Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 augusti 2017 kl. 18:41:55
Är det verkligen bara en liten bit? Jag får intrycket att listan på planerade live-action remakes är en bra bit längre än motsvarande lista på kommande originella animerade filmer. Remakes tycks vara den numera helt dominerande verksamheten i Disneys filmfabrik.

Dessutom tror jag att de nya live-action-versionerna bidrar till att de gamla originalfilmerna glöms bort, och i så fall är det riktigt illa.

Glöms bort ? Finns det verkligen risk för att de animerade klassikerna verkligen blir bortglömda ?  De animerade klassikerna kommer fortfarande att finnas kvar, och ges ut i framtida utgåvor. Håller med om att det är så synd att dagens barn växer upp med live action filmerna istället för animerade klassikerna. Dessutom så är det mycket synd att Disney idag har köpt upp både Star Wars och Spiderman.  :(

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  2 augusti 2017 kl. 20:32:00
Glöms bort ? Finns det verkligen risk för att de animerade klassikerna verkligen blir bortglömda ?  De animerade klassikerna kommer fortfarande att finnas kvar, och ges ut i framtida utgåvor. Håller med om att det är så synd att dagens barn växer upp med live action filmerna istället för animerade klassikerna. Dessutom så är det mycket synd att Disney idag har köpt upp både Star Wars och Spiderman.  :(

Nej, ingen risk för det. Dem är ju fortfarande blivit ihågkomna efter alla dessa år som har gått.  :)

Alexander

Efter en intervju med låtskrivaren Alan Menken,  finns även rykten om att Disney kan tänka sig göra en live-action version av Ringaren i Notre Dame  :) Vi får se om den blir av.
https://moviepilot.com/p/hunchback-of-notre-dame-live-action-remake-rumor-disney/4333255

Anders M Olsson

#33
Citat från: Alexander skrivet  3 augusti 2017 kl. 21:47:28
Nej, ingen risk för det. Dem är ju fortfarande blivit ihågkomna efter alla dessa år som har gått.  :)

Det kan vi ju inte veta nu. Disneys produktion av spelfilmsversioner av de tecknade klassikerna har (med några få undantag) bara pågått ett fåtal år. Frågan är hur det ser ut om 10-20-30 år? Kommer barn som växer upp då fortfarande att titta på och uppskatta t.ex. Djungelboken och Skönheten och odjuret som tecknade klassiker? Eller kommer man att anse att spelfilmerna är de enda "äkta" och "rätta" versionerna?

Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas folk med specialintresse som inte har glömt bort originalfilmerna, men det är inte dem jag menar, utan folk i allmänhet och barn i synnerhet.

Alexander

#34
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2017 kl. 05:44:26
Det kan vi ju inte veta nu. Disneys produktion av spelfilmsversioner av de tecknade klassikerna har (med några få undantag) bara pågått ett fåtal år. Frågan är hur det ser ut om 10-20-30 år? Kommer barn som växer upp då fortfarande att titta på och uppskatta t.ex. Djungelboken och Skönheten och odjuret som tecknade klassiker? Eller kommer man att anse att spelfilmerna är de enda "äkta" och "rätta" versionerna?

Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas folk med specialintresse som inte har glömt bort originalfilmerna, men det är inte dem jag menar, utan folk i allmänhet och barn i synnerhet.

Men om man ser till dem äldre live-action filmerna som Djungelboken (1994), 101 Dalmatiner (1996) och Askungen (1997) så är ju dem tecknade mer ihågkomna idag än dem efter ca 20 år. Inte ens dem över 30 st Disney uppföljarna eller tv-serierna har fått folk till att glömma orginalen. Så jag tror det är rätt så säkert att säga att dem tecknade inte glöms bort.  :)

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet  4 augusti 2017 kl. 07:46:03
Men om man ser till dem äldre live-action filmerna som Djungelboken (1994), 101 Dalmatiner (1996) och Askungen (1997) så är ju dem tecknade mer ihågkomna idag än dem efter ca 20 år. Inte ens dem över 30 st Disney uppföljarna eller tv-serierna har fått folk till att glömma orginalen. Så jag tror det är rätt så säkert att säga att dem tecknade inte glöms bort.  :)

Ja, men så var det också betydligt blygsammare filmer, både vad gäller budgeten och lanseringen. De förde en ganska undanskymd tillvaro jämfört med de stora tecknade publikmagneterna. Så är det ju inte med de spelfilmer som görs idag och som lanseras med alla pukor och trumpeter som Disney kan uppbringa...

Alexander

#36
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2017 kl. 13:58:46
Ja, men så var det också betydligt blygsammare filmer, både vad gäller budgeten och lanseringen. De förde en ganska undanskymd tillvaro jämfört med de stora tecknade publikmagneterna. Så är det ju inte med de spelfilmer som görs idag och som lanseras med alla pukor och trumpeter som Disney kan uppbringa...

Förvisso, men några hade väldigt hög marknadsföring t.ex Lejonkungen 2, Bambi 2 och för att nämna Peter Pan 2 och Djungelboken 2 som de två sistnämnda kom upp på bio världen över precis som om det hade varit filmer med hög budget. De hade till och med mer marknadsföring för uppföljarna än storfilmerna som Skattkammarplaneten och Kogänget. Främst barn bryr sig inte om hur mycket en film hade i budget, (om det inte är jättetydligt) utan för dem är en film en film.  :)

Men till de äldre live-action filmerna förutom Askungen (97) så hade dem precis lika hög budget och marknadsföring som andra stora biofilmer från Disney på 90 talet.

Anders M Olsson

#37
Jag var visst lite otydlig där. Min kommentar gällde egentligen bara de gamla spelfilmerna, inte uppföljarna. Uppföljarna har väl aldrig varit något direkt hot mot klassikerna eftersom de berättar nya historier.

Och i det fallet fick ju John Lassiter tack och lov stopp på eländet.

Lassiter skulle behöva sätta ner foten en gång till.

moviefan

Undrar om låtarna kommer att vara med i Mulan samt Lejonkungen. Eller om dom görs utan sångnummer.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  4 augusti 2017 kl. 18:44:52
Undrar om låtarna kommer att vara med i Mulan samt Lejonkungen. Eller om dom görs utan sångnummer.

På Disneys D23 Expo konvent berättade dem att live-action filmen med Lejonkungen kommer innehålla sångerna från filmen.  :)
Till Mulan har de inte bestämt än vilken riktning dem vill ta filmen i.

TBT_STR_QR

Kommer Frank Ådahl att återvända som rösten till Simba i remake:n?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  4 augusti 2017 kl. 20:12:49
Kommer Frank Ådahl att återvända som rösten till Simba i remake:n?

Det är för tidigt för att kunna säga än.  :)
Som med Djungelboken eller Alice i Spegellandet kan det ju hända att den inte blir dubbat på svenska, men jag själv tror ändå den blir det.  :D

moviefan

Det vore kul om spelfilmerna Djungelboken från 94 samt Joe jättegorillan kom ut igen med svensk text. 

Disneyfantasten

#43
Det där som Anders M Olsson sagt om spelfilmerna börjar faktiskt oroa mig nu. Det skulle iallafall vara intressant med Dumbo, men sen tycker jag att John Lasseter ska sätta stopp för det hela.

Citat från: Alexander skrivet  4 augusti 2017 kl. 07:46:03
Men om man ser till dem äldre live-action filmerna som Djungelboken (1994), 101 Dalmatiner (1996) och Askungen (1997) så är ju dem tecknade mer ihågkomna idag än dem efter ca 20 år. Inte ens dem över 30 st Disney uppföljarna eller tv-serierna har fått folk till att glömma orginalen. Så jag tror det är rätt så säkert att säga att dem tecknade inte glöms bort.  :)

Fast det var väl bara 27 uppföljare som Disney gjorde?
- Jafars Återkomst (1994)
- Aladdin och Rövarnas Konung (1996)
- Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998)
- Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998)
- Skönheten och Odjuret 3 Belles Magiska Värld (1998)
- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000)
- Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr (2001)
- Ringaren i Notre Dame 2 (2001)
- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002)
- Tarzan och Jane (2002)
- Askungen 2 Drömmen Slår In (2002)
- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003)
- Djungelboken 2 (2003)
- Atlantis 2 Milos Återkomst (2003)
- Stitch Experiment 626 (2003)
- Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004)
- Mulan 2 (2004)
- Tarzan 2 (2005)
- Lilo och Stitch 2 (2005)
- Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005)
- Bambi 2 (2006)
- Björnbröder 2 (2006)
- Micke och Molle 2 (2007)
- Leroy och Stitch (2007)
- Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
- Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008)

Citat från: Alexander skrivet  4 augusti 2017 kl. 14:07:45
Förvisso, men några hade väldigt hög marknadsföring t.ex Lejonkungen 2, Bambi 2 och för att nämna Peter Pan 2 och Djungelboken 2 som de två sistnämnda kom upp på bio världen över precis som om det hade varit filmer med hög budget. De hade till och med mer marknadsföring för uppföljarna än storfilmerna som Skattkammarplaneten och Kogänget. Främst barn bryr sig inte om hur mycket en film hade i budget, (om det inte är jättetydligt) utan för dem är en film en film.  :)

Men till de äldre live-action filmerna förutom Askungen (97) så hade dem precis lika hög budget och marknadsföring som andra stora biofilmer från Disney på 90 talet.

Fast Bambi 2 har väl också visats på bio?

Hursomhelst, jag visste ingenting om Askungen (1997), jag visste inte ens att den var Disney, även om jag annars brukar ha bra koll på vilka som är Disney och vilka som inte är det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2017 kl. 14:36:14
Fast Bambi 2 har väl också visats på bio?
Bambi 2 visades på bio i Sverige och många andra länder (merparten av Europa, Sydamerika och Oceanien), men inte i USA och Kanada där den släpptes direkt på VHS och DVD.