Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

yogi björn

Startat av TonyTonka, 12 augusti 2008 kl. 11:31:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

har yogi björn dubbats i svergie?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, Yogi Bear har absolut dubbats. Såvitt jag vet har samtliga avsnitt (kortfilmer) i serien dubbats av Media Dubb för bl.a. visningar på TV3; ursprungligen för TV-blocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera. Möjligtvis kan Mediadubb International ha tagit över dubbningen efter ett tag (jag är osäker på vilka år det här rör sig om), men de tidigare avsnitten gjordes i alla fall av Lasse Svenssons gamla Media Dubb.

Därutöver tycks jag även minnas en Köpenhamns-baserad Sun Studio-dubbning av serien, men det är jag inte 100% säker på.

Tyvärr har serien inte släppts på DVD i Sverige, men det finns en komplett box med Yogi Bear släppt i USA på region 1, så jag hoppas att det blir aktuellt även i Europa så småningom. Intressant att notera så har den amerikanska boxen som extramaterial med en kort snutt av ett avsnitt dubbat på svenska, med Media Dubbs dubbning...

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag minns tyvärr inget om rösterna i Björnen Yogi i någon dubbning. Kanske någon annan minns...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2008 kl. 02:06:14
Jag minns tyvärr inget om rösterna i Björnen Yogi i någon dubbning. Kanske någon annan minns...?


Det är ett tag sedan jag såg Yogi senast, men jag minns att Yogi själv spelades av Reine Brynolfsson och Bobo av Dick Eriksson. Jag kommer också ihåg att Per Sandborgh var också med, men utöver det minns jag inga fler röster. 

Daniel Hofverberg

Det gäller Media Dubbs dubbning, bör tilläggas. Jag minns att den dubbningen översattes av Annica Smedius, men såvitt jag vet medverkade hon inte som röst där.

Jim Ström

Den äldsta och mest kända dubbningen sm jag minns, så var det dessa personer som gjorde röster:

Yogi: Johan Hedenberg
Bobo: Peter Sjöqvist
Skogvaktaren: Peter Sjöqvist
övriga roller: Per Sandborgh som också gjorde rösten till Huckleberry Hund.

TonyTonka

#7
Jag fick en YOGI BJÖRN vhs, med dessa röster:


Yogi: Olaf F. Andersen
BoBo: Staffan Hallerstam

Något om det här?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tonytonka: Det måste vara någon särskild videodubb, som bara använts på VHS-utgåvor och inte på TV. Vilken distributör har gett ut filmen, och vilken är filmens fullständiga titel?

TonyTonka

Den fullständiga titlen är:

Yogi Björn som hollywoodstjärna
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Enligt SLBA gavs den filmen ut av Musikservice, och därmed är det inte lätt att få fram mer info om dubbningen då dem inte tillhör världens mest hjälpsamma. Men Musikservice brukade beställa egna dubbningar av alla VHS-filmer de gav ut, som inte använts på annat håll. Jag misstänker att de oftast anlitade Videobolaget i Solna som dubbningsbolag, men det har jag inte lyckats få bekräftat.

TonyTonka

Har Sunstudio i Köpenhamn dubbat Yogi?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag vill minnas att Björnen Yogi visades med två uppsättningar röster på Cartoon Network under 1990-talet, så det bör i så fall innebära att Sun Studio dubbade en del avsnitt. Dock kan jag inte garantera till 100% att mitt minne stämmer.

TonyTonka

vilka gör rösterna i filmen på bilden?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

#14
Här är ett klipp på Ranger Smith i Videobolagets dubb (Musicservice) hoppas någon kan identifiera hans röst
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

har dessa filmer/serier med Yogi dubbats?


Hey There, It's Yogi Bear
Yogi's Gang
Yogi's First Christmas
The New Yogi Bear Show
A Day in the Life of Ranger Smith
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Åtminstone "Yogi's Gang" och "A Day in the Life of Ranger Smith" finns dubbade till svenska. "Yogi's Gang" var nog dubbad av Mediadubb International medan "A Day in the Life of Ranger Smith" dubbades av Sun Studio.

TonyTonka

#17
Jag ser Sun Studio Köpenhamns dubb av Yogi Bear just nu.


Yogi spelas av Thomas Engelbrektsson och skogvaktaren av Mats Qviström. (samma person som gör tintin). Vem som spelar BoBo lyckades jag inte identifiera. Men det låter som en kvinnlig skådis. Jag bifogar ett kort klipp på rösten. Ursäkta den ganska dåliga kvalitén. Är det någon som kan identifiera rösten? Filmen heter för övrigt Yogi Björn - det stora äventyret och är utgiven av Egmont. Jag tror också att skådisen som spelar BoBo även spelar Cindy men jag är inte säker.


Citat från: Tonytonka skrivet 12 april 2010 kl. 16:13:01
Här är ett klipp på Ranger Smith i Videobolagets dubb (Musicservice) hoppas någon kan identifiera hans röst

Är det förresten någon som känner igen rösten i klippet jag bifogade här?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr känner jag inte igen BoBos röst på rak arm, men det är heller inte så lätt då kvaliteten som sagt inte var särskilt bra.

Är du förresten helt säker på att den där dubben verkligen gjorts av Sun Studio? Då filmen gavs ut av Egmont och verkar ha kommit ut i samma serie och omgång som Scooby-Doo på nya äventyr, så tycker jag det känns mer sannolikt att Egmont anlitade Salut Audio/Video även till denna (då det var de som gjorde Scooby-filmen). BoBos röst låter heller inte lika som den Sun Studio-dubb som jag tycks minnas från Cartoon Network en gång i tiden, men jag är inte hundra på om jag bara inbillat mig den dubbningen eller inte...

TonyTonka

Jag är faktist inte säker men eftersom att jag hörde Thomas Engelbrektsson så trodde jag det. Men det är möjligt att Salut Audio/Video dubbade denna film.. Men jag har en familjen flinta vhs utgiven av Egmont (Familjen Flinta - Filmstjärna i Hollyrock) och där är det sun studio köpenhamns dubb. (Fred spelas av Thomas Engelbrektsson, Barney spelas av Mikael Roupé etc).


Som sagt så Låter BoBos röst i mina öron som en kvinnlig skådis. Men jag är inte säker dock.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag har gjort ett bättre Ljudklipp med Bobos röst i videofilmen Yogi Björn - Det stora äventyret där man hör tydligare.

I somliga repliker under filmens gång tycker jag faktist att Bobos röst låter en smula maskulinare, men större delen av filmen låter han femenin.

Jag vet för övrigt att Yogi spelas av Olaf F. Andersen (osäker på stavningen) och att Bobo spelas av Staffan Hallerstam i Musicservices utgåvor av Yogi Björn, men jag är inte säker på Ranger Smiths röst, även om den påminner en del om Fred Flintas röst i Musicservices utgåvor av Scooby-Doo.  Jag bifogar klipp på honom så ni kan lyssna och se om ni känner igen rösten.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Tonytonka skrivet  6 juni 2012 kl. 17:18:37
Jag har gjort ett bättre Ljudklipp med Bobos röst i videofilmen Yogi Björn - Det stora äventyret där man hör tydligare.

I somliga repliker under filmens gång tycker jag faktist att Bobos röst låter en smula maskulinare, men större delen av filmen låter han femenin.

Jag vet för övrigt att Yogi spelas av Olaf F. Andersen (osäker på stavningen) och att Bobo spelas av Staffan Hallerstam i Musicservices utgåvor av Yogi Björn, men jag är inte säker på Ranger Smiths röst, även om den påminner en del om Fred Flintas röst i Musicservices utgåvor av Scooby-Doo.  Jag bifogar klipp på honom så ni kan lyssna och se om ni känner igen rösten.

Ingen som kan identifiera rösterna? Kan det vara Stig Engström som gör rösten till Ranger Smith?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet 30 september 2012 kl. 22:36:12
Ingen som kan identifiera rösterna? Kan det vara Stig Engström som gör rösten till Ranger Smith?

Jag är inte säker på Bobo, men Smiths röst låter som Sten Carlberg.

Christer

Smith är Sten Carlberg, 100% säker.

TonyTonka

Citat från: Christer skrivet  2 oktober 2012 kl. 09:49:26
Smith är Sten Carlberg, 100% säker.

(Väldigt sent svar) Intressant, jag har alltid trott att det var Stig Engström då jag tycker att rösten i klippet påminner om Fred Flintas röst i Musicservice Familjen Flinta-filmer.

Någon som vet vem som spelade Cindy i någon av dubbningarna? Jag har för övrigt två videofilmer med Yogi Björn släppta av Musicservice (vilket jag nämnt tidigare), nämligen Yogi Björn som Hollywoodstjärna samt Yogi Björn och Storviltsjägarna, och jag undrade bara om de var de enda filmerna Musicservice släppte med Yogi Björn?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Har Hey There, It's Yogi Bear! någonsin dubbats till svenska? Vilka var rösterna då, och dubbades sångerna? Jag undrar som sagt även vem som gör rösten till Cindy, och om något avsnitt med henne ens finns dubbat?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#26
Jag har inget minne av att Hey There, It's Yogi Bear! har dubbats till svenska. Jag har ett svagt minne av att den filmen visades på Cartoon Network under kanalens barndom (första halvan av 1990-talet), men jag vill minnas att den var i otextad originalversion.

Jag har tyvärr inte full koll på vem eller vilka som spelat Cindy, men hon har i alla fall definitivt medverkat i en del av Media Dubbs dubbningar. I TV-serien Yo Yogi (som dubbades av Mediadubb International) spelades Cindy i alla fall definitivt av Louise Raeder, och det är inte omöjligt att det kan ha varit hon även i Media Dubbs dubbningar av Björnen Yogi-kortfilmerna.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2014 kl. 01:27:59
Jag har inget minne av att Hey There, It's Yogi Bear! har dubbats till svenska. Jag har ett svagt minne av att den filmen visades på Cartoon Network under kanalens barndom (första halvan av 1990-talet), men jag vill minnas att den var i otextad originalversion.

Jag har tyvärr inte full koll på vem eller vilka som spelat Cindy, men hon har i alla fall definitivt medverkat i en del av Media Dubbs dubbningar. I TV-serien Yo Yogi (som dubbades av Mediadubb International) spelades Cindy i alla fall definitivt av Louise Raeder, och det är inte omöjligt att det kan ha varit hon även i Media Dubbs dubbningar av Björnen Yogi-kortfilmerna.


Cindy spelas även av Louise Raeder i Sportfånarna/Laff-A-Lympics och gör enligt mig en riktigt bra insats. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

paddington90

Har  Yogi björn - falskspel och hjulångare som även innehåller 6 till avsnitt utgiven av musikservice.

Så minst 3 yogi har givits ut på vhs dvs

AlexanderM

Citat från: Jim Ström skrivet 30 augusti 2008 kl. 03:02:42
Den äldsta och mest kända dubbningen sm jag minns, så var det dessa personer som gjorde röster:

Yogi: Johan Hedenberg
Bobo: Peter Sjöqvist
Skogvaktaren: Peter Sjöqvist
övriga roller: Per Sandborgh som också gjorde rösten till Huckleberry Hund.


Jim, eller någon annan som sitter på info kring vad det är för studio?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Daniel Hofverberg

Den äldsta och mest kända dubbningen av Björnen Yogi gjordes av Lasse Svensson och dåvarande Media Dubb som del av programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera på TV3; dubbad runt 1987 - 1988. Översättare var Annica Smedius (innan hon började som skådis) och det bör väl ha varit Lasse själv som regisserade.

Det överensstämmer dock inte med de röster som Jim Ström angav, utan i den dubbningen var det såvitt jag minns Reine Brynolfsson som spelade Yogi och Dick Eriksson som spelade Bobo. Så vilken dubb som Jim egentligen syftade på vet jag inte...

AlexanderM

#31
Jo om nån sitter på mer info så vore det såklart kul om de kunde dela med sig! Hade nästan tänkt gissa på MediaDubb först men kan inte se anledningen till att de gör en andra dubbning utöver den med Eriksson & Brynolfsson?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2014 kl. 16:25:53
Den äldsta och mest kända dubbningen av Björnen Yogi gjordes av Lasse Svensson och dåvarande Media Dubb som del av programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera på TV3; dubbad runt 1987 - 1988. Översättare var Annica Smedius (innan hon började som skådis) och det bör väl ha varit Lasse själv som regisserade.

Det överensstämmer dock inte med de röster som Jim Ström angav, utan i den dubbningen var det såvitt jag minns Reine Brynolfsson som spelade Yogi och Dick Eriksson som spelade Bobo. Så vilken dubb som Jim egentligen syftade på vet jag inte...

Det stämmer, och Dick Eriksson spelade även skogvaktaren. ^^


Citat från: TonyTonka skrivet  6 juni 2012 kl. 17:18:37

I somliga repliker under filmens gång tycker jag faktist att Bobos röst låter en smula maskulinare, men större delen av filmen låter han femenin.



Jag såg faktist den här filmen tidigare idag, i samband med att jag gjorde ett ljudklipp på Thomas Engelbrektson som Yogi Björn och Mats Qviström som skogvaktaren, och måste säga att Bobos röst förvirrar mig extremt mycket, för jag kan bannemig inte avgöra om det är en kvinna eller man bakom rösten.  Då och då låter den manlig och, ibland kvinnlig, och nu är jag inte alls säker på att det är en kvinna. Det skulle kunna vara en äldre kvinna, alternativt en kvinna med ganska grov röst, men just nu är jag extremt förvirrad. Tycker ni att Yogi låter kvinnlig eller manlig i klippet jag bifogade tidigare?

Citat från: TonyTonka skrivet  6 juni 2012 kl. 17:18:37

Jag vet för övrigt att Yogi spelas av Olaf F. Andersen (osäker på stavningen) och att Bobo spelas av Staffan Hallerstam i Musicservices utgåvor av Yogi Björn, men jag är inte säker på Ranger Smiths röst, även om den påminner en del om Fred Flintas röst i Musicservices utgåvor av Scooby-Doo.  Jag bifogar klipp på honom så ni kan lyssna och se om ni känner igen rösten.

Efter att ha kollat på både Familjen Flinta (där Stig spelade Fred), Scooby-Doo (där Stig Engström spelade Shaggy i några avsnitt) samt Yogi Björn och Huckleberry Hound-filmen, så är jag nu säker på att det inte är samma skådis, och tror därför liksom Erika att det är Sten Carlberg, men lite likt var det allt. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

jimstrom

Ni kan ignorera mitt inlägg från tidigare, det var innan jag riktigt kunde höra skillnad på Dick och Peter, och Hedenberg och Brynolfson
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Jabberjaw

Har följande videofilmer digitaliserade av Yogi Bear. Men då innebär det i princip att orginaldubbningen av Media Dubb/Lasse Svensson aldrig har givits ut på videofilm?


  • Yogi Bear Falskspel och Hjulångare
    Yogi Bear Personliga Favoriter
    Yogi Bear och Storviltjägarna

Visserligen har jag väldigt många Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera barnprogramblock inspelade från TV3 men riktigt så många som att täcka alla The Yogi Bear Show samt The New Yogi Bear Show har jag ju absolut inte. Så det skulle vara väldigt roligt om någon här på forumet  har information kring hurevida avsnitt med denna i mina ögon överlägsna dubbning finns på andra videofilmer eller ej. Och ifall ni har avsnitt inspelade.

Disneyfantasten

#35
Citat från: TonyTonka skrivet  6 april 2015 kl. 20:26:36
Det stämmer, och Dick Eriksson spelade även skogvaktaren. ^^


Jag såg faktist den här filmen tidigare idag, i samband med att jag gjorde ett ljudklipp på Thomas Engelbrektson som Yogi Björn och Mats Qviström som skogvaktaren, och måste säga att Bobos röst förvirrar mig extremt mycket, för jag kan bannemig inte avgöra om det är en kvinna eller man bakom rösten.  Då och då låter den manlig och, ibland kvinnlig, och nu är jag inte alls säker på att det är en kvinna. Det skulle kunna vara en äldre kvinna, alternativt en kvinna med ganska grov röst, men just nu är jag extremt förvirrad. Tycker ni att Yogi låter kvinnlig eller manlig i klippet jag bifogade tidigare?

Efter att ha kollat på både Familjen Flinta (där Stig spelade Fred), Scooby-Doo (där Stig Engström spelade Shaggy i några avsnitt) samt Yogi Björn och Huckleberry Hound-filmen, så är jag nu säker på att det inte är samma skådis, och tror därför liksom Erika att det är Sten Carlberg, men lite likt var det allt. xD

Förlåt om jag drar upp ett nästan 6 år gammalt inlägg men Skogsvaktare Smith spelas ju ändå av Olli Markenros?  ??? (kollar just på min VHS här hemma nämligen)

Jag tror förresten att Bobo spelas av Håkan Mohede...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 maj 2021 kl. 22:01:27
Förlåt om jag drar upp ett nästan 6 år gammalt inlägg men Skogsvaktare Smith spelas ju ändå av Olli Markenros?  ??? (kollar just på min VHS här hemma nämligen)

Jag tror förresten att Bobo spelas av Håkan Mohede...

Tja, på min VHS är det utan tvekan Mats Qviström. Det hör man tydligt på det här klippet.

Likaså tycker jag att Bobos röst låter kvinnlig.

Däremot vet jag att Håkan Mohede gjorde Boo-Boo i Scooby-Doo: Arabiska nätter, bifogar ett röstprov på det med. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 02:21:40
Tja, på min VHS är det utan tvekan Mats Qviström. Det hör man tydligt på det här klippet.

Likaså tycker jag att Bobos röst låter kvinnlig.

Däremot vet jag att Håkan Mohede gjorde Boo-Boo i Scooby-Doo: Arabiska nätter, bifogar ett röstprov på det med. ^^

Jag tycker att Mats Qviströms insats låter väldigt lik Olli Markenros insats som Hamm i Toy Story, deras röster låter ju så lika...

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 02:21:40
Tja, på min VHS är det utan tvekan Mats Qviström. Det hör man tydligt på det här klippet.

Likaså tycker jag att Bobos röst låter kvinnlig.

Däremot vet jag att Håkan Mohede gjorde Boo-Boo i Scooby-Doo: Arabiska nätter, bifogar ett röstprov på det med. ^^
Bobo låter som en ung kille

Oskar

Citat från: TonyTonka skrivet 30 maj 2021 kl. 02:21:40
Tja, på min VHS är det utan tvekan Mats Qviström. Det hör man tydligt på det här klippet.

Likaså tycker jag att Bobos röst låter kvinnlig.

Däremot vet jag att Håkan Mohede gjorde Boo-Boo i Scooby-Doo: Arabiska nätter, bifogar ett röstprov på det med. ^^
skogsvaktare Smith låter som Mats Qviström som spelar tintin.

Oskar

Jag tittade på nya yogi serie på HBO maxs yellowstone på HBO max. Per Sandborgh gör yogi i serie.