Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kan film-factory köpa in fler f.d DIC-Entertainment serier på DVD?

Startat av paddingtonbear, 11 mars 2016 kl. 13:18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

Detta har högst troligt diskuterats tidigare eller funnits på folks tankar en längre tid. Jag satt och klickade runt på www.Film-Factory.se/ och fick av någon anledning för mig att slösurfa runt till följande sida https://sv.wikipedia.org/wiki/DIC_Entertainment


Borde inte fler serier gå att köpas in. Kanske att man även kan hänvisa dom till "rätt" nyckelpersoner så att det blir realistiskt och uppenbart för Film-Factory och övriga inblandade att vi faktiskt finns och att svenskarna vill ha fler tecknade guldkorn släppta på Svenska.

DHX Media som numera äger DIC Entertainments gamla arkiv och serier har ju själva börjat släppa en rad olika serier på DVD bland annat Dino-Riders och Care Bears m.m
Cookie Jar Group


Har tidigare varit i kontakt med flera utav dom svenska distributörerna gällande olika serier. Det är lätt att sitta här på sidan och klaga men det är troligtvis inte lika många som vet vart dom skall vända sig med sina önskemål så tänkte att alla vi som vill ha fler tecknade serier på svenska DVD släpp kan samlas här för att klura på hur man på bästa sätt engagerar så många som möjligt i frågan.  :)

Daniel Hofverberg

Tyvärr verkar Film-Factory ha lagts ned. I företagsregistret står det att det beslutades om likvidation i december 2015, och deras F-skatt avslutades den 26 februari i år. Hela styrelsen avgick i januari i år, så mest troligt lär Film-Factory inte släppa något mer. Jag förmodar att deras webbsida bara finns kvar än så länge för att sälja ut DVD-filmer som finns kvar i lagret. Film-Factory verkar heller inte ha släppt någon ny DVD sedan 2011, så ärligt talat är det inte särskilt förvånande.

Jag håller med att det vore trevligt om fler serier från DiC Entertainment kunde släppas på DVD i Sverige, men i så fall lär det alltså behöva bli genom andra distributörer än Film-Factory. Om vi bortser från de stora multinationella företagen som huvudsakligen släpper sina egna produktioner (Disney, Fox, Paramount, Warner, Universal och Sony Pictures) återstår då Svensk Filmindustri, Nordisk Film, Scanbox och Noble Entertainment. Av de känns väl Nordisk Film och Noble som mest sannolika - Noble har ju trots allt släppt Kommissarie Gadget från DiC på DVD (om än tyvärr bara säsong 2 och omdubbad).

Problemet med DHX/Cookie Jar/DiC är ju att den koncernen inte har någon egen verksamhet i Sverige, och därmed ingen som "naturligt" äger de rättigheterna. Utan istället måste alltså någon svensk distributör själva licensiera serier från DHX. Sen måste då dubbningarna licensieras från ytterligare andra håll, i och med att DHX eller DiC aldrig själva har beställt någon svensk dubb. Det rör sig ju om en rad olika kanaler/företag som lär äga rättigheterna till dubbningarna, men ett flertal bör det ha varit Fox Kids som beställde och i så fall är det med all säkerhet Disney som äger de rättigheterna idag (då Disney köpte Fox Kids för ett antal år sedan). Jag vet ärligt talat inte hur Disney skulle ställa sig till att licensiera ut dubbningar till andra svenska distributörer, som ju tekniskt sett är konkurrenter, men min gissning är att det inte lär bli helt problemfritt i alla fall...

Vid några av DiCs serier bör dubbningen ha beställts av FilmNet, och de är nog i stort sett körda då ingen längre verkar veta vem som äger rättigheterna till FilmNets dubbningar.

Kort sagt lär det tyvärr inte bli problemfritt, även om någon distributör faktiskt skulle vara intresserade av att släppa DiCs produktioner i Sverige.

paddingtonbear

Det var mycket tråkigt att höra Hofverberg det visste jag faktiskt inte om.  :(

Men nu får man nog ta och se ljuset i "tunneln"  ;) vi får titta på detta outside the box.
Vilka möjligheter har vi nu då när Film-Factory tråkigt nog fallit bort ifrån listan?

Jag har ärligt talat inga stora förhoppningar om att exempelvis Viaplay helt plötsligt köper in ännu äldre tecknade serier och dessutom med orginalröster/dubbning.

Audvid verkar kanske som lovande kandidater?  :)


Daniel Hofverberg

Citat från: paddingtonbear skrivet 11 mars 2016 kl. 22:51:02
Audvid verkar kanske som lovande kandidater?  :)
Ja, Audvid kan nog tänkas vara den mest lovande kandidaten - de har trots allt släppt två TV-serier från DHX/Cookie Jar/DIC (Hurra för Kalle och Jordgubbs-Lisa/Strawberry Shortcake). Däremot har ju Audvid aldrig släppt alltför mycket (bara ett fåtal releaser varje år), och allt de släppt har nog varit sådant som antingen är av nyare datum eller där dubbningsrättigheterna tillhör de själva (eller dess föregångare Wendros/Ozon Media). Därför vet jag inte hur de ställer sig till att försöka licensiera dubbningar från TV-kanaler, men det är väl för all del värt ett försök att kontakta dem.

Annars är det nog som sagt bara Noble Entertainment som har släppt någonting från Cookie Jar/DIC på DVD på senare år, så de är väl inte heller otänkbara.

Elios