Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Reboot: Kompletta svenska dubbningar av Disneys långfilmer (diskussionstråd)

Startat av Disneyfantasten, 24 april 2022 kl. 08:55:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Om något mer än rollistorna skulle hamna i den riktiga tråden kan de flyttas över här!  :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Disneyfantasten


gstone

 Jag säger ju att dvärgarna ha samma röster vid sång  som vid tal. >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 april 2022 kl. 16:20:17
Jag säger ju att dvärgarna ha samma röster vid sång  som vid tal.

Vilket som sagt inte alls stämmer!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 25 april 2022 kl. 16:20:17
Jag säger ju att dvärgarna ha samma röster vid sång  som vid tal. >:(
Det är både och faktiskt, talrösterna sjunger men karaktärerna har också sångröster.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2022 kl. 17:05:43
Det är både och faktiskt, talrösterna sjunger men karaktärerna har också sångröster.

Klokers talröst är den enda som sjunger överallt, Trötter sjunger aldrig förutom tillsammans med de andra dvärgarna och då hörs han inte, Gladers och Blygers talröster sjunger endast i "En Tokig Sång" medan i "Hej Hå" så har Glader, Butter, Blyger och Prosit helt andra röster vid sång än vid tal.

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2022 kl. 14:30:43
I 2002 & 2009-års DVD-utgåvor samt 2014-års Bluray-utgåva plus alla streamingstjänster så är ljudet av dialogen och sångerna instängda, burkiga, ihåliga och diskantfattiga, detta beror på att det är den enda Disney-filmen som när den skulle släppas på DVD inte haft tillgång till separerade ljudband och som inte redan dubbats om för bio eller VHS, och Disney har mest troligt inte velat kosta på någon ny dubbning enbart för DVD och har därför valt denna billiga "nödlösning" att tvinga fram en 5.1-mix trots att det egentligen inte alls "går" vilket resulterade i den fruktansvärt dåliga ljudkvalitén, 1999-års DVD-utgåva samt alla VHS-utgåvor har monoljud och låter normalt och bra, men det är bara fram till 1989-års VHS-utgåva som Madame Mims första replik är oklippt.
Har inte 1990-års utgåva hela Madame Mims replik?

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2022 kl. 14:43:38
Utgåvan gavs egentligen ut 1989! (enligt hemsidan Disneyinfo; https://disneyinfo.nl/videodatabase.php?country=31 )
Förlåt, den gavs ut i slutet av 1989 men jag fick för mig att den var början på 1990...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2022 kl. 14:54:38
Förlåt, den gavs ut i slutet av 1989 men jag fick för mig att den var början på 1990...

Vilket felaktigt står på Disneyania, samma med Robin Hood som också gavs ut 1989.

Sen gavs Svärdet i Stenen ut på VHS både 1993 OCH 1994!