Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumin - Moderlig Kärlek på svenska?

Startat av Goliat, 14 oktober 2021 kl. 14:58:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Utgivet på DVD eller VHS finns inte avsnittet Moderlig Kärlek. Stötte på en granne och på nått konstigt sätt kom vi in på VHS och Mumin. Det som är lite märkligt är att hon berättade att hon försökt få tag i det avsnittet, då hon mindes att det gick på tv efter Toves död 2001 specialdubbat. Vilket är helt galet, för jag har fått för mig precis samma sak. Någon annan påstod det gick till minne med svensk undertext pga att hon ansågs vara moder/skapare till Muminfamiljen just det avsnittet. Grejen är att jag var inte äldre än 14-15 år då. Men jag minns avsnittet, sett det på norska/danska för flertal år sedan och kände igen det direkt. Så vi har sett det.

Hon mindes TV4 och jag mindes SVT.

Någon här som är duktiga på att titta upp sådant här? Vet at kb har sin tjänst men jag är urkass och missar ibland när jag går igenom så vore bra om någon me kunde titta upp.

Det borde röra sig om 27 juni och upp till 2-4 veckor framåt.

Om det specialdubbades, vet jag inte hur lång tid det kan ha tagit? Borde gått sisådär relativt nära hennes död IAF.

Goliat

Det är ett så konstigt mysterium. Hade kontakt med någon som ansvarade för dvd-utgåvorna angående avsnitten och personen hade ett vagt minne av att det fanns en beställning gjord men att de inte hade tillgång till denna och inte fanns i deras intresse då det inte var något som "ingick i deras utbud". Eller hur det var, men de visste inte vilket avsnitt eller om det var just den serien eller om det till och med var en rättelse(?) i något av avsnitten (behövde inte ens gälla tal utan ljudeffekt som kanske var avsaknad som jag förstod det), nu är det säkert mer än 10 år sedan nu, mer eller mindre.

Steffan Rudvall

Om det är ett avsnitt av anime serien från 90-talet borde väl Yle veta vad som finns dubbat och inte.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 15:42:09
Om det är ett avsnitt av anime serien från 90-talet borde väl Yle veta vad som finns dubbat och inte.

Har Yle fortfarande kvar rättigheterna? Gav de inte bort dem till någon annan? Fick för mig det pga att de visades på MTV (finska kanalen inte musik-kanalen) försöker komma fram till det med Google translate sviker mig lite.

Edit: jag var i kontakt med SF först, sedan en ansvarig utgivare + ansvarig utgivare för den finska utgåvan. Men det är som sagt extremt länge sedan nu, så osäker på om någon där jobbar kvar idag som jobbade då. Detta är trots allt 20 år sedan.

Men klart värt ett försök att fråga Yle.

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet 14 oktober 2021 kl. 20:15:38
Har Yle fortfarande kvar rättigheterna? Gav de inte bort dem till någon annan? Fick för mig det pga att de visades på MTV (finska kanalen inte musik-kanalen) försöker komma fram till det med Google translate sviker mig lite.

Edit: jag var i kontakt med SF först, sedan en ansvarig utgivare + ansvarig utgivare för den finska utgåvan. Men det är som sagt extremt länge sedan nu, så osäker på om någon där jobbar kvar idag som jobbade då. Detta är trots allt 20 år sedan.

Men klart värt ett försök att fråga Yle.
Jag vet inte vem som äger rättigheterna men det kan ju vara Yle som har gjort dubbningen om den nu finns.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 21:04:23
Jag vet inte vem som äger rättigheterna men det kan ju vara Yle som har gjort dubbningen om den nu finns.

Får höra av mig igen till dem. Det enklaste tror jag är om man tittar igenom dagarna och se om det står textad version eller inte så man kunde få mer klarhet i hur det låg till. Känns som de har lite dålig koll också på dubbningarna.

Goliat

Har fått svar, men de verkar tro hela serien dubbades. Men tror de tänker på den finska, då de dubbade ett par avsnitt tidigare aldrig dubbades inte dvd-släpp (om jag förstod det rätt), men de gäller finska och inte svenska.

Eftersom den gick på SVT så borde man nog kanske de beställde in dubb om den dubbades? Eller är det omöjligt att så är fallet?

Steffan Rudvall


Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 september 2023 kl. 19:06:26Har du fått fram något nytt om detta?
Nja, egentligen inte. Inget värt att skriva. Och beställa ut flera dagar och gå igenom är inte så realistiskt för att reda ut heller.

Men...jag har funderat och tror nästan att den hade undertext och inte var dubbad.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 10 september 2023 kl. 18:37:29Nja, egentligen inte. Inget värt att skriva. Och beställa ut flera dagar och gå igenom är inte så realistiskt för att reda ut heller.

Men...jag har funderat och tror nästan att den hade undertext och inte var dubbad.
Du minns inte vad den faktiska svenska titeln var? För det enda jag kan hitta i samband med Tove Janssons bortgång är detta och det verkar inte ha någonting alls med I Mumindalen att göra.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001760343/3

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 september 2023 kl. 18:53:48Du minns inte vad den faktiska svenska titeln var? För det enda jag kan hitta i samband med Tove Janssons bortgång är detta och det verkar inte ha någonting alls med I Mumindalen att göra.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001760343/3
Osäker på om smdb skriver om tv-guiden om något ska va visats med kort varsel?
 
Enda jag tänker är att man få gå igenom en vecka från hennes död från kanal 1 och 2 (video) för att verkligen reda ut hur det var.

Avsnittet bör heta Moderlig Kärlek.

Tror dock inte vi kommer lösa men jag är inte tveksam, när endast en involverad minns, och det har gått lång tid så det kan ha kommit ihåg fel, sedan vet jag inte (frågade ej) om personen var involverad i den finska, så han kanske blandade ihop?

//Pessimisten

Dubintrested


Daniel Hofverberg

Citat från: Dubintrested skrivet 10 september 2023 kl. 20:08:59@Daniel Hofverberg Vet du om det finns något sätt att lista ut de här?
SMDb bör vara tillförlitlig när det kommer till tablåerna - annars kan man alltid söka i KBs tidningstjänst och se om man hittar något där. Visserligen måste man vara på plats i deras lokaler för att se hela tidningssidorna, men det lilla utdrag man får se kan ibland duga för att lista ut något.

Har ni någon aning om vilken programpunkt det kan ha sänts i samt datum och kanal, så kan jag absolut beställa studiekopior från Svensk Mediedatabas och gå igenom och titta på - men då måste jag ha någonting att gå på, då jag måste veta datum och ungefärlig tid för att kunna beställa. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2023 kl. 20:31:54SMDb bör vara tillförlitlig när det kommer till tablåerna - annars kan man alltid söka i KBs tidningstjänst och se om man hittar något där.
Jag har sökt i SMDb men kan inte hitta något med Mumin överhuvudtaget juni/juli 2001.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 september 2023 kl. 20:33:45Jag har sökt i SMDb men kan inte hitta något med Mumin överhuvudtaget juni/juli 2001.
Inte jag heller - det enda Mumin-relaterade jag hittar är ett radioprogram extrainsatt på grund av Tove Janssons bortgång; Vem skrämde Mumintrollet? i P1 (2001-06-28 kl. 18:10 - 19:00).

I KBs tidningstjänst hittar jag bara åt artiklar om Tove Janssons bortgång, men inget som ser ut som TV-tablåer.