Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Erika

#615
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 november 2021 kl. 13:10:48
Trevligt! Kommer den som mycket annat också visas på CMore?

Japp!

Hm, nu fungerade inte länken så bra längre... Men det verkar som Drömmarnas jul kommer visas där också. 

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 13:20:43
Japp!
Va kul! :)
Citat från: Erika skrivet 15 november 2021 kl. 13:20:43
Hm, nu fungerade inte länken så bra längre... Men det verkar som Drömmarnas jul kommer visas där också. 
Länken funkar inte för mej heller, däremot finns den där om man söker :/ med samma webbadress..
Houba !

TonyTonka

Jo, det var jag som tog bort omröstningen, dels för att jag trodde att det här ämnet kanske inte behövde en omröstning, och dels för att jag var på dåligt humör just den dagen jag tog bort den, vart lite småsur på att någon plötsligt ändrat min omröstning, ber om ursäkt för det.  :-[

Men den kanske inte var onödig, och om den inte var det får någon som kan/vill återställa omröstningen göra det.  ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

#618
Äntligen har det dykt upp en
ordentlig trailer till Kometernes jul, ser faktiskt intressant ut! Hoppas TV4 (Play) köper in och visar den nästa jul. :)

Tillägg: en till
trailer med delvis samma innehåll och något kortare. 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2021 kl. 15:49:26
Jo, det var jag som tog bort omröstningen, dels för att jag trodde att det här ämnet kanske inte behövde en omröstning, och dels för att jag var på dåligt humör just den dagen jag tog bort den, vart lite småsur på att någon plötsligt ändrat min omröstning, ber om ursäkt för det.  :-[

Men den kanske inte var onödig, och om den inte var det får någon som kan/vill återställa omröstningen göra det.  ^^
Det är ingen fara. Jag kan inte få tillbaka rösterna, men själva omröstningen har jag lagt tillbaka nu. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2021 kl. 12:46:31
Mycket trevligt! Den har väl aldrig sänts i svensk TV, så det var mycket glädjande - inte minst när den kommer från TV2 Danmark, som inte är lika lätt att se från Sverige som DR. :)

Får hoppas att de väljer att dubba serien till svenska, precis som med Tinkas juläventyr/Tinka och kungaspelet...

Lustigt nog anger C More språken danska, finska, norska och "originalspråk", men inte svenska. Undrar vad som menas med "originalspråk", om det inte är danska? :)



Förmodligen är det någon som har haft lite för bråttom, men det är väl mycket som talar för att det kommer att finnas en svensk dubbning.

Erika

Trailer till Kristiania magiske tivolitheater (just den här stavningen verkar vara den som gäller, om man ska tro bl. a. NRK och IMDB).

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 19 november 2021 kl. 16:24:41
Trailer till Kristiania magiske tivolitheater (just den här stavningen verkar vara den som gäller, om man ska tro bl. a. NRK och IMDB).

Det finns även en sida där man kommer att kunna se avsnitten efterhand som de blir tillgängliga, dag för dag från och med den 1 december:
https://tv.nrk.no/serie/kristiania-magiske-tivolitheater

Tyvärr står det en bit ner på sidan Tilgjengelig i: Norge vilket kan betyda att vi inte utan vidare kommer att kunna se serien i Sverige. Vi får hoppas på att de ändrar det till Tilgjengelig i: Verden liksom de gjorde med Stjernestøv förra året.

Även om serien skulle vara regionslåst bör det ändå gå att se den med hjälp av VPN, eller genom att ladda ner avsnitten med youtube-dl.

Det är även glädjande att NRK kommer att lägga upp flera av de tidigare julkalendrarna på webben:
https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038

Anders M Olsson

Hoppas att även SVT kommer att lägga upp några av de senare årens julkalendrar på SVT Play. De flesta finns i.o.f.s. på DVD, men inte riktigt alla. Dessutom kan DVD aldrig göra full rättvisa åt de nyare julkalendrarna som är filmade i HD.

Tusen år till julafton och Jakten på tidskristallen har nog aldrig getts ut på DVD.

Märkligt nog finns några av SVTs julkalendrar på C More:

2010: Hotell Gyllene Knorren
https://www.cmore.se/serie/128021-hotell-gyllene-knorren

2011: Tjuvarnas jul
https://www.cmore.se/serie/136220-tjuvarnas-jul

2013: Barna Hedenhös uppfinner julen
https://www.cmore.se/serie/127972-barna-hedenhos-uppfinner-julen

2014: Piratskattens hemlighet
https://www.cmore.se/serie/95702-piratskattens-hemlighet

Anders M Olsson

De flesta av de svenska julkalendrarna finns utgivna på DVD, med undantag för de allra tidigaste från 60- och 70-talet.

Av senare års saknade kalendrar är den kanske mest anmärkningsvärda Tusen år till julafton. Tydligen får den varken visas i repris i TV eller ges ut på DVD p.g.a. en rättighetstvist. Sony/Fremantle påstår sig äga rättigheterna eftersom de varit med att utveckla formatet till Historieätarna som visserligen är ett helt annat program, men som ändå har vissa likheter med julkalendern.

Men man kan faktiskt hitta alla 24 avsnitten av Tusen år till julafton på Dailymotion. Kanske ska man passa på att tanka ner dem medan de ännu finns kvar? Man vet aldrig när de kan försvinna.

Följande kommando till youtube-dl tankar ner alla 24 avsnitten:
youtube-dl "https://www.dailymotion.com/playlist/x4l30w"

Det brukar ta ganska lång tid att ladda ner från Dailymotion, så man kan med fördel starta datorn och låta den jobba på egen hand, t.ex. över natten.

En annan julkalender som såvitt jag vet aldrig har getts ut på DVD är Jakten på tidskristallen. Varför vet jag inte, för det verkar i alla fall som NRK kommer att lägga upp den på sin play-tjänst i december. Man kan hoppas att SVT gör likadant.

Skägget i brevlådan från 2008 har getts ut på DVD men finns av någon anledning inte längre i distribution. Men med lite tur går det att hitta begagnade exemplar eller kanske t.o.m. nya exemplar från något restlager.

Erika

Det ligger nu uppe en kortare trailer till Drömmarnas jul på TV4 Play, och den är dubbad. :)

Daniel Hofverberg

#626
Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 november 2021 kl. 17:03:54
Det finns även en sida där man kommer att kunna se avsnitten efterhand som de blir tillgängliga, dag för dag från och med den 1 december:
https://tv.nrk.no/serie/kristiania-magiske-tivolitheater

Tyvärr står det en bit ner på sidan Tilgjengelig i: Norge vilket kan betyda att vi inte utan vidare kommer att kunna se serien i Sverige. Vi får hoppas på att de ändrar det till Tilgjengelig i: Verden liksom de gjorde med Stjernestøv förra året.
Lite oroväckande, men vi får hoppas att NRK ändrar sig när julkalendern väl haft premiär; på samma sätt som de gjorde med Stjernestøv ifjol - då var väl ett eller två avsnitt geoblockerade till Norge, innan de plötsligt ändrade sig och serien blev tillgänglig i hela världen.

Det går ju som sagt alltid att komma runt, men det blir betydligt bökigare om Kristiania magiske tivolitheater blir geoblockerad - framförallt om man använder Chromecast, för med VPN kan man inte casta till Chromecast. Då måste man ladda hem avsnitten med exempelvis youtube-dl och sen använda lämpligt program för att casta lokala videor till Chromecast. Om man i likhet med undertecknad vanligtvis inte har datorn i samma rum som TV:n blir det ännu besvärligare, och då måste man antingen flytta datorn till TV-rummet (i och för sig inte speciellt svårt om det är en laptop) eller flytta över de nedladdade filerna till mobiltelefonen för att kunna casta därifrån... :(

Citat från: Erika skrivet 22 november 2021 kl. 18:11:08
Det ligger nu uppe en kortare trailer till Drömmarnas jul på TV4 Play, och den är dubbad. :)
Det var roligt att höra - då borde man kunna vara helt säker på att Drömmarnas jul kommer att finnas dubbad både på TV4 Play och C More. :)

Vi får dock hoppas att C Mores uppgifter den här gången stämmer, så att även dansk originalversion samt norsk och finsk dubbning finns att tillgå - det påstod de ju även för Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet, som tyvärr inte alls stämde... Det borde vara en självklarhet att alltid tillhandahålla originalversion av dubbade serier och filmer, men tyvärr verkar somliga företag inte hålla med mig om det.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 november 2021 kl. 15:10:19
Nej, det går inte att abonnera på TV2 Play från Sverige, i alla fall inte utan att vara dansk medborgare. Dessutom skulle nyttan vara begränsad eftersom TV2 använder stark DRM (Widevine), så det går inte att tanka ner programmen och spara, i alla fall inte i något okrypterat format.

Men jag har skaffat mig abonnemang på TV2s linjära HD-kanal för 19 kronor i månaden hos Telenor, så min plan är att spela in alla avsnitten när de sänds. Jag ser det som en generalrepetition inför nästa års julkalender Tinka og sjælens spejl som man bara inte får missa. :)
Det var tråkigt att höra. Jag skulle verkligen vilja se danska TV2s julkalender i år, men det verkar vara lättare sagt än gjort.

Boxer erbjuder tyvärr inte TV2 Danmark linjärt, oavsett om man betalar extra eller inte. Sappa har förvisso TV2 Danmark för en extra kostnad, men där lyckas jag inte få någon textning alls och inga textspår finns att tillgå - och min danska är tyvärr inte tillräckligt bra för att ämna till att se danska serier utan dansk text för hörselskadade. Jag förstår förstås en aning här och var, men inte på långa vägar tillräckligt för att kunna tillgodogöra mig innehållet... :(

Har kanalen dansk textning för hörselskadade hos Telenor?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2021 kl. 20:31:07
Det går ju som sagt alltid att komma runt, men det blir betydligt bökigare om Kristiania magiske tivolitheater blir geoblockerad - framförallt om man använder Chromecast, för med VPN kan man inte casta till Chromecast. Då måste man ladda hem avsnitten med exempelvis youtube-dl och sen använda lämpligt program för att casta lokala videor till Chromecast. Om man i likhet med undertecknad vanligtvis inte har datorn i samma rum som TV:n blir det ännu besvärligare, och då måste man antingen flytta datorn till TV-rummet (i och för sig inte speciellt svårt om det är en laptop) eller flytta över de nedladdade filerna till mobiltelefonen för att kunna casta därifrån... :(

Det låter som du skulle behöva den senaste generationen Chromecast, Google Chromecast med Google TV ! Den stödjer VPN, och jag har testat den med både Express VPN och Surfshark.

Man kan köpa den av säljare på CDON för 799 kronor, och jag tror knappast att den kommer att bli mycket billigare än så. Det är förstås dyrare än tidigare generationers Chromecast, men så är den här också väldigt mycket bättre. Priset ligger i paritet med vad den kostar utomlands. Själv gav jag 899 kronor för min i somras.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 november 2021 kl. 20:31:07
Har kanalen dansk textning för hörselskadade hos Telenor?

Ja, förutsatt att TV2 textar programmen får man in texten på Text TV sidan 399.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 november 2021 kl. 22:37:45
Ja, förutsatt att TV2 textar programmen får man in texten på Text TV sidan 399.
Hmm, text-TV har jag ärligt talat faktiskt inte ens haft en tanke på... :-[ Jag får ta och kolla om det finns hos Sappa.

Jag kollade bara på tillgängliga ljudspår och textspår, och där hade TV2 Danmark hos Sappa inga valbara DVB-subtitles med textning för hörselskadade, på samma sätt som exempelvis SVT och TV4.

Har kanalen inga valbara textspår hos Telenor heller?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2021 kl. 01:52:01
Hmm, text-TV har jag ärligt talat faktiskt inte ens haft en tanke på... :-[ Jag får ta och kolla om det finns hos Sappa.

Jag kollade bara på tillgängliga ljudspår och textspår, och där hade TV2 Danmark hos Sappa inga valbara DVB-subtitles med textning för hörselskadade, på samma sätt som exempelvis SVT och TV4.

Har kanalen inga valbara textspår hos Telenor heller?

De valbara textspåren hos SVT och TV4 är väl egentligen bara pekare till bestämda text-tv-sidor. Om man väljer textning för hörselskadade på SVT får man såvitt jag kan se exakt samma texter som om man går in på text-tv och väljer sidan 199.

Några sådana "pekare" tycks inte finnas på danska TV2. Menyn för undertexter är tom, så man måste gå in på text-tv och välja sidan 399.

"Riktiga" DVB-Subtitles verkar inte förekomma på SVT eller TV4. Det skulle i så fall vara grafiska undertexter som kan jämföras med textningen på DVD eller Blu-ray eller den inbrända textningen i utländska program. Jag vill minnas att SVT körde med det under något år när de började med digitala försökssändningar.