Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Favorit böcker

Startat av gstone, 29 april 2019 kl. 12:17:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vad är era favorit böcker ?

Mina är Guldkompassen, Revolverman av Stephen King och Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Jag gillar endast ljudbok och när jag lyssnat på Harry Potter bökerna och Sagan Om Ringen bio man bara drömma sig bort.  :o

Lyckan

Jag älskar massor av olika, mest science fiction och fantasy. Men även jag lyssnar nästan uteslutande på ljudböcker nuförtiden.
"Klassiker": Sagan om Ringen, Liftarens guide till galaxen, Game of thrones
Lite mer udda: Dungeon born(de första tre), Off to be the Wizard, Kingkiller chronicles
Bättre än filmen: The Martian, Ready player One, Enders game/Ender's shadow

jimstrom

Var ett tag sen jag läste nu, men till favoriterna hör.

Kardinalen i Kreml           - Tom Clany
Okänd Soldat                  - Väinö Liinna
Skattkammarön               - Robert Louis Stevenson
Robinson Crusoe              - Daniel Defoe
Det Tysta Ropet                - Harlan Ellison
Liftarens Guide till Galaxen - Douglas Adams
Ivanhoe                             - Sir Walter Scott

Älskar Tolkiens värld, men är ingen storfavorit av hans sett att skriva dock.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lilla My

Just nu är det "Kring denna kropp" av Stina Wollter. Lyssande på den som ljudbok och jag tror helt seriöst den förändrat mitt liv ❤

gstone

Här några av mina favorit böcker.

Häxor i faggorna av Terry Pratchett

Guldkompassen av Philip Pullman

Min morbror trollkarlen av C.S. Lewis

Percy Jackson - Född till hjälte av Rick Riordan

Det svarta tornet 1: Revolvermannen av Stephen King

Herrskap och häxor av Terry Pratchett och

Stjärnstoft av Neil Gaiman
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 11 maj 2019 kl. 15:00:08
Just nu är det "Kring denna kropp" av Stina Wollter. Lyssande på den som ljudbok och jag tror helt seriöst den förändrat mitt liv ❤

Är Stina Wollter släkt med Skådespelaren Sven Wollter ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 december 2019 kl. 01:02:05
Är Stina Wollter släkt med Skådespelaren Sven Wollter ?
Ja, det är Sven Wollters dotter (tillsammans med den numera bortgångne skådespelaren, regissören och författaren Annie Jenhoff).

Inte för att vi har något emot att svara på sådant, men hade det inte varit enklare och snabbare att bara googla på det istället för att fråga här...? Stinas föräldrar är bokstavligen det första som dyker upp om man googlar på "Stina Wollter"...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2019 kl. 07:16:18
Ja, det är Sven Wollters dotter (tillsammans med den numera bortgångne skådespelaren, regissören och författaren Annie Jenhoff).

Inte för att vi har något emot att svara på sådant, men hade det inte varit enklare och snabbare att bara googla på det istället för att fråga här...? Stinas föräldrar är bokstavligen det första som dyker upp om man googlar på "Stina Wollter"...

Förlåt :'( Tänkt inte på att googla.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

#9
Så det fanns ett ämne om det här, bra :) då behöver jag inte skapa ett till.

( nu är det främst bilderböcker, men jag kan nämna några "romaner" jag läst och verkligen gillat )


Bilderböcker:

Var är min syster? ( Sven Nordqvist )

Julia's Hem för Vilsna Varelser. ( Ben Hatke )

Sol-Ägget. ( Elsa Beskow )

Lill-Zlatan och Morbror Raring. ( Pija Lindenbaum )

I Havets Djup är Allting Blått. ( Sarah Vegna, Maya Jönsson )

Jätten från Havet. ( Jöns Mellgren )

Hur Gick Det Sen? ( Tove Jansson )


Romaner:

Oz böckerna ( L. Frank Baum ) påbörjat.

En Världsomsegling Under Havet. ( Jules Verne )



Jag har nog läst för lite litteratur fast att jag vill jobba lite med det själv :-\ , jag har dock börjat lite och "smygläst" på några "seminal classics" ( som Ulysses av James Joyce ) men har inte kört igång helt än......

Sen har jag lite svårt med alla formaten:

-En fysisk kopia borde väl va bäst, men texten blir ofta väldigt inklämd och svårare ( för mig ) att lästa.

- På dator/mobil blir det svårare om skärmen är för ljus eller för mörk och jag går fortfarande vilse i texten och glömmer vart jag var ( det är lättare att läse en faktatext online än ett "narative" ).

- Ljudböcker är egentligen det lättaste, men det är ändå krångligt att hänga med om berättaren inte är så bra, om hen antingen läser för långsamt eller för fort, brister i inlevelsen eller har en obekväm röst.

Eller om det är flera karatäkter samtidigt med samma röst, då hade det kanske varit bättre med fler röster, förutom berättaren.

men om det finns en ljudbok (eller fler) med bara Mikaela Tidermark, Jasmine Heikura eller Emelie Clausen som berättare, då hade skulle absolut lyssna! :-*

MB


Fred

Utvandrarserien med Vilhelm Moberg

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 16 februari 2024 kl. 13:14:20Sen har jag lite svårt med alla formaten:

-En fysisk kopia borde väl va bäst, men texten blir ofta väldigt inklämd och svårare ( för mig ) att lästa.

- På dator/mobil blir det svårare om skärmen är för ljus eller för mörk och jag går fortfarande vilse i texten och glömmer vart jag var ( det är lättare att läse en faktatext online än ett "narative" ).

- Ljudböcker är egentligen det lättaste, men det är ändå krångligt att hänga med om berättaren inte är så bra, om hen antingen läser för långsamt eller för fort, brister i inlevelsen eller har en obekväm röst.

Eller om det är flera karatäkter samtidigt med samma röst, då hade det kanske varit bättre med fler röster, förutom berättaren.
Själv föredrar jag ljudböcker. Visst, det förutsätter att berättaren är bra och passande, så det har i enstaka fall hänt att jag avstått från en ljudbok då berättaren inte varit lämplig; men oftast tycker jag det fungerar bra.

Visst händer det med flera röster i en ljudbok, även om det inte är jättevanligt nuförtiden. Bland de senaste exemplen är väl 1984 av George Orwell (från 1949) på Storytel, som har flertalet skådespelare i en dramatiserad ljudbok.

I andra hand föredrar jag fysiska böcker. E-böcker på skärmar klarar jag inte av alls, det blir alldeles för svårläst och ansträngande i det långa loppet...

Citat från: Will Siv skrivet 16 februari 2024 kl. 13:14:20men om det finns en ljudbok (eller fler) med bara Mikaela Tidermark, Jasmine Heikura eller Emelie Clausen som berättare, då hade skulle absolut lyssna! :-*
Mikaela Tidermark har åtminstone varit berättare för ljudboken High School Musical, som gavs ut för ganska många år sedan av Egmont Kärnan.

Vid en första snabbsökning hittar jag inte åt någon renodlad traditionell ljudbok med Jasmine Heikura eller Emelie Clausen - däremot medverkar båda dessa i den dramatiserade ljudboken Agnes Cecilia av Maria Gripe; ursprungligen en radioteater på Sveriges Radio som senare gavs ut som ljudbok. Där medverkar följande skådespelare:

Magnus Krepper/Anders, Jasmine Heikura/Nora, berättare, Emelie Clausen/Agnes Cecilia, Tetti, Mirja Turestedt/Sjuksköterska, Niels Pettersson/Dag, Christina Schollin/Mormor, Natalie Björk/Lena, Ingvar Hirdwall/Morfar, Agneta Prytz/Hulda, Marie Richardson/Karin, Björn Granath/Butiksägaren, Anders Andersson/Arbetare, Inga Landgré/En gammal kvinna, Gunvor Pontén/Lenas mormor, Carita Berg-Böhm/Sofia, Märta Ferm/Nora som liten, Joel Schlyter/Dag som ung, Tomas Laustiola/Urmakaren, Tanja Svedjeström/Noras mamma, Douglas Johansson/Noras pappa.

Lilla My


Will Siv

#14
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2024 kl. 20:58:09Mikaela Tidermark har åtminstone varit berättare för ljudboken High School Musical, som gavs ut för ganska många år sedan av Egmont Kärnan.

Vid en första snabbsökning hittar jag inte åt någon renodlad traditionell ljudbok med Jasmine Heikura eller Emelie Clausen - däremot medverkar båda dessa i den dramatiserade ljudboken Agnes Cecilia av Maria Gripe; ursprungligen en radioteater på Sveriges Radio som senare gavs ut som ljudbok. Där medverkar följande skådespelare:

Magnus Krepper/Anders, Jasmine Heikura/Nora, berättare, Emelie Clausen/Agnes Cecilia, Tetti, Mirja Turestedt/Sjuksköterska, Niels Pettersson/Dag, Christina Schollin/Mormor, Natalie Björk/Lena, Ingvar Hirdwall/Morfar, Agneta Prytz/Hulda, Marie Richardson/Karin, Björn Granath/Butiksägaren, Anders Andersson/Arbetare, Inga Landgré/En gammal kvinna, Gunvor Pontén/Lenas mormor, Carita Berg-Böhm/Sofia, Märta Ferm/Nora som liten, Joel Schlyter/Dag som ung, Tomas Laustiola/Urmakaren, Tanja Svedjeström/Noras mamma, Douglas Johansson/Noras pappa.
Förutom Jasmine, Emelie, Niels, Marie, Björn och Gunvor känner jag inte direkt igen nån av dom namnen, jag antar att dom är mer aktiva i radiobranchen?


Nu är vi ändå snackar om ljudböcker/radioteater, har dessa röstskådespelare, som jag glömde nämna, varit med i en sån (och inte bara som berättare)

Sandra Kassman, Myrra Malmberg, Vanna Rosenberg, Lina Hedlund, Elina Raeder, Norea Sjöqvist, Sara Sommerfield, Mimmi Sandén, Mikaela Ardai Jennefors, Amanda Jennefors, Lizette Pålsson, Dominique Pålsson Wiklund och Annika Barklund.


Jag vet åtminstone att några av dom måste varit med i en som bygger på en film dom var med i ( e: Sandra i "Lilo & Stitch" ), men finns det fler?


Kanske vi ska skapa en tråd om just det här ( alltså: radio teater, som den du tog upp, och ljudböcker, som kanske inte bygger på filmer, där dubbare medverkar ), eller finns det redan en sån tråd?  ???

ursäkta om jag frågar för mycket, jag är bara väldigt ivrig för jag mår mycket bättre nu än förut.