Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonkungen 2: Simbas Skatt

Startat av Elios, 15 januari 2022 kl. 05:23:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Ja alltså jag hittar inget annat ämne här om denna film så jag startar en ny här.
Jag har länge tänkt varför den just heter Simbas skatt?
Alltså han har ju ingen skatt och titeln är väldigt vilseledande då ingen heller är ute efter den.
Blir så konstigt oftast. Jag förstår väl kanske lite varför den heter det men är ändå lite osäker!?  :o

Zebastian

Citat från: Elios skrivet 15 januari 2022 kl. 05:23:19
Ja alltså jag hittar inget annat ämne här om denna film så jag startar en ny här.
Jag har länge tänkt varför den just heter Simbas skatt?
Alltså han har ju ingen skatt och titeln är väldigt vilseledande då ingen heller är ute efter den.
Blir så konstigt oftast. Jag förstår väl kanske lite varför den heter det men är ändå lite osäker!?  :o
Hans dotter är ju hans skatt.

Adam

Citat från: Elios skrivet 15 januari 2022 kl. 05:23:19
Ja alltså jag hittar inget annat ämne här om denna film så jag startar en ny här.
Jag har länge tänkt varför den just heter Simbas skatt?
Alltså han har ju ingen skatt och titeln är väldigt vilseledande då ingen heller är ute efter den.
Blir så konstigt oftast. Jag förstår väl kanske lite varför den heter det men är ändå lite osäker!?  :o
Det är lite komplicerat att förklara, men det finns ibland ett uttryck som lyder att "när man har något som står en mycket nära hjärtat så känner man sig rik". I det här fallet gäller det Simbas dotter Kiara. Därför kallas filmen "Simbas skatt" på svenska.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Citat från: Adam skrivet 15 januari 2022 kl. 11:03:47
Det är lite komplicerat att förklara, men det finns ibland ett uttryck som lyder att "när man har något som står en mycket nära hjärtat så känner man sig rik". I det här fallet gäller det Simbas dotter Kiara. Därför kallas filmen "Simbas skatt" på svenska.

Jo jag förstod det men tycker det är väldigt missvisande på något sätt. I original heter den ju Simbas Pride och då blir jag iallafall inte lika förvirrad.  ::)

Zebastian

Citat från: Elios skrivet 17 januari 2022 kl. 04:09:41
Jo jag förstod det men tycker det är väldigt missvisande på något sätt. I original heter den ju Simbas Pride och då blir jag iallafall inte lika förvirrad.  ::)
Vad babblar du om? Titlarna betyder exakt samma sak... vad fan skulle de kalla filmen annars Simba stolthet eller Simbas heder?

Anders M Olsson

Nu ska jag erkänna att jag faktiskt inte har sett filmen, men det är möjligt att den engelska titeln är tänkt att ha dubbel betydelse.

Pride kan visserligen betyda stolthet, men det betyder också lejonflock.

Elios

Citat från: Zebastian skrivet 17 januari 2022 kl. 04:11:41
Vad babblar du om? Titlarna betyder exakt samma sak... vad fan skulle de kalla filmen annars Simba stolthet eller Simbas heder?

Vad babblar du själv om? Man kan komma på vad som helst för titel.
Man kunde likagärna döpt den till Simbas dotter eller Kiaras Äventyr.
Jag fattar vad dem menar med titeln menar att den kan vara väldigt missvisande och kan förvirra folk som tror det handlar om en riktig skatt.  ::)

Adam

Citat från: Elios skrivet 17 januari 2022 kl. 09:05:53
Vad babblar du själv om? Man kan komma på vad som helst för titel.
Man kunde likagärna döpt den till Simbas dotter eller Kiaras Äventyr.
Jag fattar vad dem menar med titeln menar att den kan vara väldigt missvisande och kan förvirra folk som tror det handlar om en riktig skatt.  ::)
Du verkar övertänka saker och ting. 😄
Undrar om man kanske ska låsa dena tråd innan den spårar ur alltför mycket?
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Citat från: Adam skrivet 17 januari 2022 kl. 09:33:26
Du verkar övertänka saker och ting. 😄
Undrar om man kanske ska låsa dena tråd innan den spårar ur alltför mycket?

Jag övertänker ingenting. Är bara lite nyfiken på varför den skulle heta just så?

Erika

Citat från: Elios skrivet 17 januari 2022 kl. 09:05:53
Jag fattar vad dem menar med titeln menar att den kan vara väldigt missvisande och kan förvirra folk som tror det handlar om en riktig skatt.  ::)

Lååångt innan jag ens såg filmen, förstod jag vad den svenska titeln syftade på - det framkom dessutom tydligt på vhs-omslaget... 

Adam

#10
Citat från: Elios skrivet 17 januari 2022 kl. 12:31:05
Jag övertänker ingenting. Är bara lite nyfiken på varför den skulle heta just så?
Om man själv hajar vad som menas med titeln och begreppet "skatt" i den så är det väl coollugnt i så fall? Då skulle du väl inte vara så osäker på varför den heter så, eller oroa dig över att andra tolkar den fel?

Jag hajar väl om "skatt" var fri översättning av originaltitelns "pride", men jag är bara glad att filmen heter så på svenska, och inte något platt eller klyschigt som "Simbas dotter", "Simbas stolthet" eller "Kiaras äventyr".
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Citat från: Adam skrivet 17 januari 2022 kl. 13:10:40
Om man själv hajar vad som menas med titeln och begreppet "skatt" i den så är det väl coollugnt i så fall? Då skulle du väl inte vara så osäker på varför den heter så, eller oroa dig över att andra tolkar den fel?

Jag hajar väl om "skatt" var fri översättning av originaltitelns "pride", men jag är bara glad att filmen heter så på svenska, och inte något platt eller klyschigt som "Simbas dotter", "Simbas stolthet" eller "Kiaras äventyr".

Själv så skulle jag vilja säga min åsikt om att jag tycker Simbas skatt låter lite klyschigt. Men jag är inte här för att klaga över det ville bara mer få veta här om jag tänkte rätt på att den heter skatt så därför jag undrade.

moviefan

Det kanske inte gick att översätta Pride till något annat än skatt.

Marcusen

Citat från: moviefan skrivet 22 januari 2022 kl. 14:52:42
Det kanske inte gick att översätta Pride till något annat än skatt.
Det går ju men Simba skatt är det som låter bäst.

moviefan

När det gäller låtarna i denna, så gillar jag En av oss, den är så bra. Vi är en är också fin, fast bäst på engelska.