Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2022 kl. 10:44:22
Idag verkar det som Timon och Pumbaa börjat använda sig av sitt gamla intro igen!  :D
Jag vet inte om det är deras gamla intro det är väl snarare så att alla används hela tiden.

Anders M Olsson

#886
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2022 kl. 08:33:17
Jag vet inte om något har förändrats sen du skrev ihop din guide, om det beror på versionerna av programmen eller om det är jag som gör något fel, men dina instruktioner fungerar inte riktigt för mig. Närmare bestämt klarar Mkvtoolnix inte av att muxa ihop bild och ljud utifrån .TS-filen som svtplay-dl tagit hem - programmet verkar inte kunna hantera .TS-filer, utan resultatet blir en MKV-fil med endast ljud utan bild (d.v.s. programmet anser att .TS-filen inte innehåller någon bild, så att den bara bryr sig om filen med ljudet). :(

Jag upptäckte nu att yt-dlp (en "fork" eller alternativ version av youtube-dl) kan ladda hem Disneydags och Sofia den första från SVT Play i ett svep utan någon ytterligare efterbehandling. Det finns bara vissa parametrar man måste tänka på, se följande exempel:

Disneydags:
yt-dlp -f "bestvideo[vcodec^=avc1]+hls-ts-full-stereo-Svenska" "https://www.svtplay.se/video/33958434/disneydags/disneydags-sasong-1-avsnitt-27"

Sofia den första:
yt-dlp -f "bestvideo[vcodec^=avc1]+hls-ts-full-stereo-Svenska" "https://www.svtplay.se/video/33961682/sofia-den-forsta/sofia-den-forsta-sasong-1-avsnitt-22"

Det går i.o.f.s. att tanka hem utan andra parametrar än URLen, men yt-dlp väljer då "fel" versioner av ljud och bild. Dels får man H265-video i stället för H264 som är det normala. Dels får man lägre bitrate på ljudet.

H265 är säkert bra om man vet vad man gör, men i de flesta fall tror jag att man hellre vill ha H264-video för att slutresultatet ska bli så kompatibelt som möjligt. H265 ger mindre filstorlek utan att offra kvalitén, men kräver å andra sidan en snabbare processor för att uppspelningen inte ska hacka. Dessutom finns det en del mediaspelare som inte alls stödjer H265.

Varför yt-dlp inte väljer den bästa ljudkvalitén som standard vet jag inte, men youtube-dl gör likadant. Kanske har det att göra med ordningen som SVT listar de olika formaten i spellistan?

Undertexterna kan fortfarande inte laddas hem i samma paket, även om man använder yt-dlp.
De får laddas hem separat enligt mina tidigare instruktioner:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3212.750#msg_99346

Disneyfantasten

Är det förresten bara jag som reagerade över crediteringen i slutet av övermorgondagens avsnitt av Timon och Pumbaa?  ??? (alltså att Krister Roséen crediterades som projektledare, jag menar, både Russia Hour och You Ghana Join The Club förekommer på VHS-filmerna En Helkväll Med Timon och Pumbaa & På Semester Med Timon och Pumbaa som gavs ut i Sverige 1997-05-14 och allting tyder på att Krister Roséen började som projektledare hos KM 1998 så detta måste vara en felcreditering)

gstone

Dom borde vissa Nya äventyr med Nalle Puh !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Tråkiga nyheter, från och med den 5 mars kommer Disneydags inte längre att sända Timon och Pumbaa längre, så jag kommer inte att komma längre med att fixa rollistan till serien...

De kommer att börja med Trassel igen, samt med Aladdin...

Men som tur ändå för då kanske jag kan fixa Trassel också, samt även Aladdin, förhoppningsvis kommer båda att ha utsatta credits efter varje avsnitt...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2022 kl. 14:38:43
Tråkiga nyheter, från och med den 5 mars kommer Disneydags inte längre att sända Timon och Pumbaa längre, så jag kommer inte att komma längre med att fixa rollistan till serien...

De kommer att börja med Trassel igen, samt med Aladdin...

Men som tur ändå för då kanske jag kan fixa Trassel också, samt även Aladdin, förhoppningsvis kommer båda att ha utsatta credits efter varje avsnitt...
Aladdin är trevligt eftersom att den inte finns på Disney Plus..

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 februari 2022 kl. 15:01:49
Aladdin är trevligt eftersom att den inte finns på Disney Plus..

Sen kan det också vara en fördel för min del eftersom Eurotroll är svårare att hämta uppgifter från än KM Studio, jag kan nog fixa credits till Timon och Pumbaa och andra KM-dubbade filmer och serier månadsskiftet februari/mars eftersom jag har kontaktuppgifter till dem, jag tror att verksamheten kan hjälpa mig med det...

Jag upplever nämligen att KM Studio är lättare att hämta kompletterade uppgifter från om man jämför med Barrefelt, Eurotroll, Sun Studio/SDI Media/Iyuno-SDI Group, osv.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2022 kl. 14:38:43
Tråkiga nyheter, från och med den 5 mars kommer Disneydags inte längre att sända Timon och Pumbaa längre, så jag kommer inte att komma längre med att fixa rollistan till serien...

De kommer att börja med Trassel igen, samt med Aladdin...

Förutsatt att det som står på svtplay stämmer. Vi får se den 5 mars. SVT har inte alltid varit så noga med att ange rätt innehåll när Disneydags byter säsong.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 februari 2022 kl. 17:19:54
Förutsatt att det som står på svtplay stämmer. Vi får se den 5 mars. SVT har inte alltid varit så noga med att ange rätt innehåll när Disneydags byter säsong.
Ja, jag skulle rentav vilja påstå att det är mer regel än undantag med felaktigheter...

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2022 kl. 14:38:43
Tråkiga nyheter, från och med den 5 mars kommer Disneydags inte längre att sända Timon och Pumbaa längre, så jag kommer inte att komma längre med att fixa rollistan till serien...

De kommer att börja med Trassel igen, samt med Aladdin...

Men som tur ändå för då kanske jag kan fixa Trassel också, samt även Aladdin, förhoppningsvis kommer båda att ha utsatta credits efter varje avsnitt...

Varför just Trassel igen ? 

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  9 februari 2022 kl. 20:40:48
Varför just Trassel igen ?

Trassel behöver en ny chans på SVT. Hösten 2019 visades de sex första avsnitten i andra säsongen i Disneydags. Sen hoppades helt sonika resten av säsongen över, och man gick direkt på tredje säsongen våren 2021.

Man kan hoppas att SVT gottgör skadan och visar de 18 överhoppade avsnitten. Men för att inte förstöra ordningen i serien borde de helst starta om andra säsongen från början.

Vi får väl se hur de gör den 5 mars...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2022 kl. 08:08:51
Trassel behöver en ny chans på SVT. Hösten 2019 visades de sex första avsnitten i andra säsongen i Disneydags. Sen hoppades helt sonika resten av säsongen över, och man gick direkt på tredje säsongen våren 2021.

Man kan hoppas att SVT gottgör skadan och visar de 18 överhoppade avsnitten. Men för att inte förstöra ordningen i serien borde de helst starta om andra säsongen från början.

Vi får väl se hur de gör den 5 mars...
Ja, visst borde de visa de avsnitt av Trassel som hoppades över och som förmodligen var planerade att visas under 2020. Men det skulle ärligt talat inte förvåna mig om SVT istället börjar visa serien från början från säsong 1 igen, så att de kanske aldrig kommer till säsong 2... :(

Jag hoppas i alla fall att det stämmer att de ska börja visa Aladdin, för det är ju en av relativt fåtal klassiska tecknade serier som ju som bekant inte finns på Disney+ för närvarande, varför den fungerar ypperligt som komplement till utbudet på Disney+. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2022 kl. 13:58:34
Ja, visst borde de visa de avsnitt av Trassel som hoppades över och som förmodligen var planerade att visas under 2020. Men det skulle ärligt talat inte förvåna mig om SVT istället börjar visa serien från början från säsong 1 igen, så att de kanske aldrig kommer till säsong 2... :(

Jag hoppas i alla fall att det stämmer att de ska börja visa Aladdin, för det är ju en av relativt fåtal klassiska tecknade serier som ju som bekant inte finns på Disney+ för närvarande, varför den fungerar ypperligt som komplement till utbudet på Disney+. :)

Man ska aldrig säga aldrig.

moviefan

Aladdin ser jag verkligen framemot. Hoppas på  Den lilla sjöjungfrun i framtiden samt äldre Ducktales.  När visades dessa senast ?

Adam

Citat från: moviefan skrivet 10 februari 2022 kl. 16:41:12
Aladdin ser jag verkligen framemot. Hoppas på  Den lilla sjöjungfrun i framtiden samt äldre Ducktales.  När visades dessa senast ?
Såvitt jag kan minnas så visades äldre DuckTales senast under tidiga 2000-talet i Disneydags, runt 2004-2005, vill jag minnas.
Det är vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag har själv inte kollat så mycket Disneydags sedan 2011-ish.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘