Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 mars 2024 kl. 19:40:26Glöm inte att de är omdubbade för bio och på bio märks det om något är i mono.
Den Danska dubben lär också ha varit i mono och personligen så tror jag folk föredrar bra skådespel över ljud.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 mars 2024 kl. 19:44:49Den Danska dubben lär också ha varit i mono och personligen så tror jag folk föredrar bra skådespel över ljud.
Kanske det, men samtidigt är det ju inga dåliga skådespelare som är med i den svenska omdubbningen.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 mars 2024 kl. 19:41:08Den visades dock bara på 1959 och 1969.
2 tillfällen och sedan så tror jag inte särskilt många snodde biofilmer.
Sedan så visste ju ingen att Disney skulle dubba om filmen och att originaldubben skulle bli omöjlig att hitta, annars så hade garanterat kopior blivit stulna.
Fast Snövits originaldubbning användes sista gången 1973 alltså bara 4 år senare, hur förklarar du det?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2024 kl. 20:00:02Fast Snövits originaldubbning användes sista gången 1973 alltså bara 4 år senare, hur förklarar du det?
Hur förklarar man att inbrott händer?
Det är väll inte särskilt ofta som någon går och snor biofilmer?
Snövit hade turen att bli stulen under något visningstillfälle.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2024 kl. 20:00:02Fast Snövits originaldubbning användes sista gången 1973 alltså bara 4 år senare, hur förklarar du det?
Vi behöver inte rätta varandra  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 mars 2024 kl. 21:01:13Vi behöver inte rätta varandra  ;)
Rätta och rätta, jag bara konstaterade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2024 kl. 19:32:26Det hände med Snövit och De Sju Dvärgarna också, trots att den dubbades om redan 1982.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 mars 2024 kl. 20:05:13Hur förklarar man att inbrott händer?
Det är väll inte särskilt ofta som någon går och snor biofilmer?
Snövit hade turen att bli stulen under något visningstillfälle.
Jag tror inte att någon har "stulit" Snövit och de sju dvärgarna i ordets rätta mening, utan ser man på den version som läckt ut är det uppenbart att den är avfilmad inifrån en biograf; gissningsvis när den gick för sista gången 1973. Vad det egentligen fanns för inspelningsmöjligheter på 1970-talet vet jag inte, men att det är filmat från en biograf syns tydligt. Sen verkar den i alla fall ha förts över till VHS, och spridits genom VHS-kopiering till olika håll och kanter under årens lopp.

Jag har nämligen fått tag i två olika kopior av originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna från olika håll, där man kan se att båda två kommer från samma källa från början men som därefter har hanterats olika försiktigt och fått olika skavanker genom VHS-kopiering; där den ena är i mycket dåligt skick och verkar vara en VHS-kopia av en VHS-kopia av en VHS-kopia, typ (d.v.s. kopierat i flera led)...

Men versionen som Ovanliga dubbningar har lagt upp är förstås synkad till en bättre bildkälla, och ser oerhört mycket bättre ut än de "råa" kopior jag sett.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 mars 2024 kl. 20:05:13Hur förklarar man att inbrott händer?
Det är väll inte särskilt ofta som någon går och snor biofilmer?
Snövit hade turen att bli stulen under något visningstillfälle.
Ser vi på stöldgods !!! :o 😬😱😣😖😨😮😰

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2024 kl. 22:15:22Jag tror inte att någon har "stulit" Snövit och de sju dvärgarna i ordets rätta mening, utan ser man på den version som läckt ut är det uppenbart att den är avfilmad inifrån en biograf; gissningsvis när den gick för sista gången 1973. Vad det egentligen fanns för inspelningsmöjligheter på 1970-talet vet jag inte, men att det är filmat från en biograf syns tydligt. Sen verkar den i alla fall ha förts över till VHS, och spridits genom VHS-kopiering till olika håll och kanter under årens lopp.

Jag har nämligen fått tag i två olika kopior av originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna från olika håll, där man kan se att båda två kommer från samma källa från början men som därefter har hanterats olika försiktigt och fått olika skavanker genom VHS-kopiering; där den ena är i mycket dåligt skick och verkar vara en VHS-kopia av en VHS-kopia av en VHS-kopia, typ (d.v.s. kopierat i flera led)...

Men versionen som Ovanliga dubbningar har lagt upp är förstås synkad till en bättre bildkälla, och ser oerhört mycket bättre ut än de "råa" kopior jag sett.
Ljudet på Ovanliga dubbningars version låter inte som att det är någon som filmat i en biosalong

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2024 kl. 22:15:22Jag tror inte att någon har "stulit" Snövit och de sju dvärgarna i ordets rätta mening, utan ser man på den version som läckt ut är det uppenbart att den är avfilmad inifrån en biograf; gissningsvis när den gick för sista gången 1973. Vad det egentligen fanns för inspelningsmöjligheter på 1970-talet vet jag inte, men att det är filmat från en biograf syns tydligt. Sen verkar den i alla fall ha förts över till VHS, och spridits genom VHS-kopiering till olika håll och kanter under årens lopp.
1973 låter väldigt tidigt för att någon skulle ha filmat av filmen i en biograf. Det fanns visserligen videobandspelare, men de var antingen stora klumpiga monster för studiobruk eller enklare för amatörbruk som i de flesta fall bara kunde spela in i svartvitt.

Philips VCR (med färg och kassetter) hade precis lanserats, men fanns knappast ute i handeln förrän ett par år senare. För att då inte tala om lämpliga kameror som var ett minst lika stort problem.

Om vi snabbspolar framåt några år till slutet av 70-talet eller början av 80-talet började det dyka upp mindre och jämförelsevis betydligt billigare bandspelare och kameror som skulle kunna användas vid en "piratinspelning" på bio.

Att Snövit hade nypremiär för sista gången med den gamla dubbningen 1973 behöver ju inte betyda att den aldrig har visats efter 1973. Den kan ha cirkulerat på biograferna, t.ex. som matinéfilm, nästan ända fram tills omdubbningen lanserades 1982. I så fall kan det stämma bättre med vilken teknisk utrustning som fanns att tillgå när avfilmningen gjordes.

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 mars 2024 kl. 22:27:52Ljudet på Ovanliga dubbningars version låter inte som att det är någon som filmat i en biosalong
Det är säkerligen inte avfilmat av någon biobesökare som har tagit upp ljudet med mikrofon, utan av någon anställd på biografen som har haft möjlighet att rigga upp en kamera på stativ och koppla ljudet med sladd direkt från projektorn.

Disneyfantasten

Jag skulle nog gissa att originaldubbningen av Törnrosa gissningsvis givits ut i någon form av LP, precis som Lady och Lufsen också gjorde.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2024 kl. 22:38:57Att Snövit hade nypremiär för sista gången med den gamla dubbningen 1973 behöver ju inte betyda att den aldrig har visats efter 1973. Den kan ha cirkulerat på biograferna, t.ex. som matinéfilm, nästan ända fram tills omdubbningen lanserades 1982. I så fall kan det stämma bättre med vilken teknisk utrustning som fanns att tillgå när avfilmningen gjordes.
Det kan du förstås ha rätt i, och jag håller med att runt slutet av 1970-talet eller rentav början av 1980-talet låter mer realistiskt för att någon ska ha lyckats att spela in den från en biograf. När jag kollar bioannonser från 1970-talet verkar det som att det var ganska vanligt att biografer under exempelvis sportlov och liknande visade gamla filmer på nytt.

Hursomhelst oerhört värdefullt att versionen har läckt ut, för originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna har inte ens Svenska Filminstitutet någon kopia av (enligt egen utsago); och förstås heller inte Kungliga Biblioteket. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2024 kl. 22:41:16Det är säkerligen inte avfilmat av någon biobesökare som har tagit upp ljudet med mikrofon, utan av någon anställd på biografen som har haft möjlighet att rigga upp en kamera på stativ och koppla ljudet med sladd direkt från projektorn.
Precis, och det syns ganska tydligt att det är gjort i en tom biosalong som inte varit fullt med besökare. 

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2024 kl. 22:38:571973 låter väldigt tidigt för att någon skulle ha filmat av filmen i en biograf. Det fanns visserligen videobandspelare, men de var antingen stora klumpiga monster för studiobruk eller enklare för amatörbruk som i de flesta fall bara kunde spela in i svartvitt.

Philips VCR (med färg och kassetter) hade precis lanserats, men fanns knappast ute i handeln förrän ett par år senare. För att då inte tala om lämpliga kameror som var ett minst lika stort problem.

Om vi snabbspolar framåt några år till slutet av 70-talet eller början av 80-talet började det dyka upp mindre och jämförelsevis betydligt billigare bandspelare och kameror som skulle kunna användas vid en "piratinspelning" på bio.

Att Snövit hade nypremiär för sista gången med den gamla dubbningen 1973 behöver ju inte betyda att den aldrig har visats efter 1973. Den kan ha cirkulerat på biograferna, t.ex. som matinéfilm, nästan ända fram tills omdubbningen lanserades 1982. I så fall kan det stämma bättre med vilken teknisk utrustning som fanns att tillgå när avfilmningen gjordes.
Har för mig telecine fanns?
En apparat som användes för att konvertera film till band eller whatever.
Har för mig technology connections nämnt detta i någon video.