Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Cruella (2021)

Startat av Disneyfantasten, 25 augusti 2019 kl. 12:53:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 mars 2021 kl. 00:31:59
Förvisso ett lovvärt initiativ att släppa filmer både via bio och digitalt på samma gång, men jag tycker ärligt talat också att 249 kr är för mycket pengar för att få se en film via en streamingtjänst.

Det beror förstås på hur många man är som ser filmen och kan dela på pengarna - är man 2 - 3 personer som kan dela på kostnaden är 249 kr inte alltför mycket pengar, men är man ensam blir det alltför dyrt. Men överlag känns det klart mer tveksamt med filmer som Cruella än med animerade familjefilmer (såsom Raya och den sista draken), då sannolikheten vid sådana filmer är större att det är fler personer som ser filmen i samma sällskap (förmodligen inte så sällan 2 - 3 barn och 1 - 2 föräldrar); i vilket fall det är troligare att priset ses som bra jämfört med bio.

Även för ett ensamhushåll kan man kanske köpa kostnaden om det är någon väldigt speciell och lockande film, framförallt om biografer är stängda eller inte känns säkra, men ärligt talat har jag svårt att tro att Cruella skulle vara märkvärdig.

Jag lär nog också välja att se filmen på bio, under förutsättning att:
A: Det finns öppna biografer där jag bor
B: Filmen visas på biografen där jag bor
C: Smittspridningen har gått ner tillräckligt mycket så att det känns hyfsat säkert att gå på bio, alternativt att man har hunnit bli vaccinerad innan dess.

Ganska många om, men jag har ändå hyfsat stora förhoppningar om att alla tre villkor kan infalla. Det är ju ett par månader bort än, så ser man på fjolårets smittspridning är väl sannolikheten hyfsad att smittspridningen lugnar ner sig ganska markant när det börjar bli sommar, så det känns fullt realistiskt att man borde kunna gå på bio utan nämnvärda risker då. Med lite tur har man hunnit bli vaccinerad också, men med nuvarande takt är det förstås mer tveksamt om man inte tillhör någon riskgrupp.

Annars tror jag för all del inte att det gör mycket om man avstår från att se Cruella vid premiären, och istället avvaktar tills den släpps "som vanligt" på Disney+; alternativt på Blu-Ray - även fast jag är nyfiken, så är jag också en smula naturligt skeptisk...

Tydligen ska filmstaden öppna i mitten eller slutet på April ;D ;D

I alla fall enligt den artikeln :D ;)

https://www.svt.se/kultur/biograferna-gor-sig-redo-att-oppna-i-april
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2021 kl. 12:03:25
Tydligen ska filmstaden öppna i mitten eller slutet på April ;D ;D
De hoppas kunna öppna då, står det ju i artikeln. Fast det beror ju helt på hur länge som regeringens nuvarande gräns på 8 personer för allmänna sammankomster ligger kvar, då Filmstaden hela tiden sagt att de inte kommer öppna så länge den gränsen ligger kvar - de kräver att det ska få vara minst 50 personer i varje salong för att det ska vara lönsamt att öppna...

Alla, särskilt biografbranschen, hoppas förstås att det kommer att ske under april; men det är ju smittläget som avgör - så ingen som kan veta i dagsläget...

Anders M Olsson

Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

På alla formaten blir det gemensamma utgåvor för de fyra nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:18:10
Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

Har du nån källa på det? Jag kan inte hitta någon sådan information hos varken Disney, CDON eller Discshop.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:18:18
Har du nån källa på det? Jag kan inte hitta någon sådan information hos varken Disney, CDON eller Discshop.

Pressinformation direkt från Disney.

Henrik Karlsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:50:05
Pressinformation direkt från Disney.
Var hittar man den pressinformationen? Är det något som bara utvalda har tillgång till?

Anders M Olsson

#66
Citat från: Henrik Karlsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 19:57:44
Var hittar man den pressinformationen? Är det något som bara utvalda har tillgång till?

Jag får den som redaktör på Disneyania, och jag gissar att Daniel också får samma information eftersom han driver den här sajten.

Problemet är att det verkar vara olika personer eller avdelningar som skickar ut pressinformation från Disney, och de tycks inte prata med varandra. Jag får information om DVD / Blu-ray, och ibland även om bio och CD-utgåvor (numera mest Spotify), men inte om Disney+...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 20:10:19
Jag får den som redaktör på Disneyania, och jag gissar att Daniel också får samma information eftersom han driver den här sajten.

Problemet är att det verkar vara olika personer eller avdelningar som skickar ut pressinformation från Disney, och de tycks inte prata med varandra. Jag får information om DVD / Blu-ray, och ibland även om bio och CD-utgåvor (numera mest Spotify), men inte om Disney+...
Jag har fått samma mail som du, men jag har faktiskt inte fått några pressreleaser för juli eller augusti - juni var senaste utskicket jag fick (som skickades ut den 14 juni)... ??? Svårt att säga om två mail kommit bort, om min adress försvunnit ur deras register eller om det bara blivit något missöde med utskicken.

Precis som du får jag också huvudsakligen pressreleaser om DVD/Blu-Ray och i vissa fall bio - men inte Disney+, som verkar skötas av någon helt annan avdelning som inte har något samröre med övriga avdelningar... :(

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2021 kl. 17:18:10
Cruella kommer på DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD Disc den 17 augusti.

På alla formaten blir det gemensamma utgåvor för de fyra nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Nu finns Cruella att förhandsboka på discshop.se i fyra olika svenska utgåvor.

Elios

Jag kanske är nu lite på efterkälken men dubbades denna till svenska och visades på vissa biografer med det eller hur var det?^^

Anders M Olsson

#70
Citat från: Elios skrivet 12 augusti 2021 kl. 11:23:33
Jag kanske är nu lite på efterkälken men dubbades denna till svenska och visades på vissa biografer med det eller hur var det?^^

Nej, den har inte dubbats.

Eller rättare sagt, den har självklart dubbats i de stora dubbningsländerna (Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien o.s.v.) där man i princip dubbar allt, även vuxenfilmer. Men inte i de nordiska länderna.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2021 kl. 10:55:22
Nu finns Cruella att förhandsboka på discshop.se i fyra olika svenska utgåvor.

Även tillgänglig att boka på CDON.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Anders M Olsson

Nu har jag sett Cruella, och mitt spontana intryck är att den är långt mycket bättre än genomsnittet av Disneys spelfilmer på senare tid. Även om den är baserad på Pongo och de 101 dalmatinerna är det ingen remake, utan berättar en egen historia.

Naturligtvis innehåller filmen en del datorgenererade effekter, men den litar inte till datorn för att göra allt som t.ex. Djungelboken och Skriet från vildmarken.

Istället använder man verkliga miljöer, studiobyggen och framför allt riktiga hundar.

Det känns lite udda att man låter Anita spelas av en färgad skådespelare när hon är vit i den tecknade filmen. Förstå mig rätt, jag är 100% positiv till att hudfärgen inte får begränsa en skådespelares möjligheter, men ibland verkar valet påtvingat. D.v.s. man använder en färgad skådespelare för att man måste, inte för att det är rätt för rollen.

Den största behållningen av filmen fick jag lustigt nog av en väldigt kort scen på slutet när eftertexterna redan hade börjat rulla. För att inte avslöja för mycket för dem som inte har sett filmen säger jag inte mer... :)

Elios

Undrade varför denna kom så snabbt till Disney Plus!? Likaså Free Guy som fortfarande går på bio där jag bor!?  ???