Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Popeye and Son

Startat av Samlaren, 30 augusti 2023 kl. 19:58:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

dubbades alla 26 avsntit av den här serien?

Hittade ett avsnitt från den serien

Daniel Hofverberg

Jag måste medge att jag inte ens visste om att serien dubbats alls... I vilket/vilka sammanhang har den dubbningen använts, och när gjordes den?


Daniel Hofverberg

Intressant... Nu när jag letar i Svensk Mediedatabas hittar jag åt två VHS-utgåvor som Egmont Film gav ut 1990 - 1991, och som innehåller sex avsnitt vardera (så totalt 12 avsnitt).

Då är frågan om det finns fler VHS-utgåvor som inte Kungliga Biblioteket fått in, eller om serien har sänts på TV i Sverige? Är svaret nej på båda frågorna måste det således bara vara 12 avsnitt som har dubbats...

Jag har snabbt letat i KBs tidningstjänst efter "Popeye and Son" och "Karl-Alfred & son" (som den svenska titeln verkar ha varit enligt SMDb), men hittar bara enstaka träffar efter 1905 - om serien inte har gått på TV under någon annan titel borde det betyda att serien inte har sänts i svensk TV, för annars borde man ha fått mängder av träffar från tidningarnas tablåsidor...

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2023 kl. 22:29:26Jag måste medge att jag inte ens visste om att serien dubbats alls... I vilket/vilka sammanhang har den dubbningen använts, och när gjordes den?
Jag hade ett avsnitt som gick som säsong 7 The All New Popeye Hour men sökte på det avsitts namnet och då stod det att det var Popeye and Son avsnitt 4

Men jagvet ej om den endast sålts på VHS och om så är fallet om endast 2 vhser gjorts så är 12/26 avsnitt dubbade av den serien.

Daniel Hofverberg

Vad är det för avsnitt du hittat?

Enligt Svensk Mediedatabas innehåller de två VHS-volymer som de har följande avsnitt:

Karl-Alfred & son: Piratskatten
1. Don't give up the picnic = Gräl i gröngräset
2. The lost treasure of pirate's cove = Piratskatten
3. Junior's genie = Anden i flaskan
4. Mighty Olive at the bat = Olivia vinner slaget
5. Junior gets a job = Junior fixar ett jobb
6. Surf movie = Junior brädar alla

Karl-Alfred & son på de sju haven
1. Redbeard = Rödskägg kommer tillbaka
2. The girl from down under = Oss fiskar emellan
3. Junior's birthday roundup = Födelsedagsfesten
4. Olive's dinosaur dilemma = Olivia och vulkanen
5. Dr Junior and Mr Hyde = Dr Junior och Mr Hyde
6. Popeye's surfin' adventure = Uppå böljan den blå

Har du ett avsnitt som inte är ett av de 12 så kan vi således vara säkra på att det måste ha släppts ytterligare en VHS-utgåva som inte står med i Svensk Mediedatabas; alternativt att serien sänts på TV. SMDb borde ha allt som har släppts i Sverige, i och med att pliktexemplarslagen säger att alla distributörer ska skicka ett exemplar av alla VHS/DVD-filmer till Kungliga Biblioteket (eller Statens ljud- och bildarkiv som det hette på den tiden) - men likväl finns det en del VHS-filmer som saknas där, så somliga distributörer verkar ha slarvat med pliktexemplaren...

Jag hittar som sagt inget i KBs tidningstjänst som tyder på att serien ska ha sänts på TV i Sverige, men gick den under någon annan titel än Karl-Alfred & son så är det möjligt. När jag söker på bara "Karl-Alfred" får jag för många träffar för att orka gå igenom allt, men det mesta ser ut att komma från SVTs tablåer - och jag är ganska säker på att det var de gamla biovisade kortfilmerna med Karl-Alfred som SVT sände; och minns jag inte fel tror jag att de var i textad originalversion.

Så verkar Cartoon Network ha sänt både något de kallar för Popeye och något de kallar för Popeye's Treasure Chest; men vad det egentligen innebär vet jag inte för jag hittar inga spår av något med den titeln... Den sistnämnda verkar ha haft svenskt tal, att döma av notiserna i tablåerna (ett "Sv" inom parentes, såsom Cartoon Network gjorde på den tiden).

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2023 kl. 01:24:05Vad är det för avsnitt du hittat?

Enligt Svensk Mediedatabas innehåller de två VHS-volymer som de har följande avsnitt:

Karl-Alfred & son: Piratskatten
1. Don't give up the picnic = Gräl i gröngräset
2. The lost treasure of pirate's cove = Piratskatten
3. Junior's genie = Anden i flaskan
4. Mighty Olive at the bat = Olivia vinner slaget
5. Junior gets a job = Junior fixar ett jobb
6. Surf movie = Junior brädar alla

Karl-Alfred & son på de sju haven
1. Redbeard = Rödskägg kommer tillbaka
2. The girl from down under = Oss fiskar emellan
3. Junior's birthday roundup = Födelsedagsfesten
4. Olive's dinosaur dilemma = Olivia och vulkanen
5. Dr Junior and Mr Hyde = Dr Junior och Mr Hyde
6. Popeye's surfin' adventure = Uppå böljan den blå

Har du ett avsnitt som inte är ett av de 12 så kan vi således vara säkra på att det måste ha släppts ytterligare en VHS-utgåva som inte står med i Svensk Mediedatabas; alternativt att serien sänts på TV. SMDb borde ha allt som har släppts i Sverige, i och med att pliktexemplarslagen säger att alla distributörer ska skicka ett exemplar av alla VHS/DVD-filmer till Kungliga Biblioteket (eller Statens ljud- och bildarkiv som det hette på den tiden) - men likväl finns det en del VHS-filmer som saknas där, så somliga distributörer verkar ha slarvat med pliktexemplaren...

Jag hittar som sagt inget i KBs tidningstjänst som tyder på att serien ska ha sänts på TV i Sverige, men gick den under någon annan titel än Karl-Alfred & son så är det möjligt. När jag söker på bara "Karl-Alfred" får jag för många träffar för att orka gå igenom allt, men det mesta ser ut att komma från SVTs tablåer - och jag är ganska säker på att det var de gamla biovisade kortfilmerna med Karl-Alfred som SVT sände; och minns jag inte fel tror jag att de var i textad originalversion.

Så verkar Cartoon Network ha sänt både något de kallar för Popeye och något de kallar för Popeye's Treasure Chest; men vad det egentligen innebär vet jag inte för jag hittar inga spår av något med den titeln... Den sistnämnda verkar ha haft svenskt tal, att döma av notiserna i tablåerna (ett "Sv" inom parentes, såsom Cartoon Network gjorde på den tiden).
Då är det sun Studio Köpenhamn som dubbar popeye på cartoon Network.

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2023 kl. 01:24:05Vad är det för avsnitt du hittat?
det är  [color=rgba(0, 0, 0, 0)]Poopdeck Pappy And The Family Tree[/color] men som jag skrev här ovan så verkar några avsnitt ha gått under seiren  The All New Popeye Hour vet du om TV3 visade den serien hm serien gick på TV 1000 ser det ut som under namnet Karl Alfred undra om de visade blandade avsnitt av alla Karl alfred serierna men verkar ha varit swesub sedan så ser jag att den gått på Kanal 5 om den varit dubbad eller textad.