Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Djurparker

Startat av Disneyfantasten, 10 mars 2022 kl. 19:33:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen passande tråd att skriva detta i.

Här är en viktig och värdefull nyhet;

(vidarebefordra gärna till alla andra)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOL1zn/kolmardens-delfiner-pa-vag-bort

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kolmardens-delfiner-pa-vag-bort

https://www.kolmarden.com/info-delfin

Det känns vemodigt, men det är av en god orsak, på gott och ont.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 19:33:15
Hittade ingen passande tråd att skriva detta i.

Här är en viktig och värdefull nyhet;

(vidarebefordra gärna till alla andra)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOL1zn/kolmardens-delfiner-pa-vag-bort

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kolmardens-delfiner-pa-vag-bort

https://www.kolmarden.com/info-delfin

Det känns vemodigt, men det är av en god orsak, på gott och ont.

Jag har också hört detta. :'( Jag kom inte direkt ihåg varför... Vilken tur då att jag har sett delfinshowen när jag var på Kolmården när jag var yngre. Synd att det var bara en gång, så sorgligt att de flyttas.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 19:36:02
Jag har också hört detta. :'( Jag kom inte direkt ihåg varför... Vilken tur då att jag har sett delfinshowen när jag var på Kolmården när jag var yngre. Synd att det var bara en gång, så sorgligt att de flyttas.

Ja tyvärr, men det är av en god sak, jag har också sett delfiner a när jag var där, och jag har varit där fyra gånger sammanlagt; 2007, 2008, 2009 & 2016.

Anledning till detta är i tider då det pratas mycket om att bevara hotade arter, så de stänger delfinariet för att få mer råd och plats för nya djuranläggningar.

De ska dock försöka hitta bra platser för delfinerna så det kan ta ett tag.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 19:44:56
Ja tyvärr, men det är av en god sak, jag har också sett delfiner a när jag var där, och jag har varit där fyra gånger sammanlagt; 2007, 2008, 2009 & 2016.

Anledning till detta är i tider då det pratas mycket om att bevara hotade arter, så de stänger delfinariet för att få mer råd och plats för nya djuranläggningar.

De ska dock försöka hitta bra platser för delfinerna så det kan ta ett tag.

Så... Ska de behålla hotade djur eller lämna tillbaka dom till det vilda? Jag tycker att utrotningshotade djur borde vara säkra i djurparker där ingen kan skada dom och så att de kan få ungar. Har glömt om delfiner är hotade dock eller inte.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 19:56:29
Så... Ska de behålla hotade djur eller lämna tillbaka dom till det vilda? Jag tycker att utrotningshotade djur borde vara säkra i djurparker där ingen kan skada dom och så att de kan få ungar. Har glömt om delfiner är hotade dock eller inte.

Arten Flasknosdelfin (Tursiops truncatus), som de har på Kolmården, och som är den mest välkända delfinarten med det utseende som folk tänker mest på, klassas som Livskraftig, den är alltså inte hotad.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 19:58:55
Arten Flasknosdelfin (Tursiops truncatus), som de har på Kolmården, och som är den mest välkända delfinarten med det utseende som folk tänker mest på, klassas som Livskraftig, den är alltså inte hotad.

Då så, utrotninghotade djur kommer då till djurparken för att leva i frid. Antar att det är en bra anledning.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 20:01:00
Då så, utrotninghotade djur kommer då till djurparken för att leva i frid. Antar att det är en bra anledning.

Men naturligtvis kommer de att hämta djur från andra djurparker, precis som med de flesta djur i djurparker idag!  :)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 20:03:10
Men naturligtvis kommer de att hämta djur från andra djurparker, precis som med de flesta djur i djurparker idag!  :)

Vad bra. :D

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 20:07:55
Vad bra. :D

Sen tänker jag också såhär; de kanske också vill fokusera mer på djur som kan vara på land, det kan ju inte valar.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 20:11:10
Sen tänker jag också såhär; de kanske också vill fokusera mer på djur som kan vara på land, det kan ju inte valar.

Eller delfiner. Jag undrar just vad de nya djuren blir.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 20:19:41
Eller delfiner. Jag undrar just vad de nya djuren blir.

Det får vi nog veta i framtiden.  :)

Delfiner är valar.

Det är såhär att valarna delas upp i två olika grupper;

- Tandvalar (här ingår bland annat delfiner, späckhuggare, osv. de heter tandvalar för att de har tänder)

- Bardvalar (här ingår bland annat Blåval, Knölval, Sillval, osv. de heter bardvalar för att de har bardar)

Inga bardvalar finns i fångenskap överhuvudtaget.

Däremot gör flera arter av tandvalar det, bland annat Flasknosdelfin, Späckhuggare, Vitval, Grindval, osv. och har använts till bl.a. shower, folk klagar på det eftersom valar behöver stora områden med vatten.

Har ni kanske sett Rädda Willy (1993), i den medverkar Keiko som var en riktig späckhuggare och efter att Keiko blev känd ökade kritiken mot späckhuggare i fångenskap.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 20:25:44
Det får vi nog veta i framtiden.  :)

Delfiner är valar.

Det är såhär att valarna delas upp i två olika grupper;

- Tandvalar (här ingår bland annat delfiner, späckhuggare, osv. de heter tandvalar för att de har tänder)

- Bardvalar (här ingår bland annat Blåval, Knölval, Sillval, osv. de heter bardvalar för att de har bardar)

Inga bardvalar finns i fångenskap överhuvudtaget.

Däremot gör flera arter av tandvalar det, bland annat Flasknosdelfin, Späckhuggare, Vitval, Grindval, osv. och har använts till bl.a. shower, folk klagar på det eftersom valar behöver stora områden med vatten.

Har ni kanske sett Rädda Willy (1993), i den medverkar Keiko som var en riktig späckhuggare och efter att Keiko blev känd ökade kritiken mot späckhuggare i fångenskap.

Jag har förr i tiden hört att delfiner är valar, men nu för tiden har jag hört att det är ett annat djur. Kanske halvvalar? De är också mindre än andra valar. Annars så tror jag att det räknas i valfamiljen.

Åh, men det är ju självklart att man har använt riktiga djur i spelfilmer.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 20:48:41
Jag har förr i tiden hört att delfiner är valar, men nu för tiden har jag hört att det är ett annat djur. Kanske halvvalar? De är också mindre än andra valar. Annars så tror jag att det räknas i valfamiljen.

Åh, men det är ju självklart att man har använt riktiga djur i spelfilmer.

Förr i tiden ja, men nuförtiden använder man till största delen antingen CGI-djur.

Undantaget är väl bland annat hundar.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2022 kl. 21:00:01
Förr i tiden ja, men nuförtiden använder man till största delen antingen CGI-djur.

Undantaget är väl bland annat hundar.

Dom ser ändå riktiga ut, undrar hur.

Disneyfantasten

#14
Citat från: Skokaka skrivet 10 mars 2022 kl. 21:10:54Dom ser ändå riktiga ut, undrar hur.

Definitivt inte i 2016-års Djungelboken eller 2019-års Lejonkungen iallafall, där är allting så fult att det är otäckt att skåda och ännu värre ser det ut i Mowgli (2018).