Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rödluvan och Vargen-film - alternative uppspelnings sätt

Startat av Richardo, 15 april 2017 kl. 14:21:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Vet någon om den tecknade filmen "Rödluvan och vargen" finns på DVD eller på internet? Det verkar som att den bara finns på VHS. Jag har redan en VHS-kassett av filmen, men jag vill inte att kassetten ska slitas ut.

Så här ser omslaget på VHS-kassetten ut: http://www.tradera.com/item/302150/270078455/rodluvan-och-vargen-vhs-

Daniel Hofverberg

Soul Media har släppt en DVD-box i Sverige vid namn Äventyrstimmen bestående av 6 filmer, där Rödluvan och vargen är en av dem. Den finns fortfarande i handeln, och är just nu riktigt billig hos Discshop:
http://www.discshop.se/filmer/dvd/aventyrstimmen_6_disc/P112505

Jag har den inte själv i min ägo, så jag kan inte bekräfta att det är samma film, men om Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket har tillförlitliga uppgifter om regissör och produktionsbolag, så verkar det som att DVD:n ska innehålla samma film av Goodtimes Entertainment/Jetlag Productions (d.v.s. den här filmen).

Jag kan som sagt inte lova något, men allt verkar tyda på att DVD-boxen innehåller rätt film; liksom fem andra filmer i samma serie av Jetlag Productions. Huruvida den har samma dubbning vågar jag dock inte sia om, men jag hoppas och tror att det ska vara rätt dubb.

Richardo

Har filmen olika dubbningar? Jag hade för mig att det för det mesta bara var Disney som påkostar nya dubbningar för sina filmer.

Daniel Hofverberg

Jag har inte sett DVD-utgåvan, så jag vet inte om den har mer än en dubbning. Det är väl inte alltför troligt att det skulle finnas flera dubbningar av en så pass relativt okänd lågbudgetproduktion, men å andra sidan kan det ju uppstå exempelvis rättighetsproblem i vilket fall som helst, så man ska väl aldrig säga aldrig...

Det brukar nästan bara vara Disney som kostar på nydubbningar av kvalitetsskäl eller på grund av avsaknad av 5.1-ljud, men det förekommer omdubbningar av filmer från ett flertal olika filmbolag; men i de flesta andra fall utöver Disney är det oftast av rättighetsskäl som filmer dubbas om (exempelvis för att flera olika distributörer distribuerat filmerna genom åren, och den första distributören äger dubbningsrättigheten som inte velat licensiera ut den till de andra distributörerna). Så är exempelvis orsaken till omdubben av My Little Pony - The Movie.

Anders M Olsson

Ja, om boxen innehåller rätt film verkar det ju som det allra bästa sättet att få en "outslitlig" film.

Annars kan ett alternativ vara att kopiera över VHS-bandet till digitalt format och eventuellt bränna filmen på en DVD. Det finns dels fristående DVD-inspelare som fixar sådant, dels adaptrar som man kopplar till datorn, vanligen på en USB-port.

Problemet är att en del VHS-band är kopieringsskyddade och kan vara svåra att överföra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 april 2017 kl. 22:23:11
Problemet är att en del VHS-band är kopieringsskyddade och kan vara svåra att överföra.
Så sant, men i just det här fallet är det förmodligen liten risk, då jag hittills aldrig stött på kopieringsskydd på VHS-filmer som Scanbox givit ut.

Annars håller jag helt med att det inte är en bra idé att titta på en VHS-film jättemånga gånger, utan vill man att en film ska hålla länge är det klokt att precis som Anders skriver digitalisera VHS-band till dator och/eller DVD genom DVD-inspelare eller USB-baserade digitaliserare till datorn. Tyvärr verkar DVD-inspelare inte säljas längre, åtminstone inte i de butiker jag kollat, men på begagnatmarknaden (bl.a. Tradera) brukar det finnas vanligtvis finnas gott om sådana.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2017 kl. 09:40:25
Så sant, men i just det här fallet är det förmodligen liten risk, då jag hittills aldrig stött på kopieringsskydd på VHS-filmer som Scanbox givit ut.

Annars håller jag helt med att det inte är en bra idé att titta på en VHS-film jättemånga gånger, utan vill man att en film ska hålla länge är det klokt att precis som Anders skriver digitalisera VHS-band till dator och/eller DVD genom DVD-inspelare eller USB-baserade digitaliserare till datorn. Tyvärr verkar DVD-inspelare inte säljas längre, åtminstone inte i de butiker jag kollat, men på begagnatmarknaden (bl.a. Tradera) brukar det finnas vanligtvis finnas gott om sådana.

Går det lika bra att använda en DVD-uppspelare?

Som en här till exempel: http://img.tradera.net/images/567/243480567_52478746-9c71-4ba3-aa8c-b6cdb2edb436.jpg

Daniel Hofverberg

Det måste förstås vara en inspelningsbar DVD; också kallad DVD-recorder eller DVD-inspelare. Huruvida bilden du länkar till är en sådan är omöjligt att svara på, då upplösningen är så låg att det inte går att se vare sig modellbeteckning eller något annat...