Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

DuckTales - Disney+ (Nydubb på Svenska)

Startat av Goliat, 6 november 2020 kl. 07:04:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 juni 2021 kl. 09:52:29
Hur ser det ut med dom andra 35 avsnitten? Har dom behållt originaldubbningen eller blev dom avsnitten också omdubbade på svenska?
Säsong 2 (som Disney+ kallar för säsong 2 och 3) har fått behålla sin gamla dubbning. Den säsongen finns dock inte i Sverige än, men finns med svenskt tal om man ansluter med amerikansk VPN.

Även bland säsong 1 har ju vissa avsnitt fått behålla Media Dubbs dubbning, men jag har ärligt talat inte orkat gå igenom och kolla upp exakt vilka avsnitt som dubbats om...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2021 kl. 12:27:40
Säsong 2 (som Disney+ kallar för säsong 2 och 3) har fått behålla sin gamla dubbning. Den säsongen finns dock inte i Sverige än, men finns med svenskt tal om man ansluter med amerikansk VPN.

Även bland säsong 1 har ju vissa avsnitt fått behålla Media Dubbs dubbning, men jag har ärligt talat inte orkat gå igenom och kolla upp exakt vilka avsnitt som dubbats om...
Det är bra att dom 35 avsnitten fick behålla originaldubbningen.

Eriksson

Jag har nu sett några av de omdubbade avsnitten, och jag måste ändå säga att det är mycket föredömligt att man har återanvänt de flesta skådespelare som fortfarande är i livet. Jag är också mycket nöjd med de flesta av de nya rösterna. Leo Hallerstam som Knattarna är ju ett genidrag, och Pontus Gustafsson som Oppfinnar-Jocke tycker jag också är ett briljant val. Men Göran Engman som farbror Joakim kommer jag nog alltid att ha oerhört svårt att acceptera, och jag hade sörjt originaldubbningen betydligt mindre om man bara hade hittat en likvärdig efterträdare till gamle herr Harryson.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet  1 juli 2021 kl. 19:53:46
Jag har nu sett några av de omdubbade avsnitten, och jag måste ändå säga att det är mycket föredömligt att man har återanvänt de flesta skådespelare som fortfarande är i livet. Jag är också mycket nöjd med de flesta av de nya rösterna. Leo Hallerstam som Knattarna är ju ett genidrag, och Pontus Gustafsson som Oppfinnar-Jocke tycker jag också är ett briljant val. Men Göran Engman som farbror Joakim kommer jag nog alltid att ha oerhört svårt att acceptera, och jag hade sörjt originaldubbningen betydligt mindre om man bara hade hittat en likvärdig efterträdare till gamle herr Harryson.
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tycker också att omdubbningen överlag är bra, och Leo Hallerstam är suverän som Knattarna. Men jag håller med att Göran Engman som Joakim von Anka är det största problemet, som kanske inte är dålig men inte på långa vägar lika bra som John Harryson var - det är lite svårt att vänja sig vid honom i rollen...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2021 kl. 21:27:38
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tycker också att omdubbningen överlag är bra, och Leo Hallerstam är suverän som Knattarna. Men jag håller med att Göran Engman som Joakim von Anka är det största problemet, som kanske inte är dålig men inte på långa vägar lika bra som John Harryson var - det är lite svårt att vänja sig vid honom i rollen...

Jonas Begström borde spelat Joakim isället.

Han är mer lik Alan Young.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 juli 2021 kl. 21:54:10
Jonas Begström borde spelat Joakim isället.

Han är mer lik Alan Young.
Fast i fallet med Joakim von Anka är det inte originalrösterna man försöker utgå ifrån utan John Harrysson.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 22:16:00
Fast i fallet med Joakim von Anka är det inte originalrösterna man försöker utgå ifrån utan John Harrysson.

Varför ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 juli 2021 kl. 22:17:50
Varför ?
För att John Harryson är Joakim von Anka för det svenska folket ingen kan göra det bättre än honom.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 22:20:17
För att John Harryson är Joakim von Anka för det svenska folket ingen kan göra det bättre än honom.

Precis, därför tycker jag att Göran Engman är helt okej och godtagbar som ersättare, men om man utgår ifrån Alan Tudyk så tycker jag att Jonas Bergström och Guy De La Berg var ganska bra, Johannes Brost röstkaraktär var hyfsat lik Alan Young men lät tyvärr på tok för ung för att trovärdigt kunna passa karaktären, undantaget är väl vid flashback-scenen som Benjamin visar honom, däremot tror jag att Johannes Brost hade passat som Von Pluring...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2021 kl. 22:23:43
Precis, därför tycker jag att Göran Engman är helt okej och godtagbar som ersättare, men om man utgår ifrån Alan Tudyk så tycker jag att Jonas Bergström och Guy De La Berg var ganska bra, Johannes Brost röstkaraktär var hyfsat lik Alan Young men lät tyvärr på tok för ung för att trovärdigt kunna passa karaktären, undantaget är väl vid flashback-scenen som Benjamin visar honom, däremot tror jag att Johannes Brost hade passat som Von Pluring...
Johannes skulle nog hoppas att om han fick rollen nu. Det går ju dock inte för att han är avliden.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juli 2021 kl. 22:23:43
Precis, därför tycker jag att Göran Engman är helt okej och godtagbar som ersättare, men om man utgår ifrån Alan Tudyk så tycker jag att Jonas Bergström och Guy De La Berg var ganska bra, Johannes Brost röstkaraktär var hyfsat lik Alan Young men lät tyvärr på tok för ung för att trovärdigt kunna passa karaktären, undantaget är väl vid flashback-scenen som Benjamin visar honom, däremot tror jag att Johannes Brost hade passat som Von Pluring...

Alan Young inte Alan Tudyk  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juli 2021 kl. 22:26:31
Johannes skulle nog hoppas att om han fick rollen nu.

Mycket möjligt, han var äldre under 2000-talet och 2010-talet när han medverkade i bl.a. Familjen Robinson och Draktränaren 1 & 2, tyvärr är dock Johannes inte längre i livet...

Citat från: gstone skrivet  1 juli 2021 kl. 22:27:16
Alan Young inte Alan Tudyk  ;)

Skrev visst fel i hastigheten, blandade ihop Alan-erna...

Eriksson

Jag har inte hört Jonas Bergström som Joakim, men spontant tycker jag att det borde finnas flera som skulle passa bättre i rollen. Helst hade jag nog velat höra nån gammal räv som kanske Bert-Åke Varg eller Peter Harryson, fast jag vet inte hur aktiva de är idag. Peter Harryson tror jag har slutat.

Jag skulle nog vilja sträcka mig så långt som att både Per Sandborgh, Steve Kratz och Gunnar Ernblad hade varit bättre som Joakim än Göran Engman. Engman är en duktig skådespelare men han är inte Joakim, punkt slut!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Eller Anders Nyström borde det naturligtvis ha varit! Han är fortfarande aktiv, vad jag vet.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet  2 juli 2021 kl. 15:56:30
Eller Anders Nyström borde det naturligtvis ha varit! Han är fortfarande aktiv, vad jag vet.

Han dubbar faktiskt Joakims pappa serien.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.