Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Denver - den siste dinosaurien (Denver, the Last Dinosaur)

Startat av Beck, 9 september 2007 kl. 23:38:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

DVD:erna med Denver, den siste dinosaurien verkar vara utgångna. Jag kan inte hitta åt dem i någon av de svenska nätbutikerna.

Yuzuki

Eftersom den gamla tråden är nästan två år gammal så gör jag en ny istället, om det går bra.

Jag har lyssnat på Denver-dubben många gånger och den enda röstskådespelaren
jag inte vet namnet på är han som gör rösten till Wally. Annars så är det dom här:

Fredrik Dolk - Shades
Olav F Andersen - Mario
Staffan Hallerstam - Jeremy
Casey - Louise Raeder
Heather - Louise Raeder

Morton Fizzback - Sture Ström
Doktor Funt - Olav F Andersen


Men sen så har jag två dvd-utgåvor där Shades röst görs av Steve Kratz.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för informationen. Jag kan tillägga att i de avsnitt där Denver har konkreta repliker som inte ligger i M&E-spåret, så görs hans röst av Sture Ström.

Citat från: Yuzuki skrivet 13 juni 2009 kl. 12:12:10
Men sen så har jag två dvd-utgåvor där Shades röst görs av Steve Kratz.
Jag har inte hört talats om mer än en dubbning av serien, så om det i övrigt är samma röster, så låter det som att det mest troligt varit olika skådisar i olika avsnitt - kanske inhopp på grund av sjukdom, frånvaro eller dylikt.

Yuzuki

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2009 kl. 12:19:55
Tack så mycket för informationen. Jag kan tillägga att i de avsnitt där Denver har konkreta repliker som inte ligger i M&E-spåret, så görs hans röst av Sture Ström.

Jag vet det. Jag glömde bort att skriva det. ^^;

Citat
Jag har inte hört talats om mer än en dubbning av serien, så om det i övrigt är samma röster, så låter det som att det mest troligt varit olika skådisar i olika avsnitt - kanske inhopp på grund av sjukdom, frånvaro eller dylikt.

Dom övriga rösterna är samma så det är nog som du sa - inhopp p.g.a. sjukdom, frånvaro eller dyl. ^^

Mysan

#19
Citat från: Yuzuki skrivet 13 juni 2009 kl. 12:12:10
Eftersom den gamla tråden är nästan två år gammal så gör jag en ny istället, om det går bra.

Jag har lyssnat på Denver-dubben många gånger och den enda röstskådespelaren
jag inte vet namnet på är han som gör rösten till Wally. Annars så är det dom här:

Fredrik Dolk - Shades
Olav F Andersen - Mario
Staffan Hallerstam - Jeremy
Casey - Louise Raeder
Heather - Louise Raeder

Morton Fizzback - Sture Ström
Doktor Funt - Olav F Andersen


Men sen så har jag två dvd-utgåvor där Shades röst görs av Steve Kratz.


jag vet inte heller vem som dubbar Wally... den rösten är för mig bekant i andra filmer som i t.ex Peter Pan (som jag tror videobolaget gjorde på 80talet).

Yuzuki

I Peter Pan gör han rösten till John. Han gör även rösten till Kevin i Kapten N. ^^
Om han är med i några andra filmer vet jag inte.

Erika

Citat från: Yuzuki skrivet 14 juni 2009 kl. 15:09:19
I Peter Pan gör han rösten till John. Han gör även rösten till Kevin i Kapten N. ^^
Om han är med i några andra filmer vet jag inte.

Han är även med i Videobolagets dubbning av den där fransk-belgisk-japanska tv-serien "Den lilla sjöjungfrun".

Jag vet inte heller vad han heter. Tyvärr.

Daniel Hofverberg

Jag har frågat Kit Sundqvist på Kit & Co., som regisserade dubbningen, men tyvärr hade han inte kvar någon dokumentation om dubbningen alls och kom heller inte ihåg något om Wallys röst.

Är det någon som har möjlighet att göra ljudklipp på Wallys röst, så jag kan höra? Visserligen ska jag ha VHS-band med Denver någonstans i röran, men jag lyckades inte att hitta åt dem när jag letade nu.

ddubbning

Wikipedias sida om denna serie påstår att Steve Kratz gjorde Shades röst, men säger dock inget om Wallys röst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denver,_den_sista_dinosaurien

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 22 juni 2009 kl. 16:25:22
Wikipedias sida om denna serie påstår att Steve Kratz gjorde Shades röst, men säger dock inget om Wallys röst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denver,_den_sista_dinosaurien
Enligt Yuzukis inlägg verkar det ju som att Shades röst varierade i olika avsnitt, och att ett mindre antal avsnitt trots allt gjordes av Steve Kratz, och jag har inga skäl att ifrågasätta det.

För övrigt känns Wikipedias sida om serien inte särskilt tillförlitlig, då den uppger att serien dubbades av Media Dubb, vilket inte alls stämmer. När serien började dubbas i Sverige hösten 1992 för visningar på FilmNet så fanns väl såvitt jag vet inte ens Media Dubb längre - då hade företaget redan hunnit köpas upp av MTG och bytt namn till Mediadubb International.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2009 kl. 23:48:20
Enligt Yuzukis inlägg verkar det ju som att Shades röst varierade i olika avsnitt, och att ett mindre antal avsnitt trots allt gjordes av Steve Kratz, och jag har inga skäl att ifrågasätta det.

För övrigt känns Wikipedias sida om serien inte särskilt tillförlitlig, då den uppger att serien dubbades av Media Dubb, vilket inte alls stämmer. När serien började dubbas i Sverige hösten 1992 för visningar på FilmNet så fanns väl såvitt jag vet inte ens Media Dubb längre - då hade företaget redan hunnit köpas upp av MTG och bytt namn till Mediadubb International.


Jag hade glömt att Yuzuki redan hade tagit upp det i sitt inlägg, jag beklagar!
Jag ifrågasätter inte heller Yuzukis uppgifter. Däremot vet jag att Wikipedia inte alltid har sanna uppgifter och just därför skrev jag att Wikipedias sida påstod att Steve Kratz är med, inte att det var något de slog fast.Med mitt ordval ville jag alltså markera att det som står på Wikipedia inte alltid behöver stämma. Hade jag kommit ihåg Yuzukis uppgifter, som jag som sagt inte tvivlar på, hade jag för övrigt självfallet i mitt inlägg med Wikipedialänken enbart skrivit att Wikipediasidan inte säger något om Wallys röst.


Tack för informationen, då måste den som skrivit in infon på Wikipediasidan ha gjort ett misstag där.

Jag håller för övrigt med om att det onekligen vore intressant om någon lade in en ljudfil med exempel på Wallys röst här.

Yuzuki

SvenskRetro på youtube har lagt upp två Denver-avsnitt. Där kan man höra Wallys röst. ^^

http://www.youtube.com/profile?user=SvenskRetro&view=videos&query=denver

I dom här avsnitten så görs Shades röst av Fredrik Dolk:

Denver, the Last Dinosaur (Hour Long Pilot Episode)
In the Chips
Videohhhh!
The Monster of Lost Lake
Denver Makes the Grade
Big Top Denver
Party Time
Aunt Shadie's Ghost Town
Moviestarus
Denver at Sea
Ski Denver
Beach Blanket Dino

Och i dom här avsnitten görs hans röst av Steve Kratz:
(episodtitlarna är bara en gissning. introtexten är på franska på dvderna)

Dog Gone Denver!
Tea Time for Dinosaur
Chef Denver
Bayou Blues

Det är dom avsnitten jag har på vhs och dvd. Om det finns några fler svenskdubbade vet jag inte.
Förresten, nån av dom andra röstskådespelarna som var med och dubbade Denver kanske vet vad
Wallys röstskådespelare heter? Bara en tanke..

ddubbning

Citat från: Yuzuki skrivet 24 juni 2009 kl. 01:19:38
SvenskRetro på youtube har lagt upp två Denver-avsnitt. Där kan man höra Wallys röst. ^^

http://www.youtube.com/profile?user=SvenskRetro&view=videos&query=denver

I dom här avsnitten så görs Shades röst av Fredrik Dolk:

Denver, the Last Dinosaur (Hour Long Pilot Episode)
In the Chips
Videohhhh!
The Monster of Lost Lake
Denver Makes the Grade
Big Top Denver
Party Time
Aunt Shadie's Ghost Town
Moviestarus
Denver at Sea
Ski Denver
Beach Blanket Dino

Och i dom här avsnitten görs hans röst av Steve Kratz:
(episodtitlarna är bara en gissning. introtexten är på franska på dvderna)

Dog Gone Denver!
Tea Time for Dinosaur
Chef Denver
Bayou Blues

Det är dom avsnitten jag har på vhs och dvd. Om det finns några fler svenskdubbade vet jag inte.
Förresten, nån av dom andra röstskådespelarna som var med och dubbade Denver kanske vet vad
Wallys röstskådespelare heter? Bara en tanke..

Vem av karaktärerna är egentligen Wally ? Det är så länge sedan jag såg denna serie att jag tyvärr har glömt det.

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 24 juni 2009 kl. 20:58:31
Vem av karaktärerna är egentligen Wally ? Det är så länge sedan jag såg denna serie att jag tyvärr har glömt det.
Wally är den rödhåriga killen med glasögon, som umgås mest med Denver.

För att slippa leta upp honom i avsnitten, har jag gjort i ordning ett ljudklipp på Wallys röst. Hans röst låter lite bekant, men tyvärr lyckas jag inte att placera in den.

Citat från: Yuzuki skrivet 24 juni 2009 kl. 01:19:38
Om det finns några fler svenskdubbade vet jag inte.
Såvitt jag vet har alla 55 avsnitt som producerades av serien dubbats till svenska, men jag är inte 100% säker. Men jag tycks i alla fall minnas att alla avsnitten visades på FilmNet under tidigt 1990-tal (som del av K-TV), och förmodligen även på Kanal 5.

Citat från: Yuzuki skrivet 24 juni 2009 kl. 01:19:38
Förresten, nån av dom andra röstskådespelarna som var med och dubbade Denver kanske vet vad
Wallys röstskådespelare heter? Bara en tanke..
Det är inte alls en omöjlighet, och det kan vara värt ett försök. Chansen är väl inte alltför stor, i och med att alla dubbningsskådisar dubbar ensamma oberoende av varandra, och därför är det inte ens säkert att de träffat de andra skådespelarna. Men förmodligen har skådisarna trots allt sett någon form av rollista i anslutning till det svenska manuset, så därför kan de trots allt tänkas veta något. Men om de kommer ihåg det efter så många år är nog osäkert...

De enda jag har haft någon kontakt med och har kontaktinfo till bland de identifierade skådisarna är Olav F Andersen och Steve Kratz. Bland de är väl Olav förmodligen ett säkrare kort, som bör ha varit med i betydligt fler avsnitt.

Det kan också vara värt ett försök att maila ljudklippet till Kit Sundqvist - även fast han inte hade någon bevarad dokumentation, så kan han kanske tänkas känna igen rösten om han hör den (i synnerhet om han anlitade samma skådis i ett flertal dubbningar).

DanielÅhs

Gud vad kul att ja såg den här tråden. De här frågorna har smedius hjälp mig med, men hon viste inte vem wally var. Men jag har ju Staffans mejl och han har hjälp med annat, ska ja testa eller är svaren glasklara?  :)