Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2020 kl. 12:52:03
Vad gäller Spies in Disguise har 20th Century Fox idag gått ut med följande i en pressrelease:

"Svenska röster: Michael Lindgren, Jonas Bane, Cecilia Wrange, Jamil Drissi, Christian Hedlund, Charlott Strandberg, Dogge Doggelito, Emma Lewin Segelström"

Jag förmodar att "Cecilia Wrange" ska vara Cecilia Wrangel, så att de har missat en bokstav...

Vem som spelar vem och mer detaljerade credits får väl förmodligen vänta ungefär två veckor till; d.v.s. några dagar före premiären. :)

Så sångerskan Emma Lewin har lagt  till Segelström som andra efternamn ? eller är det en annan Emma Lewin ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2020 kl. 11:12:06
Så sångerskan Emma Lewin har lagt  till Segelström som andra efternamn ? eller är det en annan Emma Lewin ?
Ja, det är sångerskan som tidigare crediterats som Emma Lewin och Emma Lewin Sundberg - hon har nyligen gift sig, och har då lagt till makens efternamn. :)

gstone

Jag skulle uppskatta en svensk rollista för rösterna den första Den modiga lilla brödrosten filmen.

Det skulle vara väldigt trevligt ha :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan


Vill se credits för Butterbeans cafe som visas på nick jr.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2020 kl. 15:31:49
Jag skulle uppskatta en svensk rollista för rösterna den första Den modiga lilla brödrosten filmen.

Det skulle vara väldigt trevligt ha :D
Min erfarenhet är att det brukar vara väldigt svårt, om inte omöjligt, att få fram officiella creditlistor för så pass gamla direkt-till-VHS-produktioner som 1993 (då den första VHS-utgåvan verkar ha släppts).

Den modiga lilla brödrosten verkar ursprungligen ha släppts av Lundby of Sweden, som ju annars varit mest kända för att tillverka dockskåp. Det företaget är sedan länge borta, och köptes upp redan 1993 av Scanbox Entertainment; medan Micki Leksaker 1997 köpte upp rättigheterna till Lundbys produkter och började tillverka dem som ett varumärke under deras företag.

Kontentan är alltså att är det någon som kan tänkas ha kvar uppgifter idag, så är det nog Scanbox Entertainment i Köpenhamn - men sannolikheten att de skulle ha digitaliserade creditlistor (d.v.s. inte på papper) för produkter från 1993 känns väldigt liten, och med största säkerhet lär de inte orka leta i pappersarkiv för att hitta åt papper från 1993. Annars vet jag heller inte riktigt vilken dubbningsstudio som gjorde den här dubben... :(

Jag ska göra ett tappert försök, men chansen att jag skulle lyckas få fram officiella credits är nog tyvärr liten. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2020 kl. 21:11:50
Min erfarenhet är att det brukar vara väldigt svårt, om inte omöjligt, att få fram officiella creditlistor för så pass gamla direkt-till-VHS-produktioner som 1993 (då den första VHS-utgåvan verkar ha släppts).

Den modiga lilla brödrosten verkar ursprungligen ha släppts av Lundby of Sweden, som ju annars varit mest kända för att tillverka dockskåp. Det företaget är sedan länge borta, och köptes upp redan 1993 av Scanbox Entertainment; medan Micki Leksaker 1997 köpte upp rättigheterna till Lundbys produkter och började tillverka dem som ett varumärke under deras företag.

Kontentan är alltså att är det någon som kan tänkas ha kvar uppgifter idag, så är det nog Scanbox Entertainment i Köpenhamn - men sannolikheten att de skulle ha digitaliserade creditlistor (d.v.s. inte på papper) för produkter från 1993 känns väldigt liten, och med största säkerhet lär de inte orka leta i pappersarkiv för att hitta åt papper från 1993. Annars vet jag heller inte riktigt vilken dubbningsstudio som gjorde den här dubben... :(

Jag ska göra ett tappert försök, men chansen att jag skulle lyckas få fram officiella credits är nog tyvärr liten. :)

Dom svenska rösterna till huvudrollerna står i alla fall  på Wikipedia vilket är tröst.

Tror du dessa stämmer ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2020 kl. 23:06:02
Dom svenska rösterna till huvudrollerna står i alla fall  på Wikipedia vilket är tröst.

Tror du dessa stämmer ?
Det var länge sedan jag såg filmen, så jag kan inte bekräfta det, men har ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna i dagsläget.

Om de rösterna stämmer innebär väl det att det i praktiken finns tre möjliga dubbningsstudior som kan ha gjort dubben (om det nu inte är något allmänt ljudföretag som gjort dubben och som annars huvudsakligen sysslar med annat) - Adaptor D&D, Sun Studio och Salut Audio/Video.

Jag kan fråga Håkan Mohede om saken. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2020 kl. 01:48:49
Det var länge sedan jag såg filmen, så jag kan inte bekräfta det, men har ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna i dagsläget.

Om de rösterna stämmer innebär väl det att det i praktiken finns tre möjliga dubbningsstudior som kan ha gjort dubben (om det nu inte är något allmänt ljudföretag som gjort dubben och som annars huvudsakligen sysslar med annat) - Adaptor D&D, Sun Studio och Salut Audio/Video.

Jag kan fråga Håkan Mohede om saken. :)

Det behöves inte Oscar(som värkar veta nästan allt o dubbning i Sverige  ;D) bekräftade det  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Men rollistor för  Spies in Disguise, Dolitte , Scoob! , Framåt ,Trolls 2: Världsturnén och svamp på rymmen när dom kommer ut vore uppskattat

Och även Skriket från Vildmarken mulan , Artmis Fowl,Tom och  Jerry(2020) och The One and Only Ivan om någon av dom dubbas ?

Samt vad nu för material på Disney Plus som Disney eventuellt väljer att dubba till svenska.

Undra också om den animerad komedin Extinct kommer nå Sverige i år och om den kommer dubbas ?

Skulle gissa att Barbie Live action filmen ni släppets i Juni som det står överallt på nätet då det värkar högst orealistiskt med tank på att filmen inte ens börjat spelas in än och manuset är fortfarande under bearbetning.

Undrar om Sony's animerad familj film The Mitchells vs. the Machine kommer nå Sverige i år ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2020 kl. 10:45:40
Det behöves inte Oscar(som värkar veta nästan allt o dubbning i Sverige  ;D) bekräftade det  :D
Men Oscar har väl inte bekräftat vilken dubbningsstudio som gjort dubben...?

Elios

Ska Håkan Mohede vara med i nya Spies In Disguise? vilken comeback!  ;D 8)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 17 januari 2020 kl. 11:56:24
Ska Håkan Mohede vara med i nya Spies In Disguise? vilken comeback!  ;D 8)
Det tror jag inte - vi pratade om Den modiga lilla brödrosten...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2020 kl. 11:20:45
Men Oscar har väl inte bekräftat vilken dubbningsstudio som gjort dubben...?


Nej det har jag inte. Varken översättare och regissör.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2020 kl. 13:27:22
Nej det har jag inte. Varken översättare och regissör.
Tack, då frågar jag Håkan Mohede om han kommer ihåg något om dubbningsstudio, översättare och/eller regissör. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2020 kl. 13:29:30
Tack, då frågar jag Håkan Mohede om han kommer ihåg något om dubbningsstudio, översättare och/eller regissör. :)
¨
Om du inte tar ila vid är mest internerad av själva rösterna vilka dom är och vilka roller det spelar så det var det Oscar bekräftade. Jag är inte så intresserad av studio eller regissör eller översättare personligen. Den info är ganska oväsentlig för mig  :D

När jag efter frågar credits är i verkligheten bara rösterna jag vill veta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.