Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 mars 2021 kl. 20:28:19
Tror Håkan Serner hade varit bra som Bernard[

Det tror tyvärr inte jag...  :(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 mars 2021 kl. 20:24:15
fru prysselius i Pippi.

Rösten eller personen i bild? (jag har för mig att hon var dubbad då den synliga skådespelaren förmodligen var sjuk eller något, som också är orsaken till att Dunder-Karlsson och Blom samt en av de två poliserna* också dubbades)

*Jag vet att poliserna heter Kling och Klang men minns inte vilken av dem som var dubbad, vet dock att han som dubbade en av poliserna var Per Sjöstrand (aka Miraculix i åtminstone två tecknade Asterix-filmer) samt att Dunder-Karlsson och Blom spelas av Gösta Prüzelius och Hans Lindgren...

Är det förresten någon mer än jag som finner det lite komiskt att Bagheera och Kaa ur "Djungelboken" är varandras medbrottslingar i såväl TV-serien som långfilmen På De Sju Haven?  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 20:54:06
Rösten eller personen i bild? (jag har för mig att hon var dubbad då den synliga skådespelaren förmodligen var sjuk eller något, som också är orsaken till att Dunder-Karlsson och Blom samt en av de två poliserna* också dubbades)
Alla är dubbade men de svenska skådespelarna fick dubba sig själva förutom en av poliserna som var sjuk. Fru prysselius och Dunderkarlsson och Blom spelas av tyska skådespelare och det är därför som just de är dubbade av andra personer.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 20:54:06
Rösten eller personen i bild? (jag har för mig att hon var dubbad då den synliga skådespelaren förmodligen var sjuk eller något, som också är orsaken till att Dunder-Karlsson och Blom samt en av de två poliserna* också dubbades)

*Jag vet att poliserna heter Kling och Klang men minns inte vilken av dem som var dubbad, vet dock att han som dubbade en av poliserna var Per Sjöstrand (aka Miraculix i åtminstone två tecknade Asterix-filmer) samt att Dunder-Karlsson och Blom spelas av Gösta Prüzelius och Hans Lindgren...

Är det förresten någon mer än jag som finner det lite komiskt att Bagheera och Kaa ur "Djungelboken" är varandras medbrottslingar i såväl TV-serien som långfilmen På De Sju Haven?  ;D

Hon dubbade henne i den amerikanska Pippi.

Den som Doreen Denning regisserad dubbningen av.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 20:54:06
Rösten eller personen i bild? (jag har för mig att hon var dubbad då den synliga skådespelaren förmodligen var sjuk eller något, som också är orsaken till att Dunder-Karlsson och Blom samt en av de två poliserna* också dubbades)
Margot Trooger spelade Prussiluskan i bild & Gun Arvidsson dubbade henne på svenska

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 mars 2021 kl. 21:30:53
Hon dubbade henne i den amerikanska Pippi.

Den som Doreen Denning regisserad dubbningen av.

Okej, alltså den universalt hatade filmen från 1988...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2021 kl. 19:32:30
Thomas Engelbrektson som Fred Flinta och Mikael Roupé som Barney är ju trots allt acceptabla i sina roller till skillnad från vissa andra. Det stora problemet med Sun Studios version av Familjen Flinta är inte rösterna då de flesta är okej utan de stora problemet är att den gjordes på väldigt kort tid så man hann inte vara noggranna.

Jag förstår hur du tänker, så var det ju med Sun Studios Köpenhamns-producerade dubbningar...

Men så är ju Johan Wahlström klart överlägsen som Fred Flinta, sedan ser jag Thomas Engelbrektson som synonym till Mr Potato Head, vilket säkert också spelar roll i mitt omdöme!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 april 2021 kl. 19:04:43
Jag förstår hur du tänker, så var det ju med Sun Studios Köpenhamns-producerade dubbningar...

Men så är ju Johan Wahlström klart överlägsen som Fred Flinta, sedan ser jag Thomas Engelbrektson som synonym till Mr Potato Head, vilket säkert också spelar roll i mitt omdöme!  :)
För mig är Thomas synonym till Shaggy.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2021 kl. 17:25:15
Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om det är kändisar eller inte, det allra viktigaste är att rösten faktiskt passar karaktären och tyvärr har det förekommit fall där rösten inte alls passar  :(  :-\ (jag tänker med fasa på Inga Tidblad som Pinocchio, Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Shere Khan, Måsart, Uggla & Albert, Birgitta Fernström som Magica De Hex, Christel Körner som Ursula, tre fjärdedelar av rollinsatserna i 1996-års dubbning av Dumbo, Gunilla Åkesson som Gudmodern, Ulf Källvik som Hertigen, Gustav Levin som Kapten Krok & Pumbaa, Adam Portnoff som Peter Pan, Alice Sjöberg Brise som Lena, Mikaela Tidermark som Jasmine, Elin Bemark som Tiana, Jonas Bane som Flynn Rider & Hiro Hamada, Daniel Goldmann som Kanin, ect. även utanför Disney finns det exempel; Tommy Nilsson som Tiger (ur "Resan Till Amerika"), Erik Ahrnbom som Ankan Ferdinand, Michael Blomqvist som Maurice (ur "Djungelgänget"), rösterna i Asterix Gallernas Hjälte & Asterix i Amerika, rösterna i Sun Studios versioner av Teeenage Ninja Turtles & Unge Robin Hood, Thomas Engelbrektson som Fred Flinta, Mikael Roupé som Barney, m.fl.)

Personligen anser jag dock att man inte bör gå på hur känd personen ifråga är, utan istället gå mer på röst och känsla...

Förövrigt kan det vara värt att tillägga att det i Sverige för det mesta fungerar riktigt bra med kändisar, vi har ju till exempel Peter Jöback som Aladdin och Rikard Wolff som Scar, som är två helt oslagbara rollinsatser!  :)

För mig är det viktigt att dom är kända :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 mars 2021 kl. 01:17:33
Christa: 1.Lisa Nilsson*. 2.Lizette Pålsson* 3.Lena Endre*. Ann-Sofie Kylin*. Grynet Mollvig*. Görel Crona*. Åsa Bjerkerot*. Cia Berg*.

Zak: 1.Tommy Nilsson* Thorsten Flinck*.

Batty Koda: Gösta Ekman*. Lennie Norman*. Johan Rabaeus*. Stellan Skarsgård*. Philip Zandén*. Brasse Brännström*. Steve Kratz* Peter Haber*.

Pips:   Pontus Gustafsson* Benny Haag*.

Magi Lune: Meg Westergren*. Inga Landgré*. Margareth Weivers*. Stina Ekblad*.

Hexxus: Max won Sydow. Ernst Günther*. Svante Thuresson*. Torsten Wahlund*. Sten Ljunggren*.

four Beetle Boys: Claes Månsson. Johan Ulveson. Peter Dalle. Lennart R. Svensson.

potential singers: Agnetha Fältskog. Lisa Nilsson. Tommy Nilsson Dr Alban(Batty song).

Cia Berg är en svensk tidigare programledare och sångerska, numera bokhandlare.

Inga Landgré är en känd skådespelerska som jobbat sen 40-talet hon van en heders guldbagge 2012

Dr Alban är en sångare

Lennie Norman är svensk musiker (basist) och ståuppkomiker.

Ann-Sofie Kylin var med i filmen En kärlekshistoria.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2021 kl. 15:18:36
Vilka är Louise Werner, Iwa Sörensen, Ulla-Britt Norrman och Staffan Rydén?

Staffan Rydén är en  operasångare samt opera-, musik- och kulturchef. Han har tidigare varit VD för Folkoperan.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2021 kl. 15:17:02
Vilka är Grynet Molvig, Elisabeth Söderström, Marianne Stjernvik, Nadja Sandberg, Adelie Hatz och Kerstin Drunér?

Elisabeth Söderström är en svensk operasångerska (sopran) som blev hovsångerska 1959 och fick professors namn 1996.

Söderström var en av de mest berömda i sin generation svenska operasångerskor, även utomlands, uppskattad både för sin sång och som en intelligent skådespelerska vid en tid när operasångare (och -regissörer) ofta var mindre inriktade på trovärdig scenisk gestaltning än idag. Hon uppträdde på de stora utländska operahusen, t ex Covent Garden och Metropolitan, och har på skiva bl a sjungit samtliga tre ledande kvinnoroller i Richard Strauss Der Rosenkavalier, Sophie, Octavian och Fältmarskalkinnan. (Se diskografin.)

Söderströms tekniskt fulländade och samtidigt omisskännliga, personliga sopranröst och dramatiskt säkra spelteknik tillät henne att på hög nivå sjunga en mycket bred repertoar, såväl röst-, karaktärs- som tidsmässigt, från Monteverdi genom hela den klassiska och romantiska repertoaren,

Hon har fått Brittiska imperieorden, är Fonogramartistpristagare, fick – Teaterförbundets guldmedalj för "utomordentlig konstnärlig gärning" och innehavare Medaljen för tonkonstens främjande.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten