Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Star Wars på SVENSka?

Startat av TonyTonka, 23 september 2008 kl. 20:00:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har star wars någon gång dubbats till svenska på något vis?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Den nya långfilmen Star Wars: The Clone Wars, som går på bio nu, är dubbad till svenska. Såvitt jag vet har ingen tidigare variant av Stjärnornas krig dubbats, men jag måste medge att jag är oinsatt, så jag kan mycket väl ha fel.

Erika

Det finns åtminstone tre animerade tv-serier som dubbats till svenska.

De tre tv-serierna är "Ewokerna", "Droiderna" och "Star Wars: Clone Wars" (även känd som "Star Wars: Klonkrigen" på svenska). De två förstnämnda tv-serierna finns i två olika dubbningar, en videodubb (gjord av KM Studio) och en tv-dubb (gjord av Eurotroll). Den sistnämnda tv-serien, som visats på Cartoon Network och TV3, dubbades av Sun Studio och jag har för mig att det är ungefär samma röster som i filmen "Star Wars: The Clone Wars" (Ahh, varför envisas de med ha så snarlika titlar?!  :o)

Elios

Nu när den första Star Wars filmen har varit dubbad sen några år tillbaka nu så har det inte blivit mer dubbat av dem sedan dess. Vilket jag tycker är jävligt skönt med tanke på att dem ska vara på det språket som dem är på.
Varför mitt från ingenstans skulle dem dubba den första för!?
Förstår att man dubbar Clone Wars serien men den riktiga första sagan. Varför det!?

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 25 januari 2020 kl. 04:27:11
Nu när den första Star Wars filmen har varit dubbad sen några år tillbaka nu så har det inte blivit mer dubbat av dem sedan dess. Vilket jag tycker är jävligt skönt med tanke på att dem ska vara på det språket som dem är på.
Varför mitt från ingenstans skulle dem dubba den första för!?
Förstår att man dubbar Clone Wars serien men den riktiga första sagan. Varför det!?
Sluta moralisera över dubbning om du förstår var du är nånstans.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 25 januari 2020 kl. 04:27:11
Nu när den första Star Wars filmen har varit dubbad sen några år tillbaka nu så har det inte blivit mer dubbat av dem sedan dess. Vilket jag tycker är jävligt skönt med tanke på att dem ska vara på det språket som dem är på.
Varför mitt från ingenstans skulle dem dubba den första för!?
Förstår att man dubbar Clone Wars serien men den riktiga första sagan. Varför det!?
Episod 1: Det mörka hotet dubbades ju i samband med att filmen konverterats till 3D och gick upp på nypremiär på bio i 3D. Ingen annan film har ju konverterats till 3D eller gått upp i nypremiär på bio efter det, och har heller inte släppts i någon nyrelease på DVD eller Blu-Ray efter det, så således har det ju aldrig kunnat bli aktuellt med dubbning av någon mer av de äldre filmerna.

Jag hade tyvärr inte möjlighet att se Det mörka hotet i dubbad form på bio, så jag har ingen aning om Star Wars passar på svenska eller inte. Men jag förstår inte riktigt varför just de filmerna "ska vara på det språket som de är på"...? Trots allt har ju många filmer med samma åldersgräns dubbats till svenska, och det är ju ganska många barn och yngre ungdomar som tycker om Star Wars, så jag ser ingen uppenbar anledning varför de inte skulle kunna förses med svensk dubbning som tillval för att kunna nå ut till en ännu större målgrupp/publik.

På bio har jag väl viss förståelse för det, i och med den platsbrist som en del biografer har, som gör att det kanske inte är möjligt att visa filmer i flera olika versioner (åtminstone inte utan att den ena versionen förpassas till en pytteliten salong eller otacksamma tider) - men på DVD och Blu-Ray har ju dubbning ingen som helst nackdel utan bara fördelar, under förutsättning att filmerna även släpps i textad originalversion så att alla kan välja den version de föredrar att se.

Oavsett vilket tycker jag det är väldigt olyckligt och problematiskt att Episod 1: Det mörka hotet fortfarande inte har släppts med den svenska dubbningen på något hemmaformat. Jag hade väntat mig att den filmen skulle släppas på Blu-Ray 3D med samma 3D-version som på bio, så att 20th Century Fox i samband med det skulle passa på att ta med den svenska dubbningen; men fortfarande har filmen inte släppts i någon nyutgåva på DVD eller Blu-Ray, och heller inte släppts på någon streamingtjänst eller VoD-tjänst med svenskt ljudspår... :(

Även om den dubbade versionen förmodligen inte blev någon storsuccé, så borde det inte vara lönsamt att beställa dubbning för en biovisning 2012 för att sedan inte släppa den i något annat format fortfarande åtta år senare...

Elios

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 januari 2020 kl. 15:55:08
Sluta moralisera över dubbning om du förstår var du är nånstans.

Vad menar du?
Jag säger bara att jag tycker det är skönt att dem inte har dubbat fler Star Wars filmer.
Tycker det är bra att man dubbar vissa filmer absolut. Men inte den tycker jag inte passar.

qnorsten

Vem äger rättigheterna till den svenska dubbningen utav episod 1? Har den gått över till Disney vid uppköpet utav Lucas film så kanske det finns en minimal chans att den dyker upp på Disney+ framöver vid Sverige lanseringen?

Jag har inte höga förhoppningar på att star wars passar bra dubbad till svenska, men har varit nyfiken på dubbningen sen den visades på bio och sen försvann helt.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Sabelöga

Citat från: qnorsten skrivet 26 januari 2020 kl. 10:56:27
Vem äger rättigheterna till den svenska dubbningen utav episod 1? Har den gått över till Disney vid uppköpet utav Lucas film så kanske det finns en minimal chans att den dyker upp på Disney+ framöver vid Sverige lanseringen?

Jag har inte höga förhoppningar på att star wars passar bra dubbad till svenska, men har varit nyfiken på dubbningen sen den visades på bio och sen försvann helt.
Det är möjligt men förmodligen inte särskiljt troligt.
Houba !

Elios

Kan ju dock erkänna lite grann att jag hade ju jätte gärna velat se lite hur den svenska dubbningen blev. Men den verkar ju inte gå att få tag på.  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: qnorsten skrivet 26 januari 2020 kl. 10:56:27
Vem äger rättigheterna till den svenska dubbningen utav episod 1? Har den gått över till Disney vid uppköpet utav Lucas film så kanske det finns en minimal chans att den dyker upp på Disney+ framöver vid Sverige lanseringen?

Jag har inte höga förhoppningar på att star wars passar bra dubbad till svenska, men har varit nyfiken på dubbningen sen den visades på bio och sen försvann helt.
Dubbningen av Episod 1: Det mörka hotet beställdes av 20th Century Fox (som distribuerade filmen på bio). I och med Disneys uppköp av Fox borde det ju innebära att dubbningen formellt sett ägs av Disney nu.

Så visst, det kan finnas en liten chans att dubbningen kan dyka upp på Disney+ när den lanseras i Sverige. Jag tror inte chansen är stor, men den finns...

Jag ser också att det tydligen är på gång en gigantisk box med alla 9 filmerna i både 4K Ultra-HD Blu-Ray och Blu-Ray (27 skivor!), men inget releasedatum än...
https://cdon.se/film/star-wars-the-skywalker-saga-box-set-limited-edition-4k-ultra-hd-blu-ray-27-disc-50777594

Vågar man hoppas att den svenska dubben kan tänkas finnas med på den nya utgåvan av Episod 1 i boxen...? Det är ju trots allt den första nyutgåvan av filmen efter biovisningarna med svenskt tal, och ingen av de 6 första filmerna har väl såvitt jag vet släppts i Ultra-HD Blu-Ray förut, så åtminstone den skivan kan ju omöjligen vara samma skiva/mastring som tidigare...

Boxen ser i alla fall ganska häftig ut, men inte var den billig inte... :(

Elios

Hade faktiskt velat lite se den tecknade varianten som visades på Cartoon Network för några år sedan. Inte Clone Wars då.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2020 kl. 13:25:41
Dubbningen av Episod 1: Det mörka hotet beställdes av 20th Century Fox (som distribuerade filmen på bio). I och med Disneys uppköp av Fox borde det ju innebära att dubbningen formellt sett ägs av Disney nu.

Så visst, det kan finnas en liten chans att dubbningen kan dyka upp på Disney+ när den lanseras i Sverige. Jag tror inte chansen är stor, men den finns...

Jag ser också att det tydligen är på gång en gigantisk box med alla 9 filmerna i både 4K Ultra-HD Blu-Ray och Blu-Ray (27 skivor!), men inget releasedatum än...
https://cdon.se/film/star-wars-the-skywalker-saga-box-set-limited-edition-4k-ultra-hd-blu-ray-27-disc-50777594

Vågar man hoppas att den svenska dubben kan tänkas finnas med på den nya utgåvan av Episod 1 i boxen...? Det är ju trots allt den första nyutgåvan av filmen efter biovisningarna med svenskt tal, och ingen av de 6 första filmerna har väl såvitt jag vet släppts i Ultra-HD Blu-Ray förut, så åtminstone den skivan kan ju omöjligen vara samma skiva/mastring som tidigare...

Boxen ser i alla fall ganska häftig ut, men inte var den billig inte... :(

Nej man kan nog mest bara se den pladdra förbi och hoppas man får den senare eller möjligtvis kanske sno den.  :o

Sabelöga

Min pappa påstod i förbi farten i förrgår att den svenska dubbningen skulle ha släppts på VHS i en extremt begränsad utgåva innan den drogs in. Kan det stämma måntro? Han skulle enligt egen utsaga ha läst i någon tidning på nätet, vilken sa han inte.
Houba !

jimstrom

Tror inte det i alla fall, det finns dock en instans av original Star Wars på svenska och det är som Musik saga.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)