Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Första gången jag hörde Gunnar Ernblad var antingen Smurfarna, Transformers, eller Silver Fang, är osäker på vilket av det jag såg först. Christian här på forumet brukar beskriva sig själv som "1 man, 20 röster". Gunnar var lite enklare; han var "1 man, 1 röst". Så enkelt var det. Men det var enbart positivt, för det gjorde att jag snabbt lärde mig känna igen hans röst, och det gjorde mig tidigt intresserad av dubbning, och jag blev intresserad av vem mannen med den fantastiska rösten var.

(Apropå det jag sa om "1 man, 1 röst": Man behöver faktiskt inte ha mer än en röst om man råkar ha en av landets i särklass bästa röster!)

Elios

Den första jag kom att tänka på av att ha hört honom i är från det där dataspelet Rummel & Rabalder i Skumcity där han berättade:
https://youtu.be/h9gh5kql96o

Spola fram till 3:33

;D ;D ;D ;D ;D

Anders

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 oktober 2021 kl. 22:36:50
Att han inte medverkar kan bero på att han inte har varit tillfrågad då flera av karaktärerna till exempel Björnligan i senare avsnitt av serien är utbytta mot KM Studio skådespelare. Det förklarar dock inte varför han dyker upp på rollistan.

Det är dock bara spekulationer...
Jag tror att Gunnar Ernblad medverkade i hela serien i alla fall, bortsett från VHS-utgåvan "Vattenankor" (där tre avsnitt dubbades om av KM Studio), där det var Bertil Engh som spelade Big Bäng. Vad jag kan minnas var det bara John Harryson och Andreas Nilsson som medverkade i den av de ursprungliga rösterna.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Steffan Rudvall

Citat från: Anders skrivet 23 oktober 2021 kl. 13:15:52
Jag tror att Gunnar Ernblad medverkade i hela serien i alla fall, bortsett från VHS-utgåvan "Vattenankor"
Möjligtvis som Albert men inte som de andra andra.

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 23 oktober 2021 kl. 13:15:52
Jag tror att Gunnar Ernblad medverkade i hela serien i alla fall, bortsett från VHS-utgåvan "Vattenankor" (där tre avsnitt dubbades om av KM Studio), där det var Bertil Engh som spelade Big Bäng. Vad jag kan minnas var det bara John Harryson och Andreas Nilsson som medverkade i den av de ursprungliga rösterna.

Irene Lindh, Stig Grybe och Lena Ericsson återkom ju ändå också?  ???

Nu var det dock längesedan jag såg de avsnitten (de gick på TV) och jag har ännu inte "Vattenankor" VHS-utgåvan till min ägo...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 oktober 2021 kl. 13:28:00
Möjligtvis som Albert men inte som de andra andra.

Precis så tror jag med...

Jag tror också att Kräng var utbytt från Carl-Johan Rehbinder till Anders Öjebo...

ddubbning

Det är mycket tråkigt att höra om Gunnar Ernblads bortgång och det är verkligen en dubbningslegend som har gått ur tiden.

Droopy är en karaktär som jag förknippar honom med, men som redan har nämnts i denna tråd har han ju gjort så oerhört mycket mer än så.

Vila i frid.

Disneyfantasten

Citat från: ddubbning skrivet 24 oktober 2021 kl. 20:28:55
Det är mycket tråkigt att höra om Gunnar Ernblads bortgång och det är verkligen en dubbningslegend som har gått ur tiden.

Droopy är en karaktär som jag förknippar honom med, men som redan har nämnts i denna tråd har han ju gjort så oerhört mycket mer än så.

Vila i frid.

Det var onekligen tråkigt att en så suverän dubbningslegend som Gunnar Ernblad gick ur tiden...

Men om man nu ska se det från ett positivt håll så hann iallafall Gunnar dubba ända fram till året han gick bort... (då är det betydligt värre ställt med Hans Lindgren, Guy De La Berg och Charlie Elvegård, Hans sista dubbningsmedverkan blev 2007 innan han gick bort 2012, Guys sista dubbningsmedverkan blev slutet av 2010 innan han gick bort 2014 och Charlies sista dubbningsmedverkan blev 2011 innan han gick bort 2018)

Christian Hedlund

Jag kan idag bara meddela att jag kommit i kontakt med Gunnar Ernblads familj med förhoppningen att kunna arkivera en del av hans anteckningar och dubbningsarv.

Får återkomma med uppdatering när det går.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

MOA

Citat från: Christian Hedlund skrivet 29 oktober 2021 kl. 09:58:10
Jag kan idag bara meddela att jag kommit i kontakt med Gunnar Ernblads familj med förhoppningen att kunna arkivera en del av hans anteckningar och dubbningsarv.

Får återkomma med uppdatering när det går.
Bra gjort

JRL

Citat från: Christian Hedlund skrivet 29 oktober 2021 kl. 09:58:10
Jag kan idag bara meddela att jag kommit i kontakt med Gunnar Ernblads familj med förhoppningen att kunna arkivera en del av hans anteckningar och dubbningsarv.

Får återkomma med uppdatering när det går.

Jättebra gjort! En viktig insats för dubbningsbranschen.


Erik Friman

Igår när jag såg lite på Guldbaggegalan så hyllades de skådespelarna som senaste året gick bort och Gunnar Ernblad dyker upp vid tiden 01.27.03.
https://www.svtplay.se/video/33801494/guldbaggegalan/guldbaggen-24-jan-20-00?position=5219&id=KQdn52G

Disneyfantasten

Citat från: Erik Friman skrivet 25 januari 2022 kl. 07:38:07
Igår när jag såg lite på Guldbaggegalan så hyllades de skådespelarna som senaste året gick bort och Gunnar Ernblad dyker upp vid tiden 01.27.03.
https://www.svtplay.se/video/33801494/guldbaggegalan/guldbaggen-24-jan-20-00?position=5219&id=KQdn52G

Men där nämndes varken Svante Thuresson, Liza Öhman eller Rune Ek...  :(

Erika



Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2022 kl. 09:12:04
Men där nämndes varken Svante Thuresson, Liza Öhman eller Rune Ek...  :(

Liza Öhman och Svante Thuresson var visserligen primärt musiker och det kan vara därför, men båda medverkade ju även i ett par filmer (okej, i Öhmans fall visserligen bara en film - enligt IMDB). Just nu hittar jag inte så mycket om det, men jag är hyfsat säker på att båda har sjungit in filmlåtar (till svenska filmer) samt gjort soundtracks. Låt oss heller inte glömma att de dubbade då och då, speciellt Liza Öhman var aktiv. Förhoppningsvis blir de omnämnda i något annat snarlikt sammanhang. Har exempelvis Melodifestivalen något liknande?

Varför Rune Ek inte blev omnämnd kan man undra, men kanske visste man inget eller så ville inte hans efterlevande det.

Jag är glad för Gunnar Ernblad blev omnämnd. :) Kändes inte så självklart...