Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mio Min Mio

Startat av Quasi, 20 maj 2021 kl. 13:16:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quasi

Är det någon som vet varför Astrid Lindgrens "Mio Min Mio" aldrig släpptes på svenska utan istället fick bli dubbad från engelska?
Trodde länge att original filmen var från Ryssland, men sen när jag hittade den på youtube i sin helhet så såg jag att det engelska talet synkade med munrörelserna. Det var en lycka att få se den i sin helhet!

Men hur resonerade man kring denna film? Varför blev det ingen svensk version? 

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:16:44
Är det någon som vet varför Astrid Lindgrens "Mio Min Mio" aldrig släpptes på svenska utan istället fick bli dubbad från engelska?
Trodde länge att original filmen var från Ryssland, men sen när jag hittade den på youtube i sin helhet så såg jag att det engelska talet synkade med munrörelserna. Det var en lycka att få se den i sin helhet!

Men hur resonerade man kring denna film? Varför blev det ingen svensk version?
Jag antar att det kan ha varit så att SF (för det var väl de som gjorde de flesta Astrid Lindgren filmerna) tyckte att den var för mörk.

MOA

Såg denna film på engelska i 5:an

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:20:15
Jag antar att det kan ha varit så att SF (för det var väl de som gjorde de flesta Astrid Lindgren filmerna) tyckte att den var för mörk.

Okej, men oj :o Fast det är ju Bröderna Lejonhjärta också ???

Quasi

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2021 kl. 13:20:29
Såg denna film på engelska i 5:an

Okej :) Var den släppt på VHS då? Jag har bara den svenska dubbningen på VHS.

MOA

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:33:27
Okej :) Var den släppt på VHS då? Jag har bara den svenska dubbningen på VHS.
Nope vi såg den på datorn tror jag

MOA

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:32:03
Okej, men oj :o Fast det är ju Bröderna Lejonhjärta också ???
Fast var den mörkare än Mio Min Mio?

Quasi

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2021 kl. 13:51:59
Nope vi såg den på datorn tror jag

Tänkte inte att du kanske är yngre. Klart det inte fanns några VHS:er kvar då ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:56:43
Tänkte inte att du kanske är yngre. Klart det inte fanns några VHS:er kvar då ;D
Jag är lärare och minns att vi använde VHS så sent som 2014 på skolan där jag jobbar.

MOA

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:56:43
Tänkte inte att du kanske är yngre. Klart det inte fanns några VHS:er kvar då ;D
Ja 2016 var jag 12

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:59:31
Jag är lärare och minns att vi använde VHS så sent som 2014 på skolan där jag jobbar.
Fast ni såg väl en gammal film?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 20 maj 2021 kl. 15:02:26
Fast ni såg väl en gammal film?
Fram tills 2014 använde vi VHS för att visa allt som var rörligt inte bara gamla filmer.

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:59:31
Jag är lärare och minns att vi använde VHS så sent som 2014 på skolan där jag jobbar.

HÄFTIGT! :) Jag tycker det blir så "dött" när det digitaliserade tar över helt.

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 19:24:12
HÄFTIGT! :) Jag tycker det blir så "dött" när det digitaliserade tar över helt.
Fast det är ju ganska tidskrävande och inte så effektivt jag minns att vi brukade rulla in tjock tv-apparaten på en stor vagn. Fram tills 2014 använde vi också overheadapparater när vi skulle visa något på tavlan. Men den sommaren renoverades stora delar av skolan och vi fick modern teknik.

Mathilda Gustafsson

Jag har hört att Christopher Lee talar flytande svenska så varför dubbade han inte sig själv? 

Varför dubbade inte Benkes farsa sig själv heller?