Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skådespelares första dubbningsroll

Startat av Disneyfantasten, 10 februari 2019 kl. 13:23:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2019 kl. 17:24:01
Här kommer mer;


>Johan Schinkler;

Första dubbningsroll; kör i Aladdin 1993

Senaste dubbningsroll; Stamfadern i Mulan 2 2004





Senaste dubbningsroll hittills; biroll i Vaiana

>Liza Öhman;

Första dubbningsroll; Gris 1 & Gris 2 i kortfilmen Stora Stygga Vargen 1991

Senaste dubbningsroll; Fransk Marionettdocka i 1995-års omdubbning av Pinocchio

>Nina Alfredsson;

Första dubbningsroll; kör i kortfilmerna Tomtens Verkstad och En Vintersaga 1989

Senaste dubbningsroll; Vind i Pocahontas 1995

>Eric Donell;

Första dubbningsroll; Inföding i Timon och Pumbaa 1995

Senaste dubbningsroll; Sonic i Röjar-Ralf 2012

>Dan Ekborg;

Första dubbningsroll; Anden i Aladdin 1993

Senaste dubbningsroll; vet ej (men han verkar fortfarande dubba då och då, han var väl med i TV-serien Pirater i Huset Intill ifjol)

>Mona Seilitz;

Första dubbningsroll; Cruella De Vil i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna

Senaste dubbningsroll; Cruella De Vil i Hos Skurkarna 2003

>Eva-Britt Strandberg;

Första dubbningsroll; Ursula i Den Lilla Sjöjungfrun 1990

Senaste dubbningsroll; vet ej (dock verkar hon inte göra så mycket nuförtiden)

>Sif Ruud;

Första dubbningsroll; Gudmodern i 1950-års originaldubbning av Askungen (som hon repriserade i 1967-års omdubbning av samma film, som också blev hennes sista dubbning, även om hon var med i Julkalendern Mumindalen 1973)

>Sigge Fürst;

Första dubbningsroll; Dodo i 1951-års originaldubbning av Alice i Underlandet (som i 1998-års omdubbning ersattes av Ulf Källvik)

Sista dubbningsroll; Cirkusdirektören i 1972-års första omdubbning av Dumbo (som i 1996-års andra - och betydligt sämre - omdubbning ersattes av Ingemar Carlehed)

>Sven Lindberg;

Första dubbningsroll; Ödlan Bill i 1951-års originaldubbning av Alice i Underlandet (som i 1998-års omdubbning ersattes av Anders Öjebo)

Sista dubbningsroll; Tobias i Folk och Rövare i Kamomilla Stad 1988

>Per Oscarsson;

Första dubbningsroll; titelrollen i 1953-års originaldubbning av Peter Pan (som i 1992-års omdubbning ersattes av Anders Öjebo)

(förresten så är väl detta enda gången han någonsin har dubbat)

>Gunn Wållgren;

Första dubbningsroll; Mary Darling i 1953-års originaldubbning av Peter Pan (som i 1992-års omdubbning ersattes av Christel Körner)


Mera kommer senare...

Johan Schinkler var med i Draktränaren 3.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Louise Raeder;
Senaste dubbningsroll; vet ej (hon verkar dock inte göra så mycket nuförtiden)

>Peter Harryson;
Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (dock verkar han inte göra så mycket nuförtiden)
Louise dubbar fortfarande lite då och då

Och ska du inte redigera texten om att Peter Harrysons senaste dubbning var Borgmästaren i Den stora nötkuppen 2 (2017) ???

Och ska du inte redigera inläggen med dom andra rättelserna som jag och dom andra skrivit tidigare ???

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Tor Isedal;
Sista dubbningsroll; Nalle Puh och Guldivar Flinthjärta i MediaDubbs versioner av Nya Äventyr med Nalle Puh respektive DuckTales under slutet av 1980-talet
Hans senaste dubbning var Kato i Mio min Mio (1987)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 juni 2019 kl. 11:14:34
Louise dubbar fortfarande lite då och då

Och ska du inte redigera texten om att Peter Harrysons senaste dubbning var Borgmästaren i Den stora nötkuppen 2 (2017) ???

Och ska du inte redigera inläggen med dom andra rättelserna som jag och dom andra skrivit tidigare ???

Oroa dig inte för det, jag kommer att göra det tids nog, jag kan bara inte säga exakt när ännu...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 juni 2019 kl. 11:24:54
Hans senaste dubbning var Kato i Mio min Mio (1987)

Fast DuckTales hade premiär 1987 och Nya Äventyr med Nalle Puh hade premiär 1988 och i dessa två så spelade han Guldivar Flinthjärta respektive Nalle Puh fram till hans död i februari 1990!  ;)

Alexander

Louise Raeder dubbar fortfarande och är för tillfället med i de första avsnitten av den nya Bakugan Battle Planet.   :)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 20:23:11
>Håkan Mohede;
Senaste dubbningsroll; vet ej (dock verkar han inte göra så mycket nuförtiden)
Jag TROR att det var Doktor Sturmdrang i Djungeldjuret Hugo på villovägar (2007)

Disneyfantasten

Här kommer mer;

>Mille Schmidt;

Första dubbningsroll: Gamen Dizzie i Djungelboken 1968

Sista dubbningsroll: vet ej

>Birgitta Larsson;

Första dubbningsroll: titelrollen i 1979/1980-års omdubbning av Törnrosa (förresten så har hon väl bara gjort den rollen)

>Lissi Alandh;

Första dubbningsroll: Sjöjungfru i 1953-års originaldubbning av Peter Pan

(förresten så är väl detta enda gången hon någonsin har dubbat)

>Mikaela Tidermark;

Första dubbningsroll: biroll i Puhs Film om Heffaklumpen 2005

Senaste dubbningsroll hittills: vet ej (men allting tyder på att hon fortfarande är i farten och dubbar)

>Johan Jern;

Första dubbningsroll: Uto i Tarzan 2 2005

Senaste dubbningsroll hittills: Borgmästare Lionheart i Zootropolis 2016

>Johan Wilhelmsson;

Första dubbningsroll: biroll i Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld 1998

Senaste dubbningsroll hittills: vet ej (men vet att han dubbat då och då hos KM Studio)

>Niclas Ekholm;

Första dubbningsroll: Max i Djungel George 1997

Senaste dubbningsroll hittills: vet ej (men vet att han dubbat då och då hos KM Studio)

>Lasse Kronér;

Första dubbningsroll: Hugo i Ringaren i Notre Dame 1996

Senaste dubbningsroll hittills: Hugo i Ringaren i Notre Dame 2 2001

>Göran Rudbo;

Första dubbningsroll: Prälle i 1996-års andra omdubbning av Dumbo

Senaste dubbningsroll hittills: vet ej

>Ken Wennerholm;

Första dubbningsroll: Halmhatt i 1996-års andra omdubbning av Dumbo

Senaste dubbningsroll hittills: vet ej

Mera kommer senare...

Simon Axelsson

Mikaela Tidermark ska senast ha dubbat för Röjar-Ralf kraschar internet där hon dubbade Snövit och Tryffelina om man går efter svensk release, annars skulle det vara som Mary Jane i Spider-Man: Into the Spider-Verse.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Björn Gedda;
...
Första dubbningsroll; Monstret i 1980-års omdubbning av Törnrosa (står inte angiven i creditlistan, men tycker att det låter som honom, annars kan det nog vara Bert-Åke Varg)

Okej, nu har jag lyssnat om på ett YouTube-klipp och är nu 75% säker på att det är Bert-Åke Varg som är Monstrets röst!  ;)

www.youtube.com/watch?v=hsdvVegvS3w

Alltså var Björn Geddas första dubbning Musse Piggs Julsaga 1983...

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 april 2019 kl. 11:44:40
Den roll som han gjorde i den filmen var Boog. Och det är i 2:an, bara så att du vet ;)

Jag läste just på Wikipedia att Adam Fietz, liksom i fallet med Gill, tog över rollen som Boog, snacka om slump...

E

Ifall du tar med Therese Reuterswärd nån gång så kan jag säga att hennes senaste dubbning var i Klara-Ko och äppeltjuven (2018), i alla fall enligt hennes Instagram

Det står inte på creditlistan vem hon dubbar men men

Och det är dessutom första gången hon dubbar sen 2006

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 juni 2019 kl. 18:00:56
Om du tar med Johan Halldén nån gång så kan jag säga att hans senaste dubbroll var Dykar-Dick i Tess och Ubbe (2006)

Nix, hans senaste dubbroll var i Toy Story 3. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2019 kl. 20:34:52
Okej, nu har jag lyssnat om på ett YouTube-klipp och är nu 75% säker på att det är Bert-Åke Varg som är Monstrets röst!  ;)

www.youtube.com/watch?v=hsdvVegvS3w

Alltså var Björn Geddas första dubbning Musse Piggs Julsaga 1983...

Jag är visserligen inte säker, men jag tror inte det är Bert-Åke Varg som är Monstrets röst i omdubbningen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 15 oktober 2019 kl. 22:04:34
Jag är visserligen inte säker, men jag tror inte det är Bert-Åke Varg som är Monstrets röst i omdubbningen.

Vem tror du det är då?  ??? (du nämnde i en annan tråd att det kanske var Steve Kratz, vilket jag tvivlar starkt på eftersom han debuterade i dubbning 1986, i och med att han 2016 körde ett 30-års jubileum för sin dubbningskarriär, medan Törnrosa dubbades om ca 1979-1980)

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22att nämna att jag endast tar med UTLÄNDSKA filmer! (dubbning handlar trots allt om originalspråk)

>Hans Lindgren;

Första dubbningsroll; Cubby i 1953-års omdubbning av Peter Pan (spelade Herr Smee i 1992-års omdubbning av samma film)

Sista dubbningsroll; tror antingen en man i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil eller Sorken i något Nalle Puh projekt,

Hans Lindgrens sista dubbningsroll var Sorken i Buh, Nalle Puh! som dubbades någon gång runt 2006.