Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: BPS skrivet  3 juni 2024 kl. 11:01:09Ja, men hon är utelåst.
Könstigt att kontot kan bli otillängligt & ligga kvar, så funkar det inte på Youtube

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  3 juni 2024 kl. 11:07:27Könstigt att kontot kan bli otillängligt & ligga kvar, så funkar det inte på Youtube
Troligtvis då YouTube är hårdare med upphovsrätt.

Yt har också komplexa ai algorithmer som tar ned saker innan dom kan publicera om materialet är upphovskyddat.

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 21:59:00Att jag känner mig kluven till att lägga upp Snobben på mitt eget konto ska inte tolkas som att jag anser att den inte är sällsynt nog - bara det att jag med mitt ordinarie konto känner mig lite mer utsatt av juridiska skäl, i och med att det inte krävs särskilt mycket detektivarbete för en jurist att hitta åt mitt namn och adress. Jag tror visserligen inte att någon rättighetsinnehavare (i det här fallet Peanuts Worldwide LLC) skulle orka stämma eller åtala mig, men jag kan inte helt utesluta möjligheten.

Därför skulle jag i så fall vilja använda mig av ett anonymt konto, alternativt låta någon annan lägga upp det. Men jag tror att jag ska ha alla DVD-utgåvor här hemma, så tillsammans med de två avsnitten som inte släppts på DVD och som jag har inspelat från TV ska jag alltså ha alla 23 "avsnitt" (läs: TV-specialer) som SVT beställde dubbning av. :)
Alltså finns det en chans att den kan dyka upp på Internet Archive? Förstår inte varför de skulle ta ner något när de inte erbjuder det själva

DingoPictures2005

Citat från: Bib skrivet  3 juni 2024 kl. 12:31:14Alltså finns det en chans att den kan dyka upp på Internet Archive? Förstår inte varför de skulle ta ner något när de inte erbjuder det själva
P-E-N-G-A-R
Många företag som Disney tycker inte det ska vara en valmöjlighet att välja att se en äldre dubbning.
Detta då dom inte vill förlora en enda krona på pengar omdubbningarna har kostat.
Sedan så finns det visa grejer som Den Otroliga Vandringen och i princip alla Don Bluth filmer och värst av allt Kampen om Camelot som bara finns att tillgå i Engelsk originalversion Kampen om Camelot, Den Otroliga Vandringen finns ironiskt nog på Streamingtjänster i Sverige fast utan Svenskt tal🤔.
Med Kampen om Camelot så tog det mig tid att hitta den, Fick tag på den tack vare att jag hittade en tidig snappcase dvd med Svenskt ljudspår.
Kampen om Camelot är från vad jag hört en av de värsta engelska dubbningarna dvs typ alla karaktärer har olika prat och sångröst som inte alls är lika, så bra sätt för Warner att locka Svenska tittare👏.

Jag personligen ser det som en självklarhet att man ska få se vilken dubbning man vill men Disney och liknande ser detta inte som en självklarhet.
Utan de tänker typ.
"Folk som är uppväxta med originaldubbningar ska läxas upp till att uppskatta omdubbningar"

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 13:02:25P-E-N-G-A-R
Många företag som Disney tycker inte det ska vara en valmöjlighet att välja att se en äldre dubbning.
Men Snobben kommer ju inte från Disney, och vi vet väl inte hur känsliga Peanuts Worldwide LLC är på det här...?

Men det finns i alla fall engelskspråkiga Snobben-specialer på Archive.org, bland annat denna, som verkar ha funnits sedan 2022 och ännu inte har tagits ner, så det bådar ju ganska gott i alla fall...

Lennartsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 21:59:00Att jag känner mig kluven till att lägga upp Snobben på mitt eget konto ska inte tolkas som att jag anser att den inte är sällsynt nog - bara det att jag med mitt ordinarie konto känner mig lite mer utsatt av juridiska skäl, i och med att det inte krävs särskilt mycket detektivarbete för en jurist att hitta åt mitt namn och adress. Jag tror visserligen inte att någon rättighetsinnehavare (i det här fallet Peanuts Worldwide LLC) skulle orka stämma eller åtala mig, men jag kan inte helt utesluta möjligheten.

Därför skulle jag i så fall vilja använda mig av ett anonymt konto, alternativt låta någon annan lägga upp det. Men jag tror att jag ska ha alla DVD-utgåvor här hemma, så tillsammans med de två avsnitten som inte släppts på DVD och som jag har inspelat från TV ska jag alltså ha alla 23 "avsnitt" (läs: TV-specialer) som SVT beställde dubbning av. :)
Filmerna kanske är både ovanliga nog och säkra för de har inte släppts på DVD och skulle vara intressant att se.

Scoobydoofan1

Citat från: Lennartsson skrivet  6 juni 2024 kl. 14:07:46Filmerna kanske är både ovanliga nog och säkra för de har inte släppts på DVD och skulle vara intressant att se.
Inte bara det utan det finns inga nya DVD utgåvor av Snobben med SVT dubbningen som är utgiven på Scanbox DVD utgåvorna.

DingoPictures2005

Scoobydoofan1

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 12:39:47phew då var det bara länken som inte funkade.
Denna länk funkar dock.
Länken fungerar inte längre.

Steffan Rudvall

Scoobydoofan1

DingoPictures2005

Sportfånen långben som Fotbollsstjärna.
Denna är inte på Disney+ av någon anledning

(Notera detta är inte min digitalisering, ladda ned den från YouTube kanalen VHS Nostalgi innan den togs ned)
(EDIT LÄNK BORTAGEN DÅ DEN VISADE SIG FINNAS PÅ DVD)

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 21:00:09[color=var(--text-link)]https://easyupload.io/50jm27[/color]
Sportfånen långben som Fotbollsstjärna.
Denna är inte på Disney+ av någon anledning

(Notera detta är inte min digitalisering, ladda ned den från YouTube kanalen VHS Nostalgi innan den togs ned)
Den finns ju dock på DVD så jag vet inte om det är helt okej att dela den där länken.