Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Willy Wonka och choklad fabriken

Startat av Samlaren, 17 april 2022 kl. 23:30:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Har filmen Willy Wonka och Choklad Fabriken dubbas?

Alltså filmen från 70talet


Disneyfantasten

Citat från: Samlaren skrivet 17 april 2022 kl. 23:30:43
Har filmen Willy Wonka och Choklad Fabriken dubbas?

Alltså filmen från 70talet

Ja det har den, dubbningen är gjord 1997 och utförd av KM Studio!  :)

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/kalleochchokladfabriken-1971/

Tyvärr har jag ännu varken sett filmen eller dubbningen och kan därför inte säga vad jag tycker om dem...

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Observera dock att det "bara" är på VHS och DVD som den svenska dubbningen finns, och båda dessa är utgångna sedan länge. Filmen har även släppts på Blu-Ray i Sverige, men där saknas den svenska dubbningen och endast textad originalversion erbjuds. Filmen finns också som digital hyr- och köpfilm på en rad tjänster, bl.a. Rakuten, Blockbuster och iTunes, men samtliga dessa verkar endast erbjuda engelskt ljudspår och skandinaviska undertexter. :(

När filmen visades på bio i Sverige 1972 är jag nästan hundra på att den var i textad originalversion.

Dessutom råder det viss oenighet kring vilken den svenska titeln egentligen är. På bio hette filmen Willy Wonka och chokladfabriken, medan den på VHS döptes om till Kalle och chokladfabriken. På DVD och Blu-Ray har man däremot återtagit den ursprungliga svenska titeln Willy Wonka och chokladfabriken. Fråga mig inte hur man egentligen resonerat...

Steffan Rudvall

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2022 kl. 23:57:28
Observera dock att det "bara" är på VHS och DVD som den svenska dubbningen finns, och båda dessa är utgångna sedan länge. Filmen har även släppts på Blu-Ray i Sverige, men där saknas den svenska dubbningen och endast textad originalversion erbjuds. Filmen finns också som digital hyr- och köpfilm på en rad tjänster, bl.a. Rakuten, Blockbuster och iTunes, men samtliga dessa verkar endast erbjuda engelskt ljudspår och skandinaviska undertexter. :(

När filmen visades på bio i Sverige 1972 är jag nästan hundra på att den var i textad originalversion.

Dessutom råder det viss oenighet kring vilken den svenska titeln egentligen är. På bio hette filmen Willy Wonka och chokladfabriken, medan den på VHS döptes om till Kalle och chokladfabriken. På DVD och Blu-Ray har man däremot återtagit den ursprungliga svenska titeln Willy Wonka och chokladfabriken. Fråga mig inte hur man egentligen resonerat...
Jag tror det kan förekomma flera DVD-utgåvor med olika titlar... jag antar att utgåvan som kallar filmen Willy Wonka och chokladfabriken bör vara en ny-release som Warner Brothers gjorde ibland när dom slutade med Snapcase utgåvor...

Bilder från Tradera


Bild från Kvarnvideo

Oscar Isaksson

Jag kan meddela att den svenska dubbningen är inkluderad på HBO Max!

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 juli 2023 kl. 04:03:27Jag kan meddela att den svenska dubbningen är inkluderad på HBO Max!
Jag märkte det nyligen och blev väldigt glad :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 juli 2023 kl. 04:03:27Jag kan meddela att den svenska dubbningen är inkluderad på HBO Max!
Det var en trevlig överaskning. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 juli 2023 kl. 04:03:27Jag kan meddela att den svenska dubbningen är inkluderad på HBO Max!
Trevligt! Filmen från 1971 vad det nu heter är ju den bättre av de två och dubbningen är också bra.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2023 kl. 17:03:36Trevligt! Filmen från 1971 vad det nu heter är ju den bättre av de två och dubbningen är också bra.
Det nyare är bättre,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 juli 2023 kl. 04:03:27Jag kan meddela att den svenska dubbningen är inkluderad på HBO Max!

Vad är det för något?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juli 2023 kl. 20:45:17Vad är det för något?
Warner Brothers egna streamingtjänst eller i alla fall än så länge.

gstone

Jag tycker den nya filmen som kommer i jul påminer of Mary Poppins kommer tillbaka.

En filmen som jag absolute älskade :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.