Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bolibompa

Startat av Disneyfantasten, 21 september 2020 kl. 22:11:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 21:26:20Fast konstigt nog fanns ju hela "gamla Drakens Värld" också i spelhuset.


EDIT: jag har verkligen underskattat reddit.....

Jag har hittat gamla drakens värld! (länk i kommentarerna) : r/sweden (reddit.com)
Riktigt sorgligt, spelet är inkomplett utan minispelen. R.I.P Gamla Drakens värld

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 00:35:55Har någon spelat in Bolibompa? Folk på forumet delar ju serier som gick i programmet och det är ju nostalgiskt men det är minst lika nostalgiskt med själva Bolibompa med programledarna och allt.
Sökte också efter Morgonshowen som det heter när Klädracet var, så minns man när man kollade på det och dom tävlade.

Ja, vilka tider alltså ;D

Har kontaktat SVT men får bara samma svar hela tiden och orkar inte bry mig längre och hoppas, utan får väl bara tugga mig i att det aldrig kommer sändas igen på Play.

Har ett klipp från 2013 eller 2015 på TV, men kan inte ta det från min TV-box till datorn, men kan väl spela in med telefonen eller nåt om ni vill ha det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 25 februari 2024 kl. 21:46:47Riktigt sorgligt, spelet är inkomplett utan minispelen. R.I.P Gamla Drakens värld
Jag har spelet om du vill spela det men som jag sade i tråden förut idag så delar jag det imorgon på Archive till er så får ni ladda ner spelen från SVT. Alla spel som finns, är jag rätt säker på att det finns på min hårddisk.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lennartsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:48:28Sökte också efter Morgonshowen som det heter när Klädracet var, så minns man när man kollade på det och dom tävlade.

Ja, vilka tider alltså ;D

Har kontaktat SVT men får bara samma svar hela tiden och orkar inte bry mig längre och hoppas, utan får väl bara tugga mig i att det aldrig kommer sändas igen på Play.

Har ett klipp från 2013 eller 2015 på TV, men kan inte ta det från min TV-box till datorn, men kan väl spela in med telefonen eller nåt om ni vill ha det?
Morgonshowen är lite för sent för mig då hade jag lämnat Sverige. När jag var liten var det Bolibompa på morgonen också.

Lennartsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:50:11Jag har spelet om du vill spela det men som jag sade i tråden förut idag så delar jag det imorgon på Archive till er så får ni ladda ner spelen från SVT. Alla spel som finns, är jag rätt säker på att det finns på min hårddisk.
Har du verkligen gamla Drakens värld? Vi menar inte spelet där man letar efter pusselbitar utan ett som fanns tidigare

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 21:51:39Har du verkligen gamla Drakens värld? Vi menar inte spelet där man letar efter pusselbitar utan ett som fanns tidigare
Om du kan ge mig namnet, så kan jag försöka leta fram det ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 21:50:50Morgonshowen är lite för sent för mig då hade jag lämnat Sverige. När jag var liten var det Bolibompa på morgonen också.
För mig också, både morgon och kväll och mellan programmen som gick på Barnkanalen.

Men om du menar Bolibompa runt 2000 så var jag inte född då, så inget där jag kan få fram tyvärr.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 21:38:14Låter som att Ika Nord, Johan Ulveson och Robert Gustafsson även spelar Draken, Albatrossen och Älgen här med.....

inte säker om det är Vanna som spelar Kossan och vem som spelar "berättaren"


När kom den här versionen och när "byttes den ut"?
Problemet med den versionen du skickade är att den tyvärr inte är komplett. Ruffle (som är det bästa verktyget för att kunna spela gamla flash-spel som dessa) hittar bara typ en av alla faktiska spel som finns. Dessa dyker nämligen upp i en ny ruta, och Ruffle kan antingen inte connect'a att allt tillhör samma "spel", eller så är popup-sidorna helt borta. Det var ju av någon anledning väldigt vanligt förut att ha pop-up sidor till precis allt som man successivt klickade ned istället för att använda backsteg. Tiden före flikar.



Det gamla Draken-spelet har funnits på SVT's hemsida sedan ca 2002/2003.

Det nya spelet kom tidigt 2006 ungefär.

Lennartsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:55:02För mig också, både morgon och kväll och mellan programmen som gick på Barnkanalen.

Men om du menar Bolibompa runt 2000 så var jag inte född då, så inget där jag kan få fram tyvärr.
Jag pratar om innan Morgonshowen tog över så typ 2005 till 2013 något sånt

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 21:57:35Jag pratar om innan Morgonshowen tog över så typ 2005 till 2013 något sånt
Det var väl ändå samma koncept skulle jag tro.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lennartsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:58:09Det var väl ändå samma koncept skulle jag tro.
Inte riktigt, Morgonshowen är inte samma sak. Morgonbolibompa är helt enkelt bara mer nostalgiskt än Morgonshowen.

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 25 februari 2024 kl. 21:57:35Jag pratar om innan Morgonshowen tog över så typ 2005 till 2013 något sånt
Morgonshowen var ju i Bolibompa.

På wikipedia står det "Sedan 2015 sänds Bolibompa varje fredag till onsdag mellan 18.00 och 18.30" och sedan fortsätter det och står att det lades ner 2022.

Men handlingen ändrades 2015 så det är väl innan 2015 du syftar på. Även om det verkar som att Bolibompa fortfarande fanns mellan 2015-2022.

Men sedan finns tydligen Bolibompa enbart på Play, så inte helt död ändå.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 22:09:59Morgonshowen var ju i Bolibompa.

På wikipedia står det "Sedan 2015 sänds Bolibompa varje fredag till onsdag mellan 18.00 och 18.30" och sedan fortsätter det och står att det lades ner 2022.

Men handlingen ändrades 2015 så det är väl innan 2015 du syftar på. Även om det verkar som att Bolibompa fortfarande fanns mellan 2015-2022.

Men sedan finns tydligen Bolibompa enbart på Play, så inte helt död ändå.
Morgongshowen började sändas när Bolibompa på kvällen bytte från programledare till Bolibompadraken hus 2015. När  Bolibompa på kvällarna förändrades så kunde man ju inte ha kvar Morgonbolibompa med det gamla konceptet så då fick det bli Morgonshowen istället.

Så Morgonshowen är inte en del av Bolibompa men var väldigt likt Morgonbolibompa med klädrace och tandborstning och liknande men ändå sin egna grej.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 25 februari 2024 kl. 21:55:24Problemet med den versionen du skickade är att den tyvärr inte är komplett. Ruffle (som är det bästa verktyget för att kunna spela gamla flash-spel som dessa) hittar bara typ en av alla faktiska spel som finns. Dessa dyker nämligen upp i en ny ruta, och Ruffle kan antingen inte connect'a att allt tillhör samma "spel", eller så är popup-sidorna helt borta. Det var ju av någon anledning väldigt vanligt förut att ha pop-up sidor till precis allt som man successivt klickade ned istället för att använda backsteg. Tiden före flikar.



Det gamla Draken-spelet har funnits på SVT's hemsida sedan ca 2002/2003.

Det nya spelet kom tidigt 2006 ungefär.
Vilket spel fick du att fungera?

Jag kollade och det var bara skräp spelet vid Drakens hus, ljudmatchnings spelet vid Älgens café och flask räknings spelet inne hos Kossan som funkade.....


Som jag misstänkte, skärkilt med hip-hop birdsen vid Älgen's café som skriker tidigt 2000-tal  ;)  (och hela aestheticen med )

Drakens värld – Wikipedia

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 februari 2024 kl. 22:16:21Morgongshowen började sändas när Bolibompa på kvällen bytte från programledare till Bolibompadraken hus 2015. När  Bolibompa på kvällarna förändrades så kunde man ju inte ha kvar Morgonbolibompa med det gamla konceptet så då fick det bli Morgonshowen istället.

Så Morgonshowen är inte en del av Bolibompa men var väldigt likt Morgonbolibompa med klädrace och tandborstning och liknande men ändå sin egna grej.
Har alltid trott att jag såg på Morgonshowen men då var det Morgonbolibompa jag såg som barn, eller du kanske menar att båda programmen hade klädrace och tandborstning.

Hittar inte programmet Morgonbolibompa förutom nu när jag sökte i SMDB och sändes senast 2001

Så jag ger mig i diskussionen då jag måste ha sett Morgonshowen :) 

Men Bolibompa finns tydligen fortfarande men enbart på Play ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare