Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Åsikter om korkarna till paket och flaskor

Startat av Jonas9881, 26 februari 2024 kl. 15:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Här kan vi skriva åsikterna om korkarna till paket och flaskor.

När företagen började med att sätta fast korkarna till petflaskor. Alla ha inte satt dit dom som Zingo har väl fortfarande lösa korkar?

Så stör man sig på det då det var ett he**eve att skruva på den igen och så spiller man när drickan kommer på korken.

Och nu har det börjats med mjölken, vad är detta alltså?

Arla har börjat och fattar inte varför, då det inte slängs mjölkpaket i naturen jämfört med petflaskor.

Har inte sett en ända mjölkpaket i naturen, så vad kommer denna galna ide ifrån?

Fler som stör sig på detta, eller är det bara jag?

Det blir ju inte mindre flaskor i naturen bara för att det finns ett sådant här galet system.

Själv har jag tillräckligt kunskap för att förstå hur man ska sätta på korken igen men dessa gamlingar som inte förstår, blir ju bara svårare för dom.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

De kan ibland komma i vägen och vara irriterande nu när de sitter fast men samtidigt är det ju av en bra anledning för att inte förorena naturen med så mycket plast. På mjölkpaketen har jag inte stött på sådan men här nere är det ju i för sig inte Arla så stort när det kommer just till mjölk.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 15:13:55De kan ibland komma i vägen och vara irriterande nu när de sitter fast men samtidigt är det ju av en bra anledning för att inte förorena naturen med så mycket plast.
Så du har sett mjölkpaket i naturen?

Fattar att det gör så med petflaskor men visst går det för långt när även systemet finns på mjölkpaketen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 15:13:55De kan ibland komma i vägen och vara irriterande nu när de sitter fast men samtidigt är det ju av en bra anledning för att inte förorena naturen med så mycket plast. På mjölkpaketen har jag inte stött på sådan men här nere är det ju i för sig inte Arla så stort när det kommer just till mjölk.
Bor också "här nere", men bero vad du syftar på?

Iallafall den nedre delen av Sverige, specifikt Halland som Arla har detta system.

Finns säkert fler som stör sig på detta, men tänke rom jag har problem med korkarna så bör äldre har mer problem.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 15:17:01Så du har sett mjölkpaket i naturen?

Fattar att det gör så med petflaskor men visst går det för långt när även systemet finns på mjölkpaketen?
Jag har inte sett något mjölkpaket med sådan kork, men det är ju eu-regler och en kork är en kork vad den än sitter på.

Daniel Hofverberg

Jag har heller inte sett något sådant på mjölkpaket här i Västerbotten, men jag håller med att de korkade korkarna på Coca-Cola-flaskor är väldigt irriterande...
(Har inte sett det på läskedrycker från andra företag än Coca-Cola än så länge, men jag betvivlar inte att det har börjat förekomma; de säljer säkert bara ut de gamla lagren först)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 15:22:18Jag har heller inte sett något sådant på mjölkpaket här i Västerbotten, men jag håller med att de korkade korkarna på Coca-Cola-flaskor är väldigt irriterande...
(Har inte sett det på läskedrycker från andra företag än Coca-Cola än så länge, men jag betvivlar inte att det har börjat förekomma; de säljer säkert bara ut de gamla lagren först)
Korkade korkar, bästa uttrycket idag

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 15:18:58Bor också "här nere", men bero vad du syftar på?

Iallafall den nedre delen av Sverige, specifikt Halland som Arla har detta system.

Finns säkert fler som stör sig på detta, men tänke rom jag har problem med korkarna så bör äldre har mer problem.
Jag bor i Skåne som Steffan och här är Skånemejeriet ledande inom mejeriprodukter och använder inga sådana korkar på mjölkpaketen.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 15:19:40Jag har inte sett något mjölkpaket med sådan kork, men det är ju eu-regler och en kork är en kork vad den än sitter på.
Men om det nu är eu-regler. Varför är det då bara Coca cola som har denna regel?

Fanta är ju från Coca cola company som även har fast kork.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2024 kl. 15:22:18Jag har heller inte sett något sådant på mjölkpaket här i Västerbotten, men jag håller med att de korkade korkarna på Coca-Cola-flaskor är väldigt irriterande...
(Har inte sett det på läskedrycker från andra företag än Coca-Cola än så länge, men jag betvivlar inte att det har börjat förekomma; de säljer säkert bara ut de gamla lagren först)
Så du menar att detta är tillfälligt och bara av det gamla lagret?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 15:44:04Så du menar att detta är tillfälligt och bara av det gamla lagret?
Tvärtom, han menar att det fortfarande finns flaskor med vanlig kork men det är bara gammalt lager.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 15:26:30Jag bor i Skåne som Steffan och här är Skånemejeriet ledande inom mejeriprodukter och använder inga sådana korkar på mjölkpaketen.
Det gör inte Norrmejerier heller, eller åtminstone inte senast jag kollade.

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 15:42:57Men om det nu är eu-regler. Varför är det då bara Coca cola som har denna regel?

Fanta är ju från Coca cola company som även har fast kork.
Coca-Cola var först ut, men jag misstänker att alla läsktillverkare håller på att byta eller redan har bytt - men de kommer förstås att sälja ut lagren av den "gamla sorten" först.

Coca-Cola däremot införde de nya reglerna långt tidigare än de faktiskt behövde enligt EU-direktiven, då EUs regler inte träder i kraft förrän i juli i år. Således lär det nog bli först till sommaren eller hösten som vi kommer märka av det i större skala.

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 15:44:04Så du menar att detta är tillfälligt och bara av det gamla lagret?
Vi kommer garanterat tyvärr successivt få se mer och mer av de korkade korkarna av alla märken, men det kommer dröja olika länge beroende på hur stort lager de hade av de gamla.

Men efter juli 2024 kommer förstås alla nya läskflaskor som skickas ut från fabrikerna att behöva ha det i enlighet med EUs regler, men flaskor som redan skickats ut till livsmedelsbutiker och restauranger före det kommer givetvis att säljas ut även om de har den gamla sortens korkar.

Lillefot

Personligen har jag inga starka åsikter kring de nya korkarna. De gamla kunde vara minst lika irriterande att få upp, beroende på hur hårt de hade skruvats i fabriken. Sedan kanske det också har att gör med att jag föredrar att hälla upp drycker i glas, och inte dricka direkt från flaskan.

Däremot kan det tänkas på mjölkpaketen tänkas bli lite mer jobb för återvinningsstationerna, eftersom korken är av annat material än själva behållaren och nu inte går att separera av användaren.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 26 februari 2024 kl. 15:57:56Personligen har jag inga starka åsikter kring de nya korkarna. De gamla kunde vara minst lika irriterande att få upp, beroende på hur hårt de hade skruvats i fabriken. Sedan kanske det också har att gör med att jag föredrar att hälla upp drycker i glas, och inte dricka direkt från flaskan.
Häller man upp i glas gör det förstås inte så mycket, men dricker man från flaskan är de nya korkarna betydligt mer irriterande då de alltid är ur vägen hur man än bär sig åt - och är man exempelvis på bio eller ute på stan har man sällan tillgång till glas att hälla upp i...

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 15:53:23Tvärtom, han menar att det fortfarande finns flaskor med vanlig kork men det är bara gammalt lager.
Ja, jo nu när jag läser det igen. Så förstår jag honom. Väldigt synd att dom gör på det viset.

Fattar att petflaskor har det för bättre för miljön men mjölk alltså. Till och med svårt att hälla, när korken är precis under hållet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare