Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

material som ska få undertext

Startat av Jonas9881, 2 februari 2024 kl. 12:35:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 februari 2024 kl. 18:50:56Wow, det måste jag ha tagit väldigt lång tid om den snart är klar!
Det varierar. Ibland textar jag 10-15 minuter av materialet och nästa dag enbart runt 4 minuter. Beroende på hur mycket tid har har just den dagen för textning. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

@Anders M Olsson Får jag fråga var du fick tag på Jane och draken undertexter ifrån?

Om du har fler undertexter till andra program så kan det vara bra om du delar det också.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 18:54:25Det varierar. Ibland textar jag 10-15 minuter av materialet och nästa dag enbart runt 4 minuter. Beroende på hur mycket tid har har just den dagen för textning.
Jag uppskattar verkligen ditt jobb! :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 18:54:25Det varierar. Ibland textar jag 10-15 minuter av materialet och nästa dag enbart runt 4 minuter. Beroende på hur mycket tid har har just den dagen för textning.
Så du ska börja med Arthur ändå? Trodde du sa att den serien tog för stor plats när någon frågade om du kunde lägga upp den...

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 februari 2024 kl. 19:06:49Så du ska börja med Arthur ändå? Trodde du sa att den serien tog för stor plats när någon frågade om du kunde lägga upp den...
Själva serien kan jag inte ladda ner på en gång. 49.9 GB. Men jag textar och då kan jag börja med ena avsnittet i runt 3-4 dagar, och sedan lägga ut det. Och sedan nästa avsnitt i lika många dagar och då är redan första avsnittet uppe på Archive och inte lagrad på datorn och ta massa plats.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2024 kl. 18:27:23Nu menar jag inte källan till undertexterna, för det är självklart du själv. Jag menar vad du utgår från för källa till filmen eller tv-avsnittet när du skapar texten, t.ex. DVD, VHS, YouTube osv. Det är viktigt att veta, eftersom synkroniseringen kan skilja. Det kan t.o.m. vara olika klippningar eller olika bildhastighet på samma film som gör att dina texter inte alls kommer att synka.
Jag kommer att dela med mig utav serien/filmen om det är något jag vågar beroende på vad det är.

Så det mesta kommer jag lägga ut på Archive och då kan ni ju ta del utav undertextningen med rätt synkning till serien/filmen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 19:09:44Själva serien kan jag inte ladda ner på en gång. 49.9 GB. Men jag textar och då kan jag börja med ena avsnittet i runt 3-4 dagar, och sedan lägga ut det. Och sedan nästa avsnitt i lika många dagar och då är redan första avsnittet uppe på Archive och inte lagrad på datorn och ta massa plats.
Är det inte smartare att lägga upp först och sedan göra undertexter när allt är uppe? På så sätt finns avsnitten uppladdade på Internet Archive och du kan texta utifrån dem utan att de tar plats på din hårddisk samtidigt som personer som inte behöver textningen kan se avsnitten. Bara ett förslag som kanske skulle underlätta...

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  4 februari 2024 kl. 19:16:53Är det inte smartare att lägga upp först och sedan göra undertexter när allt är uppe? På så sätt finns avsnitten uppladdade på Internet Archive och du kan texta utifrån dem utan att de tar plats på din hårddisk samtidigt som personer som inte behöver textningen kan se avsnitten. Bara ett förslag som kanske skulle underlätta...
Tyvärr inte. Jag måste ha avsnitten på datorn för att sedan använda programvaran som jag textar med. Om jag ska först ladda upp alla avsnitt en efter en. Så måste jag sedan ladda ner avsnitten igen från Archive för att texta just det avsnittet.

Men absolut kan jag ladda upp några avsnitt då och då utan textning, men inte alla med en gång.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 19:34:00Tyvärr inte. Jag måste ha avsnitten på datorn för att sedan använda programvaran som jag textar med. Om jag ska först ladda upp alla avsnitt en efter en. Så måste jag sedan ladda ner avsnitten igen från Archive för att texta just det avsnittet.

Men absolut kan jag ladda upp några avsnitt då och då utan textning, men inte alla med en gång.
Jag förstår, det är bara det att det verkar som att många vill se just Arthur har fått flera PM sen jag laddade upp ett avsnitt på Archive...

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  4 februari 2024 kl. 19:36:13Jag förstår, det är bara det att det verkar som att många vill se just Arthur har fått flera PM sen jag laddade upp ett avsnitt på Archive...
Kan ladda upp avsnitt så du slipper få PM ;) 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 19:43:24Kan ladda upp avsnitt så du slipper få PM ;)
Det skulle uppskattas av många, en period fick jag mail och PM om den serien nästan varje dag...

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  4 februari 2024 kl. 19:46:05Det skulle uppskattas av många, en period fick jag mail och PM om den serien nästan varje dag...
Kan förstå det, för du var ju den ända som hade laddat upp den. Och då blir man tillfrågad.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2024 kl. 18:32:27Även det finns inbyggt i Subtitle Edit, ett program som heter Whisper. Du får testa hur det fungerar för dig. Resultatet kan variera. Det brukar bli bäst med rent tal utan musik och ljudeffekter.
Nu har jag testat den lite och kollat på lite tutorial även och det var få av dom.

Men kan inte använda den, kanske gör något fel eller något annat som jag inte förstår mig på.

Om jag trycker på "Audio to text" i kategorin "Video" (efter jag har redan lagt in avsnittet) så kommer rutor. Ena "Choose language" och den andra "choose model. Och jag har valt Svenska och sedan när jag ska välja model så förstår jag inte hur jag ska gå till väga.

Rutan är tom och så trycker jag på dom 3 punkterna så kan jag välja alternativ så väljer jag "base 141 MB".
Och så jag har Const-Me som Engine. Men så trycker jag på Generate och då funkar det inte.

Är det någon som kan hjälpa mig och som använder programvaran Subtitle Edit?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 februari 2024 kl. 21:48:59Nu har jag testat den lite och kollat på lite tutorial även och det var få av dom.

Men kan inte använda den, kanske gör något fel eller något annat som jag inte förstår mig på.
Använd helst modellen large-v3. Man bör använda så stor modell man kan för att få så korrekt transkribering som möjligt. Men om din dator inte har tillräckligt med minne kan det hända att du måste välja en mindre modell. Större modeller är också långsammare än mindre.

Använd engine Purfview's Faster-Whisper, annars kan transkriberingen bli mycket, mycket långsam.

Hur lång tid det tar beror förstås även på hur snabb dator du har. Men räkna med att datorn måste stå och arbeta på egen hand i minst ett par-tre timmar för ett TV-avsnitt på en halvtimme.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2024 kl. 22:19:47Använd helst modellen large-v3. Man bör använda så stor modell man kan för att få så korrekt transkribering som möjligt. Men om din dator inte har tillräckligt med minne kan det hända att du måste välja en mindre modell. Större modeller är också långsammare än mindre.

Använd engine Purfview's Faster-Whisper, annars kan transkriberingen bli mycket, mycket långsam.

Hur lång tid det tar beror förstås även på hur snabb dator du har. Men räkna med att datorn måste stå och arbeta på egen hand i minst ett par-tre timmar för ett TV-avsnitt på en halvtimme.
Men när jag trycker på "WhisherX" eller vad jag nu ska välja så ska jag välja en fil från datorn. Men vilken fil?

Och för mig så har jag enbart "Large" som alternativ och inte "large-v3"

Får isåfall fixa undertexten imorgon för har en bärbar dator och brukar stänga av den på nätterna.

Men vill gärna veta, kan du möjligtvis visa med en video från Streamable.com eller liknande?

Och vilken version av Subtitle Edit använder du? Själv använder jag 3.6.13. Kanske bör uppdatera programvaran för att få verktygen som du använder?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare