Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Cruella (2021)

Startat av Disneyfantasten, 25 augusti 2019 kl. 12:53:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Den 28 maj 2021 så kommer spelfilmen Cruella att ha biopremiär över hela världen... (planerades ursprungligen att ha premiär december 2020, men lär vid det här laget vara försenad)

Emma Stone kommer att spela huvudrollen, liksom med Maleficent så kommer denna film att fokusera på skurken från den tecknade...

Om filmen dubbas till svenska så kanske jag för en gångs skull ser den... (hoppas då att Johan Wahlström och Hasse Andersson gör comeback som Jeppe & Hjalle, som också kommer att vara med i denna film)

(det kanske händer att jag möjligen införskaffar Tim Burton's Alice i Underlandet, Maleficent, Berättelsen om Askungen, Skönheten och Odjuret och Aladdin (möjligen även Den Lilla Sjöjungfrun) på DVD, så även den här, dock kommer jag utan tvekan att inhandla Dumbo)

E


Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 25 augusti 2019 kl. 13:34:36
Dom första bilderna släpptes idag :)
https://www.moviezine.se/nyheter/forsta-bilden-pa-emma-stone-som-cruella-devil

Väldigt passande! Det var därför jag publicerade den idag!  :)

Cruella kommer förresten i denna film att heta Estella enligt Disney Wiki...

Det sägs också att Emma Thompson (som bland annat gav röst till både Kapten Amelia i Skattkammarplaneten och Drottning Elinor i Modig) kommer att vara med i denna film...

Soscla

Emma Stone är för ung! Vi behöver fler gamla härliga skurkar, ge roller till de äldre skådisarna också!
It's so fluffy I'm gonna die!

E

Citat från: Soscla skrivet 25 augusti 2019 kl. 16:45:38
Emma Stone är för ung! Vi behöver fler gamla härliga skurkar, ge roller till de äldre skådisarna också!
Fast jag tror att den här utspelar sig före dom andra Dalmatiner-filmerna

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 25 augusti 2019 kl. 16:53:45
Fast jag tror att den här utspelar sig före dom andra Dalmatiner-filmerna

Det är en origin story  om hur Cruella blev ond.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Mona Seilitz  är tyäer död nu och kan inte gör rösren.

Men jag är nästan säker på att hon hade varit alldeles för gammal för versionen av karaktären.

Seilitz låter som en tant och här är Cruella i 20 eller tidig 30 års åalder.


Seilitz hade varit väldigt uppasande för den här filmens version av rollen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tror inte att Hasse Andersson.s dialekt skulle passa in i en  som ska uttspelar sig
sent 70-tal eller tidigt 80-tal London. Jag tror att det skulle vara konstigt i en mer realistisk och seriös live action film.

Tänk om någon i Maffiabröder eller The Wolf of Wall Street om någon börjar tala i Dalarmål ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Första Dalmatiner-filmen kom ut 1961 och bör nog utspela sig under 1950-talet...

Däremot kommer mycket riktigt denna film att utspela sig under 1970-talet eller 1980-talet...

Dessutom bygger denna film - liksom Maleficent - på en skurks synvinkel...

Mycket riktigt är Cruella yngre i denna film (så var det även med Maleficent)

Liksom med Mona Seilitz så tror jag att Fillie Lyckow hade låtit för gammal för Maleficent (om nu filmen hade fått svensk dubbning, vilket den inte har), och hur det än är så är ingen av dem längre i livet...

gstone

Den här filmen kommer nog få  11 års gräns. Den värkar ganska mörk.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2019 kl. 00:29:20
Den här filmen kommer nog få  11 års gräns. Den värkar ganska mörk.

Vi får vänta och se...

Om filmen får 11-årsgräns så kan jag tvingas hoppa över den... (jag ser helst 7-års/barntillåtna filmer på bio)

Jag tycker inte att bilderna ser mörka ut än så länge och det dröjer länge tills en trailer tillkommer...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2019 kl. 08:14:37
Vi får vänta och se...

Om filmen får 11-årsgräns så kan jag tvingas hoppa över den... (jag ser helst 7-års/barntillåtna filmer på bio)

Jag tycker inte att bilderna ser mörka ut än så länge och det dröjer länge tills en trailer tillkommer...

Anllednigen till att jag att jag skrev att filmen kan få en 11 årsgräns är att jagged skulls  gissa att filmen går in i Cruellas psykologi och det koncept kan nog bli ganska mörk.

Man kan ju argumentera att Cruella är en psykopat och det kan bli lite för komplext för yngre barn.

Det är rätt vanlig med filmer med kriminal eller psykopatiska huvudpersoner. Men jag tror inga såna filmer har gjorts för barn.

Också verkar  lite konstigt att bara titta på familjefilm inte att jag  dömer dig.


Men det låter som vad min pappa skulle kalla en fix ide vilkert många med Autism kan ha.

Fix Ode byter att du är inställed på något utan en vättig andleing och  du kan inte ändra den insällingen.

Händer mig rätt ofra. Det är något jag jobbar med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Jag skulle gissa att filmen får PG-rating i USA och 11-årsgräns här i Sverige, ungefär lika mörk som Lejonkungen eller Maleficent det vill säga.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Har Emma Stone medverkat i någon film förut och isåfall; vilka har spelat henne på svenska?  :)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2019 kl. 18:53:14
Jag tror inte att Hasse Andersson.s dialekt skulle passa in i en  som ska uttspelar sig
sent 70-tal eller tidigt 80-tal London. Jag tror att det skulle vara konstigt i en mer realistisk och seriös live action film.

Tänk om någon i Maffiabröder eller The Wolf of Wall Street om någon börjar tala i Dalarmål ?

Annars kanske Dan Ekborg?  :) (han spelade den rollen i spelfilmen från 1996 och han var jättebra där)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2019 kl. 17:26:30
Har Emma Stone medverkat i någon film förut och isåfall; vilka har spelat henne på svenska?  :)

Emma Stone har medverkat i en dubbad film förr, Croodarna, där hon dubbades av Frida Sandén. Känns inte passande som röst för en karaktär som Cruella De Vil.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 augusti 2019 kl. 17:36:01
Emma Stone har medverkat i en dubbad film förr, Croodarna, där hon dubbades av Frida Sandén. Känns inte passande som röst för en karaktär som Cruella De Vil.

Tack för informationen, den filmen såg jag på bio, jag läste just i rollistan att hon spelade huvudrollen Iip!  :)

Jo, jag håller med om att Frida inte känns riktigt passande som just Cruella...

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2019 kl. 16:54:34
Anllednigen till att jag att jag skrev att filmen kan få en 11 årsgräns är att jagged skulls  gissa att filmen går in i Cruellas psykologi och det koncept kan nog bli ganska mörk.

Man kan ju argumentera att Cruella är en psykopat och det kan bli lite för komplext för yngre barn.

Det är rätt vanlig med filmer med kriminal eller psykopatiska huvudpersoner. Men jag tror inga såna filmer har gjorts för barn.

Också verkar  lite konstigt att bara titta på familjefilm inte att jag  dömer dig.


Men det låter som vad min pappa skulle kalla en fix ide vilkert många med Autism kan ha.

Fix Ode byter att du är inställed på något utan en vättig andleing och  du kan inte ändra den insällingen.

Händer mig rätt ofra. Det är något jag jobbar med.

Annars finns filmen alltid att se i efterhand, så det är möjligt att han kanske införskaffar den filmen på DVD, ungefär som jag kanske införskaffar de filmer jag nämnde tidigare i tråden...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2019 kl. 17:26:30
Har Emma Stone medverkat i någon film förut och isåfall; vilka har spelat henne på svenska?  :)

Hon gjord många filmer. Hon har till och med vaunnitn en Oscar. Men hon har bara dubblats en gång innnan till svenska och det var i Croodarna.  Där him dubbads på svenska av Frida Sandén.En av de tre Sandén-systrarna som alla tre är sångskor.

Kronvulen av Stones film karriär är Birdman en makalös film från 2014. Fast den gick på bio i sverige i vintern av 2015. Birdman var den bästa film jag såh det året !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Hon såg inte riktigt ut som jag förväntade mig men hoppas hon kommer ha mer plattat hår sen så blir det mer Cruella De Ville i Emma Stones stil. 😁

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 augusti 2019 kl. 17:36:01
Emma Stone har medverkat i en dubbad film förr, Croodarna, där hon dubbades av Frida Sandén. Känns inte passande som röst för en karaktär som Cruella De Vil.

En ung Cruella De Vil då kanske?^^

Annars kanske systrarna Molly Sandén eller Mimmi Sandén?^^

gstone

Tänk det här filmen är svart komedi. Där vi ser huvudperson möda undrar på olika roliga sätt.

Att bra döda hundar är inte kul. men bra  manusförfattare han nog göra även hund mord komiska.

Hon kan ju kasta in en köttfärs maskin  eller släpp en blytungt på en annan.

Det finns nog fler rolige sätt visa hund mord på utan att ens behöva ha med blod.

Jag ser fram emot den filmen i alla Emma Stone super duktig och regissören föra film var superbra en av manus författarna skrev den näst bästa film jag sätt i år och en annan är skapare en kul show på Netflix. Så jag har hop om en här filmen. Tror den kan blir riktigt bra !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

#22
Citat från: gstone skrivet 20 september 2019 kl. 20:51:17
Tänk det här filmen är svart komedi. Där vi ser huvudperson möda undrar på olika roliga sätt.

Att bra döda hundar är inte kul. men bra  manusförfattare han nog göra även hund mord komiska.

Hon kan ju kasta in en köttfärs maskin  eller släpp en blytungt på en annan.

Det finns nog fler rolige sätt visa hund mord på utan att ens behöva ha med blod.

Jag ser fram emot den filmen i alla Emma Stone super duktig och regissören föra film var superbra en av manus författarna skrev den näst bästa film jag sätt i år och en annan är skapare en kul show på Netflix. Så jag har hop om en här filmen. Tror den kan blir riktigt bra !

Så mörk tror jag inte den blir, det är dessutom inget kul i att döda hundar över huvud taget, den som försöker göra hundmord komiska måste ju vara helt från vettet.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  6 september 2019 kl. 01:46:00
En ung Cruella De Vil då kanske?^^

Annars kanske systrarna Molly Sandén eller Mimmi Sandén?^^

Jag tror att Molly och Mimmi också är för unga för Cruella, men de är utmärkta som Rapunzel och Anna!  ;)

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 september 2019 kl. 23:33:24
Så mörk tror jag inte den blir, det är dessutom inget kul i att döda hundar över huvud taget, den som försöker göra hundmord komiska måste ju vara helt från vettet.

Jag håller inte alls med en bra manusförfattare kan göra allt roligt oavsett vad det är. Det handlar alltid om hur skämtet levereras.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 september 2019 kl. 23:33:24
Så mörk tror jag inte den blir, det är dessutom inget kul i att döda hundar över huvud taget, den som försöker göra hundmord komiska måste ju vara helt från vettet.

Detta för mig bara till tanken på en video som spreds för några år sedan på Existenz där det var en kvinna som kastade en massa hundvalpar i vattnet och oj nej usch vill inte ens tänka tanken!  >:(
Som tur var så slutade det med att alla valparna överlevde utom en.
Nej usch. Detta ska det verkligen inte bli. Går med på det när det är tecknat som Tom & Jerry men då överlever då ju iallafall och reparerar sig typ direkt efteråt.  :-*
Seriens värld. I know.  :P

Hon kommer ju fortfarande vara pälskåt och vill ha ihjäl hundarna men det räcker med att hon bara har tanken som i de andra Disney-filmerna.  :o
Däremot skulle jag inte ha nånting emot att ha filmen som 15-årsgräns. Hade varit kul med nånting mörkt med det. Jag vet inte vad men iallafall nånting som den första riktiga Disneyfilmen med 15-årsgräns eller Pg-13 eller vad det nu brukar kallas.  :P

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 21 september 2019 kl. 04:54:57
Däremot skulle jag inte ha nånting emot att ha filmen som 15-årsgräns. Hade varit kul med nånting mörkt med det. Jag vet inte vad men iallafall nånting som den första riktiga Disneyfilmen med 15-årsgräns eller Pg-13 eller vad det nu brukar kallas.  :P

I USA och liknande länder brukar de använda R som egentligen är en 17-årsgräns, men som här i Sverige bara brukar bli just 15-årsgränsen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Elios skrivet 21 september 2019 kl. 04:54:57

Seriens värld. I know.  :P

Hon kommer ju fortfarande vara pälskåt och vill ha ihjäl hundarna men det räcker med att hon bara har tanken som i de andra Disney-filmerna.  :o
Däremot skulle jag inte ha nånting emot att ha filmen som 15-årsgräns. Hade varit kul med nånting mörkt med det. Jag vet inte vad men iallafall nånting som den första riktiga Disneyfilmen med 15-årsgräns eller Pg-13 eller vad det nu brukar kallas.  :P

Vad skulle du säga om Cruella med 15-gräns som var ett slask kriminal drama   eller en Psykologisk thriller ? Jag tänker mig något i samma still som Joker filmen som kommer ut om två veckor.

Hoppas du vet vilken film jag  mennar.

Joker är den jag ser mest fram emot i år !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Fräsaren i boken var Cruellas gudfar eller farfar en seriemördare och en av hennes förfäder som levde för flera 100 år sedan är antytt att var Djävulen själv eller någon liknande demon av något slag !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det finns en teater musikalversion av De 101 dalmatinerna  som bara är baserad på boken och inget att göra med den tecknade filmen. Men jag tror aldrig den nåd Broadway.

Fräsaren verkar boken som Pongo och de 101 dalmatinerna är baserat på bra gives up på svenska en enda gång. Tråkigt vore kul med omtryckning så man kunde jämföra.


Mary Poppins böckerna verkar också bra had givets  up på svenska en gång under 60 eller 7.

Vore kul att jämföra de med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Är de någon mer som fattar ordvitsen  med hennes namn ? De Vill !

Ni vet som Devil alias Djävulen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Undrar vilka som kommer att spela hennes kumpaner!?  ;D :o

gstone

Citat från: Elios skrivet 22 september 2019 kl. 03:00:42
Undrar vilka som kommer att spela hennes kumpaner!?  ;D :o

Redan klart.

Paul Walter Hauser och  Joel Fry
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Emily Beecham och Kriby Howell-Baptiste har nu också fått roller i filmen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2019 kl. 16:54:34
Anllednigen till att jag att jag skrev att filmen kan få en 11 årsgräns är att jagged skulls  gissa att filmen går in i Cruellas psykologi och det koncept kan nog bli ganska mörk.

Man kan ju argumentera att Cruella är en psykopat och det kan bli lite för komplext för yngre barn.

Det är rätt vanlig med filmer med kriminal eller psykopatiska huvudpersoner. Men jag tror inga såna filmer har gjorts för barn.

Också verkar  lite konstigt att bara titta på familjefilm inte att jag  dömer dig.


Men det låter som vad min pappa skulle kalla en fix ide vilkert många med Autism kan ha.

Fix Ode byter att du är inställed på något utan en vättig andleing och  du kan inte ändra den insällingen.

Händer mig rätt ofra. Det är något jag jobbar med.

Det kan hända att jag ändå ser den om den dubbas...

Annars blir det säkerligen billigare om jag endast håller mig till att se animerade storfilmer från Disney & Pixar på bio... (ingen vill ju slösa med pengar i onödan) och filmerna finns ju ändå alltid att se i efterhand...

gstone

Om dom nya Jeppe och Hjalle skådespelarna.

Han som spelar Jeppe i den här filmen var med i Game of Thrones. Han är en engelsman med arabisk härkomst.


Han som spelare Hjalle i filmen var med i BlacKkKlansman en Oscar Nominerad enligt mig överskattad filmen från förra året där han spelade en medlem av The Ku Klux Klan.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Tidigare i veckan (samt de 2-3 senaste månaderna) läste jag att filmen dels kommer att flyttas över till streaming samt att filmens senaste datum är borttaget...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2021 kl. 16:35:31
Tidigare i veckan (samt de 2-3 senaste månaderna) läste jag att filmen dels kommer att flyttas över till streaming samt att filmens senaste datum är borttaget...

Jag vet inte om det stämmer :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Är det fel att man inte bryr sig längre, för det mesta så är det för mycket dom gör om, och man har ingen lust att se allt det här igen i live action format nu för tiden, är trött på den här nya riktningen som dom nya filmbolagen och företagen gör när dom bara verkar driva allting ner i marken.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 februari 2021 kl. 07:37:07
Är det fel att man inte bryr sig längre, för det mesta så är det för mycket dom gör om, och man har ingen lust att se allt det här igen i live action format nu för tiden, är trött på den här nya riktningen som dom nya filmbolagen och företagen gör när dom bara verkar driva allting ner i marken.

JA , Det är fel >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 februari 2021 kl. 07:37:07
Är det fel att man inte bryr sig längre, för det mesta så är det för mycket dom gör om, och man har ingen lust att se allt det här igen i live action format nu för tiden, är trött på den här nya riktningen som dom nya filmbolagen och företagen gör när dom bara verkar driva allting ner i marken.
Fullt befogat att tycka så, men glo inte på jänkarnas urvattnade skräpkultur då och blicka utåt om du nu insett att du tycker så
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  9 februari 2021 kl. 15:30:34
Fullt befogat att tycka så, men glo inte på jänkarnas urvattnade skräpkultur då och blicka utåt om du nu insett att du tycker så
Nä det är inte det, har redan insett vad skräpkulturen är och har inte lust att se på vad mer dom tar sönder och förstör. Hela grejen verkar vara helt sjukt med hur mycket dom går igenom när dom har skapar så mycket sen tv och film började produktion. Nu för det mesta så gäller det bara att se tillbaka till vad som var bra förr när det gäller kvalité. För det mesta så är det ingen poäng att se på dom nya filmerna och serierna. Det kanske finns en som lockar uppmärksamhet men dom är få och blir färre med tiden.

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2021 kl. 12:49:52
JA , Det är fel >:( >:(
Det är din åsikt men ta en stund och öppna ögonen och öronen. Se vad som erbjuds idag med ett öppet sinne och se vad som erbjöds förr när det gäller serier och filmer.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2021 kl. 20:45:07
Jag ser framemot denna film ! :D
Va kul att höra för dig, för andra så är det inte så kul.

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 februari 2021 kl. 20:46:20
Va kul att höra för dig, för andra så är det inte så kul.
Ja varför måste dom göra Live Action av nästan allt?

Scoobydoofan1

#46
Citat från: MOA skrivet  9 februari 2021 kl. 21:33:50
Ja varför måste dom göra Live Action av nästan allt?
Som salt tidigare och igen, film bolagar har inga nya idéer, dom använder samma berättelse med olika karaktärer osv. Oavsett om det är komedi, drama eller action så är det samma skräp igen och igen, knappt nånting nytt. Se på Disney, dom gick tillbaka till prinsessor medan komedi filmer är inte roliga eller så är dom så dåliga att man kan knappt se 5 minuter av dom innan man ändrar tv kanalen. Samma sak med superhjältar filmer. Ingenting nytt, bara nytt skräp som är sämre än filmerna runt 2006 osv. Iron man var en förändring men även deadpool forumlan har blivit använt för mycket av film bolagen. Inte bara det men hur dom som skriver serierna och filmerna har inte gjort ett bra jobb med tanken på att folk vänder sig till serier som är äldre än 25 år, vänner och äldre serier. Folk börjar bli trötta på det här.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det är lite oroväckande med Disneys (och andra filmbolags) besatthet vid remakes och avsaknad av originella idéer. Men man kan ändå inte börja "såga" en film förrän man faktiskt har sett den, så vi får avvakta och se hur Cruella blir när filmen faktiskt haft premiär; så kan man klaga efter att man sett filmen. :)

En del av Disneys remakes på senare år, framförallt Lejonkungen och Aladdin, har ändå fungerat riktigt bra - som både fått bra kritik och spelat in mycket pengar - så det är inte alls omöjligt att de kan lyckas igen. Vi får vänta och se...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2021 kl. 00:41:11
Jag håller med att det är lite oroväckande med Disneys (och andra filmbolags) besatthet vid remakes och avsaknad av originella idéer. Men man kan ändå inte börja "såga" en film förrän man faktiskt har sett den, så vi får avvakta och se hur Cruella blir när filmen faktiskt haft premiär; så kan man klaga efter att man sett filmen. :)

En del av Disneys remakes på senare år, framförallt Lejonkungen och Aladdin, har ändå fungerat riktigt bra - som både fått bra kritik och spelat in mycket pengar - så det är inte alls omöjligt att de kan lyckas igen. Vi får vänta och se...

Personligen har jag inte varit speciellt förtjust i någon enda av Disneys live-action remakes av de klassiska tecknade filmerna. Jag ser det som helt onödig verksamhet. Pengarna hade kunnat användas mycket förståndigare, t.ex. genom att dela upp en enda films budget (100 miljoner dollar eller mer) i flera mindre projekt under ledning av unga, lovande regissörer. Någon av filmerna skulle säkert kunna bli en minst lika stor hit som en remake, men mycket bättre och originellare.

Nu är Cruella förvisso ingen remake, utan en separat historia, så vi får väl ändå ge den en chans och se vad den går för.

På tal om live-action Aladdin, så såg jag den nästan ensam i en av Oslos största biografer. Jag hade bara sällskap av ett ungt par, men de gick 20 minuter innan filmen var slut. Så de sista 20 minuterna satt jag helt ensam i en salong för 530 personer...

Scoobydoofan1

#49
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2021 kl. 00:41:11
Jag håller med att det är lite oroväckande med Disneys (och andra filmbolags) besatthet vid remakes och avsaknad av originella idéer. Men man kan ändå inte börja "såga" en film förrän man faktiskt har sett den, så vi får avvakta och se hur Cruella blir när filmen faktiskt haft premiär; så kan man klaga efter att man sett filmen. :)

En del av Disneys remakes på senare år, framförallt Lejonkungen och Aladdin, har ändå fungerat riktigt bra - som både fått bra kritik och spelat in mycket pengar - så det är inte alls omöjligt att de kan lyckas igen. Vi får vänta och se...
Daniel det enda jag har att säga om det är bara se på samma tidigare filmer dom gjorden om snövit, skönheten och odjuret, lejonkungen, nu så är det den lilla sjöjungfrun osv. Ärligt talat så räcker det.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 februari 2021 kl. 07:09:50
Daniel det enda jag har att säga om det är bara se på sommar tidigare filmerna dom gjorden om snövit, skönheten och odjuret, lejonkungen, nu så är det den lilla sjöjungfrun osv. Ärligt talat så räcker det.

Disney har inte gjort en spelfilm om Snövit ännu, men de håller på med den...

Och jag håller med om att det räcker med live-action remakes! (inklusive alla som är planerade!)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2021 kl. 00:41:11
Jag håller med att det är lite oroväckande med Disneys (och andra filmbolags) besatthet vid remakes och avsaknad av originella idéer. Men man kan ändå inte börja "såga" en film förrän man faktiskt har sett den, så vi får avvakta och se hur Cruella blir när filmen faktiskt haft premiär; så kan man klaga efter att man sett filmen. :)

En del av Disneys remakes på senare år, framförallt Lejonkungen och Aladdin, har ändå fungerat riktigt bra - som både fått bra kritik och spelat in mycket pengar - så det är inte alls omöjligt att de kan lyckas igen. Vi får vänta och se...


Vilka filmbolag förutom Disney har blivit besatta med remakes av sina långfilmer?

Och "avsaknad" är väl att överdriva? För Disney gör samtidigt originella idéer, till exempel så har Raya och Den Sista Draken premiär alldeles strax, likaså Encanto under årsskiftet!  :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2021 kl. 07:09:15
Personligen har jag inte varit speciellt förtjust i någon enda av Disneys live-action remakes av de klassiska tecknade filmerna. Jag ser det som helt onödig verksamhet. Pengarna hade kunnat användas mycket förståndigare, t.ex. genom att dela upp en enda films budget (100 miljoner dollar eller mer) i flera mindre projekt under ledning av unga, lovande regissörer. Någon av filmerna skulle säkert kunna bli en minst lika stor hit som en remake, men mycket bättre och originellare.

Nu är Cruella förvisso ingen remake, utan en separat historia, så vi får väl ändå ge den en chans och se vad den går för.

På tal om live-action Aladdin, så såg jag den nästan ensam i en av Oslos största biografer. Jag hade bara sällskap av ett ungt par, men de gick 20 minuter innan filmen var slut. Så de sista 20 minuterna satt jag helt ensam i en salong för 530 personer...

Kan bara hålla med, det börjar ärligt talat bli uttjatat av Disneys remake-filmer, bland live-action filmerna från 2010-talet och uppåt är det inte en enda som hållit särskilt hög klass, i synnerhet inte i jämförelse med de tecknade, särskilt om det bara eller nästan bara är djur med så är chansen lika med noll att de någonsin kan komma upp i samma klass som de tecknade klassikerna! (då det är svårt att få fotorealistiska djur att se ut och göra detsamma som i de tecknade), förra året annonserades det att Disney tänker göra en Robin Hood med fotorealistiska djur, hoppas verkligen att det inte blir av, för som forumsmedlemmen Eriksson sa i den tråden så kan inte en räv skjuta pilbåge och se fotorealistisk ut, likaså tror jag också det lär bli svårt att få fotorealistiska katter att spela instrument (om nu Disney får planer med AristoCats)

Dock är Cruella ingen direkt remake utan en separat historia precis som du säger, precis som med Maleficent...

Förhoppningsvis kan ingen remake bli lika misslyckad som "Djungelboken (2016)", som utan tvekan är värst utav alla... (detta trots att filmen fått bra kritik av publik och kritiker och även ska få en uppföljning)

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2021 kl. 11:00:59
Disney har inte gjort en spelfilm om Snövit ännu, men de håller på med den...

Och jag håller med om att det räcker med live-action remakes! (inklusive alla som är planerade!)

Vilka filmbolag förutom Disney har blivit besatta med remakes av sina långfilmer?

Och "avsaknad" är väl att överdriva? För Disney gör samtidigt originella idéer, till exempel så har Raya och Den Sista Draken premiär alldeles strax, likaså Encanto under årsskiftet!  :)

Kan bara hålla med, det börjar ärligt talat bli uttjatat av Disneys remake-filmer, bland live-action filmerna från 2010-talet och uppåt är det inte en enda som hållit särskilt hög klass, i synnerhet inte i jämförelse med de tecknade, särskilt om det bara eller nästan bara är djur med så är chansen lika med noll att de någonsin kan komma upp i samma klass som de tecknade klassikerna! (då det är svårt att få fotorealistiska djur att se ut och göra detsamma som i de tecknade), förra året annonserades det att Disney tänker göra en Robin Hood med fotorealistiska djur, hoppas verkligen att det inte blir av, för som forumsmedlemmen Eriksson sa i den tråden så kan inte en räv skjuta pilbåge och se fotorealistisk ut, likaså tror jag också det lär bli svårt att få fotorealistiska katter att spela instrument (om nu Disney får planer med AristoCats)

Dock är Cruella ingen direkt remake utan en separat historia precis som du säger, precis som med Maleficent...

Förhoppningsvis kan ingen remake bli lika misslyckad som "Djungelboken (2016)", som utan tvekan är värst utav alla... (detta trots att filmen fått bra kritik av publik och kritiker och även ska få en uppföljning)
Robin Hood också? Dom kommer förstöra filmen också, ingen poäng med det. Tills nu har bara sett askungen och ingen annan film, den filmen räckte nog, 1 gång var för mycket och namnen var lite för kronglit. Undrar hur dom kommer göra kejsarens nya stil osv. Katastrof på gång.

Samlaren

#52
På vilket sett komer den förstöra filmen? Det finns ju redan en äldre Robin Hood  liveaction som Disney gjorde på 50 eller 60talet som verkligen är bra men ingen barnfilm.

Dock ser jag ingen anledning till att göra kjessarens nya still.

Men jag skulle gärna vilja se liveaction av Frost och Moana som dock kanske inte skulle gå efter de animerade filmernas manus utan ish Once Upon a time versionerna av Anna och Elsa men de skulle ändå vara i rätta åldrarna.


edit:
Nu när jag l'äste det noga så¨ja en sådan Robin Hood ide är urusell som Disney har nu....

Disneyfantasten

#53
Citat från: Samlaren skrivet 10 februari 2021 kl. 17:37:47På vilket sett komer den förstöra filmen? Det finns ju redan en äldre Robin Hood  liveaction som Disney gjorde på 50 eller 60talet som verkligen är bra men ingen barnfilm.

Dock ser jag ingen anledning till att göra kjessarens nya still.

Men jag skulle gärna vilja se liveaction av Frost och Moana som dock kanske inte skulle gå efter de animerade filmernas manus utan ish Once Upon a time versionerna av Anna och Elsa men de skulle ändå vara i rätta åldrarna.


edit:
Nu när jag l'äste det noga så¨ja en sådan Robin Hood ide är urusell som Disney har nu....

Ja, jag tror att en Robin Hood med fotorealistiska datoranimerade djur rentav hade blivit ännu värre än 2016-års Djungelboken...

Personligen tror jag att 2016-års Djungelboken hade kunnat bli bättre än den riktiga resultatfilmen om den hade följs Bill Peets concept;
(jag måste säga att Bill Peets concept är okej, inte alls i närheten av lika bra som resultatet i 1967-års film, men absolut bättre än resultatet i 2016-års film och framförallt bättre än 2018-års spelfilm av Warner Bros och alla anime/Studio Ghobli tolkningar!)


https://www.youtube.com/watch?v=2u_LXk8l-j0


https://www.youtube.com/watch?v=SEz0Nd3sfWQ


https://www.youtube.com/watch?v=BE6AHg0sqHM


https://www.youtube.com/watch?v=n7sYSx_IJ9E

Apro på det, i den planerade uppföljaren till 2016-års film har Disney planer på att använda concept från Bill Peets manus...

De flesta av Disneys remake-filmer är inte alls så där dåliga, men de har inte alls samma känsla eller humor...

(de enda jag direkt gillar är 101 Dalmatiner 1996 och 102 Dalmatiner 2000, men bäst är såklart den tecknade från 1961!)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 februari 2021 kl. 13:45:16
Idag släpps trailern för denna film !  :D

https://www.ign.com/articles/disney-cruella-poster-released-ahead-of-official-trailer-tomorrow

Enligt vad jag läst verkar det som att filmen kommer att flyttas tillbaka till biograferna...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2021 kl. 18:46:22
Enligt vad jag läst verkar det som att filmen kommer att flyttas tillbaka till biograferna...
VAD KUL :D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2021 kl. 18:46:22
Enligt vad jag läst verkar det som att filmen kommer att flyttas tillbaka till biograferna...
Det kanske var felaktiga uppgifter om streaming då

gstone

Nu har Disney sagt att Cruella kommer gå både på bio och på Disney Plus  :D :D

Så folk får välja själva hur dom vill se den ! ;D

Själv väljer jag Bio ! Då jag vägrar betala 300 Kr för att se en film på en streamingtjänst ag redan betalar för ! >:(

https://www.foxbusiness.com/lifestyle/disney-black-widow-cruella-movies-release-dates
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 mars 2021 kl. 14:15:11
Själv väljer jag Bio ! Då jag vägrar betala 300 Kr för att se en film på en streamingtjänst ag redan betalar för ! >:(
Förvisso ett lovvärt initiativ att släppa filmer både via bio och digitalt på samma gång, men jag tycker ärligt talat också att 249 kr är för mycket pengar för att få se en film via en streamingtjänst.

Det beror förstås på hur många man är som ser filmen och kan dela på pengarna - är man 2 - 3 personer som kan dela på kostnaden är 249 kr inte alltför mycket pengar, men är man ensam blir det alltför dyrt. Men överlag känns det klart mer tveksamt med filmer som Cruella än med animerade familjefilmer (såsom Raya och den sista draken), då sannolikheten vid sådana filmer är större att det är fler personer som ser filmen i samma sällskap (förmodligen inte så sällan 2 - 3 barn och 1 - 2 föräldrar); i vilket fall det är troligare att priset ses som bra jämfört med bio.

Även för ett ensamhushåll kan man kanske köpa kostnaden om det är någon väldigt speciell och lockande film, framförallt om biografer är stängda eller inte känns säkra, men ärligt talat har jag svårt att tro att Cruella skulle vara märkvärdig.

Jag lär nog också välja att se filmen på bio, under förutsättning att:
A: Det finns öppna biografer där jag bor
B: Filmen visas på biografen där jag bor
C: Smittspridningen har gått ner tillräckligt mycket så att det känns hyfsat säkert att gå på bio, alternativt att man har hunnit bli vaccinerad innan dess.

Ganska många om, men jag har ändå hyfsat stora förhoppningar om att alla tre villkor kan infalla. Det är ju ett par månader bort än, så ser man på fjolårets smittspridning är väl sannolikheten hyfsad att smittspridningen lugnar ner sig ganska markant när det börjar bli sommar, så det känns fullt realistiskt att man borde kunna gå på bio utan nämnvärda risker då. Med lite tur har man hunnit bli vaccinerad också, men med nuvarande takt är det förstås mer tveksamt om man inte tillhör någon riskgrupp.

Annars tror jag för all del inte att det gör mycket om man avstår från att se Cruella vid premiären, och istället avvaktar tills den släpps "som vanligt" på Disney+; alternativt på Blu-Ray - även fast jag är nyfiken, så är jag också en smula naturligt skeptisk...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 mars 2021 kl. 00:31:59
Förvisso ett lovvärt initiativ att släppa filmer både via bio och digitalt på samma gång, men jag tycker ärligt talat också att 249 kr är för mycket pengar för att få se en film via en streamingtjänst.

Det beror förstås på hur många man är som ser filmen och kan dela på pengarna - är man 2 - 3 personer som kan dela på kostnaden är 249 kr inte alltför mycket pengar, men är man ensam blir det alltför dyrt. Men överlag känns det klart mer tveksamt med filmer som Cruella än med animerade familjefilmer (såsom Raya och den sista draken), då sannolikheten vid sådana filmer är större att det är fler personer som ser filmen i samma sällskap (förmodligen inte så sällan 2 - 3 barn och 1 - 2 föräldrar); i vilket fall det är troligare att priset ses som bra jämfört med bio.

Även för ett ensamhushåll kan man kanske köpa kostnaden om det är någon väldigt speciell och lockande film, framförallt om biografer är stängda eller inte känns säkra, men ärligt talat har jag svårt att tro att Cruella skulle vara märkvärdig.

Jag lär nog också välja att se filmen på bio, under förutsättning att:
A: Det finns öppna biografer där jag bor
B: Filmen visas på biografen där jag bor
C: Smittspridningen har gått ner tillräckligt mycket så att det känns hyfsat säkert att gå på bio, alternativt att man har hunnit bli vaccinerad innan dess.

Ganska många om, men jag har ändå hyfsat stora förhoppningar om att alla tre villkor kan infalla. Det är ju ett par månader bort än, så ser man på fjolårets smittspridning är väl sannolikheten hyfsad att smittspridningen lugnar ner sig ganska markant när det börjar bli sommar, så det känns fullt realistiskt att man borde kunna gå på bio utan nämnvärda risker då. Med lite tur har man hunnit bli vaccinerad också, men med nuvarande takt är det förstås mer tveksamt om man inte tillhör någon riskgrupp.

Annars tror jag för all del inte att det gör mycket om man avstår från att se Cruella vid premiären, och istället avvaktar tills den släpps "som vanligt" på Disney+; alternativt på Blu-Ray - även fast jag är nyfiken, så är jag också en smula naturligt skeptisk...

Tydligen ska filmstaden öppna i mitten eller slutet på April ;D ;D

I alla fall enligt den artikeln :D ;)

https://www.svt.se/kultur/biograferna-gor-sig-redo-att-oppna-i-april
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2021 kl. 12:03:25
Tydligen ska filmstaden öppna i mitten eller slutet på April ;D ;D
De hoppas kunna öppna då, står det ju i artikeln. Fast det beror ju helt på hur länge som regeringens nuvarande gräns på 8 personer för allmänna sammankomster ligger kvar, då Filmstaden hela tiden sagt att de inte kommer öppna så länge den gränsen ligger kvar - de kräver att det ska få vara minst 50 personer i varje salong för att det ska vara lönsamt att öppna...

Alla, särskilt biografbranschen, hoppas förstås att det kommer att ske under april; men det är ju smittläget som avgör - så ingen som kan veta i dagsläget...

Anders M Olsson

Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

På alla formaten blir det gemensamma utgåvor för de fyra nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:18:10
Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

Har du nån källa på det? Jag kan inte hitta någon sådan information hos varken Disney, CDON eller Discshop.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:18:18
Har du nån källa på det? Jag kan inte hitta någon sådan information hos varken Disney, CDON eller Discshop.

Pressinformation direkt från Disney.

Henrik Karlsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:50:05
Pressinformation direkt från Disney.
Var hittar man den pressinformationen? Är det något som bara utvalda har tillgång till?

Anders M Olsson

#66
Citat från: Henrik Karlsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:57:44
Var hittar man den pressinformationen? Är det något som bara utvalda har tillgång till?

Jag får den som redaktör på Disneyania, och jag gissar att Daniel också får samma information eftersom han driver den här sajten.

Problemet är att det verkar vara olika personer eller avdelningar som skickar ut pressinformation från Disney, och de tycks inte prata med varandra. Jag får information om DVD / Blu-ray, och ibland även om bio och CD-utgåvor (numera mest Spotify), men inte om Disney+...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:10:19
Jag får den som redaktör på Disneyania, och jag gissar att Daniel också får samma information eftersom han driver den här sajten.

Problemet är att det verkar vara olika personer eller avdelningar som skickar ut pressinformation från Disney, och de tycks inte prata med varandra. Jag får information om DVD / Blu-ray, och ibland även om bio och CD-utgåvor (numera mest Spotify), men inte om Disney+...
Jag har fått samma mail som du, men jag har faktiskt inte fått några pressreleaser för juli eller augusti - juni var senaste utskicket jag fick (som skickades ut den 14 juni)... ??? Svårt att säga om två mail kommit bort, om min adress försvunnit ur deras register eller om det bara blivit något missöde med utskicken.

Precis som du får jag också huvudsakligen pressreleaser om DVD/Blu-Ray och i vissa fall bio - men inte Disney+, som verkar skötas av någon helt annan avdelning som inte har något samröre med övriga avdelningar... :(

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:18:10
Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

På alla formaten blir det gemensamma utgåvor för de fyra nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Nu finns Cruella att förhandsboka på discshop.se i fyra olika svenska utgåvor.

Elios

Jag kanske är nu lite på efterkälken men dubbades denna till svenska och visades på vissa biografer med det eller hur var det?^^

Anders M Olsson

#70
Citat från: Elios skrivet 12 augusti 2021 kl. 11:23:33
Jag kanske är nu lite på efterkälken men dubbades denna till svenska och visades på vissa biografer med det eller hur var det?^^

Nej, den har inte dubbats.

Eller rättare sagt, den har självklart dubbats i de stora dubbningsländerna (Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien o.s.v.) där man i princip dubbar allt, även vuxenfilmer. Men inte i de nordiska länderna.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2021 kl. 10:55:22
Nu finns Cruella att förhandsboka på discshop.se i fyra olika svenska utgåvor.

Även tillgänglig att boka på CDON.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Nu har jag sett Cruella, och mitt spontana intryck är att den är långt mycket bättre än genomsnittet av Disneys spelfilmer på senare tid. Även om den är baserad på Pongo och de 101 dalmatinerna är det ingen remake, utan berättar en egen historia.

Naturligtvis innehåller filmen en del datorgenererade effekter, men den litar inte till datorn för att göra allt som t.ex. Djungelboken och Skriet från vildmarken.

Istället använder man verkliga miljöer, studiobyggen och framför allt riktiga hundar.

Det känns lite udda att man låter Anita spelas av en färgad skådespelare när hon är vit i den tecknade filmen. Förstå mig rätt, jag är 100% positiv till att hudfärgen inte får begränsa en skådespelares möjligheter, men ibland verkar valet påtvingat. D.v.s. man använder en färgad skådespelare för att man måste, inte för att det är rätt för rollen.

Den största behållningen av filmen fick jag lustigt nog av en väldigt kort scen på slutet när eftertexterna redan hade börjat rulla. För att inte avslöja för mycket för dem som inte har sett filmen säger jag inte mer... :)

Elios

Undrade varför denna kom så snabbt till Disney Plus!? Likaså Free Guy som fortfarande går på bio där jag bor!?  ???