Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bio Hemma (Svenska Kabel-TV)

Startat av Beck, 8 januari 2023 kl. 16:14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon minns Bio Hemma (Svenska Kabel-TV)?

Man kunde ringa och beställa hem filmer till sitt vardagsrum.
Jag vet att det visades en reklamfilm för detta på TV under 90-talet.

Min pappa använde Bio Hemma 1997, jag minns att han ringde och beställde filmen "Adam & Eva" (1997) med Björn Kjellman och Josefin Nilsson.

https://m3.idg.se/2.1022/1.559606/vod-special--sa-foddes-video-on-demand/sida/1/sida-1-pay-per-view-via-kabel-tv-natet?fbclid=IwAR2LkkOqe3UQTQHVrNVLCxQ2k907Bbi1hnnyzaaTQPr6qIOObSflmCL3oEs

Pay-per-view via kabel-tv-nätet
De första betal-tv-tjänsterna använde sig istället av kabel-tv-nät och satellitmottagare. 1996 här hemma i Sverige lanserade Telia tillsammans med det som idag är Com Hem en pay-per-view-tjänst via kabel-tv-nätet som de kallade för Bio Hemma. När tjänsten lanserades låg priserna per film på mellan 29 och 49 kronor. Abonnenterna, som betalade för filmerna genom att ringa ett 020-nummer, kunde inledningsvis välja mellan två filmer som kördes flera gånger om dagen i två olika kanaler. Att utbudet på de första trevande video on demand- och near video on demand-tjänsterna var skralt berodde bland annat på juridiska problem. Det gällde nämligen för leverantörerna att få med filmbolagen på tåget.

Beck

Nu finns reklamfilmen för Bio Hemma på Youtube!
(Klicka till 2:05-2:51!)