Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Djungelboken påbörjad omdubbning 1993?

Startat av Dubintrested, 18 augusti 2023 kl. 22:10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 12:51:20Så då har en stulen biokopia läckt?
Stulen då Disney var stenhårda med returnering och då dom aldrig tillåtit kopior av biofilmer att läcka ut till allmänheten.

Skolfilmer kan ha hamna i allmänhetens händer då skolor ibland skänker saker till second hand eller liknande istället för att slänga. Lärare kan också ha tagit med prylar som ska slängas.
Exempelvis så har jag hittat lite elektronik prylar det stått inbränt i plasten i efter skolor.
Ni talar inte om samma sak, Gstone talar om den kanske planerade omdubben medans vi talar om Mono versionen av filmens dubbning.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 juni 2024 kl. 13:06:27Ni talar inte om samma sak, Gstone talar om den kanske planerade omdubben medans vi talar om Mono versionen av filmens dubbning.
Då förstår jag.

Min poäng med biofilmer var dock.
Chanserna att en biofilm från 1987 har överlevt är så minimal att det typ inte kan ske.
Först och främst så lär inte biografer har varit en stor prio för tjuvar.
Sedan så brukar bioagrafer alltid ligga väldigt centrala eller iallafall inuti städer.
Om någon tjuv dock kom på att råna en bio så bör det tas in.
Att någon skulle ha lyckats bryta sig in i typ en biograf och få ut 35mm filmer är i princip scf-fi.
Först så måste någon ha krossat en ruta eller dyrkat upp ett lås för att kom in i biografen, sedan så måste personen som snodde filmerna ha varit jävligt snabb och inte fått någon uppmärksamhet, bara det är typ det händer inte för det lär ha kommit igång någon larm som tjuter i typ alla biografer även på typ 50-talet.
Om någon person mot förmodan kom undan med att sno filmer dvs att någon lastade in dem i en bil och drog iväg så måste personen ha kommit undan rättegångar, lämnade bevis, vittnesmål och allt sådant.
Om någon blev påkommen med att sno biofilmer to bad då hamnar filmerna hos Disney i slutändan ändå då polisen lär har beslagtagit och returnerat dem till Disney då.
Sedan så måste filmen ha överlevt i 40+ år utan att någon slänger dem, värt att nämna vi Svenskar är extremt slöserifulla och filmen måste hamna i händerna på någon som digitalisera dem.
Nu när detta kan förstås så bör ni inse vilka rena mirakel det är att Peter Pan, 101 Dalmatiner och Taran har blivit hittade.

Med Djungelboken dock så är det ingen ide att ens försöka då jag inte tror någon biokopia blev stulen.

Disney var som jag sa stenhårda och det lär inte ha låtit någon kopia läcka om det nu inte blev stulna och någon kom undan med att sno dem.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 13:55:50Då förstår jag.

Min poäng med biofilmer var dock.
Chanserna att en biofilm från 1987 har överlevt är så minimal att det typ inte kan ske.
Först och främst så lär inte biografer har varit en stor prio för tjuvar.
Sedan så brukar bioagrafer alltid ligga väldigt centrala eller iallafall inuti städer.
Om någon tjuv dock kom på att råna en bio så bör det tas in.
Att någon skulle ha lyckats bryta sig in i typ en biograf och få ut 35mm filmer är i princip scf-fi.
Först så måste någon ha krossat en ruta eller dyrkat upp ett lås för att kom in i biografen, sedan så måste personen som snodde filmerna ha varit jävligt snabb och inte fått någon uppmärksamhet, bara det är typ det händer inte för det lär ha kommit igång någon larm som tjuter i typ alla biografer även på typ 50-talet.
Om någon person mot förmodan kom undan med att sno filmer dvs att någon lastade in dem i en bil och drog iväg så måste personen ha kommit undan rättegångar, lämnade bevis, vittnesmål och allt sådant.
Om någon blev påkommen med att sno biofilmer to bad då hamnar filmerna hos Disney i slutändan ändå då polisen lär har beslagtagit och returnerat dem till Disney då.
Sedan så måste filmen ha överlevt i 40+ år utan att någon slänger dem, värt att nämna vi Svenskar är extremt slöserifulla och filmen måste hamna i händerna på någon som digitalisera dem.
Nu när detta kan förstås så bör ni inse vilka rena mirakel det är att Peter Pan, 101 Dalmatiner och Taran har blivit hittade.

Med Djungelboken dock så är det ingen ide att ens försöka då jag inte tror någon biokopia blev stulen.

Disney var som jag sa stenhårda och det lär inte ha låtit någon kopia läcka om det nu inte blev stulna och någon kom undan med att sno dem.
Det är inte nödvändigt att någon kopia har blivit fysiskt stulen. Djungelboken visades på bio i många år långt in på den tid när de flesta hade tillgång till videoapparater. Det kan mycket väl ha varit anställda på en biograf som har riggat upp en kamera och spelat in filmen på video. Med en direkt sladdkoppling till biografens ljudsystem och en VHS-bandare med hifi-ljud skulle ljudet bli i stort sett lika bra som på filmen, även om bilden skulle bli sämre än en riktig scanning.

Jag vet inte vad du har för källor till att Disney skulle vara så speciellt stenhårda med att kräva in sina filmer. Jag har hanterat ganska mycket film i mina dar, både från Disney och andra bolag, och det hände ibland - inte speciellt ofta, men dock - att filmer försvann i transporten. Alla filmer skickades på järnväg, och skulle man vilja stjäla en film var det förmodligen mycket lättare att göra det under transporten än att bryta sig in på någon biograf. Man hade inte heller streckkoder och dataspårning på den tiden, och det hände att filmer kom på avvägar, skickades fel och försvann, även om ingen tjuv låg bakom.

Om ett paket försvann och aldrig kom fram, vad skulle filmbolagen göra åt det? Kräva ersättning av SJ förstås, men om paketet var borta så var det. Jag har svårt att tro att Disney skulle ha någon större glädje av att polisanmäla SJ. Det fanns säkert regler för vilket ansvar SJ har för inlämnade paket, och det begränsar sig säkert till en viss penningsumma i ersättning om ett paket skulle komma bort.

För övrigt känner jag ett par internationella samlare som har ett antal Disneyfilmer på 35mm i sina samlingar. Inte svenska dock, utan med det engelska originalljudet. Det skulle inte ha varit möjligt om Disney verkligen hade varit så extraordinärt noga med att få in sina kopior. Jag tror inte att det direkt är stulna kopior, utan mer såna som har blivit övergivna och bortglömda, t.ex. när en biograf lades ner eller när branschen gick över till digital film.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 juni 2024 kl. 15:51:19Det är inte nödvändigt att någon kopia har blivit fysiskt stulen. Djungelboken visades på bio i många år långt in på den tid när de flesta hade tillgång till videoapparater. Det kan mycket väl ha varit anställda på en biograf som har riggat upp en kamera och spelat in filmen på video. Med en direkt sladdkoppling till biografens ljudsystem och en VHS-bandare med hifi-ljud skulle ljudet bli i stort sett lika bra som på filmen, även om bilden skulle bli sämre än en riktig scanning.

Jag vet inte vad du har för källor till att Disney skulle vara så speciellt stenhårda med att kräva in sina filmer. Jag har hanterat ganska mycket film i mina dar, både från Disney och andra bolag, och det hände ibland - inte speciellt ofta, men dock - att filmer försvann i transporten. Alla filmer skickades på järnväg, och skulle man vilja stjäla en film var det förmodligen mycket lättare att göra det under transporten än att bryta sig in på någon biograf. Man hade inte heller streckkoder och dataspårning på den tiden, och det hände att filmer kom på avvägar, skickades fel och försvann, även om ingen tjuv låg bakom.

Om ett paket försvann och aldrig kom fram, vad skulle filmbolagen göra åt det? Kräva ersättning av SJ förstås, men om paketet var borta så var det. Jag har svårt att tro att Disney skulle ha någon större glädje av att polisanmäla SJ. Det fanns säkert regler för vilket ansvar SJ har för inlämnade paket, och det begränsar sig säkert till en viss penningsumma i ersättning om ett paket skulle komma bort.

För övrigt känner jag ett par internationella samlare som har ett antal Disneyfilmer på 35mm i sina samlingar. Inte svenska dock, utan med det engelska originalljudet. Det skulle inte ha varit möjligt om Disney verkligen hade varit så extraordinärt noga med att få in sina kopior. Jag tror inte att det direkt är stulna kopior, utan mer såna som har blivit övergivna och bortglömda, t.ex. när en biograf lades ner eller när branschen gick över till digital film.
Har för mig OSIS nämnde att Disney brukade indexera och hålla stenkoll på filmer.
Dvs om 200 filmer trycktes upp och skickades till olika biografer i olika städer så märkte Disney upp alla filmer med ett nummer och skrev ner på ett index vart alla filmer hade skickats.
Om typ nummer 156 saknades så kunde Disney kolla, vi saknar en kopia 156 är uthyrd till biografen i Motala och sedan skickat en påminnelse att returnera.
Om Disney sedan inte fick filmerna tillbaka efter påminnelse så gick dom till åtal och rättegångar.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 16:04:03Har för mig OSIS nämnde att Disney brukade indexera och hålla stenkoll på filmer.
Dvs om 200 filmer trycktes upp och skickades till olika biografer i olika städer så märkte Disney upp alla filmer med ett nummer och skrev ner på ett index vart alla filmer hade skickats.
Om typ nummer 156 saknades så kunde Disney kolla, vi saknar en kopia 156 är uthyrd till biografen i Motala och sedan skickat en påminnelse att returnera.
Om Disney sedan inte fick filmerna tillbaka efter påminnelse så gick dom till åtal och rättegångar.
Och om Disney inte varit stenhårda hur kommer det sig då att Törnrosa och Lady & Lufsens orginaldub är otillgängliga?
Borde ju finnas någon kopia kvar utanför Disney:s arkiv i Burbank om det hamnade på villovägar?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 16:04:03Har för mig OSIS nämnde att Disney brukade indexera och hålla stenkoll på filmer.
Visst, alla filmbolag höll reda på sina kopior på liknande sätt. Det var inte unikt för Disney. Men det där med åtal och rättegångar vet jag inte i vilken mån det stämmer. Något exempel på det har jag aldrig själv sett. Jag tror snarare att om någon kopia saknades för att en biograf hade slarvat gjordes det nog upp i godo mellan biografen, filmbolaget och inblandade försäkringsbolag.

Om biografen kunde visa inlämningskvitto från SJ eller annan speditör kunde bion knappast hållas ansvarig om en kopia skulle försvinna i transporten.

Alla affärsdrivande företag räknar med ett visst svinn, och man kan aldrig bygga ett system som är 100% tätt och säkert. Ingen skulle väl komma på idén att skicka ut filmkopior i pansarbilar med beväpnade vakter till biografer där personalen stod beredd att ta emot och låsa in filmen i inbrottssäkra valv med larm och dubbla lås? Kanske om det gällde den senaste Harry Potter-filmen där man ibland har tagit till rent löjliga säkerhetsåtgärder...

Numera löser man det med digitala nycklar som bara gäller för en viss biograf, och bara mellan vissa datum. Det är ingen katastrof om en hårddisk med en DCP skulle komma bort. Hårddisken har inget stort värde, och ingen kan spela innehållet utan rätt dekrypteringsnyckel.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juni 2024 kl. 16:05:25Och om Disney inte varit stenhårda hur kommer det sig då att Törnrosa och Lady & Lufsens orginaldub är otillgängliga?
Borde ju finnas någon kopia kvar utanför Disney:s arkiv i Burbank om det hamnade på villovägar?
Det där är en fråga som inte går att svara på. Bara för att det teoretiskt skulle ha varit möjligt för en kopia av Törnrosa eller Lady och Lufsen att komma på avvägar behöver det inte betyda att det verkligen måste ha skett.

Kanske finns det någon som trots allt har en kopia på video, eller bara ljudspåret till någon av filmerna, men som inte har gett sig till känna. Det skulle inte ha varit så svårt för en maskinist att koppla in en vanlig ljudbandspelare till biografens förstärkare och spela in ljudet från filmen. Ingen skulle upptäcka det, och inget skulle saknas som biografen kunde göras ansvarig för.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2024 kl. 11:35:14Visst, alla filmbolag höll reda på sina kopior på liknande sätt. Det var inte unikt för Disney. Men det där med åtal och rättegångar vet jag inte i vilken mån det stämmer. Något exempel på det har jag aldrig själv sett. Jag tror snarare att om någon kopia saknades för att en biograf hade slarvat gjordes det nog upp i godo mellan biografen, filmbolaget och inblandade försäkringsbolag.

Om biografen kunde visa inlämningskvitto från SJ eller annan speditör kunde bion knappast hållas ansvarig om en kopia skulle försvinna i transporten.

Alla affärsdrivande företag räknar med ett visst svinn, och man kan aldrig bygga ett system som är 100% tätt och säkert. Ingen skulle väl komma på idén att skicka ut filmkopior i pansarbilar med beväpnade vakter till biografer där personalen stod beredd att ta emot och låsa in filmen i inbrottssäkra valv med larm och dubbla lås? Kanske om det gällde den senaste Harry Potter-filmen där man ibland har tagit till rent löjliga säkerhetsåtgärder...

Numera löser man det med digitala nycklar som bara gäller för en viss biograf, och bara mellan vissa datum. Det är ingen katastrof om en hårddisk med en DCP skulle komma bort. Hårddisken har inget stort värde, och ingen kan spela innehållet utan rätt dekrypteringsnyckel.
Det där är en fråga som inte går att svara på. Bara för att det teoretiskt skulle ha varit möjligt för en kopia av Törnrosa eller Lady och Lufsen att komma på avvägar behöver det inte betyda att det verkligen måste ha skett.

Kanske finns det någon som trots allt har en kopia på video, eller bara ljudspåret till någon av filmerna, men som inte har gett sig till känna. Det skulle inte ha varit så svårt för en maskinist att koppla in en vanlig ljudbandspelare till biografens förstärkare och spela in ljudet från filmen. Ingen skulle upptäcka det, och inget skulle saknas som biografen kunde göras ansvarig för.
Om andra filmbolag var lika hårda hur kommer det sig då att typ äldre pilsnerfilmer finns bevarade som är äldre än Törnrosa?
Lady & Lufsen och Törnrosa är ju att inte särskilt gamla i jämförelse med Häxnatten, Faust och de pilsnerfilmerna som finns bevarade.
Törnrosa exempelvis finns ju inte bevarad någonstans med originaldubben.
Lady & Lufsen finns hos Svenska Filminstitutet enligt Daniel men Törnrosa gör ju inte det och inget från Törnrosa dubben kom någonsin på LP skiva som musiksaga.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 juni 2024 kl. 14:50:56Om andra filmbolag var lika hårda hur kommer det sig då att typ äldre pilsnerfilmer finns bevarade som är äldre än Törnrosa?
Lady & Lufsen och Törnrosa är ju att inte särskilt gamla i jämförelse med Häxnatten, Faust och de pilsnerfilmerna som finns bevarade.
Törnrosa exempelvis finns ju inte bevarad någonstans med originaldubben.
Lady & Lufsen finns hos Svenska Filminstitutet enligt Daniel men Törnrosa gör ju inte det och inget från Törnrosa dubben kom någonsin på LP skiva som musiksaga.
Nu pratar vi om två helt olika saker här. Gamla pilsnerfilmer m.m. som visas på TV eller ges ut på DVD kommer från arkiven hos de filmbolag som har producerat dem, eller från någon annan part som har köpt rättigheterna och tagit över arkiven.

Törnrosas gamla svenska dubbning finns alldeles säkert bevarad i Disneys arkiv i USA, liksom alla de andra gamla dubbningarna. Men frågan var om Disney hade så bra "stenkoll" på sina 35mm kopior att det helt kunde uteslutas att någon obehörig skulle kunna komma över dem? Genom stöld, tillfälligheter, bortglömda kopior eller genom att någon helt enkelt kopierade, scannade eller filmade av filmen på video när den gick på någon biograf.

I det avseendet anser jag att det inte kan uteslutas att det kan finnas någon därute som ligger på materialet utan att ha gett sig tillkänna. Så bra "stenkoll" att alla läckor kunde täppas till fanns det inget filmbolag som hade, inte ens Disney.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2024 kl. 17:49:52Nu pratar vi om två helt olika saker här. Gamla pilsnerfilmer m.m. som visas på TV eller ges ut på DVD kommer från arkiven hos de filmbolag som har producerat dem, eller från någon annan part som har köpt rättigheterna och tagit över arkiven.

Törnrosas gamla svenska dubbning finns alldeles säkert bevarad i Disneys arkiv i USA, liksom alla de andra gamla dubbningarna. Men frågan var om Disney hade så bra "stenkoll" på sina 35mm kopior att det helt kunde uteslutas att någon obehörig skulle kunna komma över dem? Genom stöld, tillfälligheter, bortglömda kopior eller genom att någon helt enkelt kopierade, scannade eller filmade av filmen på video när den gick på någon biograf.

I det avseendet anser jag att det inte kan uteslutas att det kan finnas någon därute som ligger på materialet utan att ha gett sig tillkänna. Så bra "stenkoll" att alla läckor kunde täppas till fanns det inget filmbolag som hade, inte ens Disney.
Varför sparas grejer dom aldrig vill ska släppas eller kunna bli sedda av allmänheten?
Det ökar ju risken för att det ska lyckas, läcka filmerna av misstag....
Exempelvis så ligger Prinsen och Tiggarpojkens originaldubb på Disney+ då Disney gjort något misstag.
Sedan så har andra originaldubbningar läckt tack vare Disney's dumhet.
Exempelvis så lyckades Disney släppa Bambi's originaldubb på vhs av misstag.
Även i andra länder så har sådana missar hänt, i Holland så kom exempelvis den Holländska originaldubben av 101 Dalmatiner ut på Dvd då Disney klantade sig.

Hade inte dessa varit sparade i arkiven så hade ju Disney inte kunnat släppa 'fel' dubbning.

Dock väldigt dumt att Disney inte vill att man ska kunna välja dubbning på filmer när en film väll har dubbats om☹️.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Har du möjligtvis någon kontakt med Eddie Axberg eller Mari Ann Barrefelt?
Undrar om de vet någon om denna mystiska omdub.
Jag antar att de inte svarar på meddelande från personer de inte känner då jag inte fått svar på frågan......
Frågade om omdubbningen för någon vecka sedan.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 juni 2024 kl. 18:47:47Dock väldigt dumt att Disney inte vill att man ska kunna välja dubbning på filmer när en film väll har dubbats om☹️.
Det tror jag nog att vi alla kan vara helt överens om.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 juni 2024 kl. 20:42:57@Daniel Hofverberg
Har du möjligtvis någon kontakt med Eddie Axberg eller Mari Ann Barrefelt?
Undrar om de vet någon om denna mystiska omdub.
Jag antar att de inte svarar på meddelande från personer de inte känner då jag inte fått svar på frågan......
Frågade om omdubbningen för någon vecka sedan.
Jag har frågat Mari-Ann Barrefelt för en tid sedan, och hon hade ingenting dokumenterat om en eventuell omdubb av Djungelboken i alla fall.

Eddie Axberg har jag tyvärr inte haft någon kontakt med.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2024 kl. 20:45:41Det tror jag nog att vi alla kan vara helt överens om.
Ja, alla utom Disney; i alla fall...

(I rättvisans namn är väl Disney inte ensamma om det, utan det är väl inget filmbolag som brukar offentliggöra äldre dubbningar när en film väl dubbats om - men skillnaden är ju att Disney dubbat om filmer i betydligt högre utsträckning än de flesta andra, och även när det inte rör sig om uppenbara rättighetsproblem på grund av att en helt annan aktör beställt en dubbning)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2024 kl. 20:54:55Jag har frågat Mari-Ann Barrefelt för en tid sedan, och hon hade ingenting dokumenterat om en eventuell omdubb av Djungelboken i alla fall.

(I rättvisans namn är väl Disney inte ensamma om det, utan det är väl inget filmbolag som brukar offentliggöra äldre dubbningar när en film väl dubbats om - men skillnaden är ju att Disney dubbat om filmer i betydligt högre utsträckning än de flesta andra, och även när det inte rör sig om uppenbara rättighetsproblem på grund av att en helt annan aktör beställt en dubbning)
Enda Svenska omdubbningar av icke-disney filmer jag kommer på rakt av är Tintin i Hajsjön och Brisby och Nimhs Hemlighet.
Tintin i Hajsjön är ett udda exempel, den dubbades om för Esselte:s vhs utgåva 1983 men sen när filmen kom på Dvd så användes 1972 års originaldubb.....
Brisby och Nimh fick en väldigt påkostad omdub som visades på Tv3 och sedan aldrig mer användes.....
På vhs utgåvorna fanns en budget dubb som inte var särskilt bra.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2024 kl. 20:54:55Jag har frågat Mari-Ann Barrefelt för en tid sedan, och hon hade ingenting dokumenterat om en eventuell omdubb av Djungelboken i alla fall.

Då är det nog Eddie Axberg som fick i uppdrag att göra denna mytomspunna omdubben......
Eventuellt Lasse Svensson....
Vilket är varför det vore bra om någon kan försöka komma i kontakt med Eddie Axberg och fråga.....
Jag fick inte något svar när jag skickade ett sms till honom för ett tag sedan.....

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 juni 2024 kl. 21:17:54Då är det nog Eddie Axberg som fick i uppdrag att göra denna mytomspunna omdubben......
Eventuellt Lasse Svensson....
Vilket är varför det vore bra om någon kan försöka komma i kontakt med Eddie Axberg och fråga.....
Jag fick inte något svar när jag skickade ett sms till honom för ett tag sedan.....
Lasse Svensson är ett villospår han hade knappt dubbat några långfilmer på den tiden och absolut inga för bio.