Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Filmmixarna

Startat av Disneyfantasten, 25 februari 2020 kl. 21:44:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Filmmixarna har endast dubbat Aladdin och Pippi Långstrump Starkast i Världen...

Vet någon om detta bolag fortfarande existerar? (om det är så kanske vi kan få fram konkreta uppgifter om det möjligtvis kan ha varit de som fått uppdraget att dubba om Djungelboken som i sista minuten inte blev av och på så vis få svar på gåtan hur den planerade ensemblen såg ut, då KM Studio inte verkar känna till detta, isåfall kan det ha hamnat hos Filmmixarna som dubbade Aladdin strax efter)

Daniel Hofverberg

Nej, FilmMixarna finns inte kvar längre. FilmMixarna var ett företag som Berndt Frithiof och Kjell Westman startade 1979, och som höll på med alla former av ljudinspelningar och ljudmix - dubbning var alltså en väldigt liten del av deras verksamhet. Ursprungligen bestod företaget bara av de två, och sedan kom successivt fler personer in i bilden.

1996 bytte företaget namn till CinePost Studios, och de gick i konkurs hösten 2014.

För övrigt är det absolut fler dubbningar de gjort än de du nämner. Förutom flera fall där andra företag hyrt in sig i deras studior för inspelning och mix (framförallt ett flertal produktioner av Barrefelt Produktion AB, däribland just Pippi Långstrump - Starkast i världen) var de åtminstone ensamt ansvariga för den svenska versionen av den charmiga men i dagens läge tämligen bortglömda japanska spelfilmen Katten Posski och hunden Truls på äventyr (hette Pusky och Truls på äventyr på VHS).

Disneyfantasten

Såvitt jag förstått var det Eddie Axberg som var regissör för bolagets dubbningar, så då är min fråga; när hade du kontakt med honom senast?  :) (om du hade) Hur mår han?  :) (enligt min uppsökning lever han iallafall fortfarande)

Daniel Hofverberg

Nej, jag har tyvärr inte haft någon kontakt med Eddie Axberg alls.

Elios

Är det Disneys Aladdin dom då har dubbat?   ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 27 februari 2020 kl. 13:40:57
Är det Disneys Aladdin dom då har dubbat?   ;D

På pricken!  ;)

Jag startade denna tråd i och med Olof Thunbergs bortgång, då han berättade för Daniel att Disney hade planer på att dubba om Djungelboken i samband med nypremiären på bio 1993 innan man hittade ljudbanden man behövde, sen sa Oscar Isaksson i tråden "Frågor till Oscar Isaksson" att KM Studio inte kände till detta och där sa Daniel att det kan ha hamnat hos Filmmixarna som dubbade Aladdin strax efter, om det inte var det så var det nog mest troligt någon annan studio som utförde röstprover...

Nåja, att Aladdin dubbats av Filmmixarna gör det till en av de mest intressanta dubbningarna av Disney någonsin... (där anlitade man t.o.m. Monica Forsberg som privatperson för att skriva sångtexterna)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2020 kl. 20:46:05
På pricken!  ;)

Jag startade denna tråd i och med Olof Thunbergs bortgång, då han berättade för Daniel att Disney hade planer på att dubba om Djungelboken i samband med nypremiären på bio 1993 innan man hittade ljudbanden man behövde, sen sa Oscar Isaksson i tråden "Frågor till Oscar Isaksson" att KM Studio inte kände till detta och där sa Daniel att det kan ha hamnat hos Filmmixarna som dubbade Aladdin strax efter, om det inte var det så var det nog mest troligt någon annan studio som utförde röstprover...

Nåja, att Aladdin dubbats av Filmmixarna gör det till en av de mest intressanta dubbningarna av Disney någonsin... (där anlitade man t.o.m. Monica Forsberg som privatperson för att skriva sångtexterna)

Är dem fortfarande aktiva på marknaden så att säga?  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 27 februari 2020 kl. 22:54:56
Är dem fortfarande aktiva på marknaden så att säga?  :o
Nej, som jag skrev tidigare här övergick FilmMixarna senare till CinePost Studios, som sedermera gick i konkurs 2014.

Varken Eddie Axberg (regissör för Aladdin) eller Berndt Frithiof (grundare av företaget) verkar heller vara yrkesverksamma längre - såvitt jag kan se verkar de senast ha jobbat med någon film 2013 respektive 2008. Den andra personen som var med och grundade FilmMixarna, Kjell Westman, verkar inte ha arbetat med någon film sedan 1997.

Eriksson

Filmmixarna har ju även producerat omdubbningen av Lady och Lufsen, enligt vad som står på Dubbningshemsidan, fast den är inspelad hos Sonet, och bara Berndt Frithiof och Lars Lundberg var inblandade i båda dubbningarna (plus Nils Eklund om man räknar med skådespelarna, men det är nog mindre intressant).
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Om Filmmixarna ligger bakom den första Aladdin vilka ligger då bakom dem andra två alltså Jafars Återkomst och även Aladdin och Rövarnas Konung?  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 februari 2020 kl. 17:53:06
Om Filmmixarna ligger bakom den första Aladdin vilka ligger då bakom dem andra två alltså Jafars Återkomst och även Aladdin och Rövarnas Konung?  ::)
KM Studio.

Citat från: Eriksson skrivet 28 februari 2020 kl. 12:34:41
Filmmixarna har ju även producerat omdubbningen av Lady och Lufsen, enligt vad som står på Dubbningshemsidan, fast den är inspelad hos Sonet, och bara Berndt Frithiof och Lars Lundberg var inblandade i båda dubbningarna (plus Nils Eklund om man räknar med skådespelarna, men det är nog mindre intressant).
Det har du så rätt i - det hade jag totalt glömt bort...

Disneyfantasten

Citat från: Eriksson skrivet 28 februari 2020 kl. 12:34:41
Filmmixarna har ju även producerat omdubbningen av Lady och Lufsen, enligt vad som står på Dubbningshemsidan, fast den är inspelad hos Sonet, och bara Berndt Frithiof och Lars Lundberg var inblandade i båda dubbningarna (plus Nils Eklund om man räknar med skådespelarna, men det är nog mindre intressant).

Om man räknar med skådespelarna så var även Kjell Segebrant inblandad (förvisso endast som körsångare, men iallafall), men även det är nog mindre intressant...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2020 kl. 21:02:33
Om man räknar med skådespelarna så var även Kjell Segebrant inblandad (förvisso endast som körsångare, men iallafall), men även det är nog mindre intressant...

Även likaså Kjell Bergqvist?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 12 april 2020 kl. 23:29:13
Även likaså Kjell Bergqvist?^^

Nja, Kjell har inte varit inblandad på något sätt i varesig Lady och Lufsen eller Aladdin såvitt jag vet...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2020 kl. 11:40:08
Nej, som jag skrev tidigare här övergick FilmMixarna senare till CinePost Studios, som sedermera gick i konkurs 2014.

Är det de som dubbat tecknade Pippi Långstrump?