Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Discshop läggs ner

Startat av Anders M Olsson, 21 oktober 2021 kl. 10:07:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag fick alldeles nyss mail från Discshop att de lägger ner verksamheten, och att CDON tar över deras varulager.

Det är tragiskt, och betyder ett ställe mindre att handla DVD och Blu-ray på i fortsättningen. Alltså ytterligare en spik i kistan för skivorna nu när flera av de fysiska butikerna redan har slutat sälja dem.

Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:07:54
Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.

Gör det verkligen det?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Hur ska vi nu kunna samla upp info om DVD & Bluray-utgivningar "bakåt i tiden"...

Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(

Även om jag tycker att det är väldigt långsökt att beskylla streamingtjänsterna för allt, kan just detta mycket väl bero på att vi lever i en mer och mer digital era. Jag tror att anledningen till att CDON fortfarande finns kvar är för att de säljer lite allt möjligt och inte bara skivor. Dessutom erbjuder CDON tydligen köp av digitala produkter vilket också är ett ekonomiskt plus i den digitala eran.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Eriksson

Jag fick samma meddelande. Jag har alltid ansett Discshop vara den bästa nätbutiken för DVD i Sverige, så det var verkligen ett sorgligt besked! Märkligt nog kan jag dock inte se att det står någonting om nedläggningen på hemsidan...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Hur ska vi nu kunna samla upp info om DVD & Bluray-utgivningar "bakåt i tiden"...

Någon som har svaret på detta?

Daniel Hofverberg

Jag har också fått samma mail idag, och det var verkligen sorgliga nyheter. Med Discshop borta innebär ju det att det i Sverige i stort sett bara finns CDON och Ginza kvar, och de sistnämnda har ju ett tämligen begränsat utbud bland nyare filmer (men däremot ofta bra priser bland äldre filmer). Med färre butiker ökar ju också risken att priserna stiger, då det blir mindre konkurrens. :(

Det blir också en stor nackdel vad gäller att hitta åt saker och ting, då CDON har ett sämre gränssnitt när det gäller att bläddra bland titlar. På CDON finns exempelvis ingen möjlighet att visa alla titlar sorterat på releasedatum, eller att se alla titlar från en viss distributör; som varit Discshops starkaste sidor. På CDON finns det heller inte kvar utgångna titlar, så man kan se information om och releasedatum för titlar som inte längre går att köpa; som gör att det blir betydligt svårare att få fram uppgifter om gamla utgångna DVD-utgåvor; eller ens att se vilka filmer som har släppts på DVD respektive Blu-Ray i Sverige. :(

Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:07:54
Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.
Ja, tyvärr finns det en viss risk att filmbolag kan se detta som ett tecken att röra sig mer och mer bort från fysisk försäljning, vilket vore oerhört tragiskt...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.

Fast ytterst är det nog ändå så att streamingtjänsterna har mycket stor del i beslutet att lägga ner. Om det hade varit stora volymer och mycket lönsamt att sälja film på skiva hade Adlibris säkert inte sålt av den verksamheten. Men folk går helt enkelt över till andra sätt att titta på film nu så volymerna, och därmed också lönsamheten, minskar hela tiden.

Det är sannerligen inte första gången jag hör klyschan om "kärnverksamhet" som ursäkt för hur man behandlar sina kunder.

När ett företag gör radikala försämringar brukar jag lite elakt säga att "Nu ska de fokusera på sin kärnverksamhet, nämligen att ta betalt!"  ;)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
Jag har också fått samma mail idag, och det var verkligen sorgliga nyheter. Med Discshop borta innebär ju det att det i Sverige i stort sett bara finns CDON och Ginza kvar, och de sistnämnda har ju ett tämligen begränsat utbud bland nyare filmer (men däremot ofta bra priser bland äldre filmer). Med färre butiker ökar ju också risken att priserna stiger, då det blir mindre konkurrens. :(

Det blir också en stor nackdel vad gäller att hitta åt saker och ting, då CDON har ett sämre gränssnitt när det gäller att bläddra bland titlar. På CDON finns exempelvis ingen möjlighet att visa alla titlar sorterat på releasedatum, eller att se alla titlar från en viss distributör; som varit Discshops starkaste sidor. På CDON finns det heller inte kvar utgångna titlar, så man kan se information om och releasedatum för titlar som inte längre går att köpa; som gör att det blir betydligt svårare att få fram uppgifter om gamla utgångna DVD-utgåvor; eller ens att se vilka filmer som har släppts på DVD respektive Blu-Ray i Sverige. :(

Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...
Ja, tyvärr finns det en viss risk att filmbolag kan se detta som ett tecken att röra sig mer och mer bort från fysisk försäljning, vilket vore oerhört tragiskt...
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.
Det här var verkligen dåliga nyheter att höra. Väldigt trist. En till spik på dvd och blu ray.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 21 oktober 2021 kl. 12:40:18
Jag fick samma meddelande. Jag har alltid ansett Discshop vara den bästa nätbutiken för DVD i Sverige, så det var verkligen ett sorgligt besked! Märkligt nog kan jag dock inte se att det står någonting om nedläggningen på hemsidan...

Nu kommer man till CDONs webbplats om man anger www.discshop.se. Discshops egen webbplats tycks därmed vara helt utraderad, och man kommer inte längre åt sin gamla köphistorik, samling, poängstatus m.m.

Man får inte ens veta hur man ska gå tillväga för att logga in på CDONs webbutik. Av allt att döma måste man registrera sig på nytt om man inte redan har ett konto på CDON (vilket jag i.o.f.s. har).

För övrigt fick jag ytterligare ett mail tidigare idag med besked om att alla mina restordrar var anullerade... :(

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...

Ja, jag var själv nybliven diamantkund och såg fram emot gratis frakt resten av det här året och hela nästa. Av det blev det inget.

Det är väldigt ohederligt att CDON inte tar över kundernas bonusnivåer och uppfyller Discshops åtaganden. :(

Erika

Oerhört trist (och oväntat!) att höra. :( Hade dessutom ett presentkort (fick det för 1½ vecka sedan) som jag aldrig hann utnyttja... 

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 21 oktober 2021 kl. 19:09:40
Oerhört trist (och oväntat!) att höra. :( Hade dessutom ett presentkort (fick det för 1½ vecka sedan) som jag aldrig hann utnyttja...

Kanske kan det löna sig att kontakta Discshop/CDON och fråga vad som gäller? Det är möjligt att presentkortet fortfarande går att använda hos CDON, eller att du kan få pengarna tillbaka.

Discshop har i alla fall lovat att betala tillbaka pengar för betalda men ej levererade varor, men presentkort är inte riktigt samma sak.

Om du inte får gehör den vägen kanske den som har köpt presentkortet till dig kan reklamera transaktionen hos banken/kreditkortsföretaget om det är köpt på kreditkort.

Det får förstås vägas mot värdet på presentkortet. Om det bara är en struntsumma är det kanske inte lönt att bråka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
Nu kommer man till CDONs webbplats om man anger www.discshop.se. Discshops egen webbplats tycks därmed vara helt utraderad, och man kommer inte längre åt sin gamla köphistorik, samling, poängstatus m.m.
Jag upptäckte också det, och dålig stil att man inte ens kan komma åt sin gamla köphistorik - för mig som har oerhört mycket filmer brukar jag ofta behöva kolla på vad jag redan har handlat för att undvika dubbelköp, och nu kan man alltså inte längre se sina gamla ordrar... :(

Nu kan man väl förhoppningsvis hitta åt det mesta via orderbekräftelser via mail, men det blir ju bökigare och det finns risk att man kan ha tagit bort vissa gamla mail.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
För övrigt fick jag ytterligare ett mail tidigare idag med besked om att alla mina restordrar var anullerade... :(
Samma här. Om nu CDON tagit över Discshops varulager, så är det ju märkligt att de inte kunnat flytta över restordrar dit så att kvarvarande filmer istället levereras av CDON.

Till råga på allt är en av de aktuella filmerna dyrare hos CDON än vad de var när jag köpte de från Discshop, och de två andra finns inte alls på CDON... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
Det är väldigt ohederligt att CDON inte tar över kundernas bonusnivåer och uppfyller Discshops åtaganden. :(
Ja, det är fruktansvärt ohederligt gjort att bara ta bort alla poäng och bonusnivåer, t.o.m. utan minsta lilla förvarning - det borde vara en självklarhet att CDON i så fall tar över bonusnivåerna och uppfyller de åtaganden som Discshop hade; så att man åtminstone fått samma fraktpriser på CDON som man hade på Discshop. :(

Jag tycker också det är väldigt märkligt gjort att skicka e-post om att Discshop läggs ner samma dag som den faktiskt försvinner - de måste ju ha vetat om det här ett tag och kan ju omöjligen ha beslutat det på så kort tid, så varför inte upplysa kunderna om det så fort det blev klart...? Hade man fått några veckors förvarning så hade man åtminstone hunnit köpa de filmer som var billigare på Discshop än på CDON, och hunnit utnyttja den lägre fraktkostnaden ett par gånger till. Det här var helt klart väldigt illa skött...


Och som sagt, det finns en risk att filmbolag kan se det här som ett tecken på att successivt lägga ner försäljning av fysiska medier helt och hållet, vilket vore en väldigt tragisk utveckling. Redan nu börjar ju allt fler uteslutande använda sig av streamingtjänster, utan att inse de nackdelar som faktiskt finns där. Min bror och hans familj använder sig exempelvis uteslutande av streamingtjänster, och har gjort sig av med sin gamla Blu-Ray-spelare - han har motiverat det med att det inte finns någon anledning till något annat då "allt finns på streamingtjänsterna"; fram tills dess att hans barns favoritserier plötsligt försvann från Netflix...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 20:56:43
Jag upptäckte också det, och dålig stil att man inte ens kan komma åt sin gamla köphistorik - för mig som har oerhört mycket filmer brukar jag ofta behöva kolla på vad jag redan har handlat för att undvika dubbelköp, och nu kan man alltså inte längre se sina gamla ordrar... :(

Nu kan man väl förhoppningsvis hitta åt det mesta via orderbekräftelser via mail, men det blir ju bökigare och det finns risk att man kan ha tagit bort vissa gamla mail.

Precis så brukade jag också göra. Jag har i alla fall mina Blu-rayfilmer i bokstavsordning i hyllorna, men de flesta DVDerna har jag packat ner och ställt undan eftersom jag inte har plats till dem i hyllorna.

Nu måste jag antagligen plocka upp och katalogisera allt, annars har jag ingen ordentlig koll på vad jag har och inte har.

Jag tänker i alla fall fortsättningsvis försöka undvika att handla på CDON så långt det går. När de bär sig åt så här skamligt mot sina kunder tycker jag att man helst inte ska stödja dem.

Jag har idag lagt ordrar hos Ginza, Amazon och Kvarn Video (www.kvarnvideo.se), men inga hos CDON.

Kvarn Video är en gammal anrik videobutik i Malmö som säger sig ha 30 000 DVD-titlar och 6 000 Blu-raytitlar i lager. De hade tidigare en fysisk butik i Malmö, men säljer numera bara över nätet. Jag har känt till dem mycket länge, och hört mycket gott om dem, men aldrig själv handlat där tidigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 21:30:28
Jag har idag lagt ordrar hos Ginza, Amazon och Kvarn Video (www.kvarnvideo.se), men inga hos CDON.

Kvarn Video är en gammal anrik videobutik i Malmö som säger sig ha 30 000 DVD-titlar och 6 000 Blu-raytitlar i lager. De hade tidigare en fysisk butik i Malmö, men säljer numera bara över nätet. Jag har känt till dem mycket länge, och hört mycket gott om dem, men aldrig själv handlat där tidigare.
Kvarn Video kände jag faktiskt inte till, men de ska jag undersöka. :)

Amazon handlar man förstås mycket av, men de verkar väl inte ha några som helst svenska utgåvor - eller åtminstone har jag inte hittat några...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 21:30:28
Nu måste jag antagligen plocka upp och katalogisera allt, annars har jag ingen ordentlig koll på vad jag har och inte har.
Ungefär samma för mig, och det ser jag inte direkt fram emot... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 21:30:28
Jag har idag lagt ordrar hos Ginza, Amazon och Kvarn Video (www.kvarnvideo.se), men inga hos CDON.

Kvarn Video är en gammal anrik videobutik i Malmö som säger sig ha 30 000 DVD-titlar och 6 000 Blu-raytitlar i lager. De hade tidigare en fysisk butik i Malmö, men säljer numera bara över nätet. Jag har känt till dem mycket länge, och hört mycket gott om dem, men aldrig själv handlat där tidigare.
Jag har beställt från dem några gånger och jag har inte upplevt några problem, så jag skulle rekommendera dem.

Eriksson

Jag kan bara instämma i hur illa det har skötts. Man kan man ju verkligen undra varför de inte meddelat nåt tidigare - och varför det inte stod ett ord på hemsidan... Att bara skicka ut e-post samma dag som nedstängningen sker är verkligen oerhört dålig stil... Till vilka gick det mejlet ut? Alla kunder? Men personer som aldrig handlat där, hur skulle de få reda på att Discshop inte kommer att finnas mer...?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
Det blir också en stor nackdel vad gäller att hitta åt saker och ting, då CDON har ett sämre gränssnitt när det gäller att bläddra bland titlar. På CDON finns exempelvis ingen möjlighet att visa alla titlar sorterat på releasedatum, eller att se alla titlar från en viss distributör; som varit Discshops starkaste sidor. På CDON finns det heller inte kvar utgångna titlar, så man kan se information om och releasedatum för titlar som inte längre går att köpa; som gör att det blir betydligt svårare att få fram uppgifter om gamla utgångna DVD-utgåvor; eller ens att se vilka filmer som har släppts på DVD respektive Blu-Ray i Sverige. :(
O ja! Det var ju med hjälp av Discshop man tog reda på huruvida någon viss film givits ut på svensk DVD, eller vad det släppts för tidigare utgåvor av någon viss film... Det var till så oerhört stor hjälp!

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 23:12:13
Kvarn Video kände jag faktiskt inte till, men de ska jag undersöka. :)
De är bra! Jag har ofta handlat där!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Jag hade förresten ett presentkort från Discshop, så det var nog rena turen att jag förbrukade det för nån vecka sen...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 23:12:13
Amazon handlar man förstås mycket av, men de verkar väl inte ha några som helst svenska utgåvor - eller åtminstone har jag inte hittat några...?

Det har du naturligtvis rätt i. De har inga helt svenska utgåvor. Men det finns däremot en hel del internationella utgåvor där själva skivan är identisk med den svenska och har svensk text. Svenskt tal är väl mindre vanligt, men det förekommer.

Att en DVD eller Blu-ray har omslaget på något annat språk än svenska bekymrar mig inte, så länge bara själva filmen är på svenska. Ofta är det enda chansen att få tag på en lite äldre utgåva som är utgången i Sverige.

Många filmer finns bara utgivna med svensk text på DVD, men inte på Blu-ray. Då händer det att jag köper en utländsk Blu-ray och en svensk DVD och "transplanterar" undertexterna.

Det som kanske förvånar mest med Amazon.se är deras snabba leveranstider som slår det mesta. Till skillnad från de flesta andra firmor skickar de även ut varor på söndagar, så det jag beställer på helgen kan jag ofta ha i min hand redan på måndagen.

För några år sen var Discshop väldigt bra på snabba leveranser. Man kunde räkna med leverans dagen efter beställningen, men den sista tiden kunde det ta en vecka eller mer.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 22 oktober 2021 kl. 00:34:06
Jag kan bara instämma i hur illa det har skötts. Man kan man ju verkligen undra varför de inte meddelat nåt tidigare - och varför det inte stod ett ord på hemsidan... Att bara skicka ut e-post samma dag som nedstängningen sker är verkligen oerhört dålig stil... Till vilka gick det mejlet ut? Alla kunder? Men personer som aldrig handlat där, hur skulle de få reda på att Discshop inte kommer att finnas mer...?

Det fanns en del tidiga tecken som man så här i efterhand kan ana hade med den förestående nerläggningen att göra.

T.ex. att de aldrig fick in Jungle Cruise i sitt sortiment, och deras vaga och undvikande svar när jag frågade efter den. Jag hade även några förhandsbokningar som aldrig levererades. Statusen ändrades aldrig till "slut i lager" eller liknande, utan releasedatumet stod kvar trots att det hade passerats för länge sen.

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 20:26:45
Kanske kan det löna sig att kontakta Discshop/CDON och fråga vad som gäller? Det är möjligt att presentkortet fortfarande går att använda hos CDON, eller att du kan få pengarna tillbaka.

Discshop har i alla fall lovat att betala tillbaka pengar för betalda men ej levererade varor, men presentkort är inte riktigt samma sak.

Om du inte får gehör den vägen kanske den som har köpt presentkortet till dig kan reklamera transaktionen hos banken/kreditkortsföretaget om det är köpt på kreditkort.

Det får förstås vägas mot värdet på presentkortet. Om det bara är en struntsumma är det kanske inte lönt att bråka.

Tog kontakt med dem, och fick istället ett presentkort (med samma summa) hos Adlibris. :)

gstone

Jag är jätte ledsen över detta :'( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 30 oktober 2021 kl. 17:06:20
Har ni shoppat på www.kaptenkrok.se ?
Kapten Krok är absolut ingenting man ska ersätta Discshop med, man får gå över till någon annan seriös DVD säljare till exempel Kvarnvideo eller CDON.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 oktober 2021 kl. 22:33:45
Kapten Krok är absolut ingenting man ska ersätta Discshop med, man får gå över till någon annan seriös DVD säljare till exempel Kvarnvideo eller CDON.

Boa finns ju också.

gstone

Citat från: King Owl skrivet 31 oktober 2021 kl. 08:05:41
Boa finns ju också.

Ska man verkligen stödja en siite som säljer porr ? :-\ :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2021 kl. 19:37:54
Ska man verkligen stödja en siite som säljer porr ? :-\ :-\
Ja det är ju onekligen lite konstigt, porr finns ju gratis.
Houba !

Goliat

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2021 kl. 19:37:54
Ska man verkligen stödja en siite som säljer porr ? :-\ :-\

CDON har erotik + sexleksaker.  ::) Du kan nog finna det i de flesta filmbutiker skulle jag tro. Går ju inte jämföra med en renodlad sexbutik dock.

Boa har massor av svårhittade filmer både som VHS och DVD, ska man drömma efter vad de har för extra titlar blir det nog svårt och väldigt svårt, då blir det nog kanske någon religiös butik men det är väldigt litet utbud. Ldsbookstore eller Jesusbutiken, hittar extremt få titlar jag ens skulle överväga. LDS har ifs tre bra filmer som handlar om Joseph Smith, och filmen Ben-Hur är bra också, men andra...njae, jag skulle nog välja Boa, bättre utbud.  :P

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 31 oktober 2021 kl. 08:05:41
Boa finns ju också.
Boavideo är förvisso en pålitlig butik, men de säljer väl såvitt jag vet bara begagnat, och då kan man ju inte direkt jämföra det med nätbutiker som säljer nya varor. Inte för att det skulle vara något fel med second-hand, men det blir en haltande jämförelse...


Om någon är intresserad, så kan jag tipsa om att CDON just nu erbjuder CDON+ - med gratis frakt på alla köp i ett år - för 49 kr (som annars brukar kosta 89 kr):
https://cdon.se/cdon-plus/

Jag tycker förvisso fortfarande att allt det här var fult skött, men med Discshop borta så kommer det ändå oundvikligen bli fler köp från CDON framöver - då de fortfarande är billigare än (de fåtalet kvarvarande) konkurrenterna på ganska många filmer - och då lär man ganska snabbt tjäna ihop kostnaden för CDON+. Fraktkostnaden för filmer på CDON är ju trots allt 39 kr som standard, så bara efter två köp under ett års tid så har man med råge tjänat in den kostnaden. :)

Förr om åren har jag alltid avstått från CDON+, då det ordinarie priset på 89 kr inte är fullt lika attraktivt - plus att jag förut överlag handlat mer från Discshop än från CDON, tack vare deras större utbud och bättre kundservice. Men med ett lägre pris och Discshop borta hamnar saker och ting i ett helt annat läge...


Jag har för övrigt letat runt efter två av de tre filmer som jag hade beställt från Discshop som var restnoterade och som aldrig hann skickas, men har inte lyckats hitta åt dessa någonstans. Någon som kan hjälpa mig att leta? Det gäller Space Jam (1996 års film) på Blu-Ray (som CDON bara verkar ha på DVD, och som kostade 69 kr på Discshop) och Det sista trollet på DVD (som var en billig 20-kronorsfilm hos Discshop). Den förstnämnda hittar jag som sagt bara åt på DVD överallt och inte på Blu-Ray, och den sistnämnda hittar jag bara på Ginza och där utgången från förlaget. :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2021 kl. 20:47:08
Jag har för övrigt letat runt efter två av de tre filmer som jag hade beställt från Discshop som var restnoterade och som aldrig hann skickas, men har inte lyckats hitta åt dessa någonstans. Någon som kan hjälpa mig att leta? Det gäller Space Jam (1996 års film) på Blu-Ray (som CDON bara verkar ha på DVD, och som kostade 69 kr på Discshop) och Det sista trollet på DVD (som var en billig 20-kronorsfilm hos Discshop). Den förstnämnda hittar jag som sagt bara åt på DVD överallt och inte på Blu-Ray, och den sistnämnda hittar jag bara på Ginza och där utgången från förlaget. :(

Space Jam på Blu-ray finns i lager på kvarnvideo.se och på dvdoo.dk. Den sistnämnda är dock en dansk butik, och även om priset på filmen är lågt brukar det kosta avsevärt mer i porto att få varan skickad från Danmark än inom Sverige.

Det sista trollet finns också i kvarnvideos sortiment, men inte i lager. De räknar med en leveranstid på 7-14 dagar.

Daniel Hofverberg

Tack för hjälpen. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 november 2021 kl. 21:28:16
Det sista trollet finns också i kvarnvideos sortiment, men inte i lager. De räknar med en leveranstid på 7-14 dagar.
Fast frågan är om de verkligen kommer få in filmen i lager mer, med tanke på att Ginza uppger att filmen utgått från distributören...?

Men kan för all del vara värt ett försök...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2021 kl. 01:49:24
Fast frågan är om de verkligen kommer få in filmen i lager mer, med tanke på att Ginza uppger att filmen utgått från distributören...?

Visst, det vet man aldrig. Som alternativ finns det flera begagnade exemplar på Tradera, men de är förstås lite dyrare.