Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

nakenhet i tecknad film för barn (!)

Startat av Richardo, 30 december 2018 kl. 14:37:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Jag kommer ihåg när Kalle Anka och knattarna i ett avsnitt från de klassiska kortfilmerna ber en bordsbön innan de ska äta maten. Jag antar det var något man gjorde på den tiden i USA. Idag skulle man, som du säger, aldrig ha med det inslaget; dels för att ingen ber bördsbön längre och dels för att inte vara stötande.

Kan man säga att målgruppen förr i tiden var mer homogen - och är det något bra eller dåligt? Från ett artistiskt synvinkel, kan det vara bra eftersom man får friheten att uttrycka sig fritt utan att "kränka" andra, vars innebört har perverterats avsevärt.

Samlaren

Om man går in på Japansk anime så förekommer naket. bröst m.m och män i bar överkropp.

Ett givet exempel är Fairy Tail där visa personer kan fantisera om nakna kvinnor och då får man se dem i bikini  men brösten klart synliga och i mer barnvänliga animies (Fairy Tail räknas väll vara från 14,15år i Japan)

Men om man går in i andra genrer av anime så finns det också exempel på hur de framställer kvinnor. (Jag är absolute ingen feminist, för då skulle jag enns inte se på dessa serier)   

Men skiljer det så mycket på hur animierad och riktig anime är utformad. Om man tar ett exempel som Sailor Moon visa avsnitt av den serien är lite extrema eller som Pokemon i s1 ett av avsnitten som vart blockerade utanför Japan där Jessie har bikini och hennes bröst zoomas in lite kort. Det skulle ju bli rama skrik som t.ex Disney skulle göra något liknande i någon animerad film.

E

#17
I den franska serien Ariol finns det en scen i nåt avsnitt där Ariol ska duscha och dom visar hans kön

Lilla My

Citat från: Samlaren skrivet  2 januari 2019 kl. 18:05:08
Om man går in på Japansk anime [...]

Det är också enorm skillnad på hur censur fungerar i Europa, USA och Japan. I Japan skämtar man mycket mer grovt med sexualitet än vad man gör i t.ex. USA, och "naket" är mycket mer accepterat.

Citat från: Samlaren skrivet  2 januari 2019 kl. 18:05:08
(Jag är absolute ingen feminist, för då skulle jag enns inte se på dessa serier)

Detta har ju dock inget med feminism att göra i sig, snarare olika kulturer. Jag är radikal-feminsm och har sett tillräckligt med anime och studsande bröst för att det ska räcka en livstid ::) ;D


Soscla

Citat från: Richardo skrivet 30 december 2018 kl. 14:37:08
Nakenhet i tecknad film ämnad åt barn har förekommit i t.ex Asterix 12 stordåd, med scenen med gudarna där Afrodite är helt naken.

Jag har två frågor.
Första frågan: Finns det fler tillfällen där det förekommer nakenhet i tecknad film för barn? (viktigt: Tecknade filmen måste vara ämnad åt barn, annars är det nånting helt annat  :-[)
Andra frågan: Hur tillåter censuren att en film får G-rating trots att det finns en naken kvinna och hur tänker skaparna när man lägger till nakenhet?

Länk för Asterix-scenen - vid 59:20:
https://www.youtube.com/watch?v=s7uw9zQBNOk

Afrodite är väl knappt aldrig ordentligt påklädd på alla sina statyer, så varför skulle hon vara det nu?  ;) Och man ser ju bara lite rumpa och sideboob, väldigt tamt tycker jag. Sånt finns i massor av andra filmer,  kommer visserligen inte på så många på rak arm, men rumpa: Miguel och Tulio springer nakna genom skogen i Vägen till El Dorado och i Prinsen av Egypten är väl Moses naken lite då och då?
Taran och den magiska kitteln har en allvarligt bystig häxa som trakasserar barden vad jag minns. Visserligen är hon påklädd, men det är knappt.
It's so fluffy I'm gonna die!

E

I några Cartoon Network-serier som Total Drama, Gumball och säkert några till så har dom blurrat könet när någon är naken (alltså gjort det suddigt)

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 oktober 2019 kl. 13:46:57
I några Cartoon Network-serier som Total Drama, Gumball och säkert några till så har dom blurrat könet när någon är naken (alltså gjort det suddigt)

Som när Heather och Harold åker båt. Den minns jag.  :P

E

När jag såg Per Åhlins film Hundhotellet i somras så var det en scen där Picasso pussas och kramas med nån tjej i en bil och man ser hennes bröst i nån sekund :o

Elios

Nu är det ju egentligen inte alls nakenhet i det så men i en trailer till Toy Story 2 så är ju hästen Bulls-Eye lite så i en pinsam situation när han ställer sig upp och tappar sin hästsadel och blir helt chockad typ.  :o

Elios

Nu hittade jag. Det var att i introt till Tvillingarna Kramp så visar dem deras förlossning och kan tycka att det är lite väl skumt för en serie för barn.
Nu ser jag även här att det står nakenhet för filmer men hoppas även att Tv-serier går bra.  ;D

E

Minns en scen i Planet 51 där Chuck är naken och en av utomjordingarna säger: Märkligt ställe att placera antenner, han syftar såklart på hans penis😂

Disneyfantasten

I Smurfarna 2, när den där killens låtsas-pappa (alltså låtsas-farfar till killens son), som Gargamel förvandlade till anka (som Gammelsmurfen i just denna film sa var en lätt förvandling som kommer att avta), när han flyger och förvandlas tillbaka till människa igen så faller han ner (naken; märkligt då han förvandlades med kläderna på!) i en klädlåda där han får på dig kläder, så säger Buttersmurfen något i stil med "ni har just sett obeskrivliga saker där nere" (som jag då antar åsyftade hans könsorgan), ingen tecknad film kanske utan en spelfilm, men iallafall en familjefilm...

MOA

Vet int vars detta kommer ifrån

Tror jag hitta de när jag sökte på Råttis eller nåt

Erika