Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2022 kl. 10:34:47
Nu har jag publicerat den enda andra Disney-filmen som FilmNet sände med en unik svensk dubbning; närmare bestämt Grattis Musse Pigg från 1983. :)
https://archive.org/details/grattis-musse-pigg-svenskt-tal

Precis som A Disney Halloween är även denna en samlingsfilm producerad för amerikanska Disney Channel. FilmNet sände många sådana filmer under 1990-talet (det här var ju långt innan svenska Disney Channel fanns), men alla andra utöver dessa två sändes i textad originalversion. Men just de här två dubbades alltså till svenska beställt av Disney centralt, trots att dubbningen inte använts någon annanstans än på FilmNet.

I det här fallet har jag tyvärr inte lyckats sammanställa någon creditlista alls. Jag har pratat med både KM Studio och Disney Character Voices, men ingen av dem har bevarat någon dokumentation alls om dubbningen. KM Studio lyckades hitta ett pappersmanus i sitt arkiv som bevisar att de har dubbat filmen, och de var helt säkra på att Monica Forsberg regisserat - men längre än så lyckades de inte komma, då de inte ens i sitt pappersarkiv hade bevarat någon form av rollista och det heller inte stod inskrivet skådespelare i manuset. :(

För Grattis Musse Pigg är det alltså bara röstidentifiering som gäller, tyvärr. Jag känner mig helt säker på att Anders Öjebo spelar Musse, att Per-Erik Hallin spelar Kalle och att Hans Lindgren spelar Långben - men särskilt mycket längre än så har jag tyvärr inte lyckats komma... Jag skulle uppskatta om ni som är bättre på röstidentifiering än jag kan lyssna och höra vilka ni kan känna igen, och om det går att sammanställa någon någorlunda komplett rollista. :)
Jag kan försöka se om jag kan lista ut några av rösterna...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 april 2022 kl. 12:08:07
Jag kan försöka se om jag kan lista ut några av rösterna...

Samma här, jag har inte sett den ännu, men om det är Anders som är Musse här så borde den iallafall definitivt vara gjord antingen 1991 eller senare...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2022 kl. 10:34:47
Nu har jag publicerat den enda andra Disney-filmen som FilmNet sände med en unik svensk dubbning; närmare bestämt Grattis Musse Pigg från 1983. :)
https://archive.org/details/grattis-musse-pigg-svenskt-tal
Den modiga lilla Skräddaren verkar vara dubbad av ett annat bolag i Stockholm antagligen... Kungen verkar spelas av Per Sandborgh och Musse Pigg låter inte som Anders Öjebo utan snarare som Steve Kratz i just den kortfilmen.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 april 2022 kl. 13:02:52
Den modiga lilla Skräddaren verkar vara dubbad av ett annat bolag i Stockholm antagligen... Kungen verkar spelas av Per Sandborgh och Musse Pigg låter inte som Anders Öjebo utan snarare som Steve Kratz i just den kortfilmen.

Reagerade också på det, och du hörde rätt - Steve Kratz gör rösten till Musse och Per Sandborgh spelar kungen. Andreas Nilsson (ihop med Per Sandborgh) gör diverse småroller.

Skulle tro att dubben härstammar från TV3, vill minnas ha läst att Media Dubb ska ha dubbat några kortfilmer för dem. 

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 21 april 2022 kl. 13:09:20
Reagerade också på det, och du hörde rätt - Steve Kratz gör rösten till Musse och Per Sandborgh spelar kungen. Andreas Nilsson (ihop med Per Sandborgh) gör diverse småroller.

Skulle tro att dubben härstammar från TV3, vill minnas ha läst att Media Dubb ska ha dubbat några kortfilmer för dem.

Håller på att se igenom den nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 april 2022 kl. 12:10:59
Samma här, jag har inte sett den ännu, men om det är Anders som är Musse här så borde den iallafall definitivt vara gjord antingen 1991 eller senare...
Grattis Musse Pigg sändes första gången på FilmNet i november 1992, så rimligtvis borde dubbningen vara gjord under sommaren eller hösten 1992. Men i och med att dubbningen beställdes av Disney och inte direkt av FilmNet, så är det förstås inte säkert att dubbningen gjorts strax innan den sändes, utan kan förstås vara gjord ett tag i förväg. Det är ju heller inte omöjligt att dubbningen gjorts för någon VHS-utgåva, som av någon anledning aldrig blev av.

Citat från: Erika skrivet 21 april 2022 kl. 13:09:20
Reagerade också på det, och du hörde rätt - Steve Kratz gör rösten till Musse och Per Sandborgh spelar kungen. Andreas Nilsson (ihop med Per Sandborgh) gör diverse småroller.

Skulle tro att dubben härstammar från TV3, vill minnas ha läst att Media Dubb ska ha dubbat några kortfilmer för dem. 
Hmm, mycket intressant - har Steve Kratz verkligen varit godkänd som Musse Pigg...? Mycket möjligt att den dubbningen återanvänts från TV3, men i så fall är det ju förvånansvärt om Disney verkligen ägde rättigheterna till dessa, i och med att det ju var TV3 som beställde de dubbningarna...

Disneyfantasten

Nu ska vi se...

Grattis Musse Pigg = identifierade röster (skrev med Musse, Kalle och Långben bara för helhetens skull);

>Berättaren = Peter Wanngren & Bertil Engh

>Musse Pigg = Anders Öjebo, Steve Kratz

>Kalle Anka = Per-Erik Hallin

>Långben = Hans Lindgren

>Mimmi Pigg = Åsa Bjerkerot

>Pluto = Anders Öjebo (osäker)

>Svartepetter = ?

>Utroparröst på konsär = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Mikrofonröst = Monica Forsberg

>Utroparröst på tävling = ?

>Kungen = Per Sandborgh

>Bybor = Andreas Nilsson, Per Sandborgh

>Jätten = ?

>Präst = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Mortimer = Anders Öjebo (osäker)

>Klarabella Ko = Monica Forsberg

>Kör;
- Anders Öjebo
- Bertil Engh
- Monica Forsberg

Sen har Pinocchio och Musse Piggs Julsaga autentiskt ljud från originaldubbningen.

RC

#142
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 april 2022 kl. 12:08:07
Jag kan försöka se om jag kan lista ut några av rösterna...
Jag gjorde också ett försök.

Introsång = Anders Öjebo

Berättare = Peter Wanngren

Musse = Anders Öjebo

Musse i Den modiga lilla skräddaren = Steve Kratz

Mimmi = Monica Forsberg

Kalle = Per-Erik Hallin

Långben = Hans Lindgren

Walt Disney = Bertil Engh

Petter = Hans Gustafsson

Kungen = Per Sandborgh

Jätten = Andreas Nilsson
Övriga röster i Den modige lille skräddaren = Andreas Nilsson, Per Sandborgh & Steve Kratz

Pluto = ?

Mortimer = Anders Öjebo

Vigselförrättare = Hasse Andersson

Utrop vid hiss = Hasse Andersson

Högtalarröst = Monica Forsberg

Klarabella = Monica Forsberg

Sång om Musse Pigg födelsedag = Bertil Engh & Monica Forsberg

Sång om Musse Pigg från Mickey Mouse Club = Monica Forsberg

Outrosång = Anders Öjebo och Bertil Engh samt en sångerska som möjligtvis kan vara Christel Kröner.

Steffan Rudvall

#143
Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 april 2022 kl. 14:12:31
Nu ska vi se...

Grattis Musse Pigg = identifierade röster (skrev med Musse, Kalle och Långben bara för helhetens skull);

>Berättaren = Peter Wanngren & Bertil Engh

>Musse Pigg = Anders Öjebo, Steve Kratz

>Kalle Anka = Per-Erik Hallin

>Långben = Hans Lindgren

>Mimmi Pigg = Åsa Bjerkerot

>Pluto = Anders Öjebo (osäker)

>Svartepetter = ?

>Utroparröst på konsär = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Mikrofonröst = Monica Forsberg

>Utroparröst på tävling = ?

>Kungen = Per Sandborgh

>Bybor = Andreas Nilsson, Per Sandborgh

>Jätten = ?

>Präst = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Mortimer = Anders Öjebo (osäker)

>Klarabella Ko = Monica Forsberg

>Kör;
- Anders Öjebo
- Bertil Engh
- Monica Forsberg

Sen har Pinocchio och Musse Piggs Julsaga autentiskt ljud från originaldubbningen.
Bertil Engh är inte berättare han lektorsdubbar Walt Disney... Det är inte heller Åsa utan Monica Forsberg som spelar Mimmi det hör man om man lyssnar noga på hur hon pratar...

Erika

Lyssnade igenom Brave Little Tailor en gång till, och noterade man även hör Steves röst (utöver Andreas Nilsson och Per Sandborgh) bland byborna. Vakten tycks spelas av både Per Sandborgh (med en förställd röst liknande den han använde till T-Bob i M.A.S.K.) och Steve Kratz. 

Känner även igen Jättens (förställda) röst så väl, vill minnas ha hört den rösten i bl. a. James Bond Junior.

Erik Friman

Citat från: Erika skrivet 21 april 2022 kl. 15:05:20
Känner även igen Jättens (förställda) röst så väl, vill minnas ha hört den rösten i bl. a. James Bond Junior.
Det är Andreas Nilsson. Han brukade använda den rösten när han exempel gjorde Bulan i Media Dubbs version av Piff & Puff - Räddningspatrullen eller cowboyhästen Quick Draw McGraw i serien Yogis skattjakt och Scooby Doos otroliga tävlingar/Sportfånarna.

TonyTonka

Nu har jag också kollat lite, och är det verkligen Anders Öjebo (Musse) och Hans Gustafsson (Petter) i Cowboy-filmen?

Steve Kratz var oväntat bra som Musse Pigg, undrar om han gjort fler kortfilmer?

Är det förresten 1941 års originaldubbning man hörde i det korta Pinocchio-klippet?

Och när gjordes förresten (om?)dubbningen av Den modige skräddaren?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 21 april 2022 kl. 19:37:11
Nu har jag också kollat lite, och är det verkligen Anders Öjebo (Musse) och Hans Gustafsson (Petter) i Cowboy-filmen?

Steve Kratz var oväntat bra som Musse Pigg, undrar om han gjort fler kortfilmer?

Är det förresten 1941 års originaldubbning man hörde i det korta Pinocchio-klippet?

Och när gjordes förresten (om?)dubbningen av Den modige skräddaren?  ???
Hans Gustafsson vet jag inte om det överhuvudtaget är men Anders Öjebo är jag ganska säker på är Musse förutom i Den modige lille skräddaren...

GoboFraggle1983

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2022 kl. 10:34:47
Nu har jag publicerat den enda andra Disney-filmen som FilmNet sände med en unik svensk dubbning; närmare bestämt Grattis Musse Pigg från 1983. :)
https://archive.org/details/grattis-musse-pigg-svenskt-tal

Precis som A Disney Halloween är även denna en samlingsfilm producerad för amerikanska Disney Channel. FilmNet sände många sådana filmer under 1990-talet (det här var ju långt innan svenska Disney Channel fanns), men alla andra utöver dessa två sändes i textad originalversion. Men just de här två dubbades alltså till svenska beställt av Disney centralt, trots att dubbningen inte använts någon annanstans än på FilmNet.

I det här fallet har jag tyvärr inte lyckats sammanställa någon creditlista alls. Jag har pratat med både KM Studio och Disney Character Voices, men ingen av dem har bevarat någon dokumentation alls om dubbningen. KM Studio lyckades hitta ett pappersmanus i sitt arkiv som bevisar att de har dubbat filmen, och de var helt säkra på att Monica Forsberg regisserat - men längre än så lyckades de inte komma, då de inte ens i sitt pappersarkiv hade bevarat någon form av rollista och det heller inte stod inskrivet skådespelare i manuset. :(

För Grattis Musse Pigg är det alltså bara röstidentifiering som gäller, tyvärr. Jag känner mig helt säker på att Anders Öjebo spelar Musse, att Per-Erik Hallin spelar Kalle och att Hans Lindgren spelar Långben - men särskilt mycket längre än så har jag tyvärr inte lyckats komma... Jag skulle uppskatta om ni som är bättre på röstidentifiering än jag kan lyssna och höra vilka ni kan känna igen, och om det går att sammanställa någon någorlunda komplett rollista. :)

Vänta en minut! Jag vet vad det här är!! :D Det här är den svenska versionen av tv-specialen från 1978 som vi har i Amerika, Mickey's 50. Men i den amerikanska versionen fanns det segment med kändisar och Disney-skådespelare, medan dessa i den svenska versionen ersattes med tecknade filmer om Musse. Jag gillar verkligen den här speciella, och jag hade aldrig trott att jag skulle se en internationellt dubbad version av den :) Bra fynd! ;)

Dessutom är det praktiskt taget enda gången jag har hört Mickey Mouse Club March dubbat till svenska

Oskar

#149
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2022 kl. 13:21:30
Grattis Musse Pigg sändes första gången på FilmNet i november 1992, så rimligtvis borde dubbningen vara gjord under sommaren eller hösten 1992. Men i och med att dubbningen beställdes av Disney och inte direkt av FilmNet, så är det förstås inte säkert att dubbningen gjorts strax innan den sändes, utan kan förstås vara gjord ett tag i förväg. Det är ju heller inte omöjligt att dubbningen gjorts för någon VHS-utgåva, som av någon anledning aldrig blev av.
Hmm, mycket intressant - har Steve Kratz verkligen varit godkänd som Musse Pigg...? Mycket möjligt att den dubbningen återanvänts från TV3, men i så fall är det ju förvånansvärt om Disney verkligen ägde rättigheterna till dessa, i och med att det ju var TV3 som beställde de dubbningarna...
Det kan vara så att KM studio och Eurotroll(media dubb)/lasse svensson samarbetar med filmen grattis Musse pigg. På den tiden hade inte KM studio egen studio i Stockholm därför hyr KM studio hos lasse svenssons media dubb/Eurotroll eller andra studion.