Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

En ung Mumins äventyr - Muminpappans bravader (2022)

Startat av gstone, 12 januari 2022 kl. 20:40:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Daniel, Kan du få fram credits till Muminpappans bravader - En ung Mumins äventyr  när den kommer ut i slutet av Febuari ?



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 januari 2022 kl. 20:40:57
Daniel, Kan du få fram credits till Muminpappans bravader - En ung Mumins äventyr  när den kommer ut i slutet av Febuari ?
Är det en ny ihopklippning av filt animations serien? För i såna fall borde det väl vara samma röster som i tv-serien.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 20:47:27
Är det en ny ihopklippning av filt animations serien? För i såna fall borde det väl vara samma röster som i tv-serien.
Enligt Moviezine ska det vara en uppföljare till Trollvinter från 2017: https://www.moviezine.se/movies/muminpappans-bravader
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 januari 2022 kl. 20:40:57
Daniel, Kan du få fram credits till Muminpappans bravader - En ung Mumins äventyr  när den kommer ut i slutet av Febuari ?
Såvitt jag kan se verkar Muminpappans bravader - En ung Mumins äventyr distribueras av Njutafilms. De brukar vara väldigt ojämna, som ibland har lämnat ut creditlistor blixtsnabbt och ibland säger sig inte veta mer än vad som står på deras webbsida (vilket ibland är kompletta röster men inga studiocredits, och ibland bara är större rollfigurer).

Njutafilms brukar i alla fall i 9 fall av 10 anlita Nordic United (Hans-Henrik Engströms "nya" studio) för sina dubbningar, och om det gäller även denna så bör det förhoppningsvis gå att få fram creditlista därifrån. Trollvinter i Mumindalen var dock ett undantag, som dubbades på annat håll, då den svenska, finska och engelska versionen spelades in parallellt med varandra. Så frågan är om Muminpappans bravader - En ung Mumins äventyr kommer göras på samma sätt som med Trollvinter i Mumindalen, eller om den kommer att dubbas mer traditionellt av Nordic United...?

Mathilda Gustafsson

25 februari har den nya Mumin filmen som riktar in sig på muminpappans liv premiär.




https://youtu.be/6r1FQUDfDFA

Vad tror ni om rösterna? Är det samma som i den 3D animerade serien eller är det samma röster som i filtanimationen?

Viktor

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 20:47:27
Är det en ny ihopklippning av filt animations serien? För i såna fall borde det väl vara samma röster som i tv-serien.
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 januari 2022 kl. 21:16:54
Enligt Moviezine ska det vara en uppföljare till Trollvinter från 2017: https://www.moviezine.se/movies/muminpappans-bravader
På sätt och vis stämmer båda... Det är filtanimationen men förbättrad,  med tillexmpel 3d effekter...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 januari 2022 kl. 20:47:27
Är det en ny ihopklippning av filt animations serien? För i såna fall borde det väl vara samma röster som i tv-serien.
Precis som med Trollvinter i Mumindalen, Mumintrollet och kometjakten och Mumintrollens farliga midsommar så bygger även denna film på den polska stop motion-animerade serien från 1977 - 1982, men är ihopklippt, omarbetad, restaurerad och med nygjorda effekter.

1977 års serie har väl mig veterligen aldrig sänts i Sverige. Däremot har Mumintrollens äventyr det, som var en restaurerad och bearbetad version av 1977 års serie; som hade premiär 2010 och sändes på TV4. Så tekniskt sett borde det väl vara möjligt att återanvända dubbningen därifrån, men det är inte säkert att det är realistiskt att göra det.

Frågan är väl om den här filmen är tillräckligt lik avsnitten i Mumintrollens äventyr för att det ska vara möjligt att återanvända den dubbningen utan att det blir för tidsödande (d.v.s. att det inte är alltför mycket omklippt, utan att det följer ihopklippta avsnitt relativt väl)...? I trailern tycker jag rent spontant inte riktigt att det låter som samma röster som i Mumintrollens äventyr, men jag kan inte avgöra med säkerhet. Berättarrösten i trailern är ju i alla fall definitivt inte Mark Levengood, som var berättare för serien - hans röst kan ingen ta miste på.

På distributören Njutafilms webbsida står det tyvärr ingenting om rösterna än. Jag har också läst igenom pressmaterialet från produktionsbolaget Oy Filmkompaniet Alpha i Finland, och där framgår att produktionsbolaget själva tillhandahåller dubbade versioner på både finska, svenska, norska, danska, engelska och polska; precis som med Trollvinter i Mumindalen. I det fallet gjordes dubbningarna till alla språk parallellt med varandra i samma studio, men den här gången lär det i alla fall inte vara möjligt med delvis samma röster i den svenska och engelska versionen; då ingen av de engelskspråkiga skådespelarna talar svenska (mig veterligen).

I pressmaterialet framgår att precis som med Trollvinter i Mumindalen sjungs ledmotivet till En ung Mumins äventyr av Andrea Eklund i både den svenska och engelska dubbningen - men det är också det enda som står om den svenska dubbningen. :)

Jag ska ta och maila till produktionsbolaget i Finland och höra om de vet något om den svenska dubbningen än. :)

Steffan Rudvall

Filmen är ju baserad på Muminpappans Memoarer så då är det ju förståeligt att det inte är Mark Levengood som är berättare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 januari 2022 kl. 02:38:42
Filmen är ju baserad på Muminpappans Memoarer så då är det ju förståeligt att det inte är Mark Levengood som är berättare.
Jo, men i trailern finns det ju både en neutral berättare plus Muminpappan - och den neutrala berättaren är heller inte Mark Levengood.

Men nu lär väl berättartexten i trailern antagligen vara nyinspelad för den här filmen, och lär knappast vara tagen från TV-serien, så det säger väl i och för sig inte så jättemycket...

Jag har i alla fall mailat till Tom Carpelan, som driver Filmkompaniet Alpha tillsammans med sin fru Ira (som regisserar filmen). Förhoppningsvis borde han kunna svenska, i och med att han var producent för den svenska dubbningen av Trollvinter i Mumindalen. Han borde rimligtvis veta något om dubbningarna, och om inte bör han åtminstone veta var man ska vända sig - trots allt består Filmkompaniet bara av tre personer, så det är inget mastodontföretag direkt...

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått ett utförligt svar (på svenska) direkt av filmens regissör Ira Carpelan, och hon skriver följande:

Citat från: Ira CarpelanHej Daniel,

Ja, materialet bygger på stop-motion serien som samproducerades av Polen och Österrike 1977-1983. Endast animationen är återanvänd - men även den editerad, klippt, putsad, korrigerad, färgkorrigerad, mm. Manuset är nytt (men bygger på böckerna), musiken nykomponerad (inspelad av Pragfilharmonikerna), och dubben - förstås - ny.

Här kommer informationen du ville ha:

Regi av svenska och finska röster:
Ira Carpelan

Svenska röster:
ALMA PÖYSTI: Unga Muminmamman, Mymlans dotter, Lilla My
ANDERS SLOTTE: Fredrikson, Muminpappan, Doktorns assistent
ANDRÉ WICKSTRÖM: Rådd-djuret, Sniff, Stinky
JENNA HUKKINEN: Snorkfröken, Klippdassen, Igelkotten, Sås-djuret, Mymlebarn
MARTIN PAUL: Mumintrollet
NINA HUKKINEN: Muminmamman, Hemulens moster
OSKAR PÖYSTI: Unga Muminpappan
STAN SAANILA: Joxaren, Spöket, Självhärskaren, Dronten Edward, Hemulen, Snusmumriken
     Gubben-ur-lådan: MARK HAUSER


Finska röster:
ALMA PÖYSTI: Nuori Muumimamma, Mymmelin tytär, Pikku Myy (Unga Muminmamman, Mymlans dotter, Lilla My)
AKIRA TAKAKI: Muumipeikko (Mumintrollet)
ANDRÉ WICKSTRÖM: Hosuli, Nipsu, Haisuli (Rådd-djuret, Sniff, Stinky)
JENNA HUKKINEN: Niiskuneiti, Tahmatassu, Siili, Sosuli, Mymmelilapsi (Snorkfröken, Klippdassen, Igelkotten, Sås-djuret, Mymlebarn)
MARKUS BÄCKMAN: Fredrikson, Muumipappa, Apulainen (Fredrikson, Muminpappan, Doktorns assistent)
MIIKO TOIVIAINEN: Nuori Muumipappa (Unga Muminpappan)
NINA HUKKINEN: Muumimamma, Hemulin täti (Muminmamman, Hemulens moster)
STAN SAANILA: Juksu, Kummitus, Itsevaltias, Drontti Edward, Hemuli, Nuuskamuikkunen (Joxaren, Spöket, Självhärskaren, Dronten Edward, Hemulen, Snusmumriken)
    Laatikko-Ukko (Gubben-ur-lådan): MARK HAUSER

Dubbstudio:
Revolver Studio/Asko Ahonen

Bifogat även projektpresentation. Berätta om du behöver mera information.

Allt gott!
Ira
Det är alltså till allra största delen helt nya röster, som inte medverkat i någon av de tidigare Mumintrollen-filmerna. Enstaka skådespelare verkar vara samma som i Mumintrollens äventyr och Mumintrollet och kometjakten, men merparten har inte medverkat i liknande sammanhang.

Lite egendomligt och tråkigt att inte ens Maria Sid fått reprisera sin roll som Muminmamman, som ju varit den enda gemensamma nämnaren genom både Trollvinter i Mumindalen, Mumintrollet och kometjakten, Mumintrollets farliga midsommar, Mumintrollens äventyr och Mumindalen (2019 års serie)... :(

Däremot är det intressant att det alltså till största delen är samma skådespelare som gör rollerna på både svenska och finska, som det ju vanligtvis inte har varit. :)

Steffan Rudvall

#10
Hur har de tänkt sig att någon annan än Maria Sid ska spela Muminmamman? Hon har ju haft den rollen i flera år nu och jag tror att barn som sett tidigare filmerna och 2019 års animerade serier förknippar Marias röst med Muminmamman.

Jag tycker att det är ganska konstigt att man inte tagit rösterna från 2019 serie.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 januari 2022 kl. 13:36:54
Hur har de tänkt sig att någon annan än Maria Sid ska spela Muminmamman? Hon har ju haft den rollen i flera år nu och jag tror att barn som sett tidigare filmerna och 2019 års animerade serier förknippar Marias röst med Muminmamman.
Jag håller med, och jag tycker också det känns snopet och tråkigt att inte Maria Sid ska spela Muminmamman - hon är ju en utmärkt skådespelerska, och den enda fasta punkten sedan 2010 medan alla andra rollfigurer bytt röst nästan mellan varenda film och serie... :(

Möjligtvis kanske det här har praktiska skäl...? Maria Sid bor ju trots allt i Stockholm nuförtiden, medan dubbningen förstås spelas in i Finland - och särskilt under en pandemi är det ju inte helt problemfritt eller riskfritt att resa från Stockholm till Vanda (ett par mil utanför Helsingfors)...

Jag vet för övrigt inte om Maria Sid för 2019 års serie flög till Finland regelbundet, eller om hon spelade in sina repliker hos BTI Studios i Sverige...? Vid företag som finns i både Sverige och Finland bör det ju inte vara så svårt att organisera så att vissa skådespelare spelar in i en annan studio, men Revolver Studio (där den här dubben spelas in) har ju ingen filial eller studio i Sverige.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 januari 2022 kl. 13:36:54
Jag tycker att det är ganska konstigt att man inte tagit rösterna från 2019 serie.
Jag tycker också att det hade varit mest logiskt, men jag vet inte ens om Oy Filmkompaniet Alpha (som producerat En ung Mumins äventyr, Trollvinter i Mumindalen, Mumintrollet och kometjakten och Mumintrollets farliga midsommar) känner till rösterna och dubbningen därifrån. 2019 års serie dubbades ju trots allt av BTI Studios på uppdrag av YLE, så där har ju Filmkompaniet inte varit inblandade alls.

Man kan väl tycka att man som producent borde vara insatt nog att känna till även Mumin-produktioner från andra filmbolag, men säker kan man väl inte vara...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2022 kl. 21:10:34
Jag håller med, och jag tycker också det känns snopet och tråkigt att inte Maria Sid ska spela Muminmamman - hon är ju en utmärkt skådespelerska, och den enda fasta punkten sedan 2010 medan alla andra rollfigurer bytt röst nästan mellan varenda film och serie... :(

Möjligtvis kanske det här har praktiska skäl...? Maria Sid bor ju trots allt i Stockholm nuförtiden, medan dubbningen förstås spelas in i Finland - och särskilt under en pandemi är det ju inte helt problemfritt eller riskfritt att resa från Stockholm till Vanda (ett par mil utanför Helsingfors)...

Jag vet för övrigt inte om Maria Sid för 2019 års serie flög till Finland regelbundet, eller om hon spelade in sina repliker hos BTI Studios i Sverige...? Vid företag som finns i både Sverige och Finland bör det ju inte vara så svårt att organisera så att vissa skådespelare spelar in i en annan studio, men Revolver Studio (där den här dubben spelas in) har ju ingen filial eller studio i Sverige.
Jag tycker också att det hade varit mest logiskt, men jag vet inte ens om Oy Filmkompaniet Alpha (som producerat En ung Mumins äventyr, Trollvinter i Mumindalen, Mumintrollet och kometjakten och Mumintrollets farliga midsommar) känner till rösterna och dubbningen därifrån. 2019 års serie dubbades ju trots allt av BTI Studios på uppdrag av YLE, så där har ju Filmkompaniet inte varit inblandade alls.

Man kan väl tycka att man som producent borde vara insatt nog att känna till även Mumin-produktioner från andra filmbolag, men säker kan man väl inte vara...
Yle är ju dock inblandade i denna produktion det kan man se på postern.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 januari 2022 kl. 22:50:07
Yle är ju dock inblandade i denna produktion det kan man se på postern.
Ja och nej. YLE är med som medfinansiärer av filmen, tillsammans med Polska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Svenska Kulturfonden och finska Konstsamfundet. Men att man bidrar med pengar till en produktion betyder inte att man varit aktivt och direkt inblandade i inspelningen av filmen; än mindre av dubbningen. Produktionen är det Filmkompaniet Alpha i Finland och Animoon Sp. i Polen som står för, och det är alltså Filmkompaniet själva som står för den svenska dubbningen - precis som de också gjorde med Trollvinter i Mumindalen och Mumintrollet och kometjakten.

Det är egentligen inte mer annorlunda eller märkvärdigt än att nästan hälften av alla svenska långfilmer medfinansieras av Sveriges Television (och merparten av den andra halvan medfinansieras av TV4/C More)...

Steffan Rudvall

Jag såg filmen igår, den satt ihop ganska bra och speciellt om man inte vet att det är den ihopklippning. Nina Hukkinen som Muminmamman okej även fast Maria Sid är att föredra...