska kan ha mycket svårt med detta. Och tror de flesta psykologer håller med om att man ABSOLUT INTE ska börja krångla med dessa personer då det kan sluta med att de inte äter något alls. Om en person till exempel enbart klarar av att äta en chipspåse om dagen är det bättre än att personen svälter.

Sedan finns det mycket rykten, fördomar om mat och hur den ska vara och vad som är nyttigt eller onyttigt. Det finns ingenting som heter nyttigt utan "med måtta".

Det är bra att äta varierat varje dag. Men det tror jag få gör. Tror många här äter extremt dåligt. Skulle tippa på många här äter kanske köttbullar och potatismos, dagen efter burgare med pommes, köttfärssås o pasta o.s.v. det är inte mycket variation alls.

Utloggad King Owl

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: 7 september 2021 kl. 08:43:57 »
Socker i för stora mängder är dåligt, men det är fortfarande bättre för kroppen och hjärnan än de kemikalier som finns i den sockerfria läsken. Den helt sockerfria ska egentligen bara drickas om du inte kan dricka vanlig läsk (som t.ex. vid diabetes, som jag sade), annars är den lika dålig för kroppen. Den sabbar hjärnan på ett annat sätt och kroppen har svårare att ta upp det sockerfria. Vitt socker kan kroppen i alla fall behandla rätt. Så hellre att man dricker vanlig läsk med socker i små mängder än halsar i sig "sockerfria" varianter.

Dessutom drar sig getingar till allt som är sött - även sötningsmedlet i sockerfria drycker drar till sig getingar  ;)

Socker är inte så dåligt för kroppen. Vi har faktiskt överlevt på socker under våra tider här på jorden. Dessutom finns det inga vetenskapliga bevis för att sockerfria alternativ är farliga eller påverkar hjärnan.

Det finns tyckte, påståenden hämtade från det blå, fejkade bloggar m.m.

Frankrike äter de socker mer eller mindre varje dag som smaksättning i mat samt oftast en kakbit efter maten.

Lyssna på Agnes Wold om socker.

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Utloggad King Owl

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: 7 september 2021 kl. 08:51:51 »
För att i sockerfria versioner använder man sig av kemikalier och olika medel för att få till smaken.

Kemikalier och kemiskt. Allt är detta i vår matlagning. Kokande vatten är en kemisk reaktion på hettan. Är denna farlig då menar du om nu allt kemiskt är farligt?  ;)

Däremot finns det flertal studier som visar på att många upplever sig mer törstade av sötma efter man druckit sockerfritt och väljer dricka mer än vad de hade gjort om de druckit något med socker.

Den mesta skada sockret gör förutom kan jäsa i tarm om man har svårigheter med det är tänderna.

Eller tror du på sådant som att aspartam användes som nervgift? Spreds från nån sida utan källanvisningar som sedan lades till men visade sig vara fake. Dessutom krävs det stora och många, om 1000 säger en sak och 1 säger en annan i forskning eller studie är det nog så garanterat att den som sticker ut inte stämmer. Därför bör man titta på flera.

Samma med att det skulle vara plastkulor eller symaskinsolja i margarin. Också myt som folk gått på efter mjölkpropagandan som spred sig. Finns ju till och med dokumentärer om detta.

Dessutom innehåller margarin livsnödvändiga oljor vi behöver som inte finns i smör. Därför är margarin bättre alternativ än smör.

Utloggad King Owl

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 7 september 2021 kl. 09:02:21 »
Vill förtydliga att jag inte menar att Chips är bra att äta enbart.

Man behöver äta varierat men för hoppningsvis äter gstone något över detta.

Angående chips o godis:

https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-sahar-lite-paverkas-din-halsa-av-vad-du-ater

Utloggad Lilla My

• Certifierad Nörd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 144
  • Damn it, Jim
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #52 skrivet: 7 september 2021 kl. 12:29:26 »
Socker är inte så dåligt för kroppen. Vi har faktiskt överlevt på socker under våra tider här på jorden. Dessutom finns det inga vetenskapliga bevis för att sockerfria alternativ är farliga eller påverkar hjärnan.

Det finns tyckte, påståenden hämtade från det blå, fejkade bloggar m.m.

Frankrike äter de socker mer eller mindre varje dag som smaksättning i mat samt oftast en kakbit efter maten.

Lyssna på Agnes Wold om socker.

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Socker är nyttigt för kroppen i lagom mängd. Dagens människa konsumerar dock överdriver mycket socker i allt vi stoppar i oss. Vet man om sitt sockerintag och hur mycket man bör äta är det ju inga problem, men överdrivet mycket socker är ju bara fruktansvärt. Vet själv att jag får extrem huvudvärk om jag fått i mig för mycket socker under för kort tid - kan inte tänka mig hur de som slukar 1 liter Coca Cola om dagen i flera år faktiskt mår...

Utloggad MOA

• Spelfantast
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 657
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
    • MOAVideoGamer
« Svar #53 skrivet: 7 september 2021 kl. 12:51:32 »
Men när du dricker upp den har du förlorat din älskade

Utloggad King Owl

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: 7 september 2021 kl. 13:32:06 »
Socker är nyttigt för kroppen i lagom mängd. Dagens människa konsumerar dock överdriver mycket socker i allt vi stoppar i oss. Vet man om sitt sockerintag och hur mycket man bör äta är det ju inga problem, men överdrivet mycket socker är ju bara fruktansvärt. Vet själv att jag får extrem huvudvärk om jag fått i mig för mycket socker under för kort tid - kan inte tänka mig hur de som slukar 1 liter Coca Cola om dagen i flera år faktiskt mår...

När man ersätter måltider med kakor och liknande ja. :)