Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lantmusen och stadsmusen (The Country Mouse and the City Mouse Adventures) - Synkning

Startat av Ovanliga dubbningar, 21 mars 2023 kl. 02:17:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2023 kl. 12:14:03Var det samma avsnitt och dubbning som släppts på DVD som på VHS, eller skiljde det sig åt? Jag visste inte ens om att serien släppts på DVD, som helt gått mig förbi, men däremot har jag 3 VHS-utgåvor hemma i bokhyllan som Det Bästa och Vision Park gav ut (med två avsnitt på varje kassett) - ingen tycks finnas med i Svensk Mediedatabas, så jag vet inte om det släpptes fler än dessa tre utgåvor eller inte...?
(Det ser i alla fall ut som samma tre som finns ute på Tradera nu som de jag har)
Har ingen aning då jag bara hade en av DVD-utgåvorna. Är det samma dubbning som vi hörde på TV på dom VHS:erna du har?

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 22 mars 2023 kl. 12:24:52Har ingen aning då jag bara hade en av DVD-utgåvorna. Är det samma dubbning som vi hörde på TV på dom VHS:erna du har?
Jag är inte säker - jag ska försöka leta fram VHS-utgåvorna och kolla. :)
(Jag har ju sisådär 600 - 700 köpfilmer på VHS och inte världens bästa ordning, så det går inte alltid på nolltid att hitta åt en viss film i röran...)

Anders M Olsson

Här finns ett avsnitt från andra säsongen med franskt tal:

https://youtu.be/RJpkDWEHIsU

Men bildversionen är engelsk! Jag vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men det är ju inte helt omöjligt att även de franska utgåvorna använder engelsk bildversion.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 mars 2023 kl. 08:01:11Här finns en box på amazon.de som med största sannolikhet innehåller andra hälften av första säsongen:
https://www.amazon.de/-/en/dp/B000CS4LGE/
Det finns just nu ett begagnat exemplar till salu för bara 8:91 Euro!
Jag ser att den billiga franska boxen är borta nu. Var det du som köpte den, @Ovanliga dubbningar, eller var det någon annan som hann före?

Alla de tre franska boxarna finns fortfarande till salu, men till betydligt högre priser.

Scoobydoofan1

Var inte det här en bok innan det blev en tecknad serie?  Det var en bok eller hur?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 mars 2023 kl. 07:54:17Jag ser att den billiga franska boxen är borta nu. Var det du som köpte den, @Ovanliga dubbningar, eller var det någon annan som hann före?

Alla de tre franska boxarna finns fortfarande till salu, men till betydligt högre priser.
Jajamänsan, det var jag. Ska bli intressant att se hur kvalitén är och om den har engelsk eller fransk bildversion. Fortsättning följer... :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 mars 2023 kl. 11:01:20Var inte det här en bok innan det blev en tecknad serie?  Det var en bok eller hur?
Egentligen var det ursprungligen en fabel av Aisopos från ungefär år 500 f Kr, som senare har bearbetats till en miljard olika sammanhang - både böcker, filmer, dikter och diverse annat.

Mer specifikt bygger TV-serien på en tecknad novellfilm från HBO från 1993, men jag känner inte till att den har visats i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 mars 2023 kl. 11:10:39Jajamänsan, det var jag. Ska bli intressant att se hur kvalitén är och om den har engelsk eller fransk bildversion. Fortsättning följer... :)
Trevligt! Jag avvaktar med spänning! :)

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 mars 2023 kl. 11:10:39Egentligen var det ursprungligen en fabel av Aisopos från ungefär år 500 f Kr, som senare har bearbetats till en miljard olika sammanhang - både böcker, filmer, dikter och diverse annat.

Mer specifikt bygger TV-serien på en tecknad novellfilm från HBO från 1993, men jag känner inte till att den har visats i Sverige.
t.o.m av Disney som en Silly Symphony kortfilm: "Kusinen från Landet"

och lustigt nog så påminner serien också mycket om "Bernard & Bianca"

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 23 mars 2023 kl. 18:17:59t.o.m av Disney som en Silly Symphony kortfilm: "Kusinen från Landet"

och lustigt nog så påminner serien också mycket om "Bernard & Bianca"
Min pappa brukade tro att den här serien var Bernard och Bianca. ;D

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 24 mars 2023 kl. 17:22:01Min pappa brukade tro att den här serien var Bernard och Bianca. ;D
lite extra ironi:

Både Andreas Nilsson och Steve Kratz var med i "Bernard & Bianca i Australien" och serien ( i dom olika dubbningarna ).

( undrar om nån mer röst var med i båda..... )

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 mars 2023 kl. 07:54:17Jag ser att den billiga franska boxen är borta nu. Var det du som köpte den, @Ovanliga dubbningar, eller var det någon annan som hann före?
Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 mars 2023 kl. 17:58:11Trevligt! Jag avvaktar med spänning! :)
Nu har jag äntligen fått den franska DVD-boxen med volym 4 - 6 av Lantmusen och stadsmusen. DVD-utgåvorna har som väntat endast franskt ljudspår utan text. Tyvärr har avsnitten fransk bildversion, och förtexter och avsnittstitlar står på franska - och vad värre är står även alla eftertexter på franska, och är dessutom helt omgjorda gentemot originalet. Här är det rullande eftertexter, och avsevärt kortare än de engelskspråkiga eftertexterna; bara lite drygt hälften så långa (det ser ut som samma bilder, men det är rullande texter istället för fasta och allt går fortare än i originalet. :(

Bildkvalitén är helt okej, men är inte direkt någon superkvalitet. Sevärt, men ser inte ut att vara restaurerat nämnvärt eller dylikt.

Alla avsnitten på de franska DVD-utgåvorna är mellan 23,30 och 23,40 minuter styck, vilket verkar stämma ganska bra med längden på amerikanska avsnitt. Det får mig att misstänka att det inte skett någon PAL-uppsnabbning, utan att serien faktiskt är animerad för 25 bilder per sekund, även om jag måste jämföra även tonhöjden och kolla upp mer ordentligt sida vid sida innan jag vågar dra den slutsatsen.

E

Citat från: Alexander skrivet 22 mars 2023 kl. 10:15:08Jag vet inte själv exakt än vart den här dubbningen av Lantmusen och Stadsmusen har använts. Fick nyligen veta om den när jag såg att någon hade laddat upp introt.

https://m.youtube.com/watch?v=IoeMbP9dS7w
Det e faktiskt jag som driver den kanalen. Om ni undrar hur jag fick tag på introt så hittade jag en dvd med några avsnitt i en Second Hand-butik och jag tänkte att jag kanske skulle ladda upp svenska introt eftersom det inte fanns på Youtube. Det fanns ingen credit-lista ifall ni undrar

MOA

Citat från: E skrivet 11 maj 2023 kl. 12:23:05Det e faktiskt jag som driver den kanalen. Om ni undrar hur jag fick tag på introt så hittade jag en dvd med några avsnitt i en Second Hand-butik och jag tänkte att jag kanske skulle ladda upp svenska introt eftersom det inte fanns på Youtube. Det fanns ingen credit-lista ifall ni undrar
Under namnet Mrs Jaguar,oj förlåt jag såg inte att det var en kille!

Ovanliga dubbningar

Citat från: salle skrivet 27 september 2023 kl. 06:39:05Jag har en vän som gärna hjälper till med synkningen av denna serie. Han är dock inte medlem på DH. Skriv gärna PM till mig så kan vi se hur mycket som du behöver hjälp med. Jag tror nog att han skulle kunna synka hela serien, dock lär det ju ta tid som sagt om en person gör allt själv. Men det är ju bättre att projektet går framåt även om det tar tid tänker jag.
I enlighet med ovan citat från annan tråd har jag nu börjat skicka iväg alla ljudfiler, så i sinom tid hoppas jag att alla avsnitt ska kunna bli färdigsynkade och klara. Givetvis kommer allt att publiceras på Archive.org vad det lider, och förhoppningsvis får dessa ligga kvar då serien ju inte kommer från något stort multinationellt företag. :)

Anders M Olsson

Citat från: E skrivet 11 maj 2023 kl. 12:23:05Det e faktiskt jag som driver den kanalen. Om ni undrar hur jag fick tag på introt så hittade jag en dvd med några avsnitt i en Second Hand-butik och jag tänkte att jag kanske skulle ladda upp svenska introt eftersom det inte fanns på Youtube. Det fanns ingen credit-lista ifall ni undrar
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att ladda upp videoklipp på YouTube, så jag vet inte vilka konstigheter som kan hända i omkodningen. Men om det kommer från en svensk DVD borde bildfrekvensen vara 25fps, men den är 29,97. Sidförhållandet är också fel. Den här serien är gjord i normalbild 4:3, men introt har sträckts ut till bredbild.