Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Blogg

Startat av MOA, 12 april 2022 kl. 15:25:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 april 2022 kl. 15:25:19
Nu har jag startat en egen blogg
http://moavideogamer.bloggo.nu/

Vacker blogg!  :D

Funderar på att också skapa en egen blogg någon dag...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2022 kl. 15:29:12
Vacker blogg!  :D

Funderar på att också skapa en egen blogg någon dag...
Med inriktning på dubbning?
Jag kommer skriva om dubbning i bloggen

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 12 april 2022 kl. 15:25:19
Nu har jag startat en egen blogg
http://moavideogamer.bloggo.nu/

Ser man på! Du KAN ju skriva ordentlig svenska fast du inte vill låtsas om det här på forumet.

Ska vi komma överens om att du nu lämnar trotsåldern bakom dig och skriver lika snygg svenska här?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 april 2022 kl. 16:03:20
Med inriktning på dubbning?

Bland annat på dubbning ja, men också på Disney, på andra stora amerikanska bolag, på recensioner, på djur, osv.  :)

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 april 2022 kl. 16:19:36
Ser man på! Du KAN ju skriva ordentlig svenska fast du inte vill låtsas om det här på forumet.

Ska vi komma överens om att du nu lämnar trotsåldern bakom dig och skriver lika snygg svenska här?
Trotsåldern?

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 12 april 2022 kl. 18:33:58
Har också en blogg!

Det har Alexander Lundahl och TomyTonka också!  :D

Undrar om Steffan Rudvall, Jimström, Erik Friman och Oscar Isaksson kanske också tänker starta bloggar, jag tycker de är värda det så insatta som de är!  :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2022 kl. 18:40:07
Det har Alexander Lundahl och TomyTonka också!  :D

Undrar om Steffan Rudvall, Jimström, Erik Friman och Oscar Isaksson kanske också tänker starta bloggar, jag tycker de är värda det så insatta som de är!  :)
Har int Oscar Isaksson en blogg?

Lilla My

Jag har en blogg men inte om dubbning haha.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 april 2022 kl. 19:46:21
Har int Oscar Isaksson en blogg?

Jag har faktiskt ingen koll på det om jag ska vara ärlig.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2022 kl. 19:53:36
Jag har faktiskt ingen koll på det om jag ska vara ärlig.
han har sagt att han inte har någon.

Han sa det till mig.

Det är för att han är för privat.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


MOA

Imorn kommer de första inlägget om dubbning

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 17 april 2022 kl. 18:39:48
Imorn kommer de första inlägget om dubbning

Lycka till!  :D


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 april 2022 kl. 14:10:06
Här är första inlägget om dubbning:
http://moavideogamer.bloggo.nu/Basta-RostenToad/

Jag måste säga att verkligen är imponerad över hur utförligt ditt inlägg var!  :D

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2022 kl. 14:18:18
Jag måste säga att verkligen är imponerad över hur utförligt ditt inlägg var!  :D
De enda jag saknar e röstprov

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 april 2022 kl. 14:30:50
De enda jag saknar e röstprov

Jag kan be folk på forumet om hjälp om röstprover när jag gör sådana omgångar på min blogg!  :) (jag är tyvärr urdålig på att fixa ljudklipp själv)



moviefan



moviefan


Sabelöga

Houba !

moviefan





Disneyfantasten

Jag tänkte att jag kunde starta min planerade blogg nästa år (2023, vilket då är ett enastående tillfälle för att Disney-studion fyller 100 år) och där kommer jag bland annat att publicera massor av härliga historiska grejer...

Med sidorna WILLDUBGURU ( https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/ ) och CHARGUIGOU ( https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/ ) så kommer jag dessutom att ha bilder på bloggen vilket gör den ännu mera utförlig, så jag undrar om det är okej med dem ifall jag lånar bilder från deras hemsidor...?

Dessutom så kan ljudklipp vara till stor hjälp när jag ska sammanställa rollistor på min blogg...

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2022 kl. 12:35:55Jag tänkte att jag kunde starta min planerade blogg nästa år (2023, vilket då är ett enastående tillfälle för att Disney-studion fyller 100 år) och där kommer jag bland annat att publicera massor av härliga historiska grejer...

Med sidorna WILLDUBGURU ( https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/ ) och CHARGUIGOU ( https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/ ) så kommer jag dessutom att ha bilder på bloggen vilket gör den ännu mera utförlig, så jag undrar om det är okej med dem ifall jag lånar bilder från deras hemsidor...?

Dessutom så kan ljudklipp vara till stor hjälp när jag ska sammanställa rollistor på min blogg...
Det låter roligt med en blogg, där du lägger fokus på det historiska.

Gällande de två sidorna kan jag bara ge rådet att ta kontakt med deras upphovsmän, och fråga om det är ok att du använder dem.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 16 december 2022 kl. 16:46:38Det låter roligt med en blogg, där du lägger fokus på det historiska.

Gällande de två sidorna kan jag bara ge rådet att ta kontakt med deras upphovsmän, och fråga om det är ok att du använder dem.

Ja, bland annat det historiska, men också på Disney, andra amerikanska filmföretag, dubbningar, djur, osv.!

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 16 december 2022 kl. 16:46:38Det låter roligt med en blogg, där du lägger fokus på det historiska.

Gällande de två sidorna kan jag bara ge rådet att ta kontakt med deras upphovsmän, och fråga om det är ok att du använder dem.

Jag kommer definitivt att fråga dem om saken, hoppas bara att de svarar, dessutom så kommer jag även att fråga dubbnings_proffsen (vars egentligen namn är Leo Löfgren Roberts, det är bland annat han som hjälpt WILLDUBGURU & CHARGUIGOU med bilderna och dylikt på sidorna) om det är okej med honom att jag lånar bilderna som han bidragit med, vi har bland annat honom att tacka för att WILLDUBGURU & CHARGUIGOU kunnat bidra med sina hemsidor!

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2022 kl. 19:20:46Ja, bland annat det historiska, men också på Disney, andra amerikanska filmföretag, dubbningar, djur, osv.!

Jag tror även att Oscar Isaksson kan vara till stor hjälp till min blogg med att sammanställa rollistor eftersom han forskar mycket kring dubbning!

Elios

Tänkte bara på Dog with a Blog när jag först läste det här. Hehe! ×D

Disneyfantasten

Här är dubbnings_proffsens (Leo Löfgren Roberts) svar i PM från i förrgår;

Jajamen, det går bra att låna bilder från mig som helst finns på WILLDUBGURU's sida, men tror inte det är Ok från GHARGUIGOU's sida, eftersom ägaren till den sidan brukar vara väldigt stenhård över sina material.

Då vet jag alltså att jag kan låna bilder från WILLDUBGURUs sida men inte från CHARGUIGOUs sida.

Disneyfantasten

Här är PM:et jag fick av WILLDUBGURU i förrgår (citat);

~~~~~~~~~~

"Hi !

Thank you so much for the kind words ! And congratulations for starting a blog ! However, I would strongly advise against using images from charguigou wedsites. He is fiercely protective of the images on his websites and he will send people after you if you use them even if you didn't know the image originated from there. He also threatened to remove my website via DMCA for using images from those sites. I am also protective of my images behind posted on other websites as well. I don't have problem with posting my images on forums like dubbningshemsidan as they provade discussion about a topic and the images can contribute to the discussion. But just re-uploading without providing any commentary is grounds for DMCA.

I, and the public would be a lot more interested if you provided your own images from your own collection for your website. Make it unique for you. For example, i buy my home video releases and scan the covers and materials from my collection to my own site. I also scanned brochures from my personal collection in the past as well. People also send in their own scans and I publish those too. For newspapers articles/advertsiments, these are often watermarked on my website as well but I provide the the newspaper title and date so they can be found seperately. Wikipedia has an exellent article on international newspaper archives and where to find them here :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:List_of_online_newspaper_archives

As for the information posted on my website, you can use it freely. But please remember to cite my website when using information from it.

Best regards,
willdubguru"

~~~~~~~~~~

Okej, här är lite saker jag har att säga angående detta, då det finns flera dilemmor i detta;

- jag vet inte hur man skannar bilderna på samma sätt som han gör

- jag samlar själv inte på affischer eller tidnings-artiklar då de är väldigt sällsynta, dessutom vet jag inte om jag får plats med dem i mitt hem eller var jag ska lägga dem (jag samlar däremot VHS, DVD, Bluray och deras broschyrer och även CD-skivor men INTE kassettband eller LP-skivor)

- mina samlingar är långt ifrån kompletta

- jag samlar endast svenska utgåvor i mina samlingar (alltså inte brittiska, danska, norska, finska, nederländska, tyska, franska, spanska, portugisiska eller italienska, och dessa nämnda länders bilder planerar jag att också visa på min blogg utöver svenska)

- jag kommer att ta hjälp av min verksamhet när jag gör min blogg och det blir väldigt svårt att fixa bilderna då när mina samlingar är hemma hos mig

Vad är förresten DMCA...?

Så, vad ska jag ta mig till när jag inte kan använda bilder till min blogg utan att bli hotad att flytta min blogg via DMCA...?

Steffan Rudvall

DMCA är en upphovsrättslag för digitala medier.

Lillefot

#38
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2022 kl. 16:10:12- jag vet inte hur man skannar bilderna på samma sätt som han gör
För det ändamålet används en scanner, för att få så detaljerad digitalisering av en fysisk bild som det går. Jag har självt använt en skrivar/scanner-kombimaskin som mina pappa köpte till oss, för att få fram bilder av exempelvis omslag till gamla spel.

När det gäller separata scanners finns de i två sorter. Dokumentscanners, där bilden matas igenom apparaten automatiskt. Den andra är bildscanners, där motivet läggs på en glasplatta där en mekanism är under och scannar motivet. Det är också en fördel om du scannar bilden i så hög upplösning som maskinen stödjer (det mäts i DPI, dots per inch).

De kan vara ganska dyra, beroende på vilken modell du letar efter. Om du inte är villig att själv köpa, så kan du kolla på ditt närmaste bibliotek och se om de erbjuder det som en tjänst.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Soscla

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 april 2022 kl. 16:19:36Ser man på! Du KAN ju skriva ordentlig svenska fast du inte vill låtsas om det här på forumet.

Ska vi komma överens om att du nu lämnar trotsåldern bakom dig och skriver lika snygg svenska här?
HAHA men vad ÄR det här för inlägg Anders? Vilket påhopp och helt obefogat! Hade du en dålig dag eller är du bara sån av naturen?
It's so fluffy I'm gonna die!

MOA

Citat från: Soscla skrivet 26 december 2022 kl. 00:06:57HAHA men vad ÄR det här för inlägg Anders? Vilket påhopp och helt obefogat! Hade du en dålig dag eller är du bara sån av naturen?
Ja vad tog de åt honom LoL

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 26 december 2022 kl. 10:11:43Ja vad tog de åt honom LoL
Då har jag en mycket intressantare motfråga: Varför håller du på som du gör och avsiktligt förvränger språket när du skriver dina inlägg här? Var och en kan ju med all önskvärd tydlighet se att du kan skriva utmärkt svenska på din egen blogg. Varför då inte göra likadant här?

Ditt beteende här kan tolkas som en förolämpning mot alla dem som har läs- och skrivsvårigheter, men som ändå gör sitt bästa för att skriva begripligt.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2022 kl. 10:49:31Då har jag en mycket intressantare motfråga: Varför håller du på som du gör och avsiktligt förvränger språket när du skriver dina inlägg här? Var och en kan ju med all önskvärd tydlighet se att du kan skriva utmärkt svenska på din egen blogg. Varför då inte göra likadant här?

Ditt beteende här kan tolkas som en förolämpning mot alla dem som har läs- och skrivsvårigheter, men som ändå gör sitt bästa för att skriva begripligt.
Som Soscla skriver:Påhopp!

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 26 december 2022 kl. 16:20:23Som Soscla skriver:Påhopp!
Det är inga påhopp du skriver ord som könstigt & e.

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 26 december 2022 kl. 16:20:23Som Soscla skriver:Påhopp!
Det är inget påhopp. Jag är ärligt intresserad av att få veta varför du beter dig som du gör.
Svara bara på frågan, tack!

Lilla My



Steffan Rudvall

Jag tänker så här, Vill Anders eller någon annan diskutera svenska språket så kan man göra det i en annan tråd. Detta är en tråd som handlar om bloggar så låt den förblir det.

Disneyfantasten

WILLDUBGURU bad mig att inte publicera hans senaste PM på forumet, så jag gör det kortfattat;

Hans förslag om hur jag ska skapa bloggen känns väldigt krångliga, så jag är helt rådlös om hur jag ska skapa bloggen, men jag vill verkligen göra den men inte hotas av DMCA på kuppen...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2022 kl. 00:09:48WILLDUBGURU bad mig att inte publicera hans senaste PM på forumet, så jag gör det kortfattat;

Hans förslag om hur jag ska skapa bloggen känns väldigt krångliga, så jag är helt rådlös om hur jag ska skapa bloggen, men jag vill verkligen göra den men inte hotas av DMCA på kuppen...
Någon som kan hjälpa mig här, för om jag lånar bilder från andra bloggar så hotas jag av DMCA vilket jag inte vill, och om jag inte gör det så härdar jag inte ut, så vad kan jag göra...?

(jag vill helst ha så enkla, snabba, bekväma och kostnadssnåla lösningar som möjligt)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2023 kl. 10:42:58Någon som kan hjälpa mig här, för om jag lånar bilder från andra bloggar så hotas jag av DMCA vilket jag inte vill, och om jag inte gör det så härdar jag inte ut, så vad kan jag göra...?

(jag vill helst ha så enkla, snabba, bekväma och kostnadssnåla lösningar som möjligt)
Vilka slags bilder är det du är ute efter? Stillbildar/skärmdumpar från filmer eller serier, foton på DVD-omslag, fotografier på skådespelare eller vad...?

Hursomhelst är det inte lätt med rättigheter till bilder på webbsidor, då det är en enda djungel med regler och rättigheter. Foton på skådespelare brukar man åtminstone ibland kunna hitta någonstans där det inte krävs ersättning, typ Public Domain-foton som fotografer har tagit och släppt fritt eller liknande. Men stillbilder från filmer är det svårare med - där krävs det egentligen i formell mening tillstånd från filmbolaget ifråga, men att få tillstånd av exempelvis Disney är lättare sagt än gjort; och skulle man få det lär det sannolikt inte bli billigt.

Risken att exempelvis Disney skulle bry sig och vidta rättsliga åtgärder enbart på grund av några foton på en liten webbsida, som inte syftar till att tjäna pengar eller liknande, lär dock vara liten. Men det är förstås upp till var och en att ta ställning till om man vill ta den risken eller inte.

På Dubbningshemsidan har jag vid bilder från filmer enbart använt mig av pressbilder som filmbolagen och distributörerna släppt ut till journalister, och som är fria att användas vid olika typer av marknadsföring av specifika filmer. Här gäller det framförallt bilder i samband med recensioner, som dock inte blivit av så ofta på senare år. Nackdelen där är förstås att det oftast bara är en handfull bilder per film som finns att välja på, och för live-action är det inte ovanligt att bilderna egentligen inte kommer direkt från filmen utan från stillbildsfotografer som tagit separata foton som ser ut som scener i filmerna.

För foton på skådespelare har jag antingen använt mig av fotografier tagna av fotografer som är fria att använda (ofta mot villkor att fotografen namnges och liknande) eller kontaktat respektive fotograf och bett om tillstånd att använda. Enstaka bilder är också pressbilder från olika filmbolag eller TV-bolag, och vissa foton har respektive skådespelare bidragit med.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 februari 2023 kl. 13:22:55Vilka slags bilder är det du är ute efter? Stillbildar/skärmdumpar från filmer eller serier, foton på DVD-omslag, fotografier på skådespelare eller vad...?

Hursomhelst är det inte lätt med rättigheter till bilder på webbsidor, då det är en enda djungel med regler och rättigheter. Foton på skådespelare brukar man åtminstone ibland kunna hitta någonstans där det inte krävs ersättning, typ Public Domain-foton som fotografer har tagit och släppt fritt eller liknande. Men stillbilder från filmer är det svårare med - där krävs det egentligen i formell mening tillstånd från filmbolaget ifråga, men att få tillstånd av exempelvis Disney är lättare sagt än gjort; och skulle man få det lär det sannolikt inte bli billigt.

Risken att exempelvis Disney skulle bry sig och vidta rättsliga åtgärder enbart på grund av några foton på en liten webbsida, som inte syftar till att tjäna pengar eller liknande, lär dock vara liten. Men det är förstås upp till var och en att ta ställning till om man vill ta den risken eller inte.

På Dubbningshemsidan har jag vid bilder från filmer enbart använt mig av pressbilder som filmbolagen och distributörerna släppt ut till journalister, och som är fria att användas vid olika typer av marknadsföring av specifika filmer. Här gäller det framförallt bilder i samband med recensioner, som dock inte blivit av så ofta på senare år. Nackdelen där är förstås att det oftast bara är en handfull bilder per film som finns att välja på, och för live-action är det inte ovanligt att bilderna egentligen inte kommer direkt från filmen utan från stillbildsfotografer som tagit separata foton som ser ut som scener i filmerna.

För foton på skådespelare har jag antingen använt mig av fotografier tagna av fotografer som är fria att använda (ofta mot villkor att fotografen namnges och liknande) eller kontaktat respektive fotograf och bett om tillstånd att använda. Enstaka bilder är också pressbilder från olika filmbolag eller TV-bolag, och vissa foton har respektive skådespelare bidragit med.
Om du läser föregående inlägg i denna tråd så förstår du säkert hur allting hänger ihop!  ;)

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2023 kl. 10:42:58Någon som kan hjälpa mig här, för om jag lånar bilder från andra bloggar så hotas jag av DMCA vilket jag inte vill, och om jag inte gör det så härdar jag inte ut, så vad kan jag göra...?

(jag vill helst ha så enkla, snabba, bekväma och kostnadssnåla lösningar som möjligt)
Grejen är att enkla, snabba, bekväma och kostnadssnåla lösningar inte går ihop med dina tankar av din blogg.

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet  7 februari 2023 kl. 14:45:33Grejen är att enkla, snabba, bekväma och kostnadssnåla lösningar inte går ihop med dina tankar av din blogg.
Fast Disney fyller ju 100 år detta år och jag fyller 27 i sommar och blir liksom knappast yngre med åren.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2023 kl. 13:44:43Om du läser föregående inlägg i denna tråd så förstår du säkert hur allting hänger ihop!  ;)
Nej, jag förstår fortfarande inte vilka slags bilder du syftar på. WILLDUBGURU har ju nämligen alla möjliga slags bilder - skärmdumpar av förtexter, filmaffischer, tidningsurklipp, m.m. Så vad eller vilka av allt detta är det du är intresserad av att använda dig av?

Det är ju nämligen helt olika villkor, då ju Disney inte äger rättigheter till svenska tidningsurklipp och liknande - utan då är det ju helt andra rättighetsinnehavare.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2023 kl. 14:49:43Fast Disney fyller ju 100 år detta år och jag fyller 27 i sommar och blir liksom knappast yngre med åren.
Nä vi kommer aldrig kunna gå tillbaks i tiden

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 februari 2023 kl. 15:50:01Nej, jag förstår fortfarande inte vilka slags bilder du syftar på. WILLDUBGURU har ju nämligen alla möjliga slags bilder - skärmdumpar av förtexter, filmaffischer, tidningsurklipp, m.m. Så vad eller vilka av allt detta är det du är intresserad av att använda dig av?

Det är ju nämligen helt olika villkor, då ju Disney inte äger rättigheter till svenska tidningsurklipp och liknande - utan då är det ju helt andra rättighetsinnehavare.

Massor, bland annat VHS-omslag, VHS-instick, VHS-kassett-etiketter, VHS-broschyrer, DVD-omslag, Bluray-omslag, CD-omslag, kassettband-omslag, LP-omslag, bioaffischer, tidnings-artiklar, m.m. plus också svenska bildversioner och massa annat.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  7 februari 2023 kl. 16:21:24Nä vi kommer aldrig kunna gå tillbaks i tiden

Inte i verkligheten iallafall...

Men min poäng här är att jag vill göra det här när jag ännu är ung.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2023 kl. 16:45:04Massor, bland annat VHS-omslag, VHS-instick, VHS-kassett-etiketter, VHS-broschyrer, DVD-omslag, Bluray-omslag, CD-omslag, kassettband-omslag, LP-omslag, bioaffischer, tidnings-artiklar, m.m. plus också svenska bildversioner och massa annat.
En del av det kan jag tänka mig kan tänkas räknas in under citaträtten (som är en del av upphovsrättslagen), så att det får publiceras utan tillstånd. Inte minst då tidningsartiklar - för jag betraktar personligen hela tidningen som en produkt, varför en enskild sida i tidningen borde kunna vara en tillräckligt liten del för att kunna räknas in i citaträtten, om den är relevant för det du skriver om.

Möjligtvis kanske även skärmdumpar/stillbilder från svenska bildversioner (eller en film i allmänhet) kan räknas in under citaträtten, om man nu räknar att hela filmen är produkten ifråga - men i så fall ska det ju då röra sig om något som behövs för att åskådliggöra text i en artikel, där det exempelvis är enklare att visa med bild än att beskriva med ord.

Men jag skulle spontant vilja säga att VHS-instick och liknande lär vara svårare att kunna klassa som del av någon citaträtt eller liknande...

Men nu är jag ju som bekant ingen jurist, så tolka inte det jag skriver som någon definitiv sanning. Där skulle jag rekommendera att rådfråga någon utbildad jurist, som har bättre koll än jag på vad som kan räknas in under citaträtten.
(Som del av de studier jag gått, på gymnasiet och KY-utbildning, har det ingått extremt enkla grundkurser i juridik - men det har bara rört sig om ett antal timmar, vilket förstås inte på långa vägar är tillräckligt för att kunna se sig som någon jurist av något slag)

moviefan


Disneyfantasten

Jag har tagit mig en funderare och kommit på en idé som förhoppningsvis inte gör att DMCA hotar mig utan lämnar mig och min blogg ifred;

Om jag länkar/hänvisar till sidorna och/eller något liknande så kan väl de inte attackera mig eller min blogg?