Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mysan

Nalle Puh - Tigers födelsedag / Önskestjärnan

KMs dubbning

Mysan

Hiawatha

Berättare - Iréne Winqvist
Hiawatha - Pia Åstöm
En kanin, div. djur - Gertrud Persson
Producent och arrangör - Lars Finnström
Musiker - Jerker Algulander, Lars Finnström, Glenn Stridh, Ralph Svensson och Berno Paulsson
Tekniker - Lars Finnström och Glenn Stridh

Ispelad 1981 hos Mastersound Recording Studios AB

(dessa personer är för mig helt okända)

TonyTonka

Hur låter Pia som Hiwata?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Intressant, så Hiawatha hade alltså dialog i musiksagan? I filmen (Disneys klassiska kortfilm Little Hiawatha från 1937) fanns det väl såvitt jag kan minnas enbart berättarröst, och Hiawatha var stum.

Mysan

Jag har bara boken så har ingen tillång till kassetten tyvärr. Informationen är tagen via boken

Mysan

#20
Skräddarnissens hemlighet
en liten julsaga skriven av Monica Forsberg

Tomtemor - Monica Forsberg
Tomtefar - Hans Gustafsson
Skräddarnissen - Bertil Engh
Morris - Ulf Källvik
Nissarna - Johan Hessman, Mia Kihl och Anton Gustafsson

Musik och effekt: Lennart Olsson
Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Anders Öjebo och Lennart Olsson
Inspelat i KM-Studio maj 1991

Musses nya frack

Medverkande: Hans Gustafsson, Peter Wanngren, Monica Forsberg, Ulf Källvik, Haakon Pedersen, Cisela Björklund

Bernard och Bianca

Berättare: Doreen Denning
Bernard: Hans Lindgren
Bianca: Margareta Sjödin
Penny: Pernilla Glaser
Medusa: Meta velander
Snoops: Jan Nygren
Sång: Wenche Myhre

Peter Pan

Berättare: Jonas Bergström

Robin Hood

Berättare: Gunnar Ernbladh
Robin Hood: Jonas Bergström
Prins John: Ingvar Kjellson
Sir Väs: Sven Lindberg
Lille John: Beppe Wolgers
Broder Tuck: Björn Gustafsson
Marian: Monica Nordquist
Hoppsan: Mats Åhlfeldt
Allan-i-dalen: Rolf Bengtsson

Tre små grisar

Berättare: Hans Lindgren

Lejonkungen

Medverkande: Johan Schinkler, Rikard Wolff, Anders Aldgård, Frank Ådahl, Anders Öjebo, Diana Nunez, Svante Thuresson, Peter Rangmar, Jan Rippe, Kayo, Liza Öhman

Den lilla sjöjungfrun

Medverkande: Sissel Kyrkjebo, Per Myrberg, Åke Lindström, Per Eggers, Eva Britt Strandberg, Jörgen Duberg, Claes Thelander, Samuel Elers-Svensson

(har endast bok till skräddarnissens hemlighet)


ddubbning

Citat från: Mysan skrivet 13 augusti 2009 kl. 17:57:01
Skräddarnissens hemlighet
en liten julsaga skriven av Monica Forsberg

Tomtemor - Monica Forsberg
Tomtefar - Hans Gustafsson
Skräddarnissen - Bertil Engh
Morris - Ulf Källvik
Nissarna - Johan Hessman, Mia Kihl och Anton Gustafsson

Musik och effekt: Lennart Olsson
Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Anders Öjebo och Lennart Olsson
Inspelat i KM-Studio maj 1991

Musses nya frack

Medverkande: Hans Gustafsson, Peter Wanngren, Monica Forsberg, Ulf Källvik, Haakon Pedersen, Cisela Björklund

Bernard och Bianca

Berättare: Doreen Denning

Peter Pan

Berättare: Jonas Bergström

Robin Hood

Berättare: Gunnar Ernbladh

Tre små grisar

Berättare: Hans Lindgren

Lejonkungen

Medverkande: Johan Schinkler, Rikard Wolff, Anders Aldgård, Frank Ådahl, Anders Öjebo, Diana Nunez, Svante Thuresson, Peter Rangmar, Jan Rippe, Kayo, Liza Öhman

Den lilla sjöjungfrun

Medverkande: Sissel Kyrkjebo, Per Myrberg, Åke Lindström, Per Eggers, Eva Britt Strandberg, Jörgen Duberg, Claes Thelander, Samuel Elers-Svensson

(har endast bok till skräddarnissens hemlighet)


Jag undrar vem som gör Musse i Musses nya frack ? Varken Sven-Erik Vikström eller Anders Öjebo är ju med i rollistan.

Daniel Hofverberg

Jag gissar att det är Peter Wanngren som spelar Musse där. Han gjorde Musse Pigg i en del icke filmbaserade sammanhang, såsom musiksagor, LP-skivor och kassettband; fastän han mig veterligen aldrig varit godkänd av Disney för rollen.

TonyTonka

Undrar hur han låter i den musiksagan.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2009 kl. 19:55:04
Jag gissar att det är Peter Wanngren som spelar Musse där. Han gjorde Musse Pigg i en del icke filmbaserade sammanhang, såsom musiksagor, LP-skivor och kassettband; fastän han mig veterligen aldrig varit godkänd av Disney för rollen.

Aha, där ser man, intressant!

Daniel Hofverberg

Faktum är att såvitt jag kan minnas, så fanns det inte en enda nyinspelad musiksaga, LP-skiva eller kassettband under 1970- eller 1980-talet där det faktiskt var Sven-Erik Vikström eller Anders Öjebo som spelade Musse. Sven-Erik medverkade enbart i sådana sammanhang som innehöll autentiskt filmljud, som exempelvis musiksagan med Musse Piggs julsaga. I nästan alla andra sammanhang så vill jag minnas att det var Peter Wanngren som gjorde Musses röst. På en del skivor och kassettband spelade han också Långben.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2009 kl. 00:15:04
Faktum är att såvitt jag kan minnas, så fanns det inte en enda nyinspelad musiksaga, LP-skiva eller kassettband under 1970- eller 1980-talet där det faktiskt var Sven-Erik Vikström eller Anders Öjebo som spelade Musse. Sven-Erik medverkade enbart i sådana sammanhang som innehöll autentiskt filmljud, som exempelvis musiksagan med Musse Piggs julsaga. I nästan alla andra sammanhang så vill jag minnas att det var Peter Wanngren som gjorde Musses röst. På en del skivor och kassettband spelade han också Långben.


Aha, ok, tack för informationen. Ja, det är ju sant att musiksagorna ibland så att säga var fristående från de vanliga filmer och dubbningarna, det vill säga i de fall de inte innehöll autentiskt filmljud.
Intressant att han också spelade Långben. Fast, absolut inget ont om Peter Wanngren, men egentligen är det ju underligt att man inte anlitade de skådespelare som gjorde Musse och Långben i filmerna även i musiksagorna.

Daniel Hofverberg

Det är lite underligt ja, men det kanske rör sig om en kostnadsfråga. Trots allt har nog många musiksagor och LP-skivor gjorts med liten budget. Vad jag kan minnas var Peter Wanngren dock fullt godkänd som både Musse och Långben, men jag har inte hört honom på nästan 20 år, så jag skulle gärna vilja höra rösten igen om någon har möjlighet att lägga ut ljudklipp från någonstans.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2009 kl. 14:00:43
Det är lite underligt ja, men det kanske rör sig om en kostnadsfråga. Trots allt har nog många musiksagor och LP-skivor gjorts med liten budget. Vad jag kan minnas var Peter Wanngren dock fullt godkänd som både Musse och Långben, men jag har inte hört honom på nästan 20 år, så jag skulle gärna vilja höra rösten igen om någon har möjlighet att lägga ut ljudklipp från någonstans.


Ja, visst kan det vara ekonomiska skäl bakom att man anlitade honom som Musse och Långben, sen är han ju också en fullt godkänd skådis. Kanske var Peter Wanngren godkänd som ersättare så att säga, så att han skulle göra Musse och/eller Långben om dåvarande rösterna Sven-Erik Vikström eller Hans Lindgren hade förhinder när något skulle dubbas, jag menar nu vilken typ av produktion det än rörde sig om ? Jag måste erkänna att det är en nyhet för mig, men givetvis ingen omöjlighet, att en skådespelare godkändes och därmed alltså måste gjort röstprov specifikt för musiksagorna. Fast det är ju inte heller omöjlighet att Peter Wanngren kan ha gjort dessa röster även i andra sammahang än musiksagorna, även om det inte är något som jag känner till.

Tyvärr kan jag inte bidra med några ljudklipp, men det vore onekligen intressant om någon kunde det.

Mysan

#29
Hans Gustafsson - berättaren,

Monica Forsberg - Mimmi Pigg och en dam på buss

jag kan inte placera de andra rösterna, tror det är Haakon och Monica som sjunger sången på slutet


ska försöka ordna ljudklipp snart