Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The Phantom Tolllbooth (1970)

Startat av TonyTonka, 21 september 2023 kl. 17:18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

[Då jag ju inte vet om filmen finns på svenska väljer jag att lägga tråden i detta underforumet så länge]

Vet någon om The Phantom Tollbooth (1970) någonsin har dubbats till svenska eller visats på bio eller tv i Sverige? ^^

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Phantom_Tollbooth_(film)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag hittar inget som tyder på att The Phantom Tollbooth gått på bio i Sverige. Varken Statens Medieråds register eller Svensk Filmdatabas verkar ha med något om filmen, vilket bör tyda på att den aldrig har censurgranskats i Sverige - således kan den alltså inte ha visats offentligt (= bio). Visserligen finns det ett mindre antal titlar där Statens Medieråds databas saknar originaltitel (kanske på grund av övergången från dåvarande Statens Biografbyrås databas), och skulle den här filmen råka vara en av dem och den har fått en ologisk svensk titel, så skulle den teoretiskt ha kunnat censurgranskas och visas på bio - men eftersom boken som filmen bygger på fick titeln Milos fantastiska tullhus i Sverige låter det osannolikt att någon filmdistributör skulle ha valt en svensk titel alltför långt från den titeln...

Däremot har filmen faktiskt visats på TV i Sverige under en begränsad period; ett par dussin sändningar på TV1000 mellan augusti och oktober 2006 (jag får det till totalt 29 sändningar, men jag kan ha räknat fel) under originaltiteln The Phantom Tollbooth - men efter den 28 oktober 2006 hittar jag inga spår alls av filmen i svenska dagstidningar.

Då är frågan om filmen visades på TV1000 i dubbad version eller textad originalversion...? Till synes ger tidningarnas tablåer inga besked i den frågan; så här ser tablåerna ut för TV1000 Family 2006-08-04:
TV1000 Family, tablå 2006-08-04.jpg

Har filmen inte gått på bio eller släppts på VHS (vilket allt tyder på att den inte har) är väl det mest sannolika att filmen sändes i textad originalversion på TV1000, då det förefaller osannolikt att TV1000 skulle ha beställt en dubbning av en flera decennier gammal långfilm som bara skulle sändas i två månader - det förekom förvisso i undantagsfall på 1990-talet, men känns ekonomiskt tveksamt år 2006. Dessutom borde man väl i sådana fall ha velat puffa för det i tablåerna, men jag hittar ingen sådan notis i någon av tablåerna som nämnde filmen.

Men jag kan förstås inte vara helt säker. Under just den här tidsperioden verkar TV1000 tyvärr inte ha referensbandat till Kungliga Biblioteket (i Svensk Mediedatabas står bara en notis om "Ej referensbandad"), och följaktligen kan jag inte beställa studiekopior till biblioteket för att kunna få klarhet i frågan. Visst finns det kanske en liten möjlighet att Viaplay/NENT kan ha bevarat dokumentation från TV1000 år 2006, så att de kan ta reda på om filmen var dubbad eller textad, men sannolikheten att de skulle ha kvar så gamla uppgifter från en nedlagd kanal förefaller osannolikt; och även om de skulle ha det är det inte troligt att de skulle ta sig tid att gräva i det bara för att jag frågar dem... :(

Så om ingen här såg sändningarna 2006, eller om TV1000 skickade ut tidningar på samma sätt som FilmNet med mer information om programmen (så att man därigenom kan läsa sig till något), så tror jag tyvärr inte vi kommer kunna få någon 100-procentig klarhet. Men med 90% sannolikhet vågar jag nog påstå att den gick i textad originalversion.