Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Berättarröster i CD-skivor

Startat av Elias Prenbo, 24 april 2016 kl. 16:44:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag försöker att identifiera vissa berättarröster i CD-skivor av Disneyfilmer.

Jag minns att Ingemar Carlehed var berättarröst i Aladdin, samt Lejonkungen 2 Simbas Skatt och så minns jag även att Gösta Pruzelius var berättare till Dumbo, som hade 1972-års dubbning. Även Monica Forsberg var berättare i Ett Småkryps Liv.

Det finns även vissa CD-skivor där en karaktär från filmen varit berättare och det är Djungelboken (Gösta Pruzelius, rösten till Bagheera), AristoCats (Hans Lindgren, rösten till Roquefort), Robin Hood (Rolf Bengtsson, rösten till Alan i dalen), Pongo och De 101 Dalmatinerna (Anders Öjebo, rösten till Pongo själv).

Jag undrar om något vet några mer?

Jag har försökt att identifiera berättarrösten till Lejonkungen, men lyckas inte riktigt sätta fingret på det, den finns på YouTube: www.youtube.com=RAddm_6sqi0.

Erik Friman

Citat från: Elias Prenbo skrivet 24 april 2016 kl. 16:44:05
Jag har försökt att identifiera berättarrösten till Lejonkungen, men lyckas inte riktigt sätta fingret på det, den finns på YouTube: www.youtube.com=RAddm_6sqi0.
Det är Hans Gustafsson med sin vanliga röst. Om man tänker honom som var berättare i visa musiksagor under 80-talet som ex den här:

https://www.youtube.com/watch?v=7r7IcUODsbA

Elios

Citat från: Erik Friman skrivet 26 april 2016 kl. 08:31:12Det är Hans Gustafsson med sin vanliga röst. Om man tänker honom som var berättare i visa musiksagor under 80-talet som ex den här:

https://www.youtube.com/watch?v=7r7IcUODsbA
Den var väldigt intressant att lyssna på faktiskt. Efter alla dessa år så kan man verkligen fortsätta njuta av Hans Gustafsson som berättarröst i dagens fina läge.