Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Törnrosa

Startat av TonyTonka, 3 november 2008 kl. 21:44:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 23:10:29https://youtu.be/EFHGGA6Jq-s?si=Ye9XoeBbL3gIuKvm
Varför hyrdes Moviebox ut under 90-talet då?
Har även hört att hälften av all videouthyrning 1985 blev gjorde tillsammans med en Moviebox.
Det är kanske möjligt att det varierade över landet, och den här reklamfilmen kommer ju tydligen (att döma av riktnumret) från Malmö-trakten.

Kanske var Skellefteå före resten av landet (?!), men jag tror i alla fall inte att det fanns Moviebox att tillgå här så sent som 1994; om nu datummärkningen på reklamfilmen stämmer... Eller om det nu fanns enstaka Movieboxar "bakom kulisserna", så var det i alla fall inget som någon annonserade eller skyltade om, och heller inget jag upplevde att någon efterfrågade. Definitivt inget som man uppmärksammade i reklamfilmer eller annonser, i alla fall; och knappast heller något som låg framme "synligt" i videobutikerna.

Jag tror inte att någon i min släkt eller bekantskapskrets hyrde någon Moviebox efter runt 1987 - 1988 i alla fall, och även så pass sent tillhörde nog ovanligheterna. Jag kan nämligen tidsbestämma det ganska exakt, då jag minns att den sista filmen som någon jag känner hyrde tillsammans med en Moviebox var My Little Pony i Drömlandet och Flykten från Catrina från Barnens Videobibliotek (släpptes 1987 av Vestron Video). Och det är väl osannolikt att den skulle ha varit så efterfrågad att hyra flertalet år efter att den släpptes...

Jag kan som sagt inte svara för resten av landet, men förefaller osannolikt att Skellefteå skulle ha varit så moderna gentemot Malmö...

Däremot kanske det fanns kvar tillräcklig efterfrågan i storstäderna längre tid än på mindre orter, för om inte Movieboxar efterfrågades annat än högst sporadiskt var det väl kanske inte ekonomiskt lönsamt på lite mindre orter att fortfarande tillhandahålla dem. Det förklarar dock fortfarande inte att de ens känt behov av att nämna Movieboxar i en reklamfilm från 1994, då det ju är en helt annan femma att tillhandahålla något "bakom kulisserna" om någon efterfrågar gentemot att skryta om det öppet i en reklamfilm.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 23:15:15Är även någon som skrivit att de hyrde en Moviebox så sent som 97 och att de flesta videobutikerna hade Movieboxar till uthyrning in på 00-talet.
Definitivt inte videobutiker i Skellefteå i alla fall, men kan som sagt skilja sig åt mellan olika orter...

Men in på 2000-talet hade ju VHS börjat passera bäst före-datum, och vid det laget hade ju allt fler videobutiker börjat läggas ner; och uthyrning av filmer på bensinstationer och kiosker hade börjat bli ovanligare (även om uthyrning av DVD-filmer fortsatte ett litet tag till på större bensinstationer).

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 23:10:29Har även hört att hälften av all videouthyrning 1985 blev gjorde tillsammans med en Moviebox.
Jag ställer mig väldigt frågande till den uppgiften. Om hälften av alla videofilmer som hyrdes verkligen skulle ha varit tillsammans med movieboxar skulle det ha behövts oerhörda mängder movieboxar. Som jag minns det var de bara en liten och marginell verksamhet i videobutikerna.

Spontant känns det som ett väldigt klumpigt och omständligt sätt att hyra video. Inte bara ska man ta med sig kassetten, utan även hela spelaren. Sen ska den kopplas in och fås att fungera tillsammans med TVn - bara det en utmaning för en oteknisk person.

Det var flera av mina vänner som kontaktade mig när de hade köpt video som de inte lyckades installera. Men när bara de tekniska problemen var lösta stod maskinen kvar och fungerade utan fortsatt handpåläggning. Det borde ha varit samma problem med movieboxarna, så man kan undra hur många det var som lämnade tillbaka dem utan att ha lyckats se den hyrda filmen?

För övrigt tror jag att de flesta som köpte video inte gjorde det främst för att titta på hyrfilmer, utan för att själva spela in TV-program. Det kunde vara program som sändes på obekväma tider - t.ex. när man inte var hemma, dagtid när man arbetade, eller sena nätter när man sov. När man hade tittat på programmen återanvände man banden. Sen fanns det förstås många som sparade inspelningarna och byggde upp egna samlingar. Men till allt sånt var videoboxarna förstås oanvändbara...

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juni 2024 kl. 06:54:12Jag ställer mig väldigt frågande till den uppgiften. Om hälften av alla videofilmer som hyrdes verkligen skulle ha varit tillsammans med movieboxar skulle det ha behövts oerhörda mängder movieboxar. Som jag minns det var de bara en liten och marginell verksamhet i videobutikerna.

Spontant känns det som ett väldigt klumpigt och omständligt sätt att hyra video. Inte bara ska man ta med sig kassetten, utan även hela spelaren. Sen ska den kopplas in och fås att fungera tillsammans med TVn - bara det en utmaning för en oteknisk person.

Det var flera av mina vänner som kontaktade mig när de hade köpt video som de inte lyckades installera. Men när bara de tekniska problemen var lösta stod maskinen kvar och fungerade utan fortsatt handpåläggning. Det borde ha varit samma problem med movieboxarna, så man kan undra hur många det var som lämnade tillbaka dem utan att ha lyckats se den hyrda filmen?

För övrigt tror jag att de flesta som köpte video inte gjorde det främst för att titta på hyrfilmer, utan för att själva spela in TV-program. Det kunde vara program som sändes på obekväma tider - t.ex. när man inte var hemma, dagtid när man arbetade, eller sena nätter när man sov. När man hade tittat på programmen återanvände man banden. Sen fanns det förstås många som sparade inspelningarna och byggde upp egna samlingar. Men till allt sånt var videoboxarna förstås oanvändbara...
Källan till denna infon kolla biofogat klipp från 03:12, så hör du att reportern säger att hälften av videouthyrning 1985 blev gjord via en Moviebox.
https://p3.no/filmpolitiet/2013/11/fungerar-den-30-ar-gamle-movieboxen-framleis/

DingoPictures2005

Movieboxen verkar också ha kommit ut 84.....
Vilket troligen borde innebära att hyrfilmer inte fanns i början på 80-talet då det hade varit värdelöst att hyra ut filmer när få personer hade egen vhs.

Hittade detta tidningsartikeln från den Norska tidningen fremtiden, skriven 23 Mars 84

Har ej kunnat kolla Svenska tidningsarkiven då KB av något super irriterande anledning gjordt dessa otillgängliga utanför deras lokaler.
Jag tror dock jag har några Svenska Moviebox artiklar sparade.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 juni 2024 kl. 15:23:41Movieboxen verkar också ha kommit ut 84.....
Vilket troligen borde innebära att hyrfilmer inte fanns i början på 80-talet då det hade varit värdelöst att hyra ut filmer när få personer hade egen vhs.
Jodå, hyrfilmer fanns från c:a 1980. Jag jobbade själv i branschen, och just de första åren av 1980-talet var våra bästa år. Specialtidningen Scandinavian Film & Video kom ut med sitt första nummer våren eller sommaren 1981, och det var väl ungefär då som det riktigt började ta fart.
https://issuu.com/scandinavianfilmovideo/docs/sfv_198101

I mitten av 1980-talet blev det sen lite för många aktörer, så då blev det inte riktigt lika lönsamt.

Klippet/artikeln som du refererar till är norskt, så jag kan undra om movieboxen var mycket större i Norge än i Sverige? Jag minns bara att jag har sett enstaka personer hyra moviebox här i Sverige, och jag såg aldrig några stora lager boxar hos de videohandlare som jag besökte på den tiden. I alla fall långt mindre än det antal som skulle behövas om hälften av alla som hyrde videofilm även skulle ha hyrt moviebox.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 juni 2024 kl. 16:21:59Klippet/artikeln som du refererar till är norskt, så jag kan undra om movieboxen var mycket större i Norge än i Sverige? Jag minns bara att jag har sett enstaka personer hyra moviebox här i Sverige, och jag såg aldrig några stora lager boxar hos de videohandlare som jag besökte på den tiden. I alla fall långt mindre än det antal som skulle behövas om hälften av alla som hyrde videofilm även skulle ha hyrt moviebox.
Precis samma för mig. I videobutikerna såg jag bara till enstaka personer som hyrde Movieboxar, och i min bekantskapskrets rörde det sig bara om någon enstaka. De flesta jag kände hade egna videor, även om någon enstaka ibland hyrde Movieboxar i kopieringssyfte (d.v.s. att använda Movieboxen som avspelningsapparat för att kopiera från VHS till VHS; i och med att inte många hade dubbla videobandspelare).

Kanske kostade VHS-videor för mycket i Norge, så att det därför blev mer intressant med Moviebox i Norge än i Sverige...?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2024 kl. 17:07:29Precis samma för mig. I videobutikerna såg jag bara till enstaka personer som hyrde Movieboxar, och i min bekantskapskrets rörde det sig bara om någon enstaka. De flesta jag kände hade egna videor, även om någon enstaka ibland hyrde Movieboxar i kopieringssyfte (d.v.s. att använda Movieboxen som avspelningsapparat för att kopiera från VHS till VHS; i och med att inte många hade dubbla videobandspelare).

Kanske kostade VHS-videor för mycket i Norge, så att det därför blev mer intressant med Moviebox i Norge än i Sverige...?
Kanske ingen aning.
Vet dock att Pappa hyrde Moviebox ett antal gånger innan Farmor och Farfar skaffade vhs.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2024 kl. 17:07:29De flesta jag kände hade egna videor, även om någon enstaka ibland hyrde Movieboxar i kopieringssyfte (d.v.s. att använda Movieboxen som avspelningsapparat för att kopiera från VHS till VHS; i och med att inte många hade dubbla videobandspelare).
Det var i.o.f.s. finurligt, men jag tror aldrig att någon av mina kompisar hyrde moviebox i kopieringssyfte. Det var många i min bekantskapskrets som hade video, så om man ville kopiera något tog man bara med sin spelare hem till kompisen och gjorde kopieringen där.

Jag kände såklart till att det fanns movieboxar. Men jag tänkte aldrig på dem som något speciellt revolutionerande, utan mer som en marginell företeelse som kunde ge videohandlarna en mindre extrainkomst.

Jag vet att det på ett par hotell jag bodde på vid den tiden fanns movieboxar till utlåning i receptionen om man ville se film på rummet. Förmodligen tog de betalt för det, men jag har ingen aning om hur mycket det kostade. Det var ingen tjänst som jag någonsin utnyttjade.