Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Toy Tinkers Per-Erik Hallin eller Andreas Nilsson

Startat av Mathilda Gustafsson, 16 augusti 2020 kl. 17:38:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

På creditslistan till den här kortfilmen står det att det är Andreas Nilsson som gör Kalle Anka men jag har aldrig tyckt att det låter som honom Jag tror att det är Per Erik Hallin Vad tror ni?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:38:35
På creditslistan till den här kortfilmen står det att det är Andreas Nilsson som gör Kalle Anka men jag har aldrig tyckt att det låter som honom Jag tror att det är Per Erik Hallin Vad tror ni?
Jag håller med dig om att det inte låter som Andreas Nilsson men jag skulle säga att det inte riktigt låter som Per Erik heller

Daniel Hofverberg

Såvitt jag kan avgöra användes dubbningen av Toy Tinkers första gången till Benjamin Syrsas jul 1995, och om det stämmer så måste det rimligen vara Andreas Nilsson - för vid det laget hade ju Per-Erik Hallin slutat som Kalle Anka...

Åtminstone hittar jag ingen annan VHS- eller DVD-utgåva som hade med Toy Tinkers före det, varför dubbningen borde ha sitt ursprung i Benjamin Syrsas jul.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2020 kl. 20:44:25
Såvitt jag kan avgöra användes dubbningen av Toy Tinkers första gången till Benjamin Syrsas jul 1995, och om det stämmer så måste det rimligen vara Andreas Nilsson - för vid det laget hade ju Per-Erik Hallin slutat som Kalle Anka...

Åtminstone hittar jag ingen annan VHS- eller DVD-utgåva som hade med Toy Tinkers före det, varför dubbningen borde ha sitt ursprung i Benjamin Syrsas jul.
Ja men om man lyssnar på Kalle Ankas röst så hörs det tydligt att det inte är Andreas Nilsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 20:47:08
Ja men om man lyssnar på Kalle Ankas röst så hörs det tydligt att det inte är Andreas Nilsson
Enligt creditlistan till Benjamin Syrsas jul, så är det i alla fall Andreas Nilsson. Den fanns förvisso inte utsatt på VHS-utgåvan, men Disney Character Voices International i Köpenhamn hade bevarat den svenska creditlistan (men tyvärr inte den norska eller danska).

Och att det skulle vara någon annan än de två förefaller mycket osannolikt, då ju Kalle Anka är en röst som måste godkännas av Disney i USA - och hade de fått en annan röst godkänd, så bör ju denna ha medverkat i fler sammanhang.

Förmodligen var Andreas bara inte riktigt sig lik just den dagen. Kanske var han lite förkyld när han var i dubbningsstudion den dagen...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2020 kl. 20:53:02
Förmodligen var Andreas bara inte riktigt sig lik just den dagen. Kanske var han lite förkyld när han var i dubbningsstudion den dagen...?
Det låter mer som Per Erik Hallin än Andreas Nilsson men Per Erik brukar vara bättre på att sjunga som Kalle än vad han i kortfilmen är

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 21:00:55
Det låter mer som Per Erik Hallin än Andreas Nilsson men Per Erik brukar vara bättre på att sjunga som Kalle än vad han i kortfilmen är
Ja detta låter ovanligt

Steffan Rudvall

Här har ni filmen så ni kan avgöra själva

https://youtu.be/DDi3rStb71M

Nu har jag lyssnat på rösten igen och kan höra att det faktiskt låter lite som Andreas Nilsson fast jag tycker fortfarande att det låter mer som Per Erik Hallin

Förresten verkar dubbningen ha gått på TV4 så den kanske är gjord för dem

https://youtu.be/YnXcAp_ZkwI

Hey Arnold på svenska

Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Steffan Rudvall

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 17 augusti 2020 kl. 17:30:22
Här kan man också jämföra Per erik hallin som kalle anka.


https://www.youtube.com/watch?v=I1QrAOO3YIQ
Per Erik Hallin spelade ju Kalle Anka i de flesta kortfilmer dubbade på 90 talet så det är ju större chans att det är han om dubbningen är äldre än 1995 och fel kreditering är ju inte så ovanligt

Hey Arnold på svenska

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 augusti 2020 kl. 17:33:27
Per Erik Hallin spelade ju Kalle Anka i de flesta kortfilmer dubbade på 90 talet så det är ju större chans att det är han om dubbningen är äldre än 1995 och fel kreditering är ju inte så ovanligt

Chansen finns att det kan vara så.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Adam Larsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 augusti 2020 kl. 17:20:01
Här har ni filmen så ni kan avgöra själva

https://youtu.be/DDi3rStb71M

Nu har jag lyssnat på rösten igen och kan höra att det faktiskt låter lite som Andreas Nilsson fast jag tycker fortfarande att det låter mer som Per Erik Hallin

Förresten verkar dubbningen ha gått på TV4 så den kanske är gjord för dem

https://youtu.be/YnXcAp_ZkwI
Jag tycker att det absolut inte låter som Andreas Nilsson

Daniel Hofverberg

Jag tycker faktiskt inte att Kalle Anka i den här kortfilmen låter riktigt lik vare sig Andreas Nilsson eller Per-Erik Hallin - snarare någonstans mitt emellan dessa båda herrars röster...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 augusti 2020 kl. 17:33:27
Per Erik Hallin spelade ju Kalle Anka i de flesta kortfilmer dubbade på 90 talet så det är ju större chans att det är han om dubbningen är äldre än 1995 och fel kreditering är ju inte så ovanligt
Visst har det ganska ofta förekommit felaktiga dubbcredits. Men om det verkligen är Per-Erik Hallin där, så finns det som jag ser det bara två möjliga förklaringar till det:

1. Dubbningen är gjord för någon annan VHS-utgåva eller annat sammanhang före 1995. Men i så fall måste det vara någon VHS-utgåva som varken jag eller Disneyanias kortfilmsregister känner till, alternativt något helt annat sammanhang än någon VHS-film (osannolikt men inte helt omöjligt).

2. Dubbningen av Benjamin Syrsas jul gjordes långt innan VHS-utgåvan faktiskt släpptes i handeln (d.v.s. över ett år innan).

Det är framförallt vid det förstnämnda scenariot som det är vanligt förekommande att creditlistor uppger fel skådespelare; då Disney ofta inte tar hänsyn till var dubbningen först gjordes, utan utgår ifrån rösterna i filmen som kortfilmerna återanvänds till (därav att Disney Channels dubbcredits exempelvis listar att det är Jan Modin som spelar Långben i Musses husvagn, som inte överensstämmer med verkligheten).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2020 kl. 11:20:44
Jag tycker faktiskt inte att Kalle Anka i den här kortfilmen låter riktigt lik vare sig Andreas Nilsson eller Per-Erik Hallin - snarare någonstans mitt emellan dessa båda herrars röster...
Visst har det ganska ofta förekommit felaktiga dubbcredits. Men om det verkligen är Per-Erik Hallin där, så finns det som jag ser det bara två möjliga förklaringar till det:

1. Dubbningen är gjord för någon annan VHS-utgåva eller annat sammanhang före 1995. Men i så fall måste det vara någon VHS-utgåva som varken jag eller Disneyanias kortfilmsregister känner till, alternativt något helt annat sammanhang än någon VHS-film (osannolikt men inte helt omöjligt).

2. Dubbningen av Benjamin Syrsas jul gjordes långt innan VHS-utgåvan faktiskt släpptes i handeln (d.v.s. över ett år innan).

Det är framförallt vid det förstnämnda scenariot som det är vanligt förekommande att creditlistor uppger fel skådespelare; då Disney ofta inte tar hänsyn till var dubbningen först gjordes, utan utgår ifrån rösterna i filmen som kortfilmerna återanvänds till (därav att Disney Channels dubbcredits exempelvis listar att det är Jan Modin som spelar Långben i Musses husvagn, som inte överensstämmer med verkligheten).
Kan det vara någon som har fått hoppa in då Andreas Nilsson varit upptagen?

Erik Friman

Har någon kortfilmen Musse Pigg på bergsbestigning från Musses galna sommar? Jag vill minnas att jag har hört Per-Erik även göra rösten till denna kortfilm medan Anders Öjebo gjorde Musse, som förr fanns på YouTube. Jämför man med kortfilmen Musses husvagn bör det utan tvekan vara Andreas Nilsson. Sen fanns även kortfilmen Kalle spelar golf och är det då Anderas Nilsson eller Per-Erik Hallin?

https://www.dailymotion.com/video/x32ktda