Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

#75
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:55:58
Får man fråga, vilken tycker då du är Don Bluths bästa film?

Vilka är förresten MarzGurl och Animat?

Jag tycker inte att Rock-A-Doodle är dålig och särskilt inte sämst av alla Don Bluths filmer!

Pingvinen och Lyckostenen är inte heller dålig enligt mig, faktum är att jag sedan ca 2012-2013 börjat bli mer förtjust i både den och Tummelisa mycket, mycket mera än när jag var mindr, när de då fanns uppladdade på YouTube (tyckte att båda var mediokra när jag var barn), dessa två är nog mina favoriter bland Don Bluths filmer! (tillsammans med Anastasia, som jag också tyckte var medioker när jag var barn men som sedan omkring 2012-2013 växt för mig)

Jag gillar animationen i Pingvinen och Lyckostenen, de svenska rösterna är också mycket bra! Även Tummelisa har en helt fantastisk dubbning!

Trollet i Parken är inte heller alls så dålig som många tycker, liksom Rock-A-Doodle är den också en riktigt välgjord film! Änglahund likaså! Alla dessa har även jättebra dubbningar!

Den enda av Don Bluths filmer som jag INTE gillar är Titan A.E. som känns helt ointressant och har värdelös animation! (de svenska rösterna är det dock inget fel på)

"Brisby och NIMHs Hemlighet" såklart, fast jag har inte sett hela filmen än.

MarzGurl:
https://www.youtube.com/c/MarzGurl


Animat:
https://www.youtube.com/c/ElectricDragon505



animationen i "Pingvinen & Lyckostenen" är väldigt ojämn, i flera scener är karaktärerna i bakgrunden helt stilla utan nån rörelse och färgläggningen är ibland så slarvig att man kan se att dom inte fyllde i allt, det är svårt att förklara, fast karaktärs animationen är ändå bra gjord och bakgrunderna är väldigt fina.

"Rock A Doodle" har egentligen bättre animation men sämre regi.



moviefan

Mina favoriter är

Tummelisa
Trollet i Parken
Anastasia

;)

MOA

Citat från: moviefan skrivet 13 oktober 2021 kl. 21:02:41
Mina favoriter är

Tummelisa
Trollet i Parken
Anastasia

;)
Tyvärr måste jag säga att jag int gillar dom första

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 11 oktober 2021 kl. 12:29:51
"Brisby och NIMHs Hemlighet" såklart, fast jag har inte sett hela filmen än.

MarzGurl:
https://www.youtube.com/c/MarzGurl


Animat:
https://www.youtube.com/c/ElectricDragon505



animationen i "Pingvinen & Lyckostenen" är väldigt ojämn, i flera scener är karaktärerna i bakgrunden helt stilla utan nån rörelse och färgläggningen är ibland så slarvig att man kan se att dom inte fyllde i allt, det är svårt att förklara, fast karaktärs animationen är ändå bra gjord och bakgrunderna är väldigt fina.

"Rock A Doodle" har egentligen bättre animation men sämre regi.

Fråga; hur tycker du med Titan A.E.? (som enligt mig är deras absolut sämsta film)

Och hur tycker du med Resan Till Amerika, Landet För Längesedan, Änglahund, Tummelisa och Anastasia?

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 11 oktober 2021 kl. 12:29:51
"Brisby och NIMHs Hemlighet" såklart, fast jag har inte sett hela filmen än.

MarzGurl:
https://www.youtube.com/c/MarzGurl


Animat:
https://www.youtube.com/c/ElectricDragon505



animationen i "Pingvinen & Lyckostenen" är väldigt ojämn, i flera scener är karaktärerna i bakgrunden helt stilla utan nån rörelse och färgläggningen är ibland så slarvig att man kan se att dom inte fyllde i allt, det är svårt att förklara, fast karaktärs animationen är ändå bra gjord och bakgrunderna är väldigt fina.

"Rock A Doodle" har egentligen bättre animation men sämre regi.

Jo nu när du säger det, jag har också det (att karaktärerna är stilla i vissa scener), fast att det inte är färglagt beror väl på att det är polar-is vilket förekommer hur mycket som helst i Antarktis (där största delen av filmen utspelar sig)

gstone

Jag tycker om Pingvinen & Lyckostenen :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2021 kl. 22:55:19
Jag tycker om Pingvinen & Lyckostenen :D

Det gör jag också, tillsammans med Tummelisa och Anastasia så är det en av mina favoritfilmer av Don Bluth...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2021 kl. 23:02:53
Det gör jag också, tillsammans med Tummelisa och Anastasia så är det en av mina favoritfilmer av Don Bluth...
Måste då säga att Anastasia e en bra film

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 15 oktober 2021 kl. 23:32:08
Måste då säga att Anastasia e en bra film

Då har du åtminstone en film från Don Bluth som du gillar!

JRL

Jag älskar verkligen hans filmer, för de har en svärta och ett djup som Disneys filmer sällan har. Han visar med sina filmer att animation inte nödvändigtvis måste vara för de allra yngsta. Det måste inte vara glatt och klämkäckt hela tiden. Brisby och NIMH:s hemlighet är min favorit.

Det är jättesorgligt att den planerade filmatiseringen av Dragon's Lair (som har varit på gång i många år, och som han kämpat så hårt för) inte ser ut att bli av (åtminstone inte som den var tänkt från början; det verkar bli live action istället, och den idén tror jag inte alls på).

MOA

Citat från: JRL skrivet 16 oktober 2021 kl. 01:38:17
Jag älskar verkligen hans filmer, för de har en svärta och ett djup som Disneys filmer sällan har. Han visar med sina filmer att animation inte nödvändigtvis måste vara för de allra yngsta. Det måste inte vara glatt och klämkäckt hela tiden. Brisby och NIMH:s hemlighet är min favorit.

Det är jättesorgligt att den planerade filmatiseringen av Dragon's Lair (som har varit på gång i många år, och som han kämpat så hårt för) inte ser ut att bli av (åtminstone inte som den var tänkt från början; det verkar bli live action istället, och den idén tror jag inte alls på).
Svärta?

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2021 kl. 21:59:20
Fråga; hur tycker du med Titan A.E.? (som enligt mig är deras absolut sämsta film)

Och hur tycker du med Resan Till Amerika, Landet För Längesedan, Änglahund, Tummelisa och Anastasia?

ursäkta för sent svar....

har inte sett Titan A.E, Resan till Amerika ( jag hade en dubbel dvd med uppföljaren, men den ligger kvar nån annan stans ), Landet för Längesedan och Änglahund.

Tummelisa va sådär.

Anastasia är bra, men kanske för många sånger.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2021 kl. 22:02:06
Jo nu när du säger det, jag har också det (att karaktärerna är stilla i vissa scener), fast att det inte är färglagt beror väl på att det är polar-is vilket förekommer hur mycket som helst i Antarktis (där största delen av filmen utspelar sig)

det är inte bakgrunderna, utan på karaktärerna och annat som är animerat.

här är ett exempel:

Anders M Olsson

Citat från: Will Stewart skrivet 16 oktober 2021 kl. 13:26:04
det är inte bakgrunderna, utan på karaktärerna och annat som är animerat.

här är ett exempel:

Det där ser typiskt ut som en film som är gjord i open matte och avsedd att visas på bio i bredbild, men som har blivit felaktigt maskad till normalbild på VHS och/eller DVD.

Så här ser samma bildruta ut streamad från Amazon Prime i USA, och det bör vara ungefär så den såg ut på bio:



Det är ganska vanligt att det kommer med saker på filmen som det inte är meningen att publiken ska se ovanför och under den egentliga bildytan. I spelfilmer kan det t.ex. vara bom-mikrofoner i bildens ovankant. I det här fallet har man inte ritat in hela den tecknade figuren eftersom man visste att den biten av bilden ändå maskas bort i projektorn.

JRL

Citat från: MOA skrivet 16 oktober 2021 kl. 11:38:32
Svärta?

Har du sett Brisby och NIMH:s hemlighet? I så fall har du nog märkt att den är ganska otäck, och sorglig. Det är det som menas med svärta. Don Bluth (som jobbade hos Disney innan han startade eget) försökte få dem att göra den filmen, men de tyckte att det var en alldeles för hemsk historia för att göra film av, så då sa han upp sig och gjorde den filmen själv.