Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Äldre och nyare generationen

Startat av moviefan, 10 februari 2024 kl. 14:54:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Gillar nya generationen barn  tex de äldre disney klassikerna, eller ser de på alla nyinspelningar hellre ?  Vad tror ni ?  

Will Siv

Syftar du på Gen-Alpha ( plus intergenerationen "Zalphas" )

Jag antar att det inte blir så stor skillnad som många påstår egentligen, skärkilt nu när dom är mer tillgängliga på Disney+

Lillefot

#2
Att säga något för alla nuvarande barn blir säkert missvisande, eftersom alla har olika förutsättningar. Men generellt skulle jag påstå att dagens barn känner till nyinspelningarna bättre än de ursprungliga animerade filmerna (som i sin tur har blivit igenkännbara än många av de ursprungliga sagorna/historierna), eftersom det är de som det har gjorts mycket reklam för och gått upp på bio. De minskande mängden filmer som köps fysiskt kan också tänkas bidra till det, i och med att då blir det svårare att hitta klassikerna (de finns förstås på Disney+, men där kan man fråga sig om majoriteten av barnen på eget initiativ tittar på filmer från 90-talet och längre bakåt).

Ett exempel emot det är dock min yngsta lillasyster, som föddes 2011 och närmar sig 13 års-åldern. Hon blev tidigt introducerad till Disneys animerade klassiker via resten av familjen, då vi äger många av de på DVD. Så min gissning är att hon ser nyinspelningarna mer som ett komplement till de animerade filmerna.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 10 februari 2024 kl. 15:11:36Att säga något för alla nuvarande barn blir säkert missvisande, eftersom alla har olika förutsättningar. Men generellt skulle jag påstå att dagens barn känner till nyinspelningarna bättre än de ursprungliga animerade filmerna (som i sin tur är mer igenkännbara än många av de ursprungliga sagorna/historierna), eftersom det är de som det har gjorts mycket reklam för och gått upp på bio. De minskande mängden filmer som köps fysiskt kan också tänkas bidra till det, i och med att då blir svårare att hitta klassikerna (de finns förstås på Disney+, men där kan man fråga sig om majoriteten av barnen på eget initiativ tittar på filmer från 90-talet och längre bakåt).

Ett exempel emot det är dock min yngsta lillasyster, som föddes 2011 och närmar sig 13 års-åldern. Hon blev tidigt introducerad till Disneys animerade klassiker via resten av familjen, då vi äger många av de på DVD. Så min gissning är att hon ser nyinspelningarna mer som ett komplement till de animerade filmerna.
Sladdbarn, Gen Alpha är doomed, i alla fall som det ser ut nu

Lennartsson

Citat från: moviefan skrivet 10 februari 2024 kl. 14:54:23Gillar nya generationen barn  tex de äldre disney klassikerna, eller ser de på alla nyinspelningar hellre ?  Vad tror ni ?  
Har någon på forumet barn som kan svara?

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 10 februari 2024 kl. 14:54:23Gillar nya generationen barn  tex de äldre disney klassikerna, eller ser de på alla nyinspelningar hellre ?  Vad tror ni ? 
Antar att du menar live action-remake-filmerna?

Varför skulle ett barn välja CGI-stela skådespelare i tråkiga miljöer framför de färggranna, minnesvärda animerade filmerna?

De nya live action-filmerna är ju 100% gjorda för vuxna som har nostalgisk koppling till de gamla filmerna.

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 10 februari 2024 kl. 15:29:46Sladdbarn, Gen Alpha är doomed, i alla fall som det ser ut nu
Som om vi var annorlunda..