Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Barnprogram på svt

Startat av TonyTonka, 18 juli 2013 kl. 02:33:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Erika skrivet 18 juli 2013 kl. 12:19:10
Den förstnämnda tv-serien låter som "Hagelbäcks matrast". Den andra tv-serien låter lite bekant, men jag kommer inte på vilken tv-serie det kan vara. Minns du något mer?

Japp det var Hagelbäcks matrast. Trodde alltid att det var Björn Skifs som var den gubben där.
Av det jag vill minnas av den andra tv-serien så har jag för mig att det var barn som han berättade historierna för. Har ett svagt minne att gubben hade hatt på sig. Sen av det jag minns så har jag för mig att det ska ha varit en gammal tv-serie som också visades för längesen. Minns att till och med min mamma nämnde någon gång då att hon hade sätt det när hon var liten. Frågade ifall hon minns men hon kom inte heller på det. Det var ett av dem första programmen som visades när Barnkanalen startade.

Cadpig

Jag är 80-talist och de flesta av serierna som har nämnt hittills har jag sett men få är värda någon som helst kult-stämpel. Varför har ingen nämnt mästerverk som "Planeten Pi", Williams Önskestövlar, Bob och Bobek, Richard Scarrys Äventyrsvärld, Noaks Ö etc etc?

Elios

Citat från: Elios skrivet 18 juli 2013 kl. 23:03:24
Japp det var Hagelbäcks matrast. Trodde alltid att det var Björn Skifs som var den gubben där.
Av det jag vill minnas av den andra tv-serien så har jag för mig att det var barn som han berättade historierna för. Har ett svagt minne att gubben hade hatt på sig. Sen av det jag minns så har jag för mig att det ska ha varit en gammal tv-serie som också visades för längesen. Minns att till och med min mamma nämnde någon gång då att hon hade sätt det när hon var liten. Frågade ifall hon minns men hon kom inte heller på det. Det var ett av dem första programmen som visades när Barnkanalen startade.

Tjohej. Ett gammalt ämne jag vet men nu har jag äntligen löst ett mysterium här det var TV-Serien Doktor Krall som jag sökte efter. Har Erik Friman att tacka för hjälpen i hans tråd om att söka gamla tidningsartiklar.  ;D

Alexander

Björne kommer tillbaka som teaterföreställning (Björnes favoriter) efter förhandlingar med SVT.  :)

https://www.expressen.se/noje/bjorne-tillbaka-efter-konflikterna-med-svt/

E

11 Februari visas Professor Balthazar i repris på Barnkanalen och 17 Februari visas Nasse i repris. Då blir det Nostalgi-Tajm ;D

Nu vet jag inte om detta var rätt ämne att säga detta men ni pratar ju om nostalgi här så jag postar här

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 13:38:12
11 Februari visas Professor Balthazar i repris på Barnkanalen och 17 Februari visas Nasse i repris. Då blir det Nostalgi-Tajm ;D

Nu vet jag inte om detta var rätt ämne att säga detta men ni pratar ju om nostalgi här så jag postar här

Kul. Men har inte Balthazar visats många gånger på barnkanalen?^^

E

Citat från: Elios skrivet  3 februari 2019 kl. 17:03:18
Kul. Men har inte Balthazar visats många gånger på barnkanalen?^^
Jo fast det var ganska längesen. Det gick senast när jag var i 4-5 årsåldern

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 17:22:18
Jo fast det var ganska längesen. Det gick senast när jag var i 4-5 årsåldern

Hur mycket är du nu då?  :) (själv fyller jag 23 i sommar)

E


Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 17:46:13
Jag är 18 år ;)

Då är du ju yngre än vad jag är... (jag vill minnas att jag också såg Baltazar när jag var barn)

Elios

Ja den gick väl när Barnkanalen började ca 2003?^^

E

Citat från: Elios skrivet  3 februari 2019 kl. 19:06:14
Ja den gick väl när Barnkanalen började ca 2003?^^
Precis. Och det gick också på 70-talet. Min Mamma såg det mycket när hon var barn. Första gången den visades i Sverige var hösten 1970

E

Nasse sändes senast 2011 (enligt Svensk Mediedatabas iallafall)

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 19:37:38
Precis. Och det gick också på 70-talet. Min Mamma såg det mycket när hon var barn. Första gången den visades i Sverige var hösten 1970.

Japp. Min mamma har även sagt att den fanns när hon var liten.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 13:38:12
11 Februari visas Professor Balthazar i repris på Barnkanalen och 17 Februari visas Nasse i repris. Då blir det Nostalgi-Tajm ;D

Nu vet jag inte om detta var rätt ämne att säga detta men ni pratar ju om nostalgi här så jag postar här
Professor Balthazar har ju dock släppts på DVD i Sverige (med samma dubbning som på SVT), så där är det väl ärligt talat inte fullt lika intressant med reprissändningar. Eller åtminstone tror jag att DVD-boxarna innehåller hela serien...?

Professor Balthazar sändes för övrigt senast i svensk TV 2010 på Barnkanalen.

Nasse har också släppts på DVD i Sverige i form av tre DVD-volymer (om du nu syftar på 2004 års serie som bygger på Sven Nordqvists böcker), men de utgåvorna är utgångna sedan länge och jag vet inte riktigt om samtliga avsnitt finns med på DVD-volymerna eller bara en del...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 februari 2019 kl. 19:39:46
Nasse sändes senast 2011 (enligt Svensk Mediedatabas iallafall)
Vad har du sökt på då? För när jag söker på "Nasse" hittar jag en massa TV-sändningar på Barnkanalen från 2015.