Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Godzilla - animated series

Startat av Jabberjaw, 31 juli 2023 kl. 02:23:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Vilka var rösterna i den animerade serien Godzilla som sändes på FilmNet och på Cartoon Network under början av 90-talet

Ser att filmnet sände serien med start 1993 på smdb. Men inte kollat i tidningsarkiven. Gavs den någonsin ut på VHS också?

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 juli 2023 kl. 02:23:06Vilka var rösterna i den animerade serien Godzilla som sändes på FilmNet och på Cartoon Network under början av 90-talet

Ser att filmnet sände serien med start 1993 på smdb. Men inte kollat i tidningsarkiven. Gavs den någonsin ut på VHS också?
Detta måste handla om programmet från 78 för att de andra programmet hade premiär 98
Om de finns på svenska,ladda upp på Arcive.org (Undra hur Godzillas läten låter på svenska)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 31 juli 2023 kl. 09:28:49Detta måste handla om programmet från 78 för att de andra programmet hade premiär 98
Om de finns på svenska,ladda upp på Arcive.org (Undra hur Godzillas läten låter på svenska)
Ja, det är Hanna-Barbera-serien från 1978 som åsyftas.

Godzillas läten ligger i M&E, så de har således inte dubbats.

Jag vet att jag har åtminstone hela den första säsongen och delar av den andra säsongen med svenskt tal, inspelat från FilmNet - jag kan ha hela säsong 2, men det är jag mer osäker på. Så fort min stationära dator är funktionsduglig och jag hittar åt allt, så kan jag ladda upp serien på Archive.org - åtminstone hela säsong 1 tror jag redan ska vara färdigdigitaliserad och klar, men troligtvis utbränt på DVD-skivor. :)

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 juli 2023 kl. 02:23:06Gavs den någonsin ut på VHS också?
Jag hittar inget som tyder på att Godzilla någonsin släppts på VHS i Sverige.

Serien sändes på FilmNet 1993 - 1994, och att döma av KBs tidningstjänst verkar den ha sänts på Cartoon Network mellan mars 1995 och augusti 1996 - men efter det hittar jag inget på någon kanal som tycks överensstämma med serien, utan bara tablåer som innehåller någon av långfilmerna. :(

Enligt tablåerna verkar serien ha haft svenskt tal på Cartoon Network (det står "Sv" inom parentes), så den stora frågan är då om Cartoon Network återanvände FilmNets dubbning eller om det finns två olika dubbningar av serien...?

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2023 kl. 20:58:58Ja, det är Hanna-Barbera-serien från 1978 som åsyftas.

Godzillas läten ligger i M&E, så de har således inte dubbats.

Jag vet att jag har åtminstone hela den första säsongen och delar av den andra säsongen med svenskt tal, inspelat från FilmNet - jag kan ha hela säsong 2, men det är jag mer osäker på. Så fort min stationära dator är funktionsduglig och jag hittar åt allt, så kan jag ladda upp serien på Archive.org - åtminstone hela säsong 1 tror jag redan ska vara färdigdigitaliserad och klar, men troligtvis utbränt på DVD-skivor. :)
Jag hittar inget som tyder på att Godzilla någonsin släppts på VHS i Sverige.

Serien sändes på FilmNet 1993 - 1994, och att döma av KBs tidningstjänst verkar den ha sänts på Cartoon Network mellan mars 1995 och augusti 1996 - men efter det hittar jag inget på någon kanal som tycks överensstämma med serien, utan bara tablåer som innehåller någon av långfilmerna. :(

Enligt tablåerna verkar serien ha haft svenskt tal på Cartoon Network (det står "Sv" inom parentes), så den stora frågan är då om Cartoon Network återanvände FilmNets dubbning eller om det finns två olika dubbningar av serien...?
Fantastiskt om du har hela serien :o

Ja den har ju som sagt inte sänts på ett antal år. Och tror inte att någon kan skaka fram rättigheterna till den Svenska dubbningen i dagsläget. Så den borde arkiveras. När serien gick på Cartoon Network så var iallafall några röster exempelvis nedan, är det samma som på FilmNet sändningarna?

Pete Darian - Staffan Hallerstam
Brock Borden - Peter Sjöqvist

Godzilla Wiki

Erika

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 juli 2023 kl. 21:16:18Fantastiskt om du har hela serien :o

Ja den har ju som sagt inte sänts på ett antal år. Och tror inte att någon kan skaka fram rättigheterna till den Svenska dubbningen i dagsläget. Så den borde arkiveras. När serien gick på Cartoon Network så var iallafall några röster exempelvis nedan, är det samma som på FilmNet sändningarna?

Pete Darian - Staffan Hallerstam
Brock Borden - Peter Sjöqvist

Godzilla Wiki

Det var ett tag sedan jag såg dubbningen som användes på FilmNet, men jag vill minnas Staffan Hallerstam och Peter Sjöquist spelade mycket riktigt dessa två rollfigurer. Med det sagt kan man ändå inte vara helt säker på att det är samma dubbning, kan mycket väl ha blivit omdubbad inför Cartoon Networks sändningar och man har valt använda (delvis?) samma skådespelare igen.

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 juli 2023 kl. 21:16:18Fantastiskt om du har hela serien :o
Vi ska väl inte hoppas för mycket än, men åtminstone hela säsong 1 är jag helt säker på att jag har, och redan ska ha digitaliserat. :)

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 juli 2023 kl. 21:16:18Ja den har ju som sagt inte sänts på ett antal år. Och tror inte att någon kan skaka fram rättigheterna till den Svenska dubbningen i dagsläget. Så den borde arkiveras.
Ja, risken är väl överhängande att dubbningen lider av samma rättighetsproblem som nästan allt på FilmNet, så att ingen i dagens läge vet vem som äger rättigheterna. Jag tror väl i och för sig inte att det borde vara omöjligt att lösa, men problemet är väl att det förmodligen är både billigare och definitivt enklare att bara dubba om istället för att försöka lösa rättighetsproblemen... :(
(Om nu någon mot förmodan ens skulle vilja sända eller släppa en så gammal serie igen, vill säga...)

Visst kan Turner Entertainment/TimeWarner ha köpt loss rättigheterna från FilmNet, om de nu använde samma dubbning som där, men att serien sändes under en så begränsad period på Cartoon Network och inget efter augusti 1996 tyder väl snarare på att de bara licensierade dubben från FilmNet för en viss tidsperiod - det mesta annat sände ju trots allt Cartoon Network betydligt längre tid än bara ett drygt år.

Citat från: Erika skrivet 31 juli 2023 kl. 21:34:44Det var ett tag sedan jag såg dubbningen som användes på FilmNet, men jag vill minnas Staffan Hallerstam och Peter Sjöquist spelade mycket riktigt dessa två rollfigurer. Med det sagt kan man ändå inte vara helt säker på att det är samma dubbning, kan mycket väl ha blivit omdubbad inför Cartoon Networks sändningar och man har valt använda (delvis?) samma skådespelare igen.
Rollfigurerna minns jag inte, men jag kommer också ihåg att Staffan Hallerstam och Peter Sjöquist i alla fall medverkade i FilmNets dubb; som jag tror att Eurotroll producerade.

Jag borde ha kvar anteckningar någonstans med svensk rollista, så jag ska ta och leta när jag kommer åt materialet från den gamla havererade datorn. :)

gstone

Så serien från 98 har aldrig dubbat ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#8
Citat från: gstone skrivet 31 juli 2023 kl. 23:33:34Så serien från 98 har aldrig dubbat ?
Jag är faktiskt inte säker. När jag söker i KBs tidningstjänst hittar jag att Cartoon Network återigen sände "Godzilla" mellan januari 1999 och oktober 1999 - men ingen tidning verkar ha skrivit mer än så, så frågan är om det innebär 1978 års serie som plötsligt sänds igen efter flertalet års uppehåll eller om det var 1998 års serie som de sände då...?

1999 var ju efter att FilmNet lagts ned, varför rättighetsproblemen bör ha uppstått vid det laget, så med tanke på det och att det var så pass nära inpå att Godzilla: The Series hade börjat sändas i USA så känns det väl nära till hands att tro att det var 1978 års serie som sändes då - men i så fall troligen bara säsong 1. Men någon annan som faktiskt såg på Cartoon Network 1999 får gärna uttala sig; under den tidsperioden hade jag tyvärr inte tillgång till kanalen.

Vid det laget tror jag i alla fall att allt på Cartoon Network hade svenskt tal, även om inget märktes ut i tablåerna, så vilken serie det än var bör det i alla fall ha varit svenskdubbat.

MOA

Fanns de ett Godzilla program som sändes 92?Trodde bara de fanns från 78 & 98

gorehound

Brukade se denna på Cartoon Network och minns bara att jag hatade Godzookie med en stor passion  ;D Kan du lägga upp den på archive.org? Skulle vara kul att se igen

MOA

Citat från: gorehound skrivet  1 augusti 2023 kl. 11:06:29Brukade se denna på Cartoon Network och minns bara att jag hatade Godzookie med en stor passion  ;D Kan du lägga upp den på archive.org? Skulle vara kul att se igen
Ja,en av Hanna Barberas typiska Comic Reliefer,programmet hade nog klarat sig bra utan honom

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  1 augusti 2023 kl. 10:36:26Fanns de ett Godzilla program som sändes 92?Trodde bara de fanns från 78 & 98
Jag gjorde en tankevurpa i hastigheten - det var 1978 jag menade när jag skrev 1992... :-[
(Jag får skylla på den sena timmen när jag skrev inlägget...)

Citat från: gorehound skrivet  1 augusti 2023 kl. 11:06:29Kan du lägga upp den på archive.org? Skulle vara kul att se igen
Absolut, så fort jag hittar åt DVD-skivorna och min stationära dator är funktionsduglig så. :)
(Laptopen har tyvärr inte tillräckligt med utrymme för att kunna rymma alla dessa avsnitt, och det blir för bökigt och tidsödande att börja ladda upp ett par avsnitt åt gången för att sen ta bort dessa från hårddisken och ladda upp nästa...)

Elios